Spottar höbollar efter raspning

Sv: Spottar höbollar efter raspning

*kl*

Är det vanligt att äldre hästar blir dåliga av tandvård?

En bekant fick i våras ta bort sitt gamla sto efter att vet fixat tänderna.

Äldre hästar får sämre tänder och en ovarsam raspning kan göra mer skada än nytta. Det gäller att vara ännu mer försiktig i en gammal hästs mun.

Äldre hästar får sämre tänder och en ovarsam raspning kan göra mer skada än nytta. Det gäller att vara ännu mer försiktig i en gammal hästs mun.

Min gamling fick MVG av veterinären nu sist :). Han tar bara bort lite vassa kanter vartannat år typ.

Jooo min häst, 25 år har också än så länge rätt så bra tänder och det är naturligtvis individuellt OCH beroende på hur tänderna sköts.

Men tänderna hos en häst slutar ju att växa någon gång i 20 årsåldern och då gäller det att vara försiktig.

http://stud.epsilon.slu.se/1265/1/johansson_e_100608.pdf

Malocklusion
Malocklusion innebär en felställning av tänderna så att tuggytorna inte går ihop, alternativt en felbitning på annat sätt (17). Den åldrande hästen har relativt ofta någon form av malocklusion av incisiverna (16), vilket starkt kan påverka deras möjlighet att bita av gräs när de betar. Därmed får de svårt att få i sig tillräckligt med föda. Men eftersom den äldre hästens tandkapital är begränsat ska behandlingen av dessa felställningar koncentreras på att optimera hästens användning av tänderna och att undvika att obehag uppkommer. Aggressiv behandling av felställningar ska aldrig utföras på äldre individer

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 799
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 226
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring