Lena Furberg
Trådstartare
Dottern vill åka på språkresa till Malaga, Spanien nästa sommar då hon är 15. Med EF. Någon här med erfarenheter? Är det en trevlig miljö eller tufft och hårt, inom själva resan menar jag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dottern vill åka på språkresa till Malaga, Spanien nästa sommar då hon är 15. Med EF. Någon här med erfarenheter? Är det en trevlig miljö eller tufft och hårt, inom själva resan menar jag?
Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.men iom. att det är nolltolerans mot alkohol etc. (flyg hem nästa dag) hos STS så är det enda tuffa och hårda faktumet att det är fullt ös hela dagarna med lektioner och aktiviteter
jisses! Jag får kolla bägge arrangörerna......Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.
I tre veckor söp skandinaverna ner sig och sydeuropéerna rökte på. STS var väl införstådda men obrydda över det.
Det var som sagt tio år sedan, kan mycket väl ha ändrat sig nu! Men då sa de samma sak "stenhårda regler, omedelbar hemskickning". Mig veterligen blev bara en enda person hemskickad under tiden jag var där, han hittades nerkräkt i trädgården utanför värdfamiljen.jisses! Jag får kolla bägge arrangörerna......
Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.
I tre veckor söp skandinaverna ner sig och sydeuropéerna rökte på. STS var väl införstådda men obrydda över det.
Kan varmt rekommendera att välja ett kursprogram där det är internationella ungdomar (inte sts classic eller ef classic). Man får ut så mycket mer av resan än att det bara är svenska = man pratar typ bara svenska.
jisses! Jag får kolla bägge arrangörerna......
Den erfarenheten har jag oxå av sts.
Reste med dom till Isle of Wight när jag var 15 år för 12 år sen (herregud är det så länge sen!). Vi festade, vår värdfamilj lät oss dricka alkohol tillsammans med dom mm. Vi umgicks MYCKET med ungdomarna i byn, där nästan alla rökte på och drack.
Vi råkade dock ut för utegångsförbud efter 18 pga att en tjej som reste med sts vart mördad. Många från frankrike reste hem då. O mördaren ringde o angav sig själv vid den busshållplats vi stått o väntat på bussen vid 10 min innan han ringde.
Det var nolltolerans mot alkohol, liftning o droger o bryta mot utegångsförbudet.
Vår grupp bröt mot alla regler o flera ledare visste om de men kunde inte bevisa exakt vilka de var eftersom vi konkade ihop för bra historier tillsammans
En polack vart hemskickad för att han hittades av en ledare nerspydd.
Vi hade mycket fritid och inte alls särskilt mycket obligatoriska aktiviteter. Berodde delvis på att vi bodde i en mindre by långt från huvudorten så vår grupp på 20 pers slapp ganska många aktiviteter. Till vår stora glädje
Vissa hamnade hos jätte konstiga värdfamiljer, fick inte vara ute efter 19, inte träffa ungdomarna i byn mm.
Jag o min rumskompis kom familjen nära o reste även tillbaka 2 år senare o hälsade på själva.
Men trots detta så kommer jag låta mina barn åka iväg på språkresa om dom vill
Man lärde sig mycket om sig själv och det var en erfarenhet.
Men jag har bara hört dåligt om EF både då och nu. Flera hade rest med dom oxå o tyckte dom var värdelösa.
Har även varit på språk ridläger i England
Jag åkte, som sagt, med STS nu och hos oss var det inga tomma hot de kom med! En tjej höll de på att skicka hem för att hon skippade ett par aktiviteter. De var verkligen stenhårda med reglerna och vi hade så många aktiviteter så vi skulle aldrig i livet ha tid att umgås med "byborna" heller. På sin höjd hängde man i skateparken ett tag i väntan på bussen, men det var ju lugnare där än på busstationen där (de lokala) ungdomarna satt och rökte på.
+ EF-ledarna hade däremot, för inte så länge sedan, grillfest på stranden där de bjöd eleverna på alkohol.
Åh, vad bra att det införts nu! När jag reste med STS (10 år sedan) spydde folk ner sig hela tiden, till höger och vänster. Lärarna kom in en gång när vi satt i princip hela klassen och drack på en lokal pub och ingenting hände.
Ja, jag kom på det sen och skrev det i mitt andra inlägg (tror jag). Just att de sa samma sak till oss men det inte efterlevdes alls.Äh, det där är inget nytt. Den policyn fanns när jag åkte för 20 år sedanoch det förelästes hårt om den första dagen.
Ja, jag kom på det sen och skrev det i mitt andra inlägg (tror jag). Just att de sa samma sak till oss men det inte efterlevdes alls.
@Vår_Vinter Vi måste ha åkt samma sommar! Jag var i Oxford med STS när tjejen på Isle of Wight blev mördad. (shit vad gammal jag börjar bli).
Jag pluggade ett år på Isle of Wight när jag var 16, och en del av de äldre eleverna på skolan jobbade extra som lägerledare på språkresor till ön på somrarna. Det var ju helt vanliga 18-19-åringar, hade ingen särskild utbildning eller så, så jag vet inte om jag hade tyckt det var så mycket att betala för. Mer som en uppstyrd semesterresa utan föräldrar, i så fall, vill man lära sig språk tror jag det finns bättre sätt.