Sporrskav *hjälp

Selma

Trådstartare
Min tränare tyckte jag skulle testa rida med sporrar... jag har aldrig ridit med sporrar så jag blev väldigt osäker. Men jag tog på dom och tryckte ut hälen så mkt jag kund från ponnyns sida, det var hoppträning och jag hoppade hinder som va allt från 80-1,10 cm. Jag tyckte själv att ja inte satt och "hackade" med sporrarna och min tränare sa inget om de heller och hon va tillochmed där bak och plockade bort sporrarna i slutet av träningen, inget sa hon då heller om några märken.
Så jag red hem, tog av utrustningen och borsta, såg inga sporrmärken.. varken avskavt hår eller något sår.
Men då va jag ute idag efter skolan och såg att hår har skavt bort och även ett litet "skrapsår" (inget allvarligt, blöder inte ens utan bara skrapat ytters tlite) på ena ponnyns sida... Jag får jätte dåligt samvete ... Känns som jag gjort illa henne jätte mycket men egentligen är de bara hår som skavt bort och hon tappar sjukt mycket päls nu. Men jag kommer aldrig rida med sporrar mer....
Men hur lång tid kommer de ta för hennes päls att växa ut?
Kommer de bli vitt där håret är avskavt när de växt ut?
Kan jag rida som vanligt utan sporrar nu utan att de blir värre? Törs inte de för jag är rädd att de ska bli värre skav... Jag mår jätte dåligt över de...
*Säg inget elakt, ge mig hellre tips på vad jag kan göra åt skaven, jag är faktist bara 13 och de va inte jag som ville att jag skulle ha sporrarna!*

:(:(:(:(

Sv: Sporrskav *hjälp

Jag skulle säga att det inte är ditt fel i den meningen, din tränare bör veta din utbildningsnivå och därmed avgöra om du kan rida med sporrar eller inte...

Håret växer tillbaks, troligtvis blir det inte vitt

Smörj med en mjukgörande kräm så ska du se att det blir bättre =)

Du behöver inte vara orolig över att rida, höj eller sänk stiglädren så din sko inte hamnar mitt i skavet om du är rädd för att de ska bli värre =)

Många hästar blir extra känsliga vid just pälsbyte. Så det behöver inte vara att du suttit och hackat utan det kan räcka med att man drar sporren mot huden några gånger så blir det skav.
Så det är många hästar som får märken just denna tiden på året!

Min har också sådana skav och jag smörjer henne med vaselin på alla skav. Det är JÄTTE bra! Mjukgör extremt bra och pälsen växer tillbaka fort :)

Har en vän som har problem att hennes häst lätt får skav av sporren.

Hon har bytt till en betydligt längre sporre, kanske 3 cm. Och sprutar massor av pälsglans, och det fungerar.

Nu kanske inte du ska byta till en längre sporre, när du inte ens kanske vill rida med sporrar. Men pälsglans är att rekommendera till nästa gång du använder sporrar. Använd även så stor rund kula som möjligt på sporren. De brukar vara mildare.

Du ska inte vara rädd att rida med sporrar, men be din tränare att kolla lite extra så du inte sitter och skaver med dem (lätt att göra utan att man är medveten om det).

Jag skulle säga att det inte är ditt fel i den meningen, din tränare bör veta din utbildningsnivå och därmed avgöra om du kan rida med sporrar eller inte...

Håret växer tillbaks, troligtvis blir det inte vitt

Smörj med en mjukgörande kräm så ska du se att det blir bättre =)

Du behöver inte vara orolig över att rida, höj eller sänk stiglädren så din sko inte hamnar mitt i skavet om du är rädd för att de ska bli värre =)

Okej, finns de någon mjukgörande kräm som du skulle rekomendera?:)

Många hästar blir extra känsliga vid just pälsbyte. Så det behöver inte vara att du suttit och hackat utan det kan räcka med att man drar sporren mot huden några gånger så blir det skav.
Så det är många hästar som får märken just denna tiden på året!

Min har också sådana skav och jag smörjer henne med vaselin på alla skav. Det är JÄTTE bra! Mjukgör extremt bra och pälsen växer tillbaka fort :)

Får gå och köpa vaselin då. ;)

Har en vän som har problem att hennes häst lätt får skav av sporren.

Hon har bytt till en betydligt längre sporre, kanske 3 cm. Och sprutar massor av pälsglans, och det fungerar.

Nu kanske inte du ska byta till en längre sporre, när du inte ens kanske vill rida med sporrar. Men pälsglans är att rekommendera till nästa gång du använder sporrar. Använd även så stor rund kula som möjligt på sporren. De brukar vara mildare.

Du ska inte vara rädd att rida med sporrar, men be din tränare att kolla lite extra så du inte sitter och skaver med dem (lätt att göra utan att man är medveten om det).

Ja jag kommer vänta med att ens använda sporrar, kommer bara ha dom om någon tycker jag ska ha dom och om nån kan kolla om jag sitter och "hackar" med dom samtidigt som jag rider och kanske få tips på vad jag kan göra för att inte hacka om jag nu gör de. :) För de ser ju inte så fint ut om de är bortskavt hår där sporren är ..

Vaselin är inte mjukgörande, utan det lägger sig bara som en skyddande hinna. Om det är mjukgöra du vill göra, så är Idomin eller Helosan bättre.

Min häst är väldigt skavkänslig, speciellt vid fällning, och fick tidigare skav av mina sporrar men då bytte jag ut dom till en sporre med en "lös rund trissa" om du vet vilken jag menar?
Av dessa har hon aldrig fått skav.

Vaselin gör sig jätte bra på min häst. Hon har skav av täcket på bogen, av sporrar och sen har hon även haft sår på mulen efter att ha bränt sig i solen.

Vaselin har hjälpt jätte bra på henne! Fast sen kanske det inte fungerar på alla. Och jag har även helosan och använder det ibland. Tipsade bara om vad jag tyckte var bra och vad som fungerar för mig :)

Helosan funkar bra =)

Sen kan du fästa sämsskinn under sadelgjorden, och i schabrakkanten så du får ett extra lager med skinn så de inte skaver... (Vissa hästar kan ju få skav av en dragkedja från en stövel)

Och ge hästen en boost med kiselgur så växer håret ut lite fortare, dessutom blir den mindre skavkänslig...

Så jag red hem, tog av utrustningen och borsta, såg inga sporrmärken.. varken avskavt hår eller något sår.
Men då va jag ute idag efter skolan och såg att hår har skavt bort och även ett litet "skrapsår" (inget allvarligt, blöder inte ens utan bara skrapat ytters tlite) på ena ponnyns sida...

Fast om du inte såg något direkt efter, utan först nästa dag, är det väl inte ens säkert att ponnyn fått skavet från sporren? Kan ju vara något hon gjort i hagen till exempel.

som tidigare sagt så är många hästar väldigt skavkänsliga så här års, men är det bara håret som nötts bort så är det nog ingen fara att det ska bli vitt sen när det växer ut igen.

att pälsen trillat av kan ju helt enkelt vara att pälsstråna är sköra och redan på väg att falla, sen kommer ngt och gnuggar lite på dem och vips så bestämmer de sig för att åka av ^_^.

så här års har jag sett hästar som fått skav av allt ifrån täcken till schabrak kanten och skänkeln. utan att för den delen vara skav känsliga annars. men nu när den gamla pälsen fälls så är de mycket mycket känsligare.

Tack för all tips/osv, orkar inte svara på alla men ni vet att jag läst. :)
Någon skrev något om att eftersom jag inte sett något när ja komme hem så va de kanske inte sporrskav utan kanske något hon gjort i hagen... Ja jag börjar faktist fundera på de, eller så är de bara för att hon ska sätta sin vinter päls nu för hon har tappat hår på halsen OCH på ena benet, där håret går som uppåt. Men de är bara på en liten uta på båda ställena.... vet faktist inte vad de kan va ...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 318
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 030
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter