sporrar - hur gör ni ?

R

ridskoleryttare

man får ju alltid höra massa olika åsikter om sporrar ... själv använder jag alltid sporrar vid dressyr och hoppning ... om det funkar på just den hästen. en hel nipprig häst kanske inte det går lika bra på förstår jag med men de hästar jag rider nu rider jag ialla fall alltid med sporrar .....

hur gör ni ?

Sv: sporrar - hur gör ni ?

Min egen rider jag inte med sporrar än (unghäst) men rider jag andra hästar har jag oftast sporrar. Det fina med sporrarna är ju att man inte behöver använda dem om man inte vill, och på en välutbildad häst förfinar de hjälperna lite. Så - sporrar är ett bra hjälpmedel för en ryttare med stadig skänkel.

Senast ändrad:

Pa en valutbildad hast ska det i princip racka med en tanke for att den ska utfora det man forsoker att utfora. Man ska inte behoa sporrar for att forfina en hjalp, det ska man kunna gora med ovriga kroppen! Sitsen, tanken, viktfordelningen m. fl. Har man bra kontroll pa sin egen och hastens kropp, da kan man kalla det for att forfina hjalperna. Ar emot sporrar da jag inte tror att det behovs pa nagon hast egentligen. Tycker dessutom att det ar ett hjalpmedel som allt for ofta anvands av en felaktig del av ryttarmanniskorna, de som inte har minsta kunskap for att anvanda det. Och det som har kunskapen for att anvanda det behover dem inte da de har sa pass val utvacklade andra delar av sin ridning.
Klankar inte ned pa nagon nu, men jag tycker att det ar fel att anvanda sporrar for att forfina sin ridning nar det ar sa manga andra saker som spelar in och som sa latt gloms bort.

Jag använder aldrig sporrar längre på min häst! Jag tycker inte att det behövs, eller ska behövas. Hästar blir vad man gör dom till, behöver man sporrar har man lärt hästen att "behöva" det.

jag har använt sporrar, ja. Gör inte det just nu. Men när jag gjorde dety var det för att slippa sitta och "banka" och kunna ge mindre hjälper mer samma effekt. Kan man rida med sporrar, är tillräckligt stadig och rutinerad ser jag inget fel i det. Jag skulle nog dock aldrig överväga att rida med något anant än kort kulmodell.

Senast ändrad av en moderator:

jag har använt sporrar, ja. Gör inte det just nu. Men när jag gjorde dety var det för att slippa sitta och "banka" och kunna ge mindre hjälper mer samma effekt. Kan man rida med sporrar, är tillräckligt stadig och rutinerad ser jag inget fel i det. Jag skulle nog dock aldrig överväga att rida med något anant än kort kulmodell.

Jag rider aldrig med sporrar (annat än av TR-skäl om jag ska tävla) - med konsekvens kommer man mycket längre... ;)

rider inte med sporrar. Ser ingen anledning att börja :p

Använder nästan aldrig sporrar. Jag anser inte attjag rider tillräckligt bra för att kunna använda dem på rätt sätt. På nuvarande medryttarhästen behövs det inte heller

Nvänder inte sporrar. Om jag skulle använda det skulle det vara för den samlande effekten det har. Men mina hästar går i piaff och passage utan sporrar (och på tränsbett), så jag ser inte någon anledning till det heller.
Någon skrev något i stil med "om hästen kräver det". Ingen häst kräver det, men lite utbildning av ryttarna skulle inte skada i många lägen... ;)

jag rider aldrig med sporrar ute i skogen... men oftast när jag hoppar och rider dressyr använder jag mig av sporrar... ibland rider jag dock utan för att kolla och känna skillnaden...

jag använder inte sporrar. jag är en sån där människa som tycker att, om det går bra när jag använder tex sporrar så är det inte min förtjänst att det går som det går utan det är sporrarnas förtjänst. sån är jag ;)

Efter första (och enda!!) gången jag har använt sporrar på min medryttarhäst så var han sur på mig i flera dagar efteråt.. hehe, eller ja det verkade som det iaf ;D

Ibland använder jag det på lite okänsligare hästar på ridskolan, aldrig annars.

Ämelie skrev:
jag rider aldrig med sporrar ute i skogen... men oftast när jag hoppar och rider dressyr använder jag mig av sporrar... ibland rider jag dock utan för att kolla och känna skillnaden...

Är det nån skillnad? nyfiken...

Jag rider med sporrar till och från. Har en pigg häst, men när jag rider dressyr så plockar jag ofta på sporrarna, dels för att de måste sitta på när jag ska tävla dressyr i framtiden och dels för att de finns där OM jag skulle vilja ha den förstärkta hjälpen.

vintertid har jag inga sporrar som passar stövlarna. sommartid sitter de permanent på bootsen. men det är stor skillnad mellan att ha sporrar och att använda dem.
jag ser dem som en förtydligande av signal, vilket kan vara användbart vid den mer avancerade träningen (som man ändå inte kan göra på vintern).

Om jag har sporrar eller inte beror helt på hästen. Min ena häst har jag bara sporrar på när jag rider dressyr. Vi hoppning är hon för het för det. Har endast korta runda sporrar men ska införskaffa ett par korta med rulle eftersom det är snällare anser jag.

Mina andra hästar har jag så korta sporrar som möjligt på vod dressyr eftersom hon blir sur annars. Vid hoppning däremot så har jag stjärnsporrar för att kunna få med bakbenen och få ihop henne. Stjärnsporrna är snällare än vanliga.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: BornAgain
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka