Spöa häst över hinder..okej eller fel?

tessiem

Trådstartare
Efter att ha tittat på youtube på ett antal filmer där folk ramlar av (ofta i samband med hoppning) så dök en undran upp i mtt huvud.

Varför verkar så många hoppa hästar som är direkt ovilliga?? :eek:
Många använde spö upprepade gånger för att ta sig över hindret.

Så när är det okej att "spöa" en häst över hinder?
Blir en sådan ovillig häst öht någonsin "värd" att ens hoppa på?

Nu är min hopperfarenhet ordentligt begränsad då jag är otroligt höjdrädd & bara tävlat 2 ggr på 1m höjd med uruselt resultat. Hoppa är kul OM hästen gillar det & hindret är lågt enligt mig.

Men det jag tänker är: för vem är denna hoppning när man måste TVINGA hästarna över hinder..för ryttaren eller hästen?

Sv: Spöa häst över hinder..okej eller fel?

Håller med dej.. När man e å tittar på många tävlingar så e de vissa hästar som man ser att de e de bästa dom vet sen e de vissa som springer å drar med sej alal hinder för dom vill ha de överstökat fort sen finns de dom som ej vill alls å blir spöande över hinderna. tycker det är så himla dåligt. jag har 4 hästar varav 3 har jag hoppat den 4 är en 3 åring. men av dom 3 jag rider så är det bara 2 som hoppas då den ena inte tycker det är roligt. jag menar vad e det för vitts å sitta å älta nått som hästen inte tycker är kul då blir de ju inte kul för ryttaren heller när hästen börjar stanna å sånt.. dom andra 2 jag har älskar att hoppa. ser dom ett hinder så blir dom över lyckliga å dom hoppar jag för jag vet att dom gillar de. men skulle dom tycka att d eblir tråkigt då slutar jag hoppa dom.

så tycker jag.

Vissa rider bra, andra sämre, vissa förstår detta och andra inte.
Jag tycker personligen att man ska införa stilhoppning på tävling (från tex lokal tävling) , det skulle få ryttare att "tvingas" börja träna sin stil över hinder och jag tycker att det skulle ge ridsporten hoppning ett bättre rykte och mkt trevligare att beskåda.
Jag har faktiskt kommit på ett eget system , haha mobba mig inte nu , är inte så jättekunnig. vet inte hur stilhoppning bedöms så jag vet inte om ngt liknande redan finns.. Men iallafall:

Domarna skulle kunna bedöma alla ekipage med en stilpoäng från 1-5 för varje ritt. Poängen skulle innebära en viss tidsavdragning. 1 p: -2 sek , 2 p: - 4 sek , 3 p: - 6 sek , 4 p: - 8 sek och 5 p: - 10 sek.
Till exempel:
Doris Andersson på hästen High Five rider på 60 sekunder med stilpoäng 3. Stilpoäng fyra ger alltså 6 sekunders avdrag och Doris sluttid blir alltså 54 sekunder.
Maria Johnson på hästen Poltergeist rider på 62 sek men får 5 stilpoäng så hon får 10 sekunders avdrag, vilket gör att Maria sluttid blir 52 sekunder.

:)

haha smart ide faktiskt!:D

Håller med dej.. När man e å tittar på många tävlingar så e de vissa hästar som man ser att de e de bästa dom vet sen e de vissa som springer å drar med sej alal hinder för dom vill ha de överstökat fort sen finns de dom som ej vill alls å blir spöande över hinderna. tycker det är så himla dåligt. jag har 4 hästar varav 3 har jag hoppat den 4 är en 3 åring. men av dom 3 jag rider så är det bara 2 som hoppas då den ena inte tycker det är roligt. jag menar vad e det för vitts å sitta å älta nått som hästen inte tycker är kul då blir de ju inte kul för ryttaren heller när hästen börjar stanna å sånt.. dom andra 2 jag har älskar att hoppa. ser dom ett hinder så blir dom över lyckliga å dom hoppar jag för jag vet att dom gillar de. men skulle dom tycka att d eblir tråkigt då slutar jag hoppa dom.

så tycker jag.

Låter som en sund inställning.

Har en vän som ofta hoppar sin ovilliga häst för att han kan hoppa & ibland (1 gång av 20) tänder till. Frågan är om det ens är värt det. Skulle hästen tycka att det var riktigt kul så skulle han väl tända till 19ggr av 20 ?

Jag är inte heller en hoppmänniska men har varit med som hästskötare på en del lokala hopptävlingar. På tävlingar för enbart lektionshäst ser man inte mycket sånt, antagligen för att ridskolans bästa hopphästar väljs ut till tävlingen. På tävlingar med privatekipage däremot undrar man hur det är ställt i huvudet på en del. Okej om det är någon enstaka tävling på hemmaklubben, men när det är en tävling med ett hundratal startande och ekipage som ska vara någorlunda rutinerade men ändå håller på och krånglar så att hela ritten blir en brottningsmatch är det något som inte stämmer. En del hästar ser man ju att de har potential men skulle behöva åka hem och träna lite mer i lugnare miljöer. Andra hästar syns det lång väg på att de bara vill därifrån, varför i hela fridens namn fortsätta åka på tävling efter tävling med den hästen då? Ofta är det också som man ser jätteheta små ponnyer med ett halvt skrotupplag i munnen, till det hör en ryttare med sporrar, spö och stenhårda händer. Det man sedan ser på tävlingsbanan är en olycklig ponny och en förbannad unge...

Praktexemplet är ju min f.d. klaskompis som fick en jättefin häst med bra stam. Problemet var bara att det man såg på tävlingsbanorna var bråk och elände. Ändå fortsatte de komma till tävlingar och andra blev bara mer och mer irriterade. Tillslut såldes i alla fall den ponnyn och jag tror den slutade som dressyrponny.

Man kan ju undra hur kul det är för ryttaren att "behöva" spöa hästen över hindren:crazy:?

Jag använder spön under hoppträning ibland! Jag vill bara betona att det faktist inte betyder att hästen är ovillig. Min häst kan behöva ett litet pet på bakdelen i början, för att påminnas om att hoppning inte bara är speed utan att han måste samla sig också. Men det var knappast var TS syftade på:D

jag tycker inte att det är okej att spöa hästen över hindren, men blir hästen helt plötsligt väldigt osäker kan man behöva tippa de med spöet för att de ska våga hoppa.
men spöt ska vara en hjälp, så att spöa en häst som inte tycker om att hoppa/tävla är bara onödigt hästen lär ju knappast bli gladare för det.

sen får man någ lära sig att acceptera att alla hästar är inte hopphästar.

I Norge är det faktiskt stil bedömning i lägre klasser (måste vara stil eller CR i LD) och det funkar väldigt bra! Tror det blir jättebra i längden när ungarna får lära sig att man måste rida snyggt, i rätt tempo, bra vägar etc för att få plac.
Nytt i år är att även norska allsvenskan går i stilbedömning upp tom div 1.

Hinderfel bedöms först, men i stället för tid så är det stil poeng.

Så här ser det ut:
http://www.rytter.no/files/{ECD1B21F-6681-4FBC-B471-A6F90F85F304}.doc

Många hästar vägrar när den kommer fel på hindret. Men detta är ju inte hästens fel utan ryttarens. Såg flertal vägringar på maskeradhoppningen i tisdags där det gällde att rids så fort som möjligt. Å i princip varenda vägring handlade om att ryttaren tog en dålig väg till hindret vilket lede till att hästen vägrade. Var någon enstaka där vägringen berode på att hästen tyckte ett av hindrena var läskigt. Men den blev inte överspöad över hindret.

Håller helt klart med om att vissa tävlingar borde ha stillhoppningsbedömning, det tvingar folk att lära sig rida och inte bara rida an hur sentt och vint som helst.

Personligen så visst kan det vara kul att göra en bana som man ska ta sig igenom så snabbt som möjligt, men då ska det inte vara några höga hinder och enbart för skojs skull.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 911
Senast: Lala
·
B
Hoppning Jag har ett nioårigt kallblodssto som aldrig fått lära sig hoppa, (hon gick tidigare trav) och problemet är att hon hoppar för högt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: MinOdinn
·
S
Hästhantering Hej! Jag har en känslig valack som älskar att hoppa och vill alltid göra bra ifrån sig. Han är 8år efter Levantos. Jag tränar...
Svar
6
· Visningar
1 921
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka