Sporrar.. Vidrigaste jag sett!

Capable Case

Trådstartare
Har i helgen varit och tittat på dressyrtävlingar i lite högre klasser. Var många fina, harmoniska ekipage som tävlade där. Men tyvärr också några som var mindre harmoniska.. En ryttare red med de absolut längsta sporrar jag någonsin sett sporren var nog iaf en 5 cm lång. och i varje steg dunkade hon in dem rakt in i sidan på hästen så att hela sporren försvann in i magen på hästen :confused: ... Det tråkiga med detta var att denna ryttare sen hade högsta poäng ända tills i slutet av klassen.. Tittar inte domare någonting på hur ryttaren håller/använder sina skänklar?? Kan tillägga att klassen var Intermediare I och då tycker jag att det borde vara lite mindre av denna vidirga behandling.
Efter de sista 3 ekipagen så trycktes detta ekipage LYCKLIGTVIS ner från placering och 1:a platsen men jag blir mest förvånad över att en sådan ritt verkligen får fortskrida! :mad: Det borde ju vara minst lia mycket uteslutning som ett ponnyekipage får när de piskar sina hästar då de vägrat på hinder! Vart är dressyren på väg???

Jag veeeet VARFÖR man har sporrar på en dressyrtävling och det säger jag ingenting om.. Men det här var faktiskt det vidrigaste jag sett på länge! Jag vart riktigt illa berörd. :cry: Vad ska man göra när man ser sånt här? Kan man gå fram och påpeka för domarna att man blir illa berörd? Kan det hjälpa? :confused:

Sv: Sporrar.. Vidrigaste jag sett!

Många domare gillar sitt jobb, de kan glänsa lite och tycka de är bra. När det kommer till att fatta lite tråkiga beslut så har de inte mod att ta tag i sakerna, utan försöker likt strutsar sstoppa huvudet i sanden. :cool:

Är det så? MEn det är ju lite hemskt... Jag har inget emot att man rider med sporrar och använder dom måttligt.. men det här var rejält överdrivet och då blir man ju lite upprärd.. Det syntes ju väl på hästen varje gång att han inte var direkt nöjd med situationen!

Såg du ryttaren på framridningen? Red den likadant där? Hästen kanske la av totalt när den kom in på banan? Vem vet? Varför gick du inte fram o frågade ryttaren istället när du blev så upprörd? :confused:

Ja jag såg den på framridningen och det var samma sak där om inte värre. Varför jag inte gick fram var helt enkelt för att jag inte vågade! JAg är hyffsat konflikträdd och hela deras hejjarklack stod bredvid.. Det var ett hemmaekipage. Hade gärna gått fram om jag inte hade varit så feg faktiskt! TYVÄRR!

Tror att jag var på samma tävling som du, var det den som kom fyra du menar? Tyvärr såg jag inte just dennes ritt, men jag brukar gilla ekipaget...har inte sett dem på ett år ungefär iofs men ändå...Det lät ju inte så kul det där! Över lag tycker jag dock att det var flera som inte är redo för svår klass av de som startade... :crazy:

Någon som såg Edward Gal när dem visade från Em på eurosport precis sådär red han tycker jag :crazy: Blev också väldigt ila berörd!

Det låter ju tråkigt om det var likadant på framridningen, annars kan ju mycket vara anorlunda på tävling och det är svårt att bedömma hur illa någon rider när man inte har all bakgrund.. (vet nämligen hur det känns när hästen lägger av mitt i programet... *panik*)

Fast jag var också med om något hemskt under helgens tävling (usch, jag blir fortfarande upprörd när jag tänker på det) - förvisso såg jag det inte själv utan min hästs uppfödare berättade det. En ganska känd ryttare blev skitförbannad på sin häst för att den bajsade i släpet... :eek: Vilken jävla idiot rent ut sagt!!! Hur fan kan man bli arg på hästen för det!?! Hästen blev jätterädd när han skrek på den o stod o darrade så det var ju inte första gången den fick sej en avhyvling.. Själv blev jag jätteglad för att min kissat i släpet... och det är till och med värre att få bort... :crazy:

vilka tävlingar var du på å vilken tid ungefär? var det på söndagen?

Det var på söndagen men vilka tävlingar och vilken tid tar jag inte här på forumet utan isf via pm.. :cool:

Senast ändrad:

Fler än jag som tycker så alltså! Usch det var inte roligt att se! Han ska ju ändå vara en av världens bästa ryttare :crazy:

Ja han ligger ju ofta i topp.
Hittade en världsranking, det är ju inte den senaste men..
Visst var det kul att Jan Brink slog anky!!!! Jippie!

Aktuell världsranking dressyr 2005-06-02:
1) Anky van Grunsven, Holland 80,724
2) Ulla Salzgeber, Tyskland 77,675
3) Edward Gal, Holland 77,291
4) Debbie Mc Donald, USA 77,282
5) Robert Dover, USA 76,697
6) Beatriz Ferrer-Salat, Spanien 76,582
7) Jan Brink, Sverige 76,256

Hej Traloppan, hur går det för dig nuförtiden?
Hälsn från din gamla ridlärare... ;)

Hej Kaji, här går det ganska bra, åtminstonde när inte självförtroendet sviker.. :crazy: Vi kämpar på och det börjar faktiskt ge resultat! :)

Svårt att lista ut vem du är via din användarprofil.. :angel: Gissar på Linus förre detta mamma?? :idea: ;)

Jajamänsan, Linus fd mamma. :) (Han lever förresten fortfarande, såvittjag vet!)

Bor numera i Malmö och har hästarna här men far runt en del på ponnytävlingar med "den lilla rutiga ponnyn" om du minns henne? Hon har ny ryttare sedan ett par veckor tillbaka och vi siktar på att skrapa ihop poäng till SM-start nästa år.

Hörde att min gamla tränare träffar dig på tävling ibland! Rider du fortfarande på djuret som fick nervsammanbrott när jag satte mig på det?? ;)

Jag har sett värre, ryttare som ridit på halta hästar.
(haltade MKT) och dommaren avbröt inte ritten!

Såg även framridningen, då ryttaren och mamma/tränare? kollade när hon travade (hästen haltade tydligt även i skritt)

Detta fick mig att må illa.

Dum fråga kanske om den visade hältan tom. i skritt, men haltade den i bägge varven? Den "måste" nämligen göra det för att domaren ska få avbryta ritten.

Jaha okej, nee de vet ja inte.. De kan ju ha varit en andledning till att domaren inte sa till..
Var alldelles för upprörd för att tänka om hästen "bara" haltade i höger varv..
Det var så uppenbart..

Okej...För om hästen endast visar hälta i ett varv, speciellt då i trav/galopp på böjda spår kan det betyda att hästen bara är svagare i det bakbenet, det är relativt vanligt på tävlingsbanorna tycker jag...Ponnyn jag tävlade själv blev ibland lite oren bak på små volter i trav i ena varvet, fick ju lägre betyg på just den punkten men hon var ju inte halt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 451
Senast: Hippocampus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 244
Senast: Emelei
·
S
Dressyr Jag skulle vilja skriva om en sak jag tänkt länge på. När jag ser videor på folk som rider (eller ser dem IRL) och hästen går i en...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: sandrahedman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Dejtingtråden del 38
  • Byta bäddmadrass?

Hund, Katt, Andra Djur