Sporrar på ridskola

Sv: Sporrar på ridskola

Det är ju inte riktigt klokt... rent djurplågeri är vad det är blir så förbaskat arg när ja läser sånnt. i mina ögon låter det som rent överklass beteende stockholmssnobbar som måste rida med sporrar (drar inte alla över en gräns men så ser det ut i mina ögon då jag inte har sätt dethär förut nån annan stans) tycker så synd om dom stackars hästarna, ok om det är en duktig ryttare som vet hur det känns på hästen och är försiktig men dethär är ju inte riktigt klokt dom borde inte få ha ridskola det är ju fan tortyr! :mad:

Instämmer. Står själv och tittar på gruppen som rider före mig och jag blir nästan gråtfärdig (och är ingen lipsill). Det är dessutom en avancerad dressyrgrupp - vilket på många sätt gör det ännu värre. En del sitter och hackar med sporrar för varje steg som hästen tar. Hur ska hästen då förstå när den gör rätt? Konstigt att de får sitta kvar.
Ffa tycker jag detta är något som ridlärare borde diskutera, det är deras ansvar. De som rider på det där sättet måste ju korrigeras, ffa för hästarnas skull, men även eftersom det är därför de/vi går på lektion.
Sen framkommer lite här i forumet ovan som att sporrar ska användas när hästen inte svarar på skänkel, eller för att gå framåt: Det funkar ju inte! Då har ju hästen blivit desensiterad för skänkeln, och om man bara trappar upp så löser ju det inte problemet. Skänkel, eftergift om svar, om utebliven effekt; sparka till (utan sporrar), om ingen effekt, spö vid skänkel (får gärna hoppa till, men ska reagera), belöna, belöna, belöna. Och sen mindre och mindre hjälp. Sporrar är ju till för att MINSKA hjälperna, och kunna ge extremt fina hjälper - INTE få en trög häst framåt!
Inte läst Kyras ABC bok men vad jag förstått så förklarar hon det mest basala som man måste inse om man rider: eftergift efter hjälp, det är ju så man kommunicerar med hästen.

BORT MED DESSA SPORRAR!
På dressyrtävling visst, men spara dem till då.

Jag rider aldrig med sporrar på en häst jag rider för första gången, men om jag vet att den är "skänkeldöv" så hjälper sporren att förstärka skänkeln, men sitter inte och bankar för det. Personligen försöker jag rida så mycket utan sporrar som möjligt, för jag inbillar mig att det är bättre. :)

På min ridskola får enbart specialgrupperna rida med sporrar och det är 5 lektioner i veckan totalt
Rider själv i en av dem och använder sporrar modell ponny på några av hästarna för att kunna använda fina hjälper

kl

Tråden är ju flera år gammal, men kanske kan vara kul att läsa i ändå :)

Jag rider inte på ridskola nu, men har under min uppväxt ridit på två olika. På den ena fick inga elever rida med sporrar, inte ens de i specialgrupperna. Där red flest barn och unga, bara ett fåtal vuxengrupper, så det kan ju vara därför också. Dock använde jag sporrar ibland när jag (utanför ordinarie verksamhet) skulle rida en av hästarna som var pigg, springig och stel och inte lyssnade på skänkeln alls. Efter några gånger med sporrar som förtydligande av skänkeln kunde jag plocka av dem igen. Mer än så användes inte sporrar på någon häst där, det tycker jag är jättebra!

På den andra ridskolan fick specialgrupperna och de duktigare vuxna/äldre tonåringarna rida med sporrar efter att ha fått godkännande från ridläraren. Jag hade det på två av hästarna, vissa hade i princip alltid sporrar men blev då ibland tillsagda att ta av dem om det ansågs onödigt eller felanvänt.

Fy fan så vidrigt!

Jag tycker det är en överanvändning av sporrar på alla nivåer! Många som har katastrofal sits kompenserar genom att ta på sig sporrar i tron om att hästen då ska göra rätt. Felet sitter istället hos ryttaren som inte har någon kroppskontroll.

Tycker verkligen ni ska ta upp detta med ansvariga och påtala djurplågeriet i att tillåta sån ridning!

Dessutom borde svenska ridsportförbundet ta tydligare ställning i frågan.

Att rida med sporrar är ingen mänsklig rättighet och kan man inte hantera det ska man definitivt inte använda dom. Det gör en inte till en bättre ryttare!

en period när jag var i tidiga tonåren var det "mode" i att använda sporrar - följt av att ett sporrförbud sattes. Sporrar fick användas om man fick ja från ridläraren, men var så pinsamt att få ett nej, så väldigt få frågade. Minns inte hur länge sporrförbudet fanns, men länge nog för att vänja av ryttarna i alla fall. :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 879
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka