Sporrar på ridskola

Sv: Sporrar på ridskola

Hos oss tycker jag också att sporrarna används lite för ofta, dock inte lika ofta och lika grovt som det verkar göra hos er. Sen måste jag bara flika in att den ridskola där jag har stött på dom skänkeldövaste hästarna har haft sporrförbud, så att man rider med sporrar måste absolut inte göra hästarna okänsliga. Red på ridskolan som nämns i inlägget ovan och som du själv pratar om igår och där rider som sagt ganska många elever med sporrar, ändå har jag aldrig sett ponnyer som varit så känsliga för skänkeln även utan sporrar.

Senast ändrad:

Usch, det låter inte bra:crazy:

På min ridskola är det bara erfarna ryttare som får använda sporrar enligt ök med ridläraren. Dock är det faktist inte särskilt många hästar man behöver använda sporrar på.
Om hästarna får skav av sporrarna låter det som djurplågeri tycker jag, då borde ridskolan se över sina regler gällande sporrar och ridning.

Hos oss tycker jag också att sporrarna används lite för ofta, dock inte lika ofta och lika grovt som det verkar göra hos er. Sen måste jag bara flika in att den ridskola där jag har stött på dom skänkeldövaste hästarna har haft sporrförbud, så att man rider med sporrar måste absolut inte göra hästarna okänsliga. Red på ridskolan som nämns i inlägget ovan och som du själv pratar om igår och där rider som sagt ganska många elever med sporrar, ändå har jag aldrig sett ponnyer som varit så känsliga för skänkeln även utan sporrar.

Jag tycker också att det låter konstigt, på min ridskola rider ganska många av de mer rutinerade ryttarna med sporrar, men aldrig nånsin att jag sett någon häst eller ponny ha märken efter sporrarna. Och hästarna är inte skänkeldöva heller.

Tja, på klubben här får eleverna inte rida med sporrar oavsett utbildningsnivå. Nybörjarna för att de inte kan, mellannivåerna för att de ska lära sig rida, och de övre nivåerna för att de kan rida hästarna utan hjälpmedel. Inte heller de elever som tävlar hästarna använder sporrar.

Nu har vi också överlag duktiga hästar, som rids igenom av instruktörerna med jämna mellanrum för att inte bli avtrubbade.

Jag har inga problem med att folk använder sporrar generellt, men på ridskola - där ryttarna ändå tränar motsvarande lätt klass, är det helt onödigt.

På vår ridskola är det knappt några alls som rider med sporrar, men den är mycket mindre än de ni beskriver. Det finns ju vissa som rider med sporrar här också men det är inte vanligt och hästarna är absolut inte sönderbankade av sporrar! (Vilket jag är väldigt glad för, det du beskriver låter hemskt) Är det inte meningen att ridskolor ska lära en att rida bra och vara snäll mot hästen? Inte banka sönder den så den får en massa sår av sporrarna? :mad:

Jag använder sporrar på vissa av hästarna på ridskolan, men endast om min ridlärare säger att det är okej! Sporrarna ska vara ett hjälpmedel som man använder när man kan rida ordentligt utan.

Ja det är ju okej att använda sporrar om man inte använder dom för mycket eller i onödan tycker jag!
Jag måste bara berätta för er om min gamla ridskola... Där lånade ridläraren ut sina sporrar till eleverna men det var inga vanliga sporrar. Nej, det var långa, vassa, med sådan snurr (vad heter det?) längst ut. :crazy: Jag tyckte det var hemskt när jag fick låna sporrarna (vilket bara hände en gång som tur är) och rörde knappt vid hästen med skänklarna. Hästarna där hade märken på sidorna efter sporrar. Jag borde sagt ifrån men jag vågade inte! Jag lämnade den ridskolan för två år sen och trivs mycket bättre på den jag går på just nu. :laugh:

På ridskolan där jag rider (storvik ovansjö) så vet jag inte en enda instruktör som skulle tillåta en orutinerad elev att rida med sporrar, jag rider enbart med sporrar på de hästar jag vet är svårformade och relativt "okänslig" men även ibland om det är en häst som inte alls svarar framåt nå bra. Rider dock sparsamt med sporren, styr med säte/axlar och försöker använda överskänkel och vad innan jag lägger till sporren.
Folk borde även veta att sporrar är till för att stärka och förfina hjälperna hos en rutinerad ryttare, inte för att få en "trög" häst framåt eller för att man ska bestraffa hästen. Det finns ju en anledning att det är krav på sporrar när man kommer en bit upp i dressyrklasserna, det är för att domarna ska se att man rider med små, mjuka hjälper på rätt sätt!

Det är inte många ridskoleelever som kan rida på ett korrekt sätt med sporrar. Det krävs erfarenhet, träning och balans. Det är nog stor risk att ridskoleeleverna "klämmer sig fast" med sporrarna för att hålla balansen. Dessutom kan de kanske inte hålla skänkeln stilla och resultatet blir en söndersporrad, skänkeldöv stackars ponny/häst. Det är ju hemskt att de har SKAVSÅR av sporrarna... Håller med Horsesaver, prata med de som äger ridskolan. Jag tycker att det är helt oacceptabelt att de rider med sporrar på det sättet. O.o

Jag har alltid haft svårt för sporrar, och eftersom jag fortfarande ser mig som nybörjare (i alla fall på ridbanan. ;) skulle jag aldrig våga använda det på min häst.

Dressyrtävlingar är en sak. Ridlektioner en helt annan.

Håller med er. När jag fick låna sporrar från ridläraren hade jag bara ridit i TVÅ ÅR och var inte duktig nog (tycker jag) att rida med sporrar. Men h*n var knäpp. :devil:

Ja det är ju okej att använda sporrar om man inte använder dom för mycket eller i onödan tycker jag!
Jag måste bara berätta för er om min gamla ridskola... Där lånade ridläraren ut sina sporrar till eleverna men det var inga vanliga sporrar. Nej, det var långa, vassa, med sådan snurr (vad heter det?) längst ut. :crazy: Jag tyckte det var hemskt när jag fick låna sporrarna (vilket bara hände en gång som tur är) och rörde knappt vid hästen med skänklarna. Hästarna där hade märken på sidorna efter sporrar. Jag borde sagt ifrån men jag vågade inte! Jag lämnade den ridskolan för två år sen och trivs mycket bättre på den jag går på just nu. :laugh:

En fråga ba; vart red du förrut och vart rider du nu? :)

Jag har tänkt på en sak nu ( och diskuterat med lite hästfolk) och de är dessa ridskoleelever som sitter och hackar med sporrar. På min ridskola ( som är välkänd i Stockholm) rider runt 500 elever / vecka ( både Stor häst och Ponny). På varenda lektion förutom nybörjar, Märke 1 och 2 sitter varenda elev med långa sporrar på hästarna. Du kan alltså inte titta på en ridlektion med "duktiga" ryttare utan att se att varenda häst nästan blir bankad med sporrar.

Okej visst, är det en väldigt duktig ryttare med väldigt stabil och säker sits tycker jag att sporrar kan vara okej.. ibland. Men att hitta en sån ryttare är ju som att hitta en nål i en höstack. De flesta tittar ner och sitter och bankar ständigt med dessa sporrar ( det ser ut som att skänkeln har någon slags fjädring ). Varför då ? .

På min ridskola är nästan alla Storhästar sönderbankade och ungefär 90 % av alla ponnyer. På de stora hästarna sitter tydligt stora lappar " RID INTE ***** MED SPORRAR" på de flestas boxdörrar. Hos ponnyerna finns inte några sånna fast många av ponnyerna har stora skavsår . Det är så gräsligt att se :(

Men på mitt stall finns det någon regel " Rider du inte med sporrar är du nybörjare" och jag menar, ingen vill ju bli klassad som nybörjare.
Jag själv rider utan sporrar för att jag vill lära mig att få en stabil sits utan sporrarna.

Så, vad anser ni om sporrar ?
Jag vet att det finns en sånhär tråd med jag hittar den inte :confused:

Jag ska lära mig sits att hoppning men det är svårt. jag vet regel om sporrar. bara duktig ryttare får använder sporrar.

Jag tycker att sporrar inte är det minsta problemet här, utan det är de ansvariga på ridskolan. Och den allmänna inställning som tycks råda - utan sporrar så är man nybörjare.

Sen tycker jag personligen att det är rätt löjligt att det skall klagas på ridskoleryttarna jämt och ständigt, de har iallafall nån form av utbildad personal som skall hjälpa dem tillrätta (förhoppningsvis) - det är mycket värre för alla dessa hästar ute i stallarna med jag-kan-allt ägare som aldrig tar rättning utan kan och vet allt bäst själva.

På min ridskola är sporrra impopulärt:)
Vid tex tävling rynkas det mest på näsan när ryttare kommer med sporrar-spö-skarpt bett-osv...

Själv har jag använt sporrar 5ggr (?) under mitt liv:p
Dom ligger väl någonstans, gamla och dammiga skulle jag tro:grin:

På ridskolan använde jag dom 3gånger tror jag... Då bad ridläraren mig ta med dom nästa gång (Jag var jättestolt över att hon tyckte min ridning var tillräckligt bra-och samtidigt livrädd för jag är jätterädd att göra illa hästen:eek:)

Nä, jag klarar mig hur bra somhelst utan sporrar:)

Tycker du iaf ska söka upp annan ridskola, och kanske meddela sv. ridsportsförbundet:idea:

Jag tycker att man kan rida med sporrar om man har tillåtelse av ridläraren och har kunskap nog att rida med sporrar. På min ridskola skulle de säkert säga till eleven som har sporrar på sig och jag är osäker på om jag änns får ha sporrar på klubbtävlingar, men man behöver det inte heller så då är det väl rätt onödigt också ^^,

Jag tycker att det är förjävligt att ridlärarna på din ridskola låter vem som helst rida med sporrar, för att rida med sporrar ska man ha stenkoll på när dom ska användas och i vilka sammanhang. Jag förstår inte ens varför att folk sätter på sig sporrar när dom ska rida på ridskolan, gör man så pass avancerade övningar att man behöver ett par sporrar? Eller är det för att hästarna är sönderbankade och skänkeldöva i både sidorna och i munnen som man drar på sig ett par sporrar?

Jag använder inte sporrar som ett framåtbjudande hjälpmedel, utan för att förfina mina hjälper. Jag försöker att variera med att använda sporrar och inte, då det för mig är väldigt viktigt att hästen har kvar respekten för skänkeln även utan sporren.

Red på en stor ridskola i norra delen av Stockholm och där såg jag nog aldrig någon som red med sporrar på lektionerna! Rider numera på en mindre ridskola och där använder vi inte sporrar heller! Personligen känns det onödigt på lektionerna och jag ser också mig själv som nybörjare fortfarande (har ridit på ridskola i över 2 år nu)! :p

Kommer att rida utan sporrar i fortsättningen också!! :D

Usch vad hemskt för hästarna :( Det verkar inte roligt.

På min ridskola så får dem flesta elever använda sporrar men är dem inte mogna för det så säger nog ridlärarna till.
Själv så gillar jag inte att rida med sporrar längre. Ja, jag har varit en ridskoleryttare som tyckte det var "coolt" att kunna rida med sporrar. Nu vill jag inte gärna rida med hjälptyglar och sporrar. Då rider jag hellre utan hjälptyglar och sporrar och rider hästen i en ärlig form så att jag vet att jag klarar det :)

Senast ändrad:

Jag vet inte vad andra tycker, men enligt mig är sporrar hemskt, om inte hästen beter sig dåligt och inte lyssnar. Men det är bara min åsikt!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 879
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård