sporthästar och bete

Sv: sporthästar och bete

Jag tycka det är mer att dom har inte kol på sina fotar när dom val komma ut i terräng, minns dom varmblod jag har skolet om, kunde inte gå i skog utan att gå ner sig, efter ett ½ år kunde dom springa som älgar bland stubb och sten.
Som jag minns i Holland är allt Tulpan odling! inte det snor skog där vi släppa los våra hästar :)

Näää det är väl inte så att ingen häst i holland går i hagen eller blir riden i skogen mm. Det jag pratade om, gäller sporthästar och inte ens alla sporthästar. Men det finns säkert mycket (sport)hästar i holland som inte kommer ut regelbundigt.
Och det var vad vi diskuterade om-

Som tur finns det även i holland allt mer hästmännsikor som vill att deras hästar går ut stora delar av dagen och de som inte ge deras hästar utvistelse, får oft mycket kritik.
Men... tyvärr finns det fortfarande också mycket (sport)ryttare som är rädd att deras hästar skadar dig i hagen eller vill har det bekvämt (säkert när de har mycket hästar som ska ridas dagligen... men även vanliga ryttare) som har deras hästar i stallet.

Men som sagt... inte alla och det finns allt mer människor som tycker att det inte är bra.

Jag hade hästar i holland på lösdrift, liksom mycket andra människor jag känner till. Jag red nästan altid i skogen, liksom mycket andra ryttare. Så det finns skillnaden.

Hagar i holland brukar dock inte vara lika stort som i sverige (även om jag hade en rimligt hage) och tyvärr finns det fortfarande mycket hästar som står ensam i hagen. Men även då finns det allt mer hästfolk som inte godkänna detta och ge kritik på att ha en häst ensam.

Men att ändra människor, tar tid. :)

Rent geologiskt så har ju Holland brist på mark . Tror mycket av"kulturen" grundas i det .

Ja, det är säkert sant. Framtföralls i delen omkring amsterdam/rotterdam/den Haag etc finns det en stort brist på marken. Jag bodde i Södra delen och då finns fortfarande möjligheten att ha en häst på lösdrift, om man vill (inte alla vill göra detta... finns tyvärr mycket som tror att sporthästar är ingen vanligt häst och ska bara vara i hagen ibland eller kanske även inte -framtförallt inte när det gäller en stort sportstall)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 299
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 366
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX