Språkresa till Malaga?

Lena Furberg

Trådstartare
Dottern vill åka på språkresa till Malaga, Spanien nästa sommar då hon är 15. Med EF. Någon här med erfarenheter? Är det en trevlig miljö eller tufft och hårt, inom själva resan menar jag?

Dottern vill åka på språkresa till Malaga, Spanien nästa sommar då hon är 15. Med EF. Någon här med erfarenheter? Är det en trevlig miljö eller tufft och hårt, inom själva resan menar jag?

Jag jobbade i somras som språkreseledare för STS i Hastings och gruppen jag var ledare för var fullkomligt fantastisk och det verkade gälla även för de andra grupperna! De utåtriktade tjejerna blev bästisar efter en sisådär 4 timmar och de blyga tjejerna blommade verkligen ut efter ett tag i och med den härliga atmosfären :)

Självklart kan det se olika ut för alla, men skulle generellt säga att grupperna ofta är mycket trevliga. Hur Malaga är kan jag inte svara på men jag har hört från ledare som jobbat på Malta att det är mycket ståhej, men iom. att det är nolltolerans mot alkohol etc. (flyg hem nästa dag) hos STS så är det enda tuffa och hårda faktumet att det är fullt ös hela dagarna med lektioner och aktiviteter :)

Vet inget om just malaga, men åkte själv på språkresa till Isle Of Wight den här sommaren och det var helt underbart! Jag åkte med STS och det var, som @Kaching skriver, fullt ös hela tiden. Det var bitvis väldigt jobbigt att alltid vara på språng och de som, precis som jag, fått ljuvliga värdfamiljer hade absolut inte haft något emot att få stanna "hemma" lite oftare. Man hann dock med väldigt mycket och aktiviteterna var bra. :) Skolan var inga som helst problem och alla på min resa var väldigt nöjda med själva utbildningen. Jag hade väldigt roligt och träffade många nya vänner! (men ärligt talat var det nog ändå värdfamlijen som gjorde min resa till något helt magiskt) Resan hade väl sina brister, men jag tycker ändå absolut att det var värt det! Det är ju en rätt schysst erfarenhet att ha med sig i livet :)

Nu har jag ju inte åkt med EF själv men de jag känner som gjort det är inte särskilt nöjda. Jag har hört att det kollas en hel del mellan fingrarna och att det inte alls är samma nolltolerans mot alkohol/droger som det är hos STS. Nu när jag var på IOW så var det en hel del grupper från EF där och allt verkade inte riktigt vara på topp.

men iom. att det är nolltolerans mot alkohol etc. (flyg hem nästa dag) hos STS så är det enda tuffa och hårda faktumet att det är fullt ös hela dagarna med lektioner och aktiviteter :)
Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.

I tre veckor söp skandinaverna ner sig och sydeuropéerna rökte på. STS var väl införstådda men obrydda över det.

Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.

I tre veckor söp skandinaverna ner sig och sydeuropéerna rökte på. STS var väl införstådda men obrydda över det.
jisses! Jag får kolla bägge arrangörerna......

Åkte med STS till Hastings 1999. Jag är rätt blyg, framförallt var jag det då, men jag trivdes jättebra med familj, lärare och kompisar. En upplevelse och framförallt personlig utveckling för mig.
Märkte inte av nåt problem med alkohol i vår grupp.

Det var som sagt tio år sedan, kan mycket väl ha ändrat sig nu! :) Men då sa de samma sak "stenhårda regler, omedelbar hemskickning". Mig veterligen blev bara en enda person hemskickad under tiden jag var där, han hittades nerkräkt i trädgården utanför värdfamiljen.

Jag drack ingenting dock, inte heller mina vänner. Men det var en otroligt tuff miljö att säga nej till alkohol i.

Men som sagt, jag är ju hundra år nu så detta kan mycket väl ha ändrats!

Har ingen erfarenhet av språkresor. Men en av mina döttrar var till Malaga på skolresa tillsammans med spanskläraren i åk 9. Spanskläraren hade själv bott i Malaga och hade släkt i närheten så hon var väl hemmastadd i omgivningarna. De bodde på vandrarhem och gjorde flera utflykter, bl a till Alhambra. Tack vare att de hade sin lärare med sig som kunde komma med råd och förmaningar kändes det tryggt. Det var starka förmaningar om att inte ha med sig iphones, dyra solglasögon eller andra värdesaker på resan (detta var för några år sedan), och att inte ha pengar etc på stranden. Men likväl råkade några av barnen ut för stölder av värdesaker på stranden.
Trots att min dotters klass inte reste under högsäsong så var de "påpassade" och upplevde att de generellt var tvungna att var försiktiga med vad de gjorde på egen hand. Om jag inte minns fel fanns det regler för sammansättningar i grupper som gav sig av på egen hand på stan. Varken rena kill- eller tjejgäng för att de inte skulle riskera att råka illa ut. Något som visade sig ha en bra effekt på elevernas sammanhållning rent generellt ;)

För dem som följde råd och förmaningar blev det en väldigt trevlig och uppskattad resa. Malaga och omgivningarna var fantastiskt fina. Men de som blev av med pengar eller värdesaker var det nog mindre roligt för. Så jag tror att det beror lite på din dotter (och hennes ev sällskap) om Malaga är en bra ort eller inte. Och förstås på reseledarna. Jag skulle kolla upp arrangören och dess rykte noga.

Själv åkte jag i min ungdom inte på traditionell språkresa utan genom en organisation på egen hand till en familj i Frankrike. Hamnade på en ort där jag var ensam svensk, hos en familj som vakade över mig och där det inte fanns de som bara väntade på blåögda (i dubbel bemärkelse) svenskar. Barnen har jag, förutom några skolresor, skickat till släktingar utomlands för att lära sig språk, annan kultur och att stå på egna ben. Speciellt det sista har haft STOR effekt. Men det är ju ett privilegium som inte alla har, säkert kan en språkresa ha samma effekt på mognaden :).

Den erfarenheten har jag oxå av sts.

Reste med dom till Isle of Wight när jag var 15 år för 12 år sen (herregud är det så länge sen!). Vi festade, vår värdfamilj lät oss dricka alkohol tillsammans med dom mm. Vi umgicks MYCKET med ungdomarna i byn, där nästan alla rökte på och drack.
Vi råkade dock ut för utegångsförbud efter 18 pga att en tjej som reste med sts vart mördad. Många från frankrike reste hem då. O mördaren ringde o angav sig själv vid den busshållplats vi stått o väntat på bussen vid 10 min innan han ringde.

Det var nolltolerans mot alkohol, liftning o droger o bryta mot utegångsförbudet.
Vår grupp bröt mot alla regler o flera ledare visste om de men kunde inte bevisa exakt vilka de var eftersom vi konkade ihop för bra historier tillsammans :grin:
En polack vart hemskickad för att han hittades av en ledare nerspydd.

Vi hade mycket fritid och inte alls särskilt mycket obligatoriska aktiviteter. Berodde delvis på att vi bodde i en mindre by långt från huvudorten så vår grupp på 20 pers slapp ganska många aktiviteter. Till vår stora glädje :)

Vissa hamnade hos jätte konstiga värdfamiljer, fick inte vara ute efter 19, inte träffa ungdomarna i byn mm.

Jag o min rumskompis kom familjen nära o reste även tillbaka 2 år senare o hälsade på själva.

Men trots detta så kommer jag låta mina barn åka iväg på språkresa om dom vill :)

Man lärde sig mycket om sig själv och det var en erfarenhet. :)

Men jag har bara hört dåligt om EF både då och nu. Flera hade rest med dom oxå o tyckte dom var värdelösa.

Har även varit på språk ridläger i England :)

Kan varmt rekommendera att välja ett kursprogram där det är internationella ungdomar (inte sts classic eller ef classic). Man får ut så mycket mer av resan än att det bara är svenska = man pratar typ bara svenska. :)

Kan varmt rekommendera att välja ett kursprogram där det är internationella ungdomar (inte sts classic eller ef classic). Man får ut så mycket mer av resan än att det bara är svenska = man pratar typ bara svenska. :)

Rekommenderar också en internationell grupp! Classic grupperna pratar bara svenska och det förstör ju hela grejen lite!? De pratar ju liksom svenska med sina ledare hela tiden också. Jag hade international och bodde även som enda svensk i värdfamiljen och det var riktigt bra! Det var väldigt nyttigt att aldrig få prata svenska hos värdfamiljen och jag är glad att jag valde att vara enda svensk. :)

Den erfarenheten har jag oxå av sts.

Reste med dom till Isle of Wight när jag var 15 år för 12 år sen (herregud är det så länge sen!). Vi festade, vår värdfamilj lät oss dricka alkohol tillsammans med dom mm. Vi umgicks MYCKET med ungdomarna i byn, där nästan alla rökte på och drack.
Vi råkade dock ut för utegångsförbud efter 18 pga att en tjej som reste med sts vart mördad. Många från frankrike reste hem då. O mördaren ringde o angav sig själv vid den busshållplats vi stått o väntat på bussen vid 10 min innan han ringde.

Det var nolltolerans mot alkohol, liftning o droger o bryta mot utegångsförbudet.
Vår grupp bröt mot alla regler o flera ledare visste om de men kunde inte bevisa exakt vilka de var eftersom vi konkade ihop för bra historier tillsammans :grin:
En polack vart hemskickad för att han hittades av en ledare nerspydd.

Vi hade mycket fritid och inte alls särskilt mycket obligatoriska aktiviteter. Berodde delvis på att vi bodde i en mindre by långt från huvudorten så vår grupp på 20 pers slapp ganska många aktiviteter. Till vår stora glädje :)

Vissa hamnade hos jätte konstiga värdfamiljer, fick inte vara ute efter 19, inte träffa ungdomarna i byn mm.

Jag o min rumskompis kom familjen nära o reste även tillbaka 2 år senare o hälsade på själva.

Men trots detta så kommer jag låta mina barn åka iväg på språkresa om dom vill :)

Man lärde sig mycket om sig själv och det var en erfarenhet. :)

Men jag har bara hört dåligt om EF både då och nu. Flera hade rest med dom oxå o tyckte dom var värdelösa.

Har även varit på språk ridläger i England :)

Jag åkte, som sagt, med STS nu och hos oss var det inga tomma hot de kom med! En tjej höll de på att skicka hem för att hon skippade ett par aktiviteter. De var verkligen stenhårda med reglerna och vi hade så många aktiviteter så vi skulle aldrig i livet ha tid att umgås med "byborna" heller. På sin höjd hängde man i skateparken ett tag i väntan på bussen, men det var ju lugnare där än på busstationen där (de lokala) ungdomarna satt och rökte på.

+ EF-ledarna hade däremot, för inte så länge sedan, grillfest på stranden där de bjöd eleverna på alkohol.

Jag åkte, som sagt, med STS nu och hos oss var det inga tomma hot de kom med! En tjej höll de på att skicka hem för att hon skippade ett par aktiviteter. De var verkligen stenhårda med reglerna och vi hade så många aktiviteter så vi skulle aldrig i livet ha tid att umgås med "byborna" heller. På sin höjd hängde man i skateparken ett tag i väntan på bussen, men det var ju lugnare där än på busstationen där (de lokala) ungdomarna satt och rökte på.

+ EF-ledarna hade däremot, för inte så länge sedan, grillfest på stranden där de bjöd eleverna på alkohol.

De är bra att dom bättrat på sig. :)

Jag hade köpt explorer pass men ingen jag lärde känna hade de så jag ville inte åka, som tur var så behövde pappa bara skicka ett intyg att de var ok :)

Dom som bodde i Ryde och Newport hade många fler aktiviteter, både obligatoriska o frivilliga.

Jag bodde dock i Freshwater o alla aktiviteter var i Ryde/Newport så vi slapp vara med på flera :)

Vi hade 4 lektioner o sen freetime o helgerna var de inga direkta obligatoriska träffar. Så vi gjorde mycket med ortsbefolkningen o värdfamiljen (dock tyckte inte vi att vi fick tillräckligt mycket tid med dom ; p) med stad barn som var i vår ålder, vart många sena kvällar/nätter.

Men IOW var fint o jag vill tillbaka dit igen, nu är de 10 år sen jag var där o hälsade på igen....

@Vår_Vinter Jaha :) Vi hade 3 lektioner/dagen och 2 aktiviter som var obligatoriska för alla, oavsett om de hade explorer pass eller inte. (explorer pass var inte så värt, man fick ändå lov att betala för alla aktiviteter) Alla hade samma aktiviteter, spelade ingen roll vart man bodde. (Bodde själv i East Cowes) På helgerna hade vi dagsutflykter och var med värdfamiljen på kvällen, fast jag hade nog velat vara med värdfamiljen varje kväll. Hade faktiskt lika gärna kunnat betala alla de där pengarna för att bara få vara med värdfamiljen! :)

Åh IOW var ett riktigt paradis! :love: Dit ska jag absolut åka igen...

Äh, det där är inget nytt. Den policyn fanns när jag åkte för 20 år sedanoch det förelästes hårt om den första dagen. Det var dock ingen som brydde sig om den. Vi i mitt gäng var konstant fulla, ingen hade någon koll på vart vi höll hus och lektionerna minns jag ärligt inget av. Vi blev påkomna och lite lama hot blev det väl, men inget mer. Det var STS. Klasskompisen åkte med EF till annan ort och det var samma sak där.

Jag hade hur roligt som helst på min resa, men aldrig att jag,nu som vuxen, skulle skicka iväg en femtonåring.

Äh, det där är inget nytt. Den policyn fanns när jag åkte för 20 år sedanoch det förelästes hårt om den första dagen.
Ja, jag kom på det sen och skrev det i mitt andra inlägg (tror jag). Just att de sa samma sak till oss men det inte efterlevdes alls.

@Vår_Vinter Vi måste ha åkt samma sommar! Jag var i Oxford med STS när tjejen på Isle of Wight blev mördad. (shit vad gammal jag börjar bli).

Jag pluggade ett år på Isle of Wight när jag var 16, och en del av de äldre eleverna på skolan jobbade extra som lägerledare på språkresor till ön på somrarna. Det var ju helt vanliga 18-19-åringar, hade ingen särskild utbildning eller så, så jag vet inte om jag hade tyckt det var så mycket att betala för. Mer som en uppstyrd semesterresa utan föräldrar, i så fall, vill man lära sig språk tror jag det finns bättre sätt.

Ja, jag kom på det sen och skrev det i mitt andra inlägg (tror jag). Just att de sa samma sak till oss men det inte efterlevdes alls.

@Vår_Vinter Vi måste ha åkt samma sommar! Jag var i Oxford med STS när tjejen på Isle of Wight blev mördad. (shit vad gammal jag börjar bli).

Okej, ja då åkte vi samma sommar. Var sommaren 2002 :)

Riktigt creepy var de att hon vart mördad bara ett par 100 m från en stor grillfest (gick ju ensam ut i skogen för att kissa o tänka), men man tyckte ju att "äh folk blir ju mördade varje dag, så varför ska de vara utegångsförbud?". Va däremot kaos innan alla föräldrar fick veta att deras barn var okej.

Sjukaste var att dagen innan han anmälde sig till polisen (var ju en som rymt från fängelset i engelska kanalen eller om han nyss blivit frisläppt)så var vi ute sent o gick själva längsmed en väg o kände oss förföljda o när värdfamiljens söner mötte upp så försvann personen.
Kan ha varit han :nailbiting:

Jag pluggade ett år på Isle of Wight när jag var 16, och en del av de äldre eleverna på skolan jobbade extra som lägerledare på språkresor till ön på somrarna. Det var ju helt vanliga 18-19-åringar, hade ingen särskild utbildning eller så, så jag vet inte om jag hade tyckt det var så mycket att betala för. Mer som en uppstyrd semesterresa utan föräldrar, i så fall, vill man lära sig språk tror jag det finns bättre sätt.

Fast dom LÄRARE vi hade var inhemska lärare i engelska, o inga 18-19 åringar, däremot var dom som ledde övriga aktiviteter inte särskilt gamla. :)

EF= "easy fucking" var det allmänna intrycket från engelska ungdomar när jag åkteiväg till Isla of Wight för typ 25 år sedan. Jag hade nboggärna sett att mina barn uppfyllt en viss mognad innan de fick åka på språkresa.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar