Språkintresserad 8 åring

Mirre

Trådstartare
Äldsta sonen är väldigt intresserad av språk och dessutom väldigt duktig på det.
Självklart något jag vill stödja och uppmuntra, söker tips på roliga spel, böcker eller vad som helst där han får träna på engelskan. Han har snappat upp mycket redan nu från filmer, serier och musik. Nu har de börjat läsa det i skolan också så vore ju kul att kunna öva lite hemma också.

Muzzy in Gondoland är en tecknad serie som är gjord för att lära ut engelska. Den är från 80-talet, men jag tyckte den var rolig.

Sen finns det många roliga ramsor att leka med, Peter Piper, Fuzzy Wuzzy was a bear, She sells seashells, How much wood would a woodchuck...,

Jag vet inte om det passar just en 8-åring, men jag rekommenderar varmt den underbara bokserien A Series of Unfortunate Events av pseudonymen Lemony Snicket om man vill lära sig massor av engelska (och en massa annat - de är proppfulla av referenser till allt möjligt)

Äldsta sonen är väldigt intresserad av språk och dessutom väldigt duktig på det.
Självklart något jag vill stödja och uppmuntra, söker tips på roliga spel, böcker eller vad som helst där han får träna på engelskan. Han har snappat upp mycket redan nu från filmer, serier och musik. Nu har de börjat läsa det i skolan också så vore ju kul att kunna öva lite hemma också.
Uppsala English bookshop (finns även i Stockholm) har ju lite engelska övningslätt för barn vad jag sett, ger gärna råd.

Tänker mig att ni kan titta på tex disneyfilmer utan text (är ju lätt att välja bort numera med dvd och blueray). Och att läsa böcker på engelska istället för svenska.

Jag uppskattade verkligen språkspel till datorn när jag var liten, mamma köpte ett par stycken och jag spelade de till förbannelse. Sedan som andra redan har sagt att titta på filmer eller tvserier på engelska, samt läsa böcker. Hängde även mycket på internet, mycket på engelska sidor vilket gjorde att jag fick mycket "gratis"

Beröm till dig som uppmuntrar! :bow: Önskar att någon uppmuntrat mig, fick alla rätt på engelskaproven i skolan och när jag var 10 så var min engelska bättre än mina 5 och 8 år äldre syskons.

Och beroendeframkallande... ;)
"Råkade" börja väcka mina gamla italienskakunskaper till liv!
Måste kolla in den, det är säkert nåt både jag och barnen kan ha nytta av.

Sonen har en spansk kompis som pratar både svenska och spanska, så han lär min son nya ord hela tiden :D

Utbildningsradion har en app med deras program. Deras UR-skola kan man sortera på ålder och kolla på program inom ämnet engelska tex. Har inte provat själv men jag kan tänka att det är bra och pedagogiskt..

Jag skulle nog introducera ett tredje språk, kanske med hjälp av duolingo som någon nämnde, om barnet är ganska självgående. Engelska lär de sig ju ändå i skolan och från all media. Det är bättre att introducera fler språk när de är unga.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är ju en jättesvår ålder?! :nailbiting: Och ja, jag är ute i väldigt god tid, men för att försöka undvika att bli ruinerad så...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: SaraXX
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama