Sporrar på ridskola

D

Dressyrgjord

Jag har tänkt på en sak nu ( och diskuterat med lite hästfolk) och de är dessa ridskoleelever som sitter och hackar med sporrar. På min ridskola ( som är välkänd i Stockholm) rider runt 500 elever / vecka ( både Stor häst och Ponny). På varenda lektion förutom nybörjar, Märke 1 och 2 sitter varenda elev med långa sporrar på hästarna. Du kan alltså inte titta på en ridlektion med "duktiga" ryttare utan att se att varenda häst nästan blir bankad med sporrar.

Okej visst, är det en väldigt duktig ryttare med väldigt stabil och säker sits tycker jag att sporrar kan vara okej.. ibland. Men att hitta en sån ryttare är ju som att hitta en nål i en höstack. De flesta tittar ner och sitter och bankar ständigt med dessa sporrar ( det ser ut som att skänkeln har någon slags fjädring ). Varför då ? .

På min ridskola är nästan alla Storhästar sönderbankade och ungefär 90 % av alla ponnyer. På de stora hästarna sitter tydligt stora lappar " RID INTE ***** MED SPORRAR" på de flestas boxdörrar. Hos ponnyerna finns inte några sånna fast många av ponnyerna har stora skavsår . Det är så gräsligt att se :(

Men på mitt stall finns det någon regel " Rider du inte med sporrar är du nybörjare" och jag menar, ingen vill ju bli klassad som nybörjare.
Jag själv rider utan sporrar för att jag vill lära mig att få en stabil sits utan sporrarna.

Så, vad anser ni om sporrar ?
Jag vet att det finns en sånhär tråd med jag hittar den inte :confused:

Sv: Sporrar på ridskola

Har ponnyerna skavsår av sporrarna?!:eek:

Förstår att sporrar har en poäng på duktiga ryttare, men själv har jag ingen användning för det på min häst- jag klassar mig som nybörjare. Vad hemskt när utrustning som sporrar och spön inte används med förnuft:(

Jag tycker också att det är hemskt att se hur många som rider runt med sporrar och trycker till varje gång hästen tar ett steg. Ska man ha sporrar så ska det antingen vara en häst som antingen är okänslig eller som ska ridas med precision, men båda anledningarna kräver en bra ryttare. Eller en väldigt vaken ridlärare som kan säga till när de mer oerfarna använder sporren fel. Det ser visserligen fel ut när ryttare utan sporrar och pisk sitter och skänklar för varje steg med men det blir åtminstone inga större skador än att hästen blir mer och mer skänkeldöd.

Jag skulle gott och väl kunna använda sporrar på min häst för att få honom mer framåt (bjudningen) men det är inte skänkeln som är problemet, det är stödet i handen som inte funkar. Känns ju elakt att sätta på sporrar då.

Japp. Hästen som mamma brukar rida ( ponny) har skavsår om 4-5 cm ( brett) och tar man där flyttar han sig och visar tydligt att det gör väldigt ont. De hästar som är lite kraftigare blir ofta sönderbankade med sporrar för att de " anses lata", sen om ponnyn är extremt pigg skiter de fullständigt i. Min ridskola är väldigt fientlig till kraftiga hästar, när min lilla kusin för några år sen frågade min ridlärare varför de inte hade någon fjording så fick hon svaret " Ja de duger ju inte till något". Ett mer korrekt svar är väl " Den skulle bli sönderpickad av alla sporrar och få säljas efter nån månad". Grrr.

Om(eller kanske där) det är så som du beskriver så är det ägarens/personalens ansvar. Ta upp det med dem.

Måste ju gå att uppmärksamma Ridsportsförbundet/djurhälsan om problemet. Lyssnar inte de som driver ridskolan? Har du försökt prata om det?

Jag har ridit på flera ridskolor och inte stött på skavsår någon gång. Har lämnat den klassiska ridningen för western och rider och tränar egna hästar idag. Använder inte sporrar på någon av dom och det är inte längre ett krav på tävling. Ha ha ha...och då har jag kraftiga hästar ;)

Grejen är den att personalen är förlåt riktiga surfittor. På min ridskola ska man ha tagit sina första steg där eller ha tävlat massa för att överhuvudtaget bli respekterad.

På ridskolan jag rider, får man rida med sporrar om ridläraren ber en, eller om man frågar. Såklart säger h*n nej ibland när inte ryttaren är tillräckligt duktig. Det tycker jag funkar bra! Jag har aldrig frågat om jag vill rida med sporrar eftersom jag tycker det är onödigt, när en häst känner en flugs beröring.:p

men det är inte skänkeln som är problemet, det är stödet i handen som inte funkar. Känns ju elakt att sätta på sporrar då.

Håller med :bow:
Behöver man sporrar för att hästen ska gå fram så finns det definitivt ett annat problem i ridningen.

Sen är det ju vanligt att ridskolehästar blir lite okänsliga och så när alla ovana ryttare bankar med skänklarna och drar i munnarna, det kan ju inte hjälpas... små barn ex. kan ju aldrig ha samma kroppskontroll som en äldre van ryttare. Men det lär ju inte direkt bli bättre av att de använder sporrar :eek:

Usch, jag blir så arg och ledsen när jag läser TS inlägg :cry:
det verkar som om de på ridskolan tycker det är "coolt" att rida med sporrar, liksom jag ibland får uppfattningen att vissa tycker det är "coolt" med typ asmycket utrustning, starka bett och hjälptyglar på sina hästar. Som att det gör en till en bättre ryttare :mad: men är ju mycket duktigare om man kan rida sin häst utan sporrar etc.

TS du borde verkligen anmäla denna ridskolan, det är ju hemskt :cry:

Kan tillägga att på den riskolan där jag är aktiv så får INGEN elev rida med sporrar på ridskolehästarna. Varken van eller nybörjare, ponny eller häst.
vet inte om ridlärarna ev. rididt med sporrar nån gång, men har aldrig sett dem göra det tror jag :)

Senast ändrad av en moderator:

Grejen är den att personalen är förlåt riktiga surfittor. På min ridskola ska man ha tagit sina första steg där eller ha tävlat massa för att överhuvudtaget bli respekterad.

Om de inte bättrar sig så rösta med fötterna, de som driver stället är förvisso ansvariga men de som rider där som möjliggör hanteringen. Du verkar ju ändå inte trivas. Om du inte regelbundet visstas på stället utan hört det ryktesvägen så kanske du ska kolla själv. Det blir lätt en höna av en fjäder.

Jag är ofta där och kollar på mycket ridlektioner.

Jag skulle inte stå ut och se en massa ridlektioner med hästar som har sår efter sporrar, och ärligt talat så har jag vad jag vet inte sett en enda lektionshäst som farit illa på det viset. Anmäl och hitta en annan ridskola.

Hos oss får bara hopp och dressyrspecial rida med sporrar och även de högre vuxen grupperna.

Jag tycker inte heller sporrar hör hemma på en ridskola annat än i de bästa grupperna.

Jag jobbar på ridskola och eleverna får gärna rida med spö, ibland behövs något extra hjälpmedel till ponnyer och hästar som vet precis när de kan slippa jobba :angel: Ofta hjälper det att ryttaren bara har det i handen så blir det stor skillnad...
Men sporrar är som sagt nej. Eleverna måste lära sig att få in rätt tajming i hjälperna och sitta korrekt. Har man inte det först kan man rida med hur långa sporrar man vill och tillslut slutar hästen lyssna på de med :grin:
När jag rider ridskolehästarna rider jag också alltid utan sporrar bara för att de ska kunna gå fram utan med eleverna. Det brukar fungera hur bra som helst, till och med på de hästar som brukar vara tröga och sega på lektion.

Inte förren man kan rida hästen bra utan sporrar borde man få lov att använda dem egentligen. Först då har man ju de till förfining av hjälperna som de är till för och inte att banka runt en seg häst :idea:

Vet inte riktigt vad du ska göra på din ridskola, men ring och fråga Ridsportförbundet om du tycker det är väldigt illa. Säger de till brukar det bli bättre fart på folk ;)
Men tänk också på att vid den här tiden när hästen har lite dålig päls och fäller kan de lätt få skav av skänkeln, utan att man för det sitter och bankar med sporrar. Men är det så brukar det för det mesta börja växa igen nu med ny sommarpäls

Senast ändrad av en moderator:

Jag började på ridskola vid 7 års ålder, slutade och tog upp det igen för ungefär ett år sedan. Jag rider varken med sporrar eller spö, jag gillar det inte helt enkelt och jag tycker det fungerar utmärkt ändå :)

Är du seriös?? :eek: (Inte för att jag inte tror dig men är mycket förvånad) Stackars hästar och ponnyer. Att de tappra hjältarna ska få bli utsatta för sådant... :eek:

Själv rider jag faktist dagligen med sporrar. 15 mm kulsporrar. På den ponnyn jag rider får man inte byta utrustning ofta och därför väljer jag att alltid ha sporrar. (Ja, han blir totalt förvirrad och beter sig underligt) Använder de sällan utan driver med sätet. Ibland används de försiktigt. Själv tycker jag att jag har bra koll på var mina ben är någonstans, alltså använder jag aldrig sporrarna okontrollerat. Det funkar bra för oss.

På min f d ridskola så var det instruktören som avgjorde om man fick rida med sporrar eller inte. Har aldrig sett någon av hästarna ha märken efter sporrar och jag red ändå där in 12 år. Sen fanns det i och för sig andra saker som inte var helt perfekta på denna ridskolan men det är en annan historia.

Herregud stackars hästarna :( På våran ridskola så får inga rida med sporrar om inte ridlärarna har godkänt det först och då är det oftast dom duktigaste i dressyrspecialen och gamla dressyrtanter som har ridit i evigheter på ridskolan. Jag tycker personligen inte om sporrar och tycker att man måste ha otroligt stadiga skänklar innan man använder det. Har sett allt för många ponnyryttare på tävlingar som sitter och pickar i varenda steg den stackars hästen tar. :mad::(

Jag tycker inte hästarna får skav av sporrarna och ridlärarna säger till om eleven inte kan rida med sporrarna. Jag red på enskede ridskola och ganska många duktiga elever rider med sporrar men inte så de får skav. Om du tycker de får skav så prata med den som äger ridskolan du rider på i stället för att klaga på internet.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 879
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix