Sporrar på ridskola

Sv: Sporrar på ridskola

Sådant här tycker jag är hemskt.
På våran ridskola har vi sådant system att man inte får rida med sporrar, men att de duktigare eleverna (i specialgrupperna) dem vet om att OM de verkligen skulle behöva sporrar, då ska dem gå och fråga en ridlärare. Därefter är det ridlärarern som bestämmer om eleven får använda sporrar eller inte.

Detta tycker jag är ett utmärkt sätt att handskas med. Vissa hästar behöver man kanske ha ett litet extra stöd på, sega tinkrar eller haflinger i vårat fall. Men då är de endast de rutinerade som använder sporrarna.

Sedan är det väldigt dåligt att mer orutinerade ska få rida med sporrar, de lär sig aldrig att rida med benen. + att det är mycket vanligt att sånna blir beroende av att få hästen som dem vill.. Å det brukar ju också ofta sluta i att hästen sågas ner i böjd nacke. (utan att de jobbar iform..)

Men ja, helt klart bör ridskolan med hästar som hade skavsår ta tag i saken. Det är ju snarast plågeri! :o

Åk till en ponnytävling så ska du få se missbruk av sporrar. Det är minsann inte bara ridskoleryttare som missbrukar sporrar.

Varför säger ridläraren inte till om det är så hemskt som det verkar vara? Det borde väl vilken vettig ridlärare som helst göra.

Altså.....
Att ha sporrar på ridskolan är helt upp till ridskolan och FRAMFÖRALLT är de upp till ridläraren att korregera de elever som gör fel.. för är inte ridskolan till för att lära sig rida?
Visst är de inte kul med små tjejer som sitter och klacksparkar hästar.. säger inte att de är rätt.. men ibland finns de jäävligt sega ridskolehästar och de småtjejerna måste få lära sig sätten att få fram hästen.. prova sig fram. För har någon aldrig gjort något fel på hästryggen så måste jag nog ta äran att kalla den personen ett under. För alla har vi någongång gjort fel men därför har vi utbildade personer som går till fots och håller lektioner om hur man ska behandla och rida.

Därför tycker jag att denna tråd är relativt onödig.

håller med dig om det mesta! Vill bara tillägga att jag inte tycker att nybörjare med ostadiga skänklar ska sitta o "hacka runt" med sporrar, men är man en mer erfaren ryttare som lärt sig hur man rider med sporrar är det, i mina ögon, snällare att rida med sporrar än utan. Istället för att sitta och banka o banka på en slö häst så föredrar jag att sätta på mig ett par sporrar, göra hästen uppmärksam från början för att sen kunna vara så stilla som möjligt med skänkeln :)

På ridskolan där jag red fick vi bara ha sporrar då vi tävlade dressyr och på träningen före den tävlingen. Vi hade då små runda sporrar, som inte kunda skada hästen, men som gjorde att de smått tröga hästarna fick lite fart i sig. Det var då ridläraren som sa att vi skulle ha sporrar, och ingen av oss hade egna, så vi lånade ridskolans. Nu rider jag med sporrar på min ponny då jag hoppar och rider ordentlig dressyr, för att kunna hålla ponnyn lydig. Alltså rider jag högst två gånger i veckan med sporrar, och det tycker jag är helt okej.

Låter helt förj*vligt! Förstår inte varför inte ridlärarna där du rider säger till de som sitter och hackar med sina sporrar?! Förstår inte riktigt hur de kan låta vem som helst rida med sporrar heller.

Otroligt tråkigt att ett hjälpmedel som sporrar ska användas såhär felaktigt. Jag tycker personligen att man inte ska använda sporrar förutom i yttersta nödfall, eller då man rider på en sådan hög nivå att de behövs.

Likadant tyckte de på ridskolan där jag red och det är jag väldigt glad över. Man måste lära sig rida ordentligt och ha balans osv innan man ens ska tänka tanken att sätta på sig ett par sporrar. Ridskolehästar som dag ut och dag in får vanka runt och runt bärande på hur många olika ridskoleryttare som helst tycker jag inte ska utsättas för sporrar förutom i yttersta nödfall och då av ryttare som har ridit längre med en stadig sits och som behärskar dem. Man ska absolut inte hacka med sporrar.

Missförstå mig inte, sporrar är ibland ett bra och nödvändigt hjälpmedel, liksom ridspön, men de ska verkligen inte missbrukas!

Min ridskola är stor, i uppsala då. OCH där finns P1-P10 och S1-S10 (pinny/storhäst) och inte förens man kommer upp i de högre grupperna tönker man inte ens på användning av sporrarna, och det fungerar alldeles utmärkt. Visst, de sea ponnyerna blir "sparkade" av nybörjarna, men de är så pass små och har ingen kraft i skänkelt så det blir löst och verkligen bara som en fjäder. Sen när de komemr upp i nivåerna lär de sig att inte sparka då, och ja.
Ska man ha sporrar måste man fråa ridläraren som tänker på ryttarens inverkar och skänklar och vilken häst det är. Även i träningsgrupperna som är typ "högsta" nivån får itne alla rida med sporrar, de för att inte hästarna ska bli "sporrade"

Sporrar allmänt kan hjälpa mkt o är inte bara en negativ sak tycker jag. Själv rider jag aldrig med sporrar. Klarar mig utan, men visst känner jag att de skulle underlätta med sporrar på vissa. De skulle ta hjälperna snabbare och man behöver ofta då inte upprepa skänkeln. nu kanske jag formulerar mig helfel men är itne så bra på att skriva som jag tänker. Menar att iband blir hästarna känsligare för sporrar och lyssnar bättre och då kan de vara bra. Men den som använder sporrar ska ha kontroll på sina ben och sin sits först! annars tkr jag att man kan rida utan, det är nog oftast snällare mot hästen.

jag tycker att dom ska inte ha sporrar hästarna blir olydiga och inte lyssnar på skänklarna men om de får en häst som måste drivas i varenda steg så ska de ha klart sporrar men annars inte :rofl::banana:

Ja det är inte bara på ridskolorna som sporrar missbrukas.
Jag var i Falsterbo förra helgen och såg en duktig(?) ung svensk hoppryttare på framridningen. Dennes stackars häst hade ett köttsår efter sporren på ena sidan... Att folk inte skäms... Var går gränsen för djurmisshandel???

På ridskolorna måste ju instruktörerna säga till och dra gränser. Ser inte de till hästarnas hälsa och välmående?? Vem ska annars göra det?

Tänk vad dessa underbara djur står ut med mkt för vår skull..

jag rider med sporrar(oftast på sega hästar) för att inte behöva sitta och banka sönder dom. Utan med ett lätt tryck kunna få fram dom, flytta mm. Ha en lättare skänkel utan att behöva banka på hästarna.
:)

En mitt mitt (privat) stall rider en seg dressyr häst med sporrar. Kan nämnas att hästen är STOR och elak... :p Hon bockar och stegrar. Så ryttaren säger att hon måste ha sporrar för att få hästen framåt. (mina åsikter behöver inte nämnas) denna häst kan ofta ha stora sår efter sporrarna... Så bara för att man är duktig (viket hon e) så kan man inte rida med sporrar. Vise värsa.

Min häst kan jag rida med sporrar ibland på sommaren... Hon är inte lika uppmärksam när hon är trött och slö så det blir lättare för både henne och mig.. :D I vanliga fall nuddar knappt mina hälar henne.. Rider med benen. Men på sommaren :devil:

"Ja det är inte bara på ridskolorna som sporrar missbrukas.

Jag var i Falsterbo förra helgen och såg en duktig(?) ung svensk hoppryttare på framridningen. Dennes stackars häst hade ett köttsår efter sporren på ena sidan... Att folk inte skäms... Var går gränsen för djurmisshandel???"

Rapporterade du detta till en funktionär? Gränsen för djurmisshandel är definitivt korsad om vi snackar "köttsår". Sådant ska alltid rapporteras, på plats, genast.

"Ja det är inte bara på ridskolorna som sporrar missbrukas.

Jag var i Falsterbo förra helgen och såg en duktig(?) ung svensk hoppryttare på framridningen. Dennes stackars häst hade ett köttsår efter sporren på ena sidan... Att folk inte skäms... Var går gränsen för djurmisshandel???"

Rapporterade du detta till en funktionär? Gränsen för djurmisshandel är definitivt korsad om vi snackar "köttsår". Sådant ska alltid rapporteras, på plats, genast.

JA jag anmälde! Dock dagen efter, men de tog detta på stort allvar vilket kändes bra.

Herregud ! Att inte stallchefen/ridinstruktörerna gör något åt detta ! Det är ju hemskt ! :O Jättebra av dig att inte rida med sporrar iaf. :) Själv har jag bara testat att rida med sporrar några ggr. ;) På våran ridskola får Endast dom duktigaste rida med sporrar, och då Måste dom ha pratat med sin ridinstruktör först och dom får Endast ha det på vissa hästar/ponnyer som alla vet kan vara väldigt sega. Själv tycker jag att det är ett bra system och jag har aldrig sett någon från våran ridskola sitta och banka med sporrarna. ;)

Glömde att nämna att man får ha det på dressyrtävlingarna. ;)

såntdär är ju hemskt, men det har alla redan skrivit så jag behöver inte utveckla det mer tkr jag ^^
vill bara flika in och lägga en kommentar om detdär med att "vrf har du inte sgat ngt till ägaren eller stallchefen?"
om man rider på en ridskola och kanske har svårt att byta så kan det vara svårt att gå till dom.
har själv gjort detta på min ridskola dock annonymt, men det va om en annan sak.
men iaf, om man går till ägaren och klagar så kan det bli himla fel och ägaren kanske tar det på helt fel sätt,
h*n kanske tkr att man är snobbig och vet mer än dom tex.
det är bättre att gå till högre medel dirrekt tkr jag. då är det ingen som vet vem som har anmält och det är det bästa.

så tkr iaf jag ^^

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 879
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård