Sv: Spontant, hur ser hovarna ut? *bilder*
Jisses
Jag är glad att jag inte har fullblod om det där är "normala" fullblodshovar...
Det ser ju helskevt ut? Vad säger hovis om det? Ok om hovarna "måste" vara så konstigt stora och utflutna, men ska de verkligen vara sådär skeva?
Kanske är det bilderna, men VF ser ju klart knepig ut, man kan förstå att det blir spänningar och sprickor i en sån hov..
Men det ser ju ut som att hovis tagit mycket bättre på utflytningarna på höger hov, varför gick det inte att göra samma på vänster?
Jag har ju ingen erfarenhet av om nu fullblodshovar måste hanteras olika, men jag tycker då att det ser ut som att trakterna blivit rejält understuckna och kollapsat, och jag skulle tippa på att det är grundproblemet.
Av de två lite tyngre hästarna jag själv haft, så har det varit väldigt tydligt att över/felbelastning på hovens bredaste del orsakat början till sprickbildning i tådelen. Så snart man avlastat och givit hoven lite "hålfot" så har tendensen till spricka i tån försvunnit. Det var extra spännande att se på hästen med vita hovar, som hade blåmärken från kronrand till marken vid hovens bredaste del, på båda sidor. När vi givit lite hålfot så växer blåmärket ner och lämnar bara fina vita hovar.
Understuckna trakter som kollapsat kan absolut ge felbelastningar i hovens bredaste del.
Nu går mina hästar barfota, så det är lite enklare att se små tidiga förändringar, dessutom verkar vi ju oftare än vad man gör med skodda hästar många gånger.
Om nu den här hovisen du just bytt till är så välutbildad så tycker jag att du kan ta ett snack med denna, förklara vad du oroar dig för och fråga hur den långsiktiga planen ser ut.