Spööööken

Sv: Spööööken

Håkan Bråkan och den spökiga källaren heter boken. Spöket Bengt Lindberg håller reda på papper medan dom andra, Fasa och Ryslig rasslar med sina kedjor:)

Nej. Jag TROR att han hade hört namnet i någon bok på dagis. :)

En bekants unge hade tidigt en låtsaskompis som hette Bernt Larsson och hon har ingen aning om vad han fått det ifrån.

Sen fick hon höra att låtsaskompisar egentligen är spöken som barnen ser. Hon tänkte väl inte så mycket på det, ända tills ungen en dag blev helt uppjagad när de var ute och åkte och mycket trovärdigt berättade att det var här Bernt Larsson körde ihjäl sig.. :eek:

Min 4-åring är rädd för spöken och monster lite av och till. Ett tag körde vi på "det finns inga spöken/monster" men nu säger vi mer "det finns inget farligt på toaletten/under sängen/i garderoben/whatever". Han skrämmer gärna upp sig själv och det blir bara värre om vi på något sätt spelar med så han får helt enkelt samla mod till sig och gå på toaletten och varje gång inser han ju att det inte fanns något farligt där och så är toaletten ofarligt i några veckor.

Vi tragglar vidare med spöken här.

Vem spökar Alfons Åberg är kalas, och spöket Laban.
Mammig till tusen också, men det är lättare att hantera tycker jag.

:eek:

Av ren nyfikenhet hade jag kollat upp om det fanns någon med det namnet som kört ihjäl sig på den platsen. Läskigt!

Min son är 3,5 år och det var mycket med tomtar, spöken, troll och monster. Den värsta perioden var under dec då julkalendern visades. Men sen efter vi ändrade strategi och nu är han inte längre rädd för sina egna fantasier. Vi lät han titta och vi fanns med som stöttning och ibland var han rädd för att de skulle komma upp och ta honom. Jag mötte honom i fantasin och talade om att de är snälla och inte kommer göra honom illa. Det blev bättre effekt än att säga att t ex spöken inte finns.
Nu pratas det knappt om det längre. Ibland kan han säga att morfar hälsar på (min morfar gick bort i somras). Jag låter det vara, så länge han inte blir rädd.
Dock så skrämmer han upp sin syster som är 2 år. :crazy:

Dottern (snart 3,5) ser spöken överallt sedan nån vecka, och vågar inte gå någonstans själv utan en spökkoll innan. Totalt utmattande. Spöket Laban är det läskigaste hon utsatts för, så "det är väl åldern". Tips på hur det hanteras utöver det vanliga "det finns inga spöken" mottages dock tacksamt. Eller ska man bara ignorera?
Risken kanske är att förstärka om vi pratar för mycket om det.

Vet inte, men vi försöker med (snart 3 åring). Mamma spöke, jag är lite rädd. -Jaha, oj då, är det ett snällt spöke tror du? -Ja det ÄR! -vad bra (är det spöket laban?), vill det kanske ha fika. -Ja det VILL! -här fika.

Kombinerat med spöken finns inte såklart, men just spöken finns inte verkar inte vara på tapeten när han är rädd för dem. Monster har vi också haft, men vi leker monster ibland också (Mammamonster och barnmonster).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 003
T
Körning Jag har precis börjat tömköra min shettis åring, bara helt opretentiöst, rakt fram längs skogsvägar. Har promenerat honom innan men...
Svar
16
· Visningar
1 355
Senast: ryssen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka