Språngrem

D

Dragonfruit_

Jag skulle nog behöva en språngrem, eller heter det så? Hästen i fråga bockar och sparkar bakut när man kör och det känns inte riktigt safe då det är ganska lätt att han kan få benet över skakeln och draglinan. Men vad finns det att köpa, och hur fäster man den?

Sv: Språngrem

Från skakel över korset till andra skakeln, effektiv och billig på Börjes. Finns i olika material.Börjes tror jag har båda.Läder/ Nylon .

Jag vet att du frågar efter grejer här, men vill ändå komma med en synpunkt. Nämligen, varför inte åtgärda problemet vid källan?

Fundera över varför hästen slår/bockar. Förutsätter att den är frisk. Drivs den fel eller för hårt? Är den fel eller otillräckligt inkörd? Okunnig kusk?
En körhäst ska och får inte bete sig som du beskriver. En slaggjord är f ö varken säker eller rätt lösning enligt min mening.

LIA

En STOR varning om hästen beter sig så I VAGNEN..

En slaggjord.. tar i bästa fall bort de möjliheterna att slå..
MEN.. kan också orsaka mera trubbel om hästen får "panik" om det tar emot..

Anna-Carin

Kan hålla med till fullo. Hade en shettis utlånad till en yngre tjej som skulle köra trav med stoet.
Hon kördes in o allt gick bra enligt uppgift. Men när jag sedan åkte upp för att beskåda ett lopp min häst deltog i så hade de slagrem på och jag undrade då vad den var till för och varför. Jo stoet mitt slog fick jag reda på vilket för mig var konstigt för hon hade aldrig gjort tendenser till att slå oavsett situation innan. Nåväl, hästen kom hem efter ett tag och jag provkörde henne utan slagrem och med vanlig rockard.Hon gjorde inte något tecken på att slå.

MEN när jag sedan skulle tömköra och hade för ovanlighetens skull longerspö med så slog hon direkt när jag la pisken mot rumpan.Provade igen att lägga pisken på och direkt slog hon.
Så jag drog slusatsen av att hon slog enbart vid piskanvändning.
Nu kör jag henne och har gjort hela tiden utan slagrem och aldrig att hon slagit i vagn.(kör utan pisk också)
Kan tillägga att hon slår även när jag skulle longera henne vid en hältutredning, la ifrån mig pisken direkt och manade med rösten och linan gick hur bra som helst.Så poletten ramlade ner ganska snabbt till varför fodervärden hade slagrem på vid hennes körning.
Så att driva med pisk(utöver rösten) funkar inte alltid för alla hästar.

Jag vet att du frågar efter grejer här, men vill ändå komma med en synpunkt. Nämligen, varför inte åtgärda problemet vid källan?

Fundera över varför hästen slår/bockar. Förutsätter att den är frisk. Drivs den fel eller för hårt? Är den fel eller otillräckligt inkörd? Okunnig kusk?
En körhäst ska och får inte bete sig som du beskriver. En slaggjord är f ö varken säker eller rätt lösning enligt min mening.

LIA

Men vissa hästar är ju lätta i rumpan, min tex. Han kan slå om han blir skrämd för nått=han försvarar sej, eller om jag annvänder pisken på rumpan, då blir han sur, han kan oxå vara busig ibland o då sprätter det i bakbenen. Han har alltid varit sån och jag tror inte att det går att få ur honom, så en regel när han körs är att alltid ha slaggjorden på, han blir inte rädd eller pressad av den utan slutar efter några kickar.

På skolan när vi körde travarna var det "lag" på att även den snällaste skulle ha slaggjord, det var en säkerhetsgrejj. Så om jag hade en guda snäll häst skulle jag nog även köra med slaggjord på den oxå, för man vet aldrig med levande varelser.
Jag minns så väl när läraren stog där o berättade hur viktig den var så det kommer nog aldrig försvinna från min näthinna. Sen har jag ju varit med om en hel del slående i vagn och jag har uppskattat gjorden enormt mycket i dessa lägen.

Kan du, eller annan person, inte få bort beteendet skulle jag ifrågasätta lämpligheten att ha honom som körhäst.
En körhäst som slår "ibland" är oacceptabelt.

Trav kommenterar jag inte.

LIA

Travhästar i travträning har en annan inriktning än de hästar som körs som hobby och i tävlingskörning.
Ibland lägger man ju inte ner den tid som krävs för att göra en grundlig inkörning vid trav, som det ser ut går det ju lika bra med slagrem och andra "tillbehör" för att för hästen att trava.
Man har inte mer krav än så helt enkelt, den ska klara av att trava fort. Man lägger inte ner en massa tid på att få den 100% lydig i dressyr då.
Sen sitter man ju mkt oskyddad i en sulky...
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=565780 :crazy:

Kan du, eller annan person, inte få bort beteendet skulle jag ifrågasätta lämpligheten att ha honom som körhäst.
En körhäst som slår "ibland" är oacceptabelt.

Trav kommenterar jag inte.

LIA

Nej han är väl inte den snällaste lämpligaste kör hästen man kan hitta, han är trygg i sej och orädd av sej för det mesta och trivs framför vagnen, men han slår emellanåt.
Tyvärr så är han ju inte någon ridhäst längre, för han var tänkt som dressyr häst, men håller inte till det. Så nu är det körningen vi lägger störst energi på, men hur jag eller annan person ska kunna träna bort hans lätta rumpa vet jag inte, så har du nått förslag tar jag väldigt gärna emot det, för jag tycker inte precis att det är kul när det väl händer att han slår.

Så har du eller någon annan nått knep på hur man får en häst sluta sparka så berätta för mej.

Hästen bockar och skuttar runt för att den tycker att det är kul och när han är riktigt pigg. (dvs nästan alltid). Han drivs varken fel eller hårt när man är ute så det beror inte på det. Och han är frisk som en nötkärna och körs inte heller för hårt så att han gör motstånd.

Språngrem används ju vid betäckning kom jag på sen. :D Var ju ordet slagrem jag sökte, tack. :)

Nej han är väl inte den snällaste lämpligaste kör hästen man kan hitta, han är trygg i sej och orädd av sej för det mesta och trivs framför vagnen, men han slår emellanåt.
Tyvärr så är han ju inte någon ridhäst längre, för han var tänkt som dressyr häst, men håller inte till det. Så nu är det körningen vi lägger störst energi på, men hur jag eller annan person ska kunna träna bort hans lätta rumpa vet jag inte, så har du nått förslag tar jag väldigt gärna emot det, för jag tycker inte precis att det är kul när det väl händer att han slår.

Så har du eller någon annan nått knep på hur man får en häst sluta sparka så berätta för mej.

ÄVEN om hästen inte längre kan användas till det du skaffade den för så TÄNK PÅ DIN SÄKERHET!! Jag VET av erfarenhet..

Jag köpte min tinkerkorsning som "första häst" till både ridning och körning och tog ett varmblod på foder som främst sällskap.. Efter 3 trasiga vagnar, ett besök på akuten med misstanke om hjärnskakning på mig och brutna revben samt ful sårskada på hasen på hästen.. Har jag fått tänka om helt. Varmblodet fick ta över som körhäst på heltid .. Tinkerdamen har jag börjat jobba med Akademisk ridning med.. Det svider men.. livet är viktigare!!

Hon trivdes också jättebra i vagnen men pang så va hon på fel sida gränsen.. I henens fall VET jag att slaggjorden skulle hon få PANIK av..

Anna-Carin

vad har han för sele? och vet du att allt sitter rätt? Jag har märkt av tendenser hos andra "ekipage" att hästen protesterar mot något, ex en felaktig anspänning, eller för trånga skaklar etc. men är i övrigt pigga o framåt.

några tankar:
Är det glädjeskutt, så gör en halt dirket när han bockar, då straffas själva framåtbjudning, "hallå där ta det lugnt, det blir trist när vi bockar" Har ridit bort ett sånt beteende på min donna. Ibland, när hon inte orkade samla sig framför vagn och skulle öka ex traven , då kickade hon med, men beroende på häst/situation kan man då driva ännu mera, eller göra halt. I mitt fall drev jag då ännu mer eftersom hon smet från jobbet. hade det varit "glädjesparkar" hade jag gjort en halt, backat kanske, och JOBBAT järnet sen för att verkligen befästa lydnad. Med shettisar är det "envisast vinner"

Pisk måste man alltid ha i handen vid tävling, och är en säkerhetsdetalj för att undvika eventuella dikeskörningar, trafikfaror etc. Slagrem ser enligt mig väldigt illa ut, skulle nog aldrig vilja köra en slagremshäst, utan jobbat bort det istället eller ägnat mig åt frimärkssamling?

Han har en hobbysele ifrån equilex, har fått hjälp både härifrån och irl med hur selen sitter. Inga problem alltså, som sagt. Ska testa det där med att göra halt direkt efter han bockar eller sparkar. Förhoppningsvis löser det väl sig så småningom när han blivit mer körd och sådär. Men det vore ju lite läskigt om han trasslar in sig i draglinan eller rent ut av får benet över skakeln.

jag skulle nog ta på en slagrem, men träna mot målet att få bort den, för det är ingen garanti med slagrem, den kan gå sönder, den kan orsaka ännu mera stress, och passar inte inom skolkörning.

I vilken situation slår han, i full trav, eller i galopp? eller när det krävs något som helst, ex en ökning, en samling, en sidförning?

Slagremmen skulle ju absolut vara en tillfällig grej. Det känns ju som att säkerheten ska gå före.

Jag har inte galloperat med vagn på honom ännu, just för att han slår så lätt. Han slår inte alls i skritt menhan gör det i trav speciellt om någon häst framför honom sätter igång att trava eller galoppera. Kör man själv så händer det ju oftast när man kör på hemvägen.

jaha, då är det alltså en lydnadsgrej, som jag tycker ska "bestraffas" Alltid svårt att säga på nätet såhär, men jag tycker det verkar så. Samma med hästar som rids och börjar stegra sig när man håller in dem...Kanske har du möjlighet att låna en stor vagn, där skaklarna alltså kommer högre och du längre ifrån,sen tar du kampen. Jag upplever faktiskt inte sparkar som obehagliga, däremot stegringar. usch...min förra stegrade sig när vi började kräva samling, det var rätt läskigt!

Visst skulle du säga att sparkarna kom från frustration över att inte få göra som man vill, en viss osäkerhet eftersom han vill dra med "flocken"

Kanske gör såhär: Be någon som rider, att rida ut med dig när du tömkör, Jobba dressyrarbete i töm med honom på en väg, håll dig på vägar som leder direkt hem utan att korsa andra farliga vägar kanske, om han sticker?
Tömkör honom, var redo med pisk, röst, o kropp. be den andra att rida förbi snabbt då, alltså lite provokation. be honom göra halt, innan och stanna i halten, kanske skritta om du upplever halt som svårt. jag skulle tom kunna tänka mig mutor, på en shettis, ha en medhjälpare framme som kan berömma och undanleda tankarna på "flockhästen", ge godis vid rätt ögonblick när han lyssnat på dig. Kickar han så skulle jag gå på med pisken om du känner att det är rätt..svårt det här. Det handlar ju om allas säkerhet i slutänden.. Backning är ett bra bestraffningssätt tycker jag, inget våld men väl en fingervisning om att lyssnar du inte får du aldrig gå fram till din flock. Du ska ju vara hans flock.

Jag har haft samma problem med min travare, men efter en månad kunde vi skritta på långa tömmar på vägen hem, vad som än hände. En o annan lyckospark kom oxå, men jag ignorerade det, drev mera kanske. :) Såg aldrig det som ett problem, förutom en gång på surfs dressyrtävlan, när hon kickade i den ökade traven för att hon ville gå ut vid utgången som vi passerade, och när jag begärde lite ökning blev hon stoig, fick typ 3 på arbetstraven :o Hon stegrade sig i halten med :crazy: Kom på 81 poäng! klarade gdk gränsen med en hårsmån. Så kan det vara ibland :D

Ja det var en tanke av alla som rör sig :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar