sporthästar och bete

alexvb

Trådstartare
Jag har haft en discussion med en hollandare (jag är själv också hollands) omkring hästhållning i sverige.
Jag vet att det är obligatorisk att hästar får möjlighet att röra sig i egen takt i hagen eller paddocken några timmar varje dag.
Men hur är det nu med de stora sporthästar.
I holland finns många sporthästar som aldrig går omkring i hagen. De får deras träning och motion i en skrittmaskin, men de går aldrig fritt i hagen.
Jag antar (och hoppas) att det är annorlunda i sverige pga reglar djurskyddsen, men han trodde inte att det ännorlunda till de riktiga sporthästar, som ska prestera hög i toppen.

Hur är det egentligen här i sverige (och vem har rätt:nailbiting: )

Senast ändrad:
Sv: sporthästar och bete

Lagen säger att alla hästar ska få rör sig fritt var dag på yta som är stor nog för den ska kunna använda alla sina gångarter. Den gör ingen skillnad på sporthäst eller annan häst.

Sedan beror det nog på vad man menar med sporthästar som ska prestera. Som t ex travhästar där är det nog mer regel än undantag, även innan lagen kom att hästarna oavsett nivå får gå i hage om det finns hagar på anläggningen.

Har precis flyttat till Holland med min häst, det tog en vecka så hade han fått magsår här.
Hästhållningen här är hemsk. I stallet där jag står är det bara "sporthästar" men de är halta allihop så det är inte så mycket sport alls.

I stallet hemma går alla tävlingshästar ut varje dag, i alla väder!!

Självklart finns det elit hästar i Sverige djurskyddslagen till trots som inte går i hage .
Jag vill påstå att det dock är minoritet . De flesta elit hästar går faktiskt i ngn form av hage några timmar om dagen minst i Sverige .

Holland ska man knappast jämföra med för där är det regel mer än undantag att de inte går i hage . Så nej , din Holländares argument håller inte enligt mig . Är det ngt som kännetecknar holländsk hästhållning så är det obefintlig utevistelse / möjlighet att röra sig fritt i hage .

Jag bor granne med Malin Baryard sen alla år och hennes hästar går i hage . Som exempel i mängden . Alla övriga svenska elit ryttare jag kan komma på har sina ute också .

Sen blir nog BETE lite missvisande i din fråga iof . Alla går inte på gräs eller vad man normalt menar med bete ,dvs rejält med gräs i födo aspekt ;)

Senast ändrad:

Exakt så är det Mackan!

*KL*
När jag skulle flytta hit så åkte vi runt på en hel del stall och vi hittade 1 stall där hästarna fick vara ute 2 timmar på vintern och 3 timmar på sommaren. I alla andra stall vi besökte stod hästarna inne hela vintern och ute 2-3 timmar på sommaren. De flesta stall såg ut som f**n rent ut sagt inne, pyttesmå boxar eller helt rivfärdiga boxar, de hade fått stänga allihop hemma i sverige. En del stall vände jag på stallplan, orkade inte ens gå in o se de stackars hästarna därinne. Fy f**n rent ut sagt!! :mad:

Vi har nu köpt eget så nu får min häst gå ute året om från morgon till kväll, precis som han är van vid hemmifrån. BTW -Han är en "sporthäst"

i de tävlings stall jag jobbat så går alla hästarna ute minst 3 timmar om dagen+ går i skrittmaskin en timme.
5- 8timmar är det normala vid bra väder.

mina hobby hästar går ute minst 14 timmar om dagen, nu är de ute dygnet runt :)

Jag är glad att läsa att de sporthästar i sverige kommer ut i hagen eller paddocken. för jag tycker inte alls om hästhållning framtförallt gällande sporthästar i holland och jag är hollandska (bo dock i sverige och har mina egen hobbyhästar på lösdrift)

Nu gäller det att övertyga honom .... Vet någon om det finns staller med sporthästar i småland (jönköpingläna/kronoburgslan), så att vi kanske får kolla en gång (eller år man aldrig ta en tit i en professionel stall? )

KL

På tal om sporthästar och bete, Hippson la upp en radiointervju häromdagen med Petrus Kastenman som vann OS-guld i fälttävlan -56. De frågade vad hans häst skulle göra efter OS, han berättade då att Illuster skulle ut på bete hela sommaren. Sedan skulle han promeneras fram till Jul och sedan sättas igång efter jul och vara i form till Maj igen. Undra hur många OS-hästar som går på bete hela sommaren nuförtiden? Ingen skulle jag tro. Frågan är om hästarna höll bättre då eller nu?

Jag tror iof reflektionen är dödfödd eftersom häst material , häst hållare och rent generellt hästhållning i sig är rätt annorlunda i Sverige sen 50 talet . ...

Inte ens os hästar har det så i Sverige längre ... Hobby Svensson har i stor utsträckning sina hästar inne halva dygnet året runt och i storstäderna står de i grus hage större delen av året . Men djurskyddslagen upprätthåller nog de flesta i dess minimala regleringar . Helt klart ljusår jmf med Holland .

Senast ändrad:

KL

På tal om sporthästar och bete, Hippson la upp en radiointervju häromdagen med Petrus Kastenman som vann OS-guld i fälttävlan -56. De frågade vad hans häst skulle göra efter OS, han berättade då att Illuster skulle ut på bete hela sommaren. Sedan skulle han promeneras fram till Jul och sedan sättas igång efter jul och vara i form till Maj igen. Undra hur många OS-hästar som går på bete hela sommaren nuförtiden? Ingen skulle jag tro. Frågan är om hästarna höll bättre då eller nu?
Visst var hästarna hållbarare förr, i alla fall om ser på de som armén hade hand om. Kastenman var ju militär och hade sin utbildning om hästar och ridning därifrån.
Så som höll hästar där förr är som forskningen idag visar att man ska hålla häst för att den ska bli tålig och hållbar. Det var inte heller ovanligt att det fanns hästar i spannet 25 - 30 år som var väldigt pigga och krya ;).

Man hade något som kallas för remonter vilket var unga hästar. Dessa gick på vad som idag skulle kallas för lösdrift, året runt tills det var dags för inridning. På lösdriften var det meningen att dom skulle få alla "barnsjukdomar" och smittor som unga hästar får för att sedan bli immuna mot som vuxna. Det fanns ju inte vaccinationer som idag. Det fanns säkert de som inte klarade av den här tiden med de som gjorde det blev tåliga hästar. Det var mer regel än undantag att de unga hästarna gick på bete fram till november och vuxna hästar gick också på bete fast då mer under vad som kan vara "normal" betesgång idag. Många släpper ju inte ut hästarna förrän i juni och tar in i augusti.

Visst var hästarna hållbarare förr, i alla fall om ser på de som armén hade hand om. Kastenman var ju militär och hade sin utbildning om hästar och ridning därifrån.
Så som höll hästar där förr är som forskningen idag visar att man ska hålla häst för att den ska bli tålig och hållbar. Det var inte heller ovanligt att det fanns hästar i spannet 25 - 30 år som var väldigt pigga och krya ;).

Man hade något som kallas för remonter vilket var unga hästar. Dessa gick på vad som idag skulle kallas för lösdrift, året runt tills det var dags för inridning. På lösdriften var det meningen att dom skulle få alla "barnsjukdomar" och smittor som unga hästar får för att sedan bli immuna mot som vuxna. Det fanns ju inte vaccinationer som idag. Det fanns säkert de som inte klarade av den här tiden med de som gjorde det blev tåliga hästar. Det var mer regel än undantag att de unga hästarna gick på bete fram till november och vuxna hästar gick också på bete fast då mer under vad som kan vara "normal" betesgång idag. Många släpper ju inte ut hästarna förrän i juni och tar in i augusti.

Största orsaken till att hästarna är "mindre hållbara" idag är att de inte får växa färdigt innan de börjar tränas och tävlas för de högre klasserna.

Titta på WC i hoppning där medelåldern för en häst brukade ligga på 15-16 år när de började tävla dessa klasser i början på 90 talet och ansågs fullt utvecklade när de nämade sig 19-20, och det var mycket sällan att det var problem med leder och muskler på dem,

Allt ändrades då en viss Brazilianare började tävla med 5 åringar istället, och resultatet ser vi ju både, nationellt och internationellt, med 6-7 åringar som går till slakt, pensioneras eller triangelmärks pga förslitningsskador.

Om jag inte minns helt fel sto det fortfarande i 97 års reglementet att man inte fick starta 4 åring i 120cm fören den hade 2 godkända placeringar i 110, och samma gällde för 5 åringar som inte fick starta 130cm förän den hade gokända placeringar i 120cm

Inom travet, innan man började med 2års loppen, gick 90% av hästarna på banan till de föll för åldersstrecket (12 år) och de var fortfarande pigga och fräscha i leden, idag är det mindre än 15% som håller så länge.

Senast ändrad:

Vet inte om de missade det jag skrev om remonter. Men de fick ju vara ute och röra sig plus att (vilket jag inte skrev) de räknades som remont tills de var 5 - 6 år. Under remonttiden var de ansedda som häst under utbildning.

Största orsaken till att hästarna är "mindre hållbara" idag är att de inte får växa färdigt innan de börjar tränas och tävlas för de högre klasserna.

Titta på WC i hoppning där medelåldern för en häst brukade ligga på 15-16 år när de började tävla dessa klasser i början på 90 talet och ansågs fullt utvecklade när de nämade sig 19-20, och det var mycket sällan att det var problem med leder och muskler på dem,

Allt ändrades då en viss Brazilianare började tävla med 5 åringar istället, och resultatet ser vi ju både, nationellt och internationellt, med 6-7 åringar som går till slakt, pensioneras eller triangelmärks pga förslitningsskador.

Om jag inte minns helt fel sto det fortfarande i 97 års reglementet att man inte fick starta 4 åring i 120cm fören den hade 2 godkända placeringar i 110, och samma gällde för 5 åringar som inte fick starta 130cm förän den hade gokända placeringar i 120cm

Inom travet, innan man började med 2års loppen, gick 90% av hästarna på banan till de föll för åldersstrecket (12 år) och de var fortfarande pigga och fräscha i leden, idag är det mindre än 15% som håller så länge.

Du verkar ha snurrat till det ordentligt vad gäller hopphästar.
Tvärtom har man gått från att unghästar förr fick starta vad som helst till att begränsa deras startande gjordes någon gång under 90 talet om jag inte minns fel på tiden.

Sen dess har en 4 åring aldrig fått starta mer än 1.00meters hoppning, 5 åring 130, 6 åringar 140. 4 och 5 åringar får aldrig starta något annat än avd B = aldrig ridas mot klockan utan endast typ clear round.
6 åringar får startas i avd A (vanliga klasser) först efter 2 felfria rundor på samma eller högre höjd i avd B gjorda under samma år. För att starta 135-140 som enbart finns som avd A måste 6 åringen ha gjort två felfria rundor i 130 avd B.

Vad gäller åldern på WC hästar så är det i stort sett samma nu som det på 80-90 talet de debuterar ofta som 8-9 åringar och har sin topp som 12-15 åringar lika vanligt idag att man ser 17-18 åringar som det var förr ofta går de vidare till yngre ryttare och trappar ner till ett snäpp lägre tävlingar i den åldern.

Var menar du på att det skulle vara så att remonterna gick på lösdrift förr, inte i denna delen av sverige i alla fall tvärtom de stod precis som de flesta vuxna hästarna uppstallade dynget runt i spiltor hela vinterhalvåret sen var de ute på sommarbete som dock väldigt ofta var från 1/6-31/8.
Det var liksom så den största andelen hästar hölls i sverige till skillnad mot vad många tror. Man höll hästar som man höll kor djuren stod på stall vintertid och därför släpptes också alla på bete på sommaren eftersom det var enda perioden på året de gick ute.

Var menar du på att det skulle vara så att remonterna gick på lösdrift förr, inte i denna delen av sverige i alla fall tvärtom de stod precis som de flesta vuxna hästarna uppstallade dynget runt i spiltor hela vinterhalvåret sen var de ute på sommarbete som dock väldigt ofta var från 1/6-31/8.
Det var liksom så den största andelen hästar hölls i Sverige till skillnad mot vad många tror. Man höll hästar som man höll kor djuren stod på stall vintertid och därför släpptes också alla på bete på sommaren eftersom det var enda perioden på året de gick ute.
Jag trodde vi kom från samma del av landet?
Här där försvaret födde upp sina hästar och även på Flyinge var de unga pojkarna (för det var ju bara hingstar/valacker som användes) så gick dom ute mycket och på vad som närmast liknar dagens lösdrift fram tills att de sattes i träning. Det var beväringar och hästskötare som såg till så att de fick foder och omvårdnad. När de så blev ca tre år hämtades de till remotstallen och började sin utbildning. Ja på vissa ställen blev de säkert inkörda vid tvåårsåldern.

Nu pratade du förstås om remonterna inte om tiden innan de var tre år. För när de var remonter då gick de inte i någon lösdrift då stod de bland annat uppstallade mitt i Malmö på husarkassernen utan tillstymelse till hagar utan reds ut genom Malmö till sommarbete på försommaren och hem igen på hösten däremellan stod de uppstallade i spiltor och reds i ridhus hela vintern, jättebra liv för unghästar eller hur ? Verkligen något att ta efter för att få hållbara hästar eller inte.......

Det är ju helt korrekt det du skriver i sak Ken du kan väl tona ner spydigheten tonmässigt iof .

Det är ju helt korrekt det du skriver i sak Ken du kan väl tona ner spydigheten tonmässigt iof .

Skulle gylle göra det så skulle i alla fall jag uppfatta henne som både ödmjuk och hästkunnig..

Nej nej,, jag tror hon ska köra vidare med sin policy för i annat fall kanske en å annan på hästvård missuppfattar henne

Mina föräldrar hade sina ridhästar uppstallade på gamla Böö ridhus i Göteborg (låg mitt inne i ett villaområde och fanns inga hagar alls) från 50-talet till 1974. Dom stog uppbundna i spiltor dygnet runt, och reds 1-2 timmar om dagen i ridhuset på vintern och under vår och höst blev det nån uteritt. Sommarbete blev 8 veckor, dom reds dit och från att ena dagen stått uppbunden så nästa dag gick dom på bete. Mammas ena sto stallades upp som 3 åring 1953 och levde sitt liv så tills dom flyttade från Göteborg 1974. Det var helt naturlig hästhantering på den tiden.

Ett problem med importer från tex Holland är att de hästarna inte är vana att gå i hagen. En del av dem kanske inte ridits ut så mkt i terräng heller är inte vana att balansera sig och ha koll på sin kropp heller.
Är de då i lite fel balans mentalt(vilket inte är konstigt om de hålls på box etc) så kan de tokrusa och slå sig då de börjar släpas i hage om man inte gör det på rätt sätt.
En del slår då sönder sig.

Har man hela hästens liv haft den på box(inte hage) så ballar de ur då de släpps lösa och KAN springa. Det blir så laddad för dem.

Har de sen fölålder gått i hage dagligen är det inte lika laddat. De håller sig mer sansade. Lösdriftare brukar vara ännu bättre. De är ju snudd på alltid i hagen och reagerar inte alls på att släppas ut där.

Har man också ridit ut dem/lett dem i rejäl terräng brukar de ha hyfsat bra koll på sin kropp och då också klara av lite rejs utan att slå ihjäl sig.

Så att bara släppa ut en häst som hela livet stått i box eller ridits eller letts eller gått instängd i skrittmaskin och därför begränsats i hur den kan röra sig är inte alltid något som går lungt till och utan skador.
Men lär man dem redan som små föl att gå ute så klarar man sig oftast utan skador. En ung häst är lättare och mjukare i kroppen och klarar också att ramla etc bättre än en tung och ev stel häst. Så det är bättre att de fräser runt som små om det måste ske.

Får man dessutom en häst som har någon skada som gör att den måste röra sig på ett visst sätt och inte tål att braka runt och halka/snubbla etc så kan det bli svårt att lära en sån att vara ute om den är lite äldre och aldrig varit det.
Det tycker jag känns lite sorgligt. Hade de bara fått gå ut som unga och lära sig det hade de kunnat ha ett trevligare liv. Nu kanske man måste sätta dem i minihagar.
Kanske har de också inte lärt sig umgås normalt med andra hästar och måste gå själva för att de inte vet hur man ska uppföra sig som häst i flock.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 299
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 366
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX