Sv: Språngrem
jaha, då är det alltså en lydnadsgrej, som jag tycker ska "bestraffas" Alltid svårt att säga på nätet såhär, men jag tycker det verkar så. Samma med hästar som rids och börjar stegra sig när man håller in dem...Kanske har du möjlighet att låna en stor vagn, där skaklarna alltså kommer högre och du längre ifrån,sen tar du kampen. Jag upplever faktiskt inte sparkar som obehagliga, däremot stegringar. usch...min förra stegrade sig när vi började kräva samling, det var rätt läskigt!
Visst skulle du säga att sparkarna kom från frustration över att inte få göra som man vill, en viss osäkerhet eftersom han vill dra med "flocken"
Kanske gör såhär: Be någon som rider, att rida ut med dig när du tömkör, Jobba dressyrarbete i töm med honom på en väg, håll dig på vägar som leder direkt hem utan att korsa andra farliga vägar kanske, om han sticker?
Tömkör honom, var redo med pisk, röst, o kropp. be den andra att rida förbi snabbt då, alltså lite provokation. be honom göra halt, innan och stanna i halten, kanske skritta om du upplever halt som svårt. jag skulle tom kunna tänka mig mutor, på en shettis, ha en medhjälpare framme som kan berömma och undanleda tankarna på "flockhästen", ge godis vid rätt ögonblick när han lyssnat på dig. Kickar han så skulle jag gå på med pisken om du känner att det är rätt..svårt det här. Det handlar ju om allas säkerhet i slutänden.. Backning är ett bra bestraffningssätt tycker jag, inget våld men väl en fingervisning om att lyssnar du inte får du aldrig gå fram till din flock. Du ska ju vara hans flock.
Jag har haft samma problem med min travare, men efter en månad kunde vi skritta på långa tömmar på vägen hem, vad som än hände. En o annan lyckospark kom oxå, men jag ignorerade det, drev mera kanske.
Såg aldrig det som ett problem, förutom en gång på surfs dressyrtävlan, när hon kickade i den ökade traven för att hon ville gå ut vid utgången som vi passerade, och när jag begärde lite ökning blev hon stoig, fick typ 3 på arbetstraven
Hon stegrade sig i halten med
Kom på 81 poäng! klarade gdk gränsen med en hårsmån. Så kan det vara ibland
Ja det var en tanke av alla som rör sig