Spontant, hur ser hovarna ut? *bilder*

F

FlowerPower

Jag är nojjig och vill bara min hästs bästa alltid.
Läste i en tråd att om hästen har djupa strålfåror kan det bero på att den är trångskodd :eek: Och nu är det så att min häst har djupa strålfåror på 3 utav hovarna som också luktar lite illa om man känner med fingrarna i fårorna och sedan luktar på fingrarna. Så nu har jag fått för mig att min häst är trångskodd! :crazy: Jag är ju inte hovslagare själv, utan litar på att denna kan sitt jobb, och jag är väldigt kräsen när jag väljer hovslagare (och annat folk till min häst, som veterinär o.s.v)
Jag vågar själv inte frågeställa hovslagaren, om min häst skulle vara trångskodd, då denna kanske tycker att jag misstror dennas arbete och vill inte sko min häst mer, och jag är väldigt nöjd med min hovis, speciellt med tanke på att min häst har shivering.
Så nu undrar jag vad ni tycker, kanske finns några hovkunniga här?
Bilderna är inte helt optimala, vill ni ha nya, eller tagna ur annan vinkel får ni hojta. Nu blev det bara på framhovarna då kameran dog, och kan vara bra att veta att det gått c:a 4,½ vecka sedan förra skoningen.

Båda fram;
037-2.jpg

VF
004-2.jpg

VF igen
003.jpg

HF (den enda hov som inte har djupa strålfåror)
007-2.jpg

HF igen
011-1.jpg

Sv: Spontant, hur ser hovarna ut? *bilder*

Din häst är inte trångskodd o ser ut att ha en sund hovstatus.
Borde kanske skos om nu.

att det luktar i fårorna om smuts får ligga kvar- är lika som fotsvett.

om du inte visste det så har hov en karaktäristisk doft- som hundar gillar:eek:

Gör rent om du anser att din häst har hovsvett- vilket alla kusar har.

Om du vill ha större utlägg så kommer du troligen även få tappskor- vilket hovisar vet att kunder inte gillar- oavsett om utlägget är bra för hästen.

Fast vaddå "fotsvett" en frisk hästhov ska väl inte lukta illa?
Däremot är det jättevanligt att hästarna får lite svampröta i hoven, som luktar snusk.
Ett väldigt enkelt tips är att badda hovarna med outspädd jodopax. (SKA vara outspädd alltså) Tar bort ev röta snabbt o billigt. Akta så det inte kommer på hud bara. Var oxå noga med att göra rent i fårorna. Ta tex en (rak) skruvmejsel och rafsa bort smutsen på de djupaste ställena. (Om hovkratsen är för tjock).

Din häst ser ut att ha friska och starka strålar!

Fast vaddå "fotsvett" en frisk hästhov ska väl inte lukta illa?
Däremot är det jättevanligt att hästarna får lite svampröta i hoven, som luktar snusk.
Ett väldigt enkelt tips är att badda hovarna med outspädd jodopax. (SKA vara outspädd alltså) Tar bort ev röta snabbt o billigt. Akta så det inte kommer på hud bara. Var oxå noga med att göra rent i fårorna. Ta tex en (rak) skruvmejsel och rafsa bort smutsen på de djupaste ställena. (Om hovkratsen är för tjock).

Din häst ser ut att ha friska och starka strålar!

Jodopax ska aldrig i hovar eller någon sjuk vävnad öht, eftersom det har frätande egenskaper och det ev kan finnas underliggande sår som gör att det luktar, sedan absolut INTE outspädd, någonstans, någonsin. Blev starkt avrådd av både veterinär och hovkunniga när jag frågade om man kunde badda med utblandad jodopax på misstänkt mild strålröta/svamp..
Det som händer med jodopax är att samtliga bakterier fräts bort, även goda, och resulterar i sämre läkningsförmåga och onödigt ev lidande för hästen (Om det svider).

Bättre att rengöra med något mildt, t.ex Lactacyd utblandat med vatten, då detta inte är frätande och knappast kan åsamka skada :)
Tycker annars att hovarna ser fina ut, men luktar de illa kan du med fördel rengöra dem så gott det går och sedan be hovslagaren att se över detta nästa gång denna är ut :)

Senast ändrad:

Jag tycker det ser ut som att hovis tar bort alldeles för lite "död" sula just runt strålen, sen sitter skon snett på VF. Ser du att på utsidan så sitter skon jäms med hovväggen men på insidan i trakten så ligger skon innanför? Hovslagaren har gjort ett slarvigt jobb tycker jag. Syns även på bilden underifrån.

Såg nu att skon ligger innanför på insidan på höger fram med

Senast ändrad:

När det är snö så slits inte hästens sula o det var 4v + sen hästens skoddes.

Om du tittar på en del skofabrikat så ser du att utsidans skoarm är mer svängd o lite längre- för att det är naturligt förekommande.
Att lägga ut skon på insidan är inte alltid bra även om den då slipper få en rakare insida- brantare än utsidan.

Är övertygad om att den vid nyskoning ser bättre ut- som de flesta...

Än har jag inte sett en strålfåra där det inte samlas smuts- upp till hästägaren då att hålla den ren o ha en bra miljö.

Jag är nojjig och vill bara min hästs bästa alltid.
Läste i en tråd att om hästen har djupa strålfåror kan det bero på att den är trångskodd :eek: Och nu är det så att min häst har djupa strålfåror på 3 utav hovarna som också luktar lite illa om man känner med fingrarna i fårorna och sedan luktar på fingrarna. Så nu har jag fått för mig att min häst är trångskodd! :crazy: Jag är ju inte hovslagare själv, utan litar på att denna kan sitt jobb, och jag är väldigt kräsen när jag väljer hovslagare (och annat folk till min häst, som veterinär o.s.v)
Jag vågar själv inte frågeställa hovslagaren, om min häst skulle vara trångskodd, då denna kanske tycker att jag misstror dennas arbete och vill inte sko min häst mer, och jag är väldigt nöjd med min hovis, speciellt med tanke på att min häst har shivering.
Så nu undrar jag vad ni tycker, kanske finns några hovkunniga här?
Bilderna är inte helt optimala, vill ni ha nya, eller tagna ur annan vinkel får ni hojta. Nu blev det bara på framhovarna då kameran dog, och kan vara bra att veta att det gått c:a 4,½ vecka sedan förra skoningen.

Båda fram;
037-2.jpg

VF
004-2.jpg

VF igen
003.jpg

HF (den enda hov som inte har djupa strålfåror)
007-2.jpg

HF igen
011-1.jpg

Sorry men jag förstår inte hur många kan svara att detta är fina friska strålar???
Det finns flera tecken på strålröta, t ex på sista bilden ser man att mittstrålfåran är för djup.
En frisk strålen ska vara jämn och bred och inte lukta illa.
Tvätta den med något milt antiseptiskt några dagar i veckan tills det fyller igen och strålen känns mer spänstig och fast.

Jag är medveten om att han har röta och jag behandlar med bla "rengör strålen" :)
Det jag frågade om är angående hurvida han är trångskodd? Då jag blivit nojjig efter att läst att hästen kan få djupa strålfåror tillföljd utav trångskoning och jag kan inte själv se om hästen är trångskodd, om det inte är av extremt fall. Men det verkar ju som att det är av anledningen av bakterier och därav röta och inte att han blivit trångskodd, då ingen påpekat att han är trångskodd?

Jag har även funderat lite på sprickan han har på framhovarna? (har även spricka på vänster hov men syns inte lika tydligt som höger hov) Har ägt hästen nu i snart 2,½ år och har haft dem hela tiden.
Har inga sprickor alls på bakhovarna.

Jag tycker inte den ser trångskodd ut.. däremot tycker jag att skorna sitter lite snett? Speciellt den vänstra.. Men det kanske är en synvilla.

Jag tycker hovarna ser fina ut!

Och just med snösulor blir det lätt att det luktar lite sunk, eller om det är perioder där det är väldigt fuktigt.

Övervuxna. Mycket trakt (som fått strålen att tappa mark-kontakt). Lång och hög tå. Tjock sula. Röta (och smärta) i stråle.

Om jag jämför med hur min häst brukar se ut så tycker jag att sömmen sitter väldigt långt ner. På hf sticker ju hoven en bra bit utanför skon. Tycker att det ser märkligt ut...

Övervuxna. Mycket trakt (som fått strålen att tappa mark-kontakt). Lång och hög tå. Tjock sula. Röta (och smärta) i stråle.

Ja...Jag blir helt stum när någon sitter o skriver att det ser ut som en sund Hovstatus?

:crazy:

De hovarna är inte sunda någonstans!

Felformade, felbelastade, höga trakter långa tår utflytningar etc, Aj!

Tycker också vissa skor ser ut att sitta snett, VF. Det är dock ett "vanligt" problem med illaluktande hovar och lite röta när man har snösulor. Bakterier samlas under sulan och sedan "smittar ner" andra delar, är vad jag har hört. Min ponny har inte sulorna av den anledningen.

Ja...Jag blir helt stum när någon sitter o skriver att det ser ut som en sund Hovstatus?

:crazy:

De hovarna är inte sunda någonstans!

Felformade, felbelastade, höga trakter långa tår utflytningar etc, Aj!

Kan du inte utveckla med felformade och felbelastade? Att han har höga trakter, långa tår och utflytningar ser jag, men nu är det också 5 veckor sedan (idag) han skoddes på bilderna och ska skos inom att par dagar igen. Nyskodd så har han inte höga trakter, då går dem längs med strålen, är varken långa eller utflutna, bilden lurar ganska mycket vad gäller utfluten, det är så pass med sprickor nere vid sömmarna och flikarna som gör att det ser utflutet ut.
Därimot kan jag inte se hur dem skulle vara felformade eller felbelastade? Förklara gärna, kan ju vara bra som hästägare att kunna avgöra om hovis är bra eller inte :)
Sedan är han inte 100% korrekt i benställningen fram, ganska inåttåad fram när han går, vilket försvårar..
Min häst verkar trivas i alla fall då han sedan jag bytade till denna hovslagaren för ett par månader sedan rör sig om ännu bättre än innan, sedan om det beror på skoningen kan jag väl inte säga till 100%..

För att kunna svara på annat än om han är trångskodd så behöver man se mer än hovarna. Skoningen ska ju harmoniera med benställningen så för att svara på frågan så behöver man se hela hästen.

Jag kan inte uttala mig om dom andra grejorna, men jag tycker inte alls att din häst är trångskod.

Här är lite bilder på en trånghov.. för jämnförelse:
bottomd.jpg

Notera hur smal strålen är jämnfört med längden, och hur smal och lång hela hoven är.. och den djupa sprickan i mitten av strålen.. fyllt med röta, ajaj.

heelu.jpg

Notera hur högt den där sprickan går, rakt upp in i pälsen. Notera också hur hovväggen nästan lutar inåt, istället för svagt utåt.

Jag tycker att din hästs hovar kanske inte är perfekta, jag håller med om att dom är lite höga, långa, och utflutna, men jag tycker att överlag visar bilderna en hälsosam fot.. folk har en tendens att göra saker låta helt hemska på det här forumet när dom inte är det. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 212
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 412
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt...
Svar
19
· Visningar
3 635
Senast: krusmynta
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 551
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.