sporrar - hur gör ni ?

Sv: sporrar - hur gör ni ?

Rider oftast dressyr med sporrar, ska köpa långa med kula, men har ftf bara korta. Hoppa skulle jag inte göra med sporrar, då jag inte är så hoppvan, men skulle jag ha de då, så skulle jag använda de korta sporrarna.

Håller med dig! Min unghäst har jag inte ridit med sporrar mer än nån enstaka gång, men jag hade ibland sporrar på min gammling då han tränades på riktigt, eftersom det ju skulle va så... MEN jag upplevde att han inte alls gick fram ordentligt med sporrarna, han kortade bara upp sig. Så det Blir inte samma effekt som att skänkla utan sporrar. Eftersom han var en sån häst som lätt kortade sig och krullade ihop sig (riden på graman av förrra ägare....) så tyckte jag det var mkt bättre att rida honom utan.

Jag tycker det ända argumentet för att ha sporrar är att man måste ha det på tävling... :smirk: Jag vill hellre försöka rida mina hästar på ett sånt sätt att dom blir känsliga för vikthjälper, och att dom går fram utan att man sitter och sparkar på dom. Jag orkar inte rida så, jag är för svag, så jag måste rida på känsla.

jag tycker dock det är ganska konstigt att om man tittar på GP dressyr så sitter flertalet av ryttarna och bankar sporrarna i hästen VARJE steg. Tycker dom hästarna borde vara så välutbildade och känsliga att dom gick fram "av sig själva"? :confused:

rider med sporrar ibland i dressyren, funkar bra utan sporrar oxå men har jag sporrar så blir hjälperna ännu mindre och "finare" men ändå tydliga.
Brukar inte hoppa i sporrar då jag inte har riktigt lika bra koll på fötterna och hon är så himla framåt så hade hon råkat fått en sporre i sidan så hade det nog INTE blivit så bra :D .
Tycker det är helt ok att använda sporrar om man har koll på fötterna.

Jag använder sporrar ibland...beror på hästen och ridningen om jag använder det. Med ibland menar jag kanske 10 ggr/år...

Grace* skrev:
Om man ska göra det bör man lära sig det, så att man inte rider som om man inte hade sporrar.

Rider du inte med lika fina hjälper om du inte har sporrar?? Eller hur menar du??

Knapplån..

När de nått upp till ungefär LB/LA-nivå så rider jag med sporrar 'hela tiden' när det är dressyr.

Jag ANVÄNDER dock bara sporrarna när de behövs. Ofta är jag för lat för att ta av dem för uteritter etc så de får vara på då med, men används då inte alls.

Anpassar sporrsort och längd efter hästen, och eftersom jag har känsliga hästar som eg inte 'behöver' ridas med sporrar så blir det KORT med kula.

Jag rider nästan hela tiden med sporrar, eftersom min ponny tar mina "hläper" mycket bättre då... :smirk:
Man ska nog inte rida för ofta med sporrar...

De beror helt på vilken ponny du har.
Om ponnyn e nervös e de nog inte så bra... :crazy:

Ha de bra o bilda er egen uppfattning... :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: BornAgain
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka