Språkfråga - "en" istället för "man"???

Roheryn

Trådstartare
Jag har noterat, främst här på Buke, men också någon gång i andra sammanhang, att det finns de som skriver "en" istället för "man". Jag reagerar lite på det, har alltid uppfattat det som ett dialektalt och talspråkligt uttryck, dvs inget som man (en?!) skriver när man (en?) vill uttrycka sig skriftligt korrekt. Hur ser allvetande Buke på detta? Är det språkligt korrekt att byta ut "man" mot "en"? Finns det någon betydelseskillnad? Är "man" ett ord som bör undvikas och i så fall varför?

Jag har noterat, främst här på Buke, men också någon gång i andra sammanhang, att det finns de som skriver "en" istället för "man". Jag reagerar lite på det, har alltid uppfattat det som ett dialektalt och talspråkligt uttryck, dvs inget som man (en?!) skriver när man (en?) vill uttrycka sig skriftligt korrekt. Hur ser allvetande Buke på detta? Är det språkligt korrekt att byta ut "man" mot "en"? Finns det någon betydelseskillnad? Är "man" ett ord som bör undvikas och i så fall varför?
Jäpp, jag gör det! Det har också tagits upp i P1s program Språket med samma undran som du. Kanske inte korrekt i en vetenskaplig avhandling var deras svar men fortsätter det vara vanligt så kan utvecklingen gå däråt.

Jäpp, jag gör det! Det har också tagits upp i P1s program Språket med samma undran som du. Kanske inte korrekt i en vetenskaplig avhandling var deras svar men fortsätter det vara vanligt så kan utvecklingen gå däråt.

Varför gör du det? Av den anledning som @Jeffery skriver, eller något annat? Nyfiken... :-)

Finns det någon betydelseskillnad? Är "man" ett ord som bör undvikas och i så fall varför?

Dels är det ju dialektalt.

Men den här nya användningen av "en" istället för "man", handlar om könsneutralitet. Jag ser det ofta använt i dokument av olika slag från myndigheter och större verksamheter, på ett sätt som jag tolkar som just medvetenhet om att "en" är könsneutralt, till skillnad från "man". Det är alltså besläktat med bruket av ordet "hen".

För egen del har jag dock svårt att vänja mig vid det, därför att det påminner om barndomens mödosamt borttränade fula dialekt.

Jag använder däremot ordet "hen" vid de många tillfällen då det är grammatiskt mer effektivt.

För egen del har jag dock svårt att vänja mig vid det, därför att det påminner om barndomens mödosamt borttränade fula dialekt.

Jag använder däremot ordet "hen" vid de många tillfällen då det är grammatiskt mer effektivt.

Exakt precis samma här. Jag har visserligen inte behövt träna bort någon dialekt själv, men jag har levt i nära samröre med halländska ;)

Sedan tänker jag även lite på att i vissa mer gammaldags sammanhang så används "hon" snarare än "han" eller "man" om människan som objekt, så att säga - jag stör mig inte nämnvärt på användandet av "man".

Dels är det ju dialektalt.

Men den här nya användningen av "en" istället för "man", handlar om könsneutralitet. Jag ser det ofta använt i dokument av olika slag från myndigheter och större verksamheter, på ett sätt som jag tolkar som just medvetenhet om att "en" är könsneutralt, till skillnad från "man". Det är alltså besläktat med bruket av ordet "hen".

"Man" som i "i allmänhet brukar man göra si och så" har väl inget med "man" som herre att göra. " man" är ett ord för att uttrycka allmänheten/människor liksom.

"Man" som i "i allmänhet brukar man göra si och så" har väl inget med "man" som herre att göra. " man" är ett ord för att uttrycka allmänheten/människor liksom.

Så tycks man (!) inte uppfatta det på de myndigheter och andra offentliga verksamheter som jag har kontakt med.

Men jag anser nog att "man" i den betydelsen vi diskuterar här är könsneutralt. Precis som @Jeffery skrev, så kommer det ju från "människa" (jämför "man" i betydelsen "mankind" i engelskan). Ord kan ha flera betydelser...

"Hen" använder jag, därför att det fyller ett tomrum i språket. Det är jättepraktiskt att använda istället för att behöva skriva "hon eller han", samt när man inte vet någons könsidentitet (eller vet att personen inte vill vara varken man eller kvinna). Men "en"? Nä, det kommer jag nog inte att börja använda...

Intressant fenomen, förresten, att börja använda (eller inte använda) personliga pronomen som politiskt statement... (lägger dock ingen värdering i det, men som fenomen är det intressant)

Intressant fenomen, förresten, att börja använda (eller inte använda) personliga pronomen som politiskt statement... (lägger dock ingen värdering i det, men som fenomen är det intressant)

Jag tycker det är både intressant och positivt. Språket är kulturen, och medvetenhet är makt.

Med det sagt lär jag aldrig överge "man" till fördel för "en", men jag har vant mig vid att andra gör det vid det här laget och ser det som en intressant utveckling.
("Hen" däremot har jag anammat med glädje! :D)

Sen spelar ords ursprung en mindre roll än den betydelse man ger ordet idag enligt mig. Upplevs "man" ha en könsbetydelse så har den i och med det en sådan, oavsett om den fanns för hundra år sedan. (Och så undrar jag över tvärsäkerheten att det inte finns en könskoppling, jag har inte koll på ordets bakgrund men det verkar inte särskilt långsökt för mig att ordet för den allmänna personen är detsamma som ordet för den normala människan (kvinnan är det avvikande könet) av en helt annan anledning än bara slumpen...)

Men guuuu vad larvig du är.

Det kan inte vara lätt att vara så hotad av och rädd för förändring. Det är hårda tider nu :(
Men om du nu tycker att 'man' inte är könsneutralt i sin rena form, varför tycker du då att det är könsneutralt i sammansatt form - som i 'människa'?

Och apropå språk och politik/makt så har vi ju du-reformen för inte särskilt länge sedan i Sverige, då "ni"-bruket avsiktligt byttes ut till duande för att "platta ut" hierarkiska skillnader till ett mer jämställt samhälle.

Jag hoppas att de som är emot genuspolitiskt drivna förändringar av vårt språk nogsamt niar och använder titlar i sitt tilltal av andra människor. ;)

Men jag anser nog att "man" i den betydelsen vi diskuterar här är könsneutralt. Precis som @Jeffery skrev, så kommer det ju från "människa" (jämför "man" i betydelsen "mankind" i engelskan). Ord kan ha flera betydelser...

"Hen" använder jag, därför att det fyller ett tomrum i språket. Det är jättepraktiskt att använda istället för att behöva skriva "hon eller han", samt när man inte vet någons könsidentitet (eller vet att personen inte vill vara varken man eller kvinna). Men "en"? Nä, det kommer jag nog inte att börja använda...

Jag tänker nog att det är väldigt lätt att se man som könsneutralt därför att vi lever med mannen som norm. Vad som avgör om ett ord "är" könsneutralt, är väl helt enkelt hur ordet uppfattas. Vilket inte i sig hindrar att samma ord (samma stavning, samma uttal) kan ha olika betydelser. Att slå fast ords "egentliga" betydelse genom att åberopa deras ursprung, tycker jag mest känns som något man griper till när man vill ha rätt och samtidigt verka bildad.

Jag ser språket mer som något socialt och därmed i ständig förändring, som alla sociala mönster är. Ord är laddade med det vi laddar dem med. När vi är oense om deras laddning, står vi inför maktkamper (ofta mycket lågintensiva sådana, men inte alltid).

Ord har ju ofta använts som politiska statement, att personliga pronomen går den vägen är ju inte att förvånas över i en tid då vi omprövar föreställningar om kön.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: Myrten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama