sporrar - hur gör ni ?

Sv: sporrar - hur gör ni ?

Jag rider inte med sporrar. Om man ska göra det bör man lära sig det, så att man inte rider som om man inte hade sporrar. Det kan annars vara lätt att man trycker för mycket med sporrarna ibland och då blir det obehagligt för hästen, det kan till och med bli sår.

Jag lägger hellre till spö när förstärkning behövs, tex. om hästen inte vill få fram.
Om man tävlar i högre klasser i dressyr får man lära sig att rida med sporrar. :smirk:

Minelli skrev:
Om jag har sporrar eller inte beror helt på hästen. Min ena häst har jag bara sporrar på när jag rider dressyr. Vi hoppning är hon för het för det. Har endast korta runda sporrar men ska införskaffa ett par korta med rulle eftersom det är snällare anser jag.

Mina andra hästar har jag så korta sporrar som möjligt på vod dressyr eftersom hon blir sur annars. Vid hoppning däremot så har jag stjärnsporrar för att kunna få med bakbenen och få ihop henne. Stjärnsporrna är snällare än vanliga.

Varför skippar du dom inte helt då om hästen bara blir sur?

Jag använder sporrar på min än så länge ngt outbildade häst när jag tränar dressyr eftersom mina egna skänklar inte räcker till för att få honom att reagera tillräckligt väl. Jag tycker det känns snällare än att sitta och pressa med skänklarna bara för att få honom att böja sig ordentligt genom hela kroppen. Men om jag rider andra hästar eller rider ut i skogen på min egen är det utan extra hjälpmedel alls. Vid mina skogsritter ska vi ju bara mysa och inte jobba med böjda spår, skänkelvikning osv. :cool:
Själv var jag extremt emot sporrar tidigare men när jag började på allvar med utbildningen av min häst och insåg att han inte tog skänkeln särskilt bra på böjt spår blev jag tvungen att börja med sporrar (han är spörädd). I början var jag riktigt orolig för att jag skulle sitta och skava på honom men det visade sig att sporrarna istället förbättrade mitt sätt att ha fötterna i stigbyglarna. :bump:

Jag rider aldrig med sporrar eftersom det inte behövs på min häst.
Dock kan man rida henne med sporrar, så med vår kommande tävlingskarriär i tankarna har jag införskaffat ett par Sprengersporrar med en liten, liten rund plupp på. :D

Immer

Det beror helt på hästen. Just nu rider jag ingen häst där det behövs, så då använder jag dom inte.

Sist jag kollade var man tvungen att ha sporrar om man tävlar dressyr, vare sig det är vanlig eller fälttävlansdressyr som hon gått en massa. Eftersom hon inte accepterar sporrar så bra som jag vill så blir det även på på träning för att hon ska vänja sig. Ju mer man har dem ju bättre blir hon.

Jag rider på ridskola och jag rider med sporrar på hästar som inte reagerar hundraprocent. Jag tycker det ser så illa ut när folk sitter och bankar så då åker sporrarna på.

Favoriten (Ridskoleponny) rider jag med sporrar på avancerade hoppträningar, för blir hindrena för höga/läskiga så går han inte fram för skänkeln. Likaså på tävlingar, då slutar han också att gå fram.

Jag rider helst utan sporrar, faktiskt. Tycker att de bästa hästarna är känsliga utan sporrar... Beundrar Lars Nieberg för han körde omhoppning i lördags, utan sporrar.

kanske ska tillägga - jag rider ridskolehästar utanför lektionerna ofta är dom ju lite skänkel döda tyvärr (iallafall dom som går med helt nybörjare) och med sporrar (korta kulsporrar då) kan jag vara med fin i mina hjälper och klarar lättare av att flytta för skänkel ...

sen beror det oxå på att jag har ett vadmått på 23 centimeter (och jag är inte smal i övrigt) eftersom "knipa" inte går så bra för mig eftersom jag har lite problem med hälsena .

Jag har offtast sporrar, långa för att jag har långa ben och rider dressyr. På unghästar brukar jag vänta med sporre.
Vitsen med sporr är, som dom flesta redan nämt, en förstärkning av din skänkel.
Under en hästs utbildnings perjod hamnar man i olika faser. Dvs två steg fram och ett tillbaks, och det är vid dessa tillfällen som man bla kan behöva förstärka sin skänkel med sporren. Den dagen som hästen är så utbildad så att den lyssnar och "lyder" den minsta lilla vikt och skänkel, den dagen kommer efter flera års träning.
Även spöet har denna funktion.

Jag varierar. ibland rider jag med sporrar eftersom min häst e lite bekväm av sig och kan strunta i skänkeln när han tycker de blir jobbigt och ibland rider jag utan för att kolla att han verkligen lyssnar. måste ju ändå ha sporrar på tävling så de e bäst å va van vid de.....har alltid sporrar på tävling i både dressyr hopp å terräng, om jag skulle behöva driva lite extra...
Har även sporrarna som ersättning för spö eftersom min häst inte går att rida med långt spö.......

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder sporrar när jag känner för det och när det passar sig. Rider jag däremot en häst som är aningen "tyngre" eller seg i bakkärran brukar jag dock föredra sporrar, då det känns lite olustigt att sitta och flaxa med armarna för kunna att peta till hästen med spöet varannan sekund och inte kunna "rida" hästen. Jag brukar inte kör med den här "Måndag, på med sporrarna!" iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte att jag skulle skriva-" om man inte kan rida utan sporrar då ska man inte rida alls" men gör jag det då lär det ta hus i he....e så det gör jag inte :rofl:
Däremot så tycker jag att man måste vara duktig som ryttare om man ska ha sporrar, det är inte jag så jag ska absolut inte ha några. :D

Jag har en fråga till er då som säger att ni har sporrar för att förstärka skänkeln - i praktiken förstärker ni ju bara en ytterst liten del av skänkeln, dvs själva hälen. Vad är vitsen? Själv rider jag ytterst sällan med hälen i hästens sida. Exv så börjar ju en i mina ögon mer korrekt sidförande skänkel faktiskt bra mycket högre upp på benet än på hälen... Jag flyttar hästarna för den övre delen av skänkeln, möjligtvis kan underskänkeln behöva tas till om inte hästen lyssnar på framåtdrivningen. För att använda hälen måste jag spänna benet, lyfta knäet och vrida ut tårna, då tappar man ju hela sitsen? En sporre som verkligen förstärker skänkeln borde ju i så fall sitta nånstans på insidan av foten, i närheten av fotknölen? :smirk: Jag tycker ett spö som kan peta precis där hjälpen behövs är ett mycket bättre hjälpmedel.

arna skrev:
Tänkte att jag skulle skriva-" om man inte kan rida utan sporrar då ska man inte rida alls" men gör jag det då lär det ta hus i he....e så det gör jag inte :rofl:
Däremot så tycker jag att man måste vara duktig som ryttare om man ska ha sporrar, det är inte jag så jag ska absolut inte ha några. :D

På ett sätt tycker jag samma sak som du - inga sporrar. Men nu tycker jag att alla som rider borde lära sig att rida som om de hade sporrar. Aldeles för ofta används hälen som första framåtdrivande hjälp istället för 1. sitsen, 2. låren, 3. vaderna och 4 hälen. Fast redan efter steg 2/3 bör en förstärkning i form av lätt påminnelse av spöt komma för att i framtiden slippa påminna hästen 3 gånger och göra ridningen skonsammare för dem. Efter skänkelhjälpen ska skänkeln ligga tung och passiv och ridningen återgå till sitsen. För mig så används sporrarna på samma sätt som ett spö vid korrigering. Jag använder spöt kanske 3 ggr (+/-) under ett ridpass (lätt korrigerande), men tror att många som använder sporrar använder dem mycket mer konstant, tyvärr.

Själv rider jag inte med sporrar eftersom jag håller på att vänja mig av vid att använda skänkeln i tid och otid.

Lorpan:
Jag använder mest sporrarna i extrema situationer, exv. vid skänkelvikning och dylikt då hästen inte svarar för mina egna skänklar som fortfarande inte är perfekta. Jag kan ju heller inte använda spö på min häst eftersom han får panik så fort han ser ett sådant. Tycker personligen att det är sjysstare mot hästen att peta till den med sporren en gång än att sitta och nöta med skänkeln. Men oftast använder jag inte sporrarna öht utan har dem bara på skorna "utifall att". Jag kan inte påstå att jag gillar att rida med sporrar, har aldrig varit särskilt förtjust i en massa extrahjälper, och så fort han svarar på enbart skänkel åker mina sporrar all världens väg.

Tycker att alla ska få tycka som dom vill, men vad jag tycker kan vara lite svårt med en sådan här diskution är att veta vilken nivå i ridningen ligger på. Personligen så rider/utbildar jag många olika människors hästar och ger lektioner. Har ganska så stor erfarenhet allt från unghästar till gp hästar. Och som tidigare så använder jag offtast sporrar, långa. Jag sticker aldrig in dom i hästen utan lägger den emot när hästen ignorerar skänkeln. Åter igen, jag rider dressyr. Och självklart rider jag även med långt spö.

Oggie skrev:
Tycker att alla ska få tycka som dom vill, men vad jag tycker kan vara lite svårt med en sådan här diskution är att veta vilken nivå i ridningen ligger på. Personligen så rider/utbildar jag många olika människors hästar och ger lektioner. Har ganska så stor erfarenhet allt från unghästar till gp hästar. Och som tidigare så använder jag offtast sporrar, långa. Jag sticker aldrig in dom i hästen utan lägger den emot när hästen ignorerar skänkeln. Åter igen, jag rider dressyr. Och självklart rider jag även med långt spö.
Självklart får väl folk tycka som de vill - och gör uppenbarligen det också. Oavsett nivå på ens egen & andras ridning hamnar ju sporrar på samma ställe? Nu antar jag bara att det som vanligt är svårt att få fram det man vill säga i skrift - det man skriver uppfattas ofta som nåt helt annat av den som läser det mot den som skrev det. Det du skrev i ditt inlägg skulle jag ha kunnat uppfatta som att det var självklart att du har långa sporrar eftersom du rider dressyr, är duktig och ridit länge? Jag hoppas att det inte är så du menar... ;) Men, jag kan ju tillägga att även jag har ridit i massor med år, ridit in & utbildat hästar, ger lektioner, har erfarenhet från allt ifrån unghäst till gp-hästar osv - rider dessutom dressyr och med spö. Däremot INTE med sporrar (annat än en liten kula på tävling) då jag tycker de är överflödiga. ;)

brukar inte ha det, han är extremt känslig i pälsen, så blir så lätt märken. och nej, jag sitter inte och nöter på honom, har långa ben så kommer inte ens i närheten av hans sida med sporrarna om jag inte gör det medvetet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: BornAgain
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka