Centaur

Trådstartare
Inspirerad av sporr-tråden..;)
Rider ni med spö?
Varför/varför inte?
Hur långt?

Jag brukar alltid ha ett 110cm spö i handen, men om jag tänker efter är det oerhört sällan jag använder det. Nån gång ibland petar jag på bakbenen med det men det är sällan...

Jag har det väl mest som trygghet iom att jag rider ute mkt, så kan det uppstå situationer där hästen behöver flyttas på snabbt. Känns lite tomt i handen utan. :p

Sv: Spö?

Nej, hästen förstår inte vad dressyrspöet vill säga utan springer bara hysteriskt så det är ingen idé...
På andra hästar kan jag ha ett dressyrspö med mig, brukar ha ett gammalt slitet som är gissningsvis ca 90 cm.

Ute har jag ofta ett hoppspö i handen - bra att ha och förstärka skänkeln med om hästen plötsligt inte ska gå förbi den där stenen (som ju faktiskt ska äta upp honom) osv.

Min är totalt orädd för spö, brukar vifta bromsar med det på sommarn. :p

Men han har ju aldrig blivit spöad heller så han har ingen anledning att vara rädd...
(nu menade jag inte att du gjort det med din häst, men han kanske har varit utsatt för det tidigare i sitt liv..)

har nog nästan alltid ett dressyrspö i handen... har det mest till att peta på honom så han aktiverar bakdelen, dvs. att han kommer ihåg att han har den...

Har alltid ett spö vid uteritter. Jag ser det som en säkerhetsgrej att kunna flytta bort hästen när den stannar mitt på vägen järnvägsspåret eller liknande och vägrar att gå. Dessutom kan det ju användas som flugviftare och till att peta undan grenar med. Ett spö är så mycket mer än en pinne :idea:

Rider ni med spö? mycket sällan
Varför/varför inte? för jag har svårt för att rida med ett spö i handen.. korta spön går ok (hoppspön)
Hur långt? 120cm är dressyrspöt och 50-60cm är hoppspöt

jag brukar mest bara ha spö när jag rider ut på sommaren för att vifta bort insekter och om nått händer (mer bilvägar på ena betet)

Rider ni med spö? Jag rider nästan aldrig med spö i dressyr/ vid uteridning... Kanske 95 % utan. Men vid hoppning använder jag spöt nästan varje gång.

Varför/varför inte? Använder jag spö så är det inte för gasen skull, den har jag grattis. Jag kan använda dressyrspöt vid markarbete eftersom min häst ibland vill envisas med att svänga in ena bakbenet en aning. Då använder jag spöet som "vägvisare" och duttar till henne ibland.

I hoppningen känner jag att det är bara bra att ha med sig. Ibland kan det vara bra att dutta till på bogen då jag känner att hon ska hoppa av något sent. Sen kan det vara bra att ha vid vägring oxå.

Hur långt? Mitt dressyrspö är normallångt (har inte mätt). Sen är det väldigt lätt så det känns inte när man rider med det.... Hoppspöet är ca 50- 60 cm.

:)

Jag rider aldrig med spö på min häst eftersom hon är ganska spörädd.
Kan ha kortare spö med mig ibland på uteritter när hon har "sina perioder" eftersom hon kan bli farlig i trafiken.

Andra hästar rider jag helt inte heller med spö, då jag tycker det känns bättre att rida utan och jag brukar oftast inte behöva det :D

Nu är jag ingen dressyrryttare, dock har jag alltid ett litet hoppspö med mig, periodvis ett lite längre dressyrspö för att hjälpa honom in i kanten om vi rider på vägar med mycket trafik (vilket är myket sällan då kraken är otroligt trafikrädd...)

Japp, jag rider med spö.

Varför? Därför att ponnyn jag ägde förut hade sina fixideer å då var det verkligen oh vad heter det. Ja hon såg iaf stenhårt på sina ideer. Kunnde vara allt från vill inte flytta för skänkeln, stenar e livsfarliga, vattenpölar e definitvt totalvägran (i börnaj iaf första året sisådär), broar m.m. Sedan så har vi ridskolehästarna jag rider, dom kan behöva en liten påpetning för att vakna till, flytta sig för skänkeln ordentligt eller en tillrätavisning för dumheter helt enkelt.

Hur långt cirka 50 cm skulle jag tro att det är.

Min häst rider jag inte med spö alls, det behövs inte helt enkelt.

Sitter jag på andras hästar rider jag nästan alltid med spön, för de är inte lika lydiga som min. :devil:

Jag rider i princip aldrig med spö på min valack, men försöker vänja honom vid att jag har det med ibland.
Han blir stressad av spöet, och jag tycker jag får taskig handställning om jag håller i ett spö.

På unghästen har jag med mig ett spö som är ett mellanting mellan hopp och dressyrlängd.

Min är totalt orädd för spö, brukar vifta bromsar med det på sommarn. :p

Men han har ju aldrig blivit spöad heller så han har ingen anledning att vara rädd...
(nu menade jag inte att du gjort det med din häst, men han kanske har varit utsatt för det tidigare i sitt liv..)

jaja det kan jag åxå göra. när jag rider ut kan jag vifta och greja hur mkt som helst och han bryr sig inte en sekund.

det är bara i dressyren han blir stressad (dock fungerar det ibland, men jag ser ingen anledning till att rida m spö - man får ju ändå inte ha det inne på tävlingsbanan så det är bättre att lära sig rida utan)

nej, jag spöar honom inte och jag vet att han aldrig blivit utsatt för ngt. köpte honom direkt från uppfödaren som jag känner mkt väl.
en av hans bröder är likadan, så det ligger nog i släkten sas. men så är det väldigt vakna hästar med rätt mkt nerv åxå.

Rider aldrig med spö på Sigge. Unghästen har jag alltid ett spö, dock ett kort hoppspö, eftersom han inte har riktigt samma respekt för skänkel och spö som Sigge ;)

Ja jag rider med dressyrspö på ponnyn. Han är ganska lat av sig och det är bra att kunna peta till han med spöt eftersom han har respekt för det. Ute är han jättepigg så där skiter jag ofta i spöt.

ska jag lära in nya saker så använder jag det ibland, har det ibland i skogen som säkerhetsrisk o alltid på sommaren när det är massa insekter så jag kan få bort dem lätt :D

unghästar har jag spö på i början, för de ska lära sig att ha respekt för skänklen innan jag sätter på sporrar eftersom sporrarna ska förfina hjälperna sen när hästen är mer utbildad..

Rider ni med spö? ibland, ibland inte
Varför/varför inte? för han tycker det är obehagligt ibland men är han på lugnt humör så kan det vara skönt å peta till ibland när det behövs. Men helst inte eftersom man ändå inte får tävla med spöt.
Hur långt? 1 m

om jag hoppar å har ett spö å råkat peta honom med det så flyger ja av.. för då tvärnitar han.

Har alltid spö när jag rider.
Använder det dock inte alltid.
Dressyr: 110cm mest för att aktivera dessa bakben.
Hoppning/ Uteritt: 65 cm

Rider ni med spö? Ja, det gör jag oftast. Men bara när vi dressyrar.

Varför/varför inte? Jag använder det endast till att påminna kusen om att när jag ger en hjälp, så ska han ta den på en gång. (Ja, han tycks glömma bort sådana saker då och då:p . Lyckligtvis så händer mkt sällan nu för tiden). Försöker dock, mer o mer nu, att rida utan, då jag ändå inte kan ha det på tävlingsbanan, och jag tycker det är otroligt svårt med bra handställning, när jag rider med spö. Vill gärna vinkla handen innåt.

Hur lång? Ja, jag tror att det är 110 cm. (Lr hur lång får ett spö vara på en framridningsbana? Vet att det inte är godkänt där. Är lite för långt, för att vara godkännt på en framridning.)

Oj då, jag glömde, har ju spö med på sommaren, i skogen, för att vifta bort alla satans kryp som vill sitta under magen på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?