S

Sellan

kan någon förklara för mig varför westernsporrars "rem" inte liknar den engelska? fick prova en kompis w-sporrar men de ville inte alls sitta på plats på mina ridskor(när jag gick vanligt på marken)...

hur kan de sitta stadigt när det inte är något som fixerar "undertill":confused:

måste man ha rejäla boots för att de ska sitta kvar? de kanske helt enkelt inte gillar vanliga skor;)

Sv: Sporrrem

Det gäller att ha tyngd i sporrarna och skor som dom passar på så sitter dom kvar på fötterna. Sporrarna får absolut inte vara för stora för skorna då sitter dom aldrig kvar, heller lite tajta.

Har inga boots men mina sporrar sitter numera kvar ändå. I början hade jag dock problem, är kanske så att jag har ändra mitt sätt att rida när jag har sporrarna på...

jag har beställt ett par "nätta" små sporrar från globus, så de kanske blir för lätta? då kan man väl ta en annan rem och knyta fast undertill på mina Jophurs ;)

de jag lånade var tunga.. sen att jag snubblade på dem gjorde inte saken bättre, de kanske hatade mig? ;)

jag har beställt ett par "nätta" små sporrar från globus, så de kanske blir för lätta? då kan man väl ta en annan rem och knyta fast undertill på mina Jophurs ;)

de jag lånade var tunga.. sen att jag snubblade på dem gjorde inte saken bättre, de kanske hatade mig? ;)

De hatade dig definitivt! Ha ha ha! Byt sort! ;) :D :rofl:
Nej, jag skojar bara, men varför ska du använda sporrar?

Senast ändrad:

har funderat på det, när jag bytte ridstil...

kan nu inte förstå varför man ska ha rem under skon/bootsen, man ska väl inte trycka sporren uppåt, dvs ovanifrån på hästen och nedåt mot hästens mage?
Nej sporren ska rulla nerifrån och upp på hästen, dvs du trycker sporren neråt på bootsen. De ska alltså vara tillräckligt tajta (med remmen), så att du inte trycker dom ner över skon/hälen. Upp åker de aldrig?

Och ja, det kan skramla lite när du går, det är fräckt!:o

jag satt inte äns till häst! jag skulle prova om de passade ju! de åkte både upp och ner, och åkte ut "bak" så att jag snavade

och de sporrarna jag beställt va mer som vanliga sporrar, kort å "liten", för att ha på "finare" tillställningar, mest för att de var så snygga (OCH billiga!)

:rofl:
ursäkta, låter roligt, ingen som filmade??
Tror ändå de ska vara så tajta så att de sitter hyfsat stilla när du går, låter som du provade herrstorlek.

Om inte jag har fel så är det också så att ju kraftigare/tjockare/bredare sporrem du har desto bättre sitter dom.
När jag köpte mina sporrar och sporremmar (heter det verkligen så?) så blev jag rådd till att köpa ett par breda för att de ligger på bootsen och gör att sporren är mera still.
Har bara mina till bootsen och de sitter ypperligt bra.....:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka