Språngavgift!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timson
  • Startdatum Startdatum
T

timson

Jag är ny i detta med avel, har en welsh jag ska betäcka. och språngavgiften är 3000 kr. Om stoet skulle kasta, vad händer då? Ska dom här pengarna betalas ändå??:confused::confused:

Sv: Språngavgift!

Språngavgift betyder att det är avgiften för betäckningen, oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.

Språngavgiften får du betala oavsett stoet blir dräktigt eller ej, hingsten har ju gjort sitt ändå

Vissa hingstägare har dock så att blir hon inte dräktig så får du komma tillbaka nästa år gratis. Men du får prata med hingstägaren och se vad denne erbjuder. Normalt får man betäcka hela säsongen ut på en språngavgift, så det är inte så att du betalar 3000:- varje gång hingsten betäcker stoet.

Vissar delar också upp det. En lägre språngavgift och en avgift vid levande föl. Det tycker jag är bäst.

Vissar delar också upp det. En lägre språngavgift och en avgift vid levande föl. Det tycker jag är bäst.

Fast på ponny med deras låga avgifter så är det vanligast med endast en språngavgift. Det är dessutom sällan som ponnyston inte blir dräktiga.

Som stoägare föredrar jag att betala en väldigt låg språngavgift. Det tillkommer ju stoavgift, dygnsavgift och ultraljud under betäckningsåret. Skönt att inte få allt på en gång och även en fördel om stoet inte blir dräktig eller hinns med att betäckas om.

Som hingstägare kan det vara en idé att dela inkomsterna om hingsten är på station.

Jag ger ingen rabatt på avgifterna under betäckningsåret men däremot på levande fölavgiften om stoet har tävlingsmeriter eller är diplomsto.

Fast så är det ju oftast inte på ponnyer där majoriteten står på naturlig betäckning.

Jag håller mig också till naturlig betäckning. UL är för att kolla dräktighet. Inte semin ;)

Vi har haft Welsh sec A, C och D hingstar till avel sen 90-talet, och alltid endast haft språngavgift, och har stoet inte blivit dräktigt så är det välkommet året efter gratis. (No foal, free return :D )

Vi har haft Welsh sec A, C och D hingstar till avel sen 90-talet, och alltid endast haft språngavgift, och har stoet inte blivit dräktigt så är det välkommet året efter gratis. (No foal, free return :D )

Kanon! Det här är något stoägare behöver kolla upp vad som gäller. Det är ju en enorm fördel om man får komma tillbaka gratis året efter. Å andra sidan kan det vara surt att vara hingsthållare om det är ett problemsto...

KL
Förr när vi hade egen hingst så hade vi alltid garanti, de ston som inte tog sig (ej de ston som kastade! ) fick gratis språng året därpå.

Nu när jag har inlånad hingst och kommer troligen inte ta hit hingst nästa år, så har vi ingen garanti alls.
Jag tycker iof inte att 2750 kr är mkt att muttra över. Det är mindre än vad jag har betalat för halvblodshingsten jag betäckte med i år, och då tar han 7000+ moms levande föl dessutom.....

Om du ultra ljudar stoet på 45 dygn så tecknar vi på våra hingstar en fosterförsäkring åt de ston som betäcker, det kostar stoägaren ca 3-400kr för ett helt år och täcker alla utgifter förutom uppstallning. Kolla med hingstägaren om dom har fosterförsäkring. Våra welsh hingstar har det. Dom dyraste och bästa welsh hingtsarna kostar 3000:-, nu vet jag att det finns även opremierade och icke avkomme bedömda hingstar som även dom tar ut den kostnaden, men var kritiska, kolla upp hingsten om han är premierad eller har avkommor!

Å andra sidan kan det vara surt att vara hingsthållare om det är ett problemsto...

Huvudet på spiken!
Och därför skänker vi inte bort betäckningar längre, och har inte gjort på några år. Har istället delat upp det på språngavgift samt Levande föl, så får det bli plåster på såren om stoet inte tar sig alternativ resorberar tidigt.

Varje gång vi tar fram hingsten till ett sto utsätter vi både honom och oss själva för en viss skaderisk, samt att det tar tid att brunstkolla och betäcka och kostar honom både vikt och matpengar.
Att betäcka kostar därför för oss. Man betalar för möjligheten att få ett föl.

Vilket förmodligen inte kommer att bli ett problem för någon i framtiden iallafall, då han eventuellt kommer att tas ur allmän avel from nästa år.

Intresset har dalat precis som börsen de sista åren så då kan vi likaväl dra in honom helt ifrån marknaden och låta våra egna föl bli dyrare istället. Det är jättetråkigt, men trenden är ju "tyvärr" att fler köper sig sina egna hingstar och licensierar, det blir färre ston per hingst. Vi har gått från 8 betäckningsston till 1-2/år.
Trist att folk inte uppskattar hingstarna utifrån avkommornas meriter, det är väl det om något som talar om kvaliteten på hingsten men men. Det är ju var och ens eget val. (Och nej, jag är inte bitter, har bara insett att det har hänt myyycket på marknaden bara de 10 sista åren och försöker anpassa oss därefter :idea:)

OM Ida återgår till avelsboxen om några år så kanske hon får en chans till date med er pojke :angel:

A-premierade ston är alltid välkomna :angel:
Jag är gruvligt trött på alla maidenston som sparkar och pinkar samtidigt, alla elaka ston som slår sönder både folk och hagar samt alla kääääära ston som verkar vilja stanna hela sommaren - dock utan att brunsta.
Nu har bägaren litegrann runnit över och vi är lessa på "mycket möda för ingenting" så officiellt sätt kommer vi bara ha honom till våra egna i framtiden.
Men inte sjutton är man omöjlig! Dyker det upp bra ston som har vett att bete sig och blir betäckta utan tjafs eller med livet som insats, så välkommen! :D

Jag har en förhoppning om att snart kunna höja henne till Elit ;) Förhoppningsvis så kanske Rosenröd kammar hem ett diplom i sommar och då är biffen klar, annars får vi vänta in Leia!
Synd att han inte blev kvar här uppe för då hade jag gärna haft honom på besök hos mig.

Liknande trådar

Fritid Jag känner mig synnerligen osmart just nu. Trots uppesittarkvällens kaos tänkte jag köpa mig en digital nyårslott. Jag har 150 kr i...
Svar
7
· Visningar
485
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18