Spola hästen på sommaren.

Sv: Spola hästen på sommaren.

Vatten i en badsjö är för det mesta runt 20 grader, kallvattnet i vattenkranen kanske 10. Det är en ganska stor skillnad.

Sedan är det inte FARLIGT att duscha hästen i kallvatten, men det är inte heller speciellt gynnsamt för muskler etc, särskilt inte om hästen precis har arbetat.

Dessutom, varför välja det sämre alternativet (kallt) om man kan välja det bättre (ljummet)? Detta apropå ditt citat "Om man känner för det"

ja, man kan väl duscha sina hästar i ljummet vatten om man känner för det, men om det nu är så farligt för deras muskler med kallt vatten, hur gör ni då när ni badar med era hästar? eller ni kanske aldrig gör sådant? oftast är det ju inte 25 grader i vattnet i sjön...när jag menar KALLT vatten är det inte minusgrader jag pratar om..

Men du, det tillhör ju inte direkt vanligheten att man har möjlighet att bada med hästarna.
Nu har jag den möjligheten men jag gör det inte i sammband med hård träning, alltså rida ner till havet direkt efter att jag har tränat ett ordentligt pass.

Bada hästnarna inför tävling kan jag göra med kallt vatten men då gör jag det inte i samband med en ridpass.

Förövrigt så gav ako ett väldigt bra svar =)

sommar: jag spolar, drar av vatten med svettskrapan och släpper ut hästen.
höst och vår: samma sak. Om det är ruggigt väder kan hon få på sig ett täcke som torkar henne fortare.

På sommaren spolar jag av med ljummet vatten, skrapar av och släpper ut i hagen igen. Inget täcke på alltså.

Höst och vår lägger jag på ett fleecetäcke efter dusch, och om jag måste tvätta hela hästen på vintern blir det flera täcken, och så leder jag hästen en stund tills den torkat.

Jag rider dock en häst som har lätt för att få sadelknutor, och den spolar/svampar jag alltid (inte mitt i vintern) av med kallt vatten under sadeln. Porerna i huden öppnar sig när hästen blir varm, och kylan får dem att dra ihop sig så att ingen smuts kan komma in och orsaka problem. Av samma anledning får den hästen inte gå ut i grushage och rulla sig innan den torkat.

Tack hörrni, böjar sätta sig i huvet nu. :D Lite visste jag ju. Men iaf.

Jag duscha av min ponny när han har blivit svettig efter ett träningspass på sommaren. Drar sedan av med skrapan och släpper ut honom i hagen igen, dom torkar ju väldigt fort i solen när det är så här varmt och då behövs absolut inte fleecetäcke.
På vintern så brukar jag bara svampa av honom om han är svett, eller duscha av honom lite lätt, och då sätts ju ett fleecetäcke på så att han inte blir kall. Glöm dock ej att ta av fleecetäcket när hästen torkat, inte så snällt att stå med ett blött täcke på!
MVH Mikaela

På sommaren behöver han inget täcke

På hösten får han på sig ett fleecetäcke

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 008
Senast: Lavinia
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka