Spolmask i mängder

G

Gnistra

Fick hem en ettåring förra fredagen som var bukig, med långa hår kvar under magen, enligt uppfödaren var hon avmaskad med fyrantel för 4 veckor sedan.

Avmaskade henne med Noromectin i onsdags, och dagen efter så kryllar det med spolmask i hennes bajs.

Hur gör jag nu?
Avmaskar igen om någon vecka?

Jag brukar ta träckprov i vanliga fall.

Skall jag vänta några veckor och ta nya träckprov?

Hur ser smitt spridningen ut?

Hon går ej med andra unghästar eller gamla hästar, utan med min 4 åriga valack.

tacksam för svar.

Sv: Spolmask i mängder

Varför bytte du substans ? Från ett Fyrantelpreparat till ett Ivermectinpreparat ? Det är ju allmänt känt att det finns Ivermectinresistenta spolmaskstammar.

Istället för att maska igen så gör ett träckprov först.

Träckprov nu. Uppge också att du sett rejält med spolmask och att du avmaskat med ivermektin-medel.

När en unghäst ser ut på det viset gjorde du rätt att byta avmaskningsmedel, många ägare säger att dom har avmaskat men det är inte alla gånger så.

Jag hade rådgjort med din veterinär, men jag skulle nog tänka mig att om det fanns så pass mkt mask att han kommer att säga avmaskning om ca 4 veckor.

Vad som är viktigt är att inte byta hage på ett åringen förren allt är genomfört.

Tråkig start för den åringen.

När en unghäst ser ut på det viset gjorde du rätt att byta avmaskningsmedel, många ägare säger att dom har avmaskat men det är inte alla gånger så.
Så är det ofta, har egen erfarenhet av det.:angel:
Men att byta till ett som den aktuella parasiten kan misstänkas vara resistent mot var kanske en miss i detta fall...

Jag hade rådgjort med din veterinär, men jag skulle nog tänka mig att om det fanns så pass mkt mask att han kommer att säga avmaskning om ca 4 veckor.
Om en veterinär säger att man ska avmaska 4 veckor efter en ivermektindos hade jag nog blivit lite misstänksam och hellre frågat någon annan. Många veterinärer har tyvärr ganska dåligt uppdaterade kunskaper om parasiter och avmaskningsrutiner, man ska nog vara försiktig med vem man pratar med.

Vad som är viktigt är att inte byta hage på ett åringen förren allt är genomfört.

Tråkig start för den åringen.
Problemet är att utan träckprov vet man inte vad man har att slåss emot. Nu när det gäller spolmask så finns det en nyligt gjord undersökning där ivermektin öht inte påverkar spolmasken. Både Nafayette och Martha här på forumet har erfarenhet av maskar som kommer ut efter ivermektin-avmaskning, men som aldrig försvinner.

För att byta medel måste man ju veta VARFÖR och mot VAD.

Ang. smittspridningen så är spolmaskens ägg rejält envisa och svåra att bli av med. De kan överleva över 7 år på markerna och i boxen...

Däremot bygger hästen upp eget försvar mot spolmasken, så på hästar äldre än åringar är det ovanligt.

Det är tur att hon inte går tillsammans med ditt föl. Det hade varit olyckligt att hon skulle ha fått mask så här i början av livet.

Lycka till med 1-åringen. Hoppas du får ordning på masken.

Precis som jag skrev i mitt pm jag skickade till dig så går inte åringen med mitt föl. För mitt föl är avlivat förra veckan.

Du har fortfarande inte svarat på mina pm och jag tycker att det är oerhört oförskämt att ignorera dessa och fortsätta svara i mina trådar.

Jag ber dig därför vänligast att svara på mina pm.

Hej och tack för era svar.

Jag ska träckprov om någon vecka.

mvh

Jag var med om precis samma sak i går faktiskt! På min egen åring som vi fött upp själva och avmaskat efter konstens alla regler! Men han var bukig ocg lite raggig på rumpan, vet. trodde inte på mask då han är så noggrannt avmaskad!

iallafall så prövade vi det nya maskmedlet (kommer inte ihåg nu vad det heter) och visst det kom ut typ 60 spolmask:crazy:

Ringde vet. som sa att vi skulle maska igen om 2-3 v. med Recitin eller Axilur! Därför att det har kommit flera rapporter om resistens mot särslkillt Banminth.

Så jag vill bara säga att det mycket visst kan vara så att den är maskad men det inte har bitit...! Varför ljuga om en sån sak!?

Ringde vet. som sa att vi skulle maska igen om 2-3 v. med Recitin eller Axilur! Därför att det har kommit flera rapporter om resistens mot särslkillt Banminth.

Så jag vill bara säga att det mycket visst kan vara så att den är maskad men det inte har bitit...! Varför ljuga om en sån sak!?

VAR har det kommit rapporter om resistens mot Banminth när det gäller spolmask? Har aldrig hört. Däremot finns en ny undersökning som visar totalt utebliven effekt på spolmask av ivermektin, inte resistens, utan utebliven effekt. Fullgod effekt däremot av Banminth.

Glömde:

Det var bara dagen efter avmaskningen som maskar syntes till, sedan dess har det varit maskfritt.

Enligt veterinären så bör jag vänta någon vecka med att ta träckprov.

mvh

Glömde:

Det var bara dagen efter avmaskningen som maskar syntes till, sedan dess har det varit maskfritt.

Enligt veterinären så bör jag vänta någon vecka med att ta träckprov.

mvh

Varför vänta? En vecka för varken till eller ifrån om du har maskar som medlet inte biter på. Vad är veterinärens motivering?

Du kan ringa och höra med SVA parasitologen för bättre svar än från en "vanlig" veterinär.

Det kan jag göra.

Veterinären jag hade ute var en semestervikarierande distriktare så det kan tänkas att det inte är helt uppdaterat.

Ja inte vet jag! Jag citerar bara veterinären min (som är vääääkdigt up to date). Jag tror inte att det var någon vetenskaplig rapport men vad vet jag. Men jag tror mktväl att vi kan börja få resistenser mot både vanlig banminth och Ivomec då det är det som har användts de senaste åren... men jag är ingen veterinär:rofl:

Jag tycker oxå att du ska ringa SVA eller Vidilab och rådgöra, men (ursäkta Madick att jag är här och lägger "näsan i blöt igen") jag håller inte med om att ivermectiner är totalt verkningslösa mot spolmask, det är "bara" vissa stammar spolmask som är resistenta.
Bra att du tar tag i problemet iaf! Lycka till! :)

Har heller inte hört ett ljud om resistent mot pyrantel. Kompisens föling kom ju med ivermektinresistens spolmask, men en dos pyrantel och de små äcklen doog.

Hursom, det var inte det jag skulle skriva eg, utan att jag också fått sådant där (insåg jag senare) hårresande avmaskningsförslag från vet. Fick hem en åring, bukig och tunn och dan. Jag avmaskade henne direkt vid ankomst med banminth, och det som kom ut var banne mig inte nådigt. Tror det fanns alla hitills kända maskar representerade. (tyvärr kunde jag för lite på den tiden och tog inget träckprov varken förr eller senare).

Jag rådfrågade vet (distriktsvet) hur jag skulle 'gå vidare' med maskbörda osv och han rek att avmaska med ivermektin 5 dagar efter ursprungsavmaskningen :eek: För att 'vara säker på att ha fått med allt'.

Helt horribelt insåg jag senare (hästen tog dock ingen märkbar skada), men efter diskussioner och trådar här på buke så tycks det där 'leva kvar' hos en hel del veterinärer (det här var 2001), att 'kombinera medel' för bättre effekt.. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 628
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10