• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare SilverLake
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 6 340
S

SilverLake

Hej, jag skull gärna vilja veta hur vanligt är det med sponsorer till både stor häst ryttare och ponny ryttare, och villka är det som får sponsorer, är det bara de som tävlar internationellt eller elit?
Jag undrar också vad sponsorerna gör.
Mvh

Sv: sponsorer

Det är ju helt beroende på hur duktig man har varit på att skaffa dem.. Sponsorer kan bidra med olika saker som gör att det går bättre i sin sport. Ex. Kan de betala ens ridkläder och de får trycka upp sitt företagsnamn på dem, de kan även betala för att få trycka upp företagsnamnet på transporten och andra prylar som "syns". Man blir som en representant för företaget- Som Malin Baryrard och H&M. De har ju till och med lagt till prefix framför hennes hästars namn- något som jag tror har tagits bort på flippan i alla fall eftersom de inte hade betalat Kristina för det.

Hoppas du fått lite svar i alla fall, det finns säkert fler som kan fylla ut:D

Tex kan en sponsor betala hästens foder, tävlingshästar äter ju en hel del och i gengäld kan man få dela ut broschyrer på tävlingar och berätta om hur otrooooligt bra det fodret är osv. ;)
Man är helt enkelt sponsorns ansikte utåt.

Notorius skrev:
Tex kan en sponsor betala hästens foder, tävlingshästar äter ju en hel del och i gengäld kan man få dela ut broschyrer på tävlingar och berätta om hur otrooooligt bra det fodret är osv. ;)
Man är helt enkelt sponsorns ansikte utåt.

och för att krångla till det mera så måste man om man tävlar högre klasser iaf. ha tillstånd från SvRF, står nåt på deras sida om det.

Det beror väl på om sponsringen överstiger ett visst belopp?

Notorius skrev:
Det beror väl på om sponsringen överstiger ett visst belopp?
kan vara så.. länge sedan jag läste.

Sponsorskap och reklam
I TR I (Gemensamma bestämmelser) regleras regler för sponsorskap och reklam för enskilda hästägare/ryttare/kuskar/voltigörer i Mom 151 och Mom 152.
Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt godkänt av Svenska Ridsportförbundet.

Här kan du ladda ner det avtal som ska fyllas i och godkännas innan första tävlingsstart. Tänk på att vara ute i god tid.
Ladda ner (pdf)

Rättigheten till reklam vid personliga sponsorkontrakt gäller inte vid Olympiska spel och andra tävlingar under IOC:s beskydd. För VM, EM och Nations Cup gäller speciella regler.
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92129

Senast ändrad av en moderator:

hur får man en sponsor då? kan ex. jag som inte tävlar mer än lokala tävlingar än ha en sponsor?:confused:

Klart att du kan ha sponsor, men dte är inte så vanligt att någon vill lägga pengar på att sponsra någon som tävlar på lokalnivå, det lönar sig liksom inte..

Jag har dom tre bästa sponsorerna: Pappa, mamma och världens bästa syrra som alltid följer med och hjälper till :love:
, reklam

Jag vet 2 tjejer, en e 10 och en e 15 som e sponsrad av en varsin hästaffär med täcken och kläder som dom måste ha på tävling.

Sen finns det en tjej som tävlar hoppning på typ lokal-regional nivå här som har ett rosa schabrak där det står: "sponsrad av mormor" hur gulligt som helst! haha:D

de där med rosa schabrak tyckte jag var gulligt ;P

Pontiac skrev:
hur får man en sponsor då? kan ex. jag som inte tävlar mer än lokala tävlingar än ha en sponsor?:confused:

Klart att du kan ha en sponsor, men det är nog som sagt inte så många som vill sponsra en sån ryttare. Vad du kan göra är att höra runt med dina föräldrar om dom jobbar på ett större företag eller kanske har ett eget, för dom brukar säkert kunna prata med sponsoransvarige och lägga in ett gott ord för dig. Några stora summor pengar är det ju såklart inte tal om då, men en bit på vägen mot alla dyra resor osv.

Jag har en sponsor! Jag håller på med westernridning på ganska hög nivå och har en westernbutik som sponsrar mig med tävlingskläder. :angel:

...Som Malin Baryrard och H&M. De har ju till och med lagt till prefix framför hennes hästars namn- något som jag tror har tagits bort på flippan i alla fall eftersom de inte hade betalat Kristina för det....

Får man verkligen lägga till och ta bort saker på hästens namn när den väl börjat tävla? om jag tex. startar en häst som heter Brunte X så blir det ju hel-lustigt om den helt plötsligt börjar heta Brunte Y :confused:

Jag har ett företags loggo upptryckt på min tävlingsdress och de betalade 60% på den, företaget som gör dressarna sponsrar 20% åt alla med ponny och ett foderföretag sponsrar 20% om de får trycka sin loggo på.

Det handlar helt inte så mkt om att man FÅR sponsra den som bara tävlar på lägre nivå som att det inte är så vanligt. Det är lättare att fråga på nån släktings arbetsplats tex.

... och jag är sponsor! Dvs jag betalar släpet, kör det till tävlingar, betalar startavgifter, utrustning....... men inte får jag någon reklam för det?!??!

Jag är mamma alltså!!

Hej, jag skull gärna vilja veta hur vanligt är det med sponsorer till både stor häst ryttare och ponny ryttare, och villka är det som får sponsorer, är det bara de som tävlar internationellt eller elit?
Jag undrar också vad sponsorerna gör.
Mvh

Hejsan!

Antar att det är vanligast att bara dom "storaa" ryttarna som får sponsring. Det är ju lixom dom som syns mest om man säger så.

Kram fanny:rofl:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024