Spö vid distansritt - ok eller inte???

Liten

Trådstartare
Har ända sedan jag blev intresserad av distans för ca 1år sedan, fått höra att det inte är tillåtet med spö på distansritter. Nu när jag satt och gick igenom alla papper, beställde licenser o.s.v. inför PP-ritt i augusti, såg jag att det i TR Distans står:
Mom 617 Klädsel
"Spöets längd får ej överskrida 75cm. det får ej vara försett med tyngder eller liknande i spetsen för att förstärka dess verkan. Spö får ej användas för drivning av hästen utan endast tillrättavisning, ej bestraffning. Överträdelse medöför uteslutning.

Sporrar är förbjudna.
"

Får man alltså rida med ett hoppspö...?
Var går gränsen mellan tillrättavisning och bestraffning, i vilka situationer får spöet inte användas?
exempel: Om häst A sparkar mot häst B, får då ryttare A peta/daska till sin häst med spöet (tillrättavsning vs bestraffning?) ?

ganska precis sex veckor till debutritten 30km PP och jag är totalt förvirrad av allting helt plötsligt.

en annan sak jag funderar över..mitt sto håller på att ta sig uppåt i rangordningen, vilket har gjort att hon sparkar efter andra hästar när de kommer inom ett visst område (runt henne; sidorna, framifrån, bakifrån). självklart kommer jag att försöka få bort detta innan ritten, samt ha STOR röd rosett i svansen på ritten. men jag roroar mig ändå sönder och samman just nu, det som förra veckan kändes som lång tid kvar känns nu som aldelles för kort tid..
exempel: ryttare A har en häst som ev. kan sparkas och rider med rosett som syns på hyfsat håll. ryttare B rider utan förvarning om och hamnar ganska nära häst A. ryttare A försöker men lyckas inte parera sparken. vem är egentligen ansvarig för händelsen? A, som 'borde kunna hantera sin häst', eller B som red i häst A zon trots rosettens varning?

//Lollo som börjar bli nojjig..

Sv: Spö vid distansritt - ok eller inte???

Det är helt förbjudet att rida med spö. De som ändrat i reglementet anser att din häst ska regleras och hanteras påett säkert sätt utan att använda spö.
Vet att det var en livlig diskussion om detta framförallt när det gäller hingstar. Vissa anser att det är en säkerhetsrisk och att det borde vara dispens för hingstar,men det finns inte. Man ska helt enkelt kunna hantera sin häst som jag nämnde ovan.
När det gäller rosett i svansen så ska de andra ryttarna ta hänsyn och hålla sig på avstånd och om de vill rida om ska de göra de så deras häst inte är i din hästs sparkradie. Vet inte vad som står i TR om detta men jag antar om man tänker med det sunda förnuftet, så har du har gjor vad du kan och varnat andra om att din häst sparkar och då är det upp till de andra att rida om på ett säkert sätt.

Senast ändrad:

Okej, tack, då behöver jag inte fundera över det mer :p

jo har hört mycket om hur vida hingstar ska ditt eller datt, men tycker nog att många av de ston jag träffat varit "jobbigare"/knepigare att hantera än hingstarna :D

Syrran rider en hingst som sparkar och det är inte alltid så kul men vad gör man när man inte kan bestraffa hästen i det ögonblick de gör saken. På tävlingar gäller det att medryttarna är observanta och det är många dåliga på speciellt hingstar som för minsta lilla kan bli upprörda eller gå ingång.

Lycka till på tävlingen. Hoppas det biter sig tag, vi behöver fler ryttare. :laugh:

vet precis hur det känns.. det är inte lätt att hinna med när min "dam" (vissa dagar biatch) tycker att nån är aldelles för nära henne heller. hästen är och förblir ju både större och starkare än vi människor, så är vi inte där på sekunden så är det ju inte mycket vi kan göra....

..men så länge jag har rosetten så har jag varnat de andra ryttarna, eller..? då ska de hålla avståndet? hur är det egentligen??
(har ej tävlat distans tidigare, och på det fåtal hopp-/dressyrtävlingar & märkestagningar jag red, hade jag aldrig en häst som sparkades..så har ingen erfarenhet av sparkning på tävling, vet bara att om jag ser en röd rosett i svansen på nån så håller jag mig undan, ett par hästlängders avstånd).

tack :D
vi har iaf gillat träningen och att rida heldagsturer med kompisarna och långritter, hittills, så jag hoppas att vi tycker att tävlingsmomentet känns lika kul ;)

Men det går att ta till en dask med tygeländen om man har långa tyglar om nu det skulle vara nödvändigt..;)

Jag kollade TR på ridsportsförbundets hemsida, och där står det klart och tydligt att spö och sporrar är förbjudna.

självklart har du ansvar för din häst och vad denne gör.

den röda rosetten är ju helt enkelt till för att varna lite, men det gör inte att ansvaret är deras!

Det går att lära hästen att den aldrig under några omständigheter får bråka när matte/husse är i närheten, jag började med detta i hagen då det kändes lättast, de får inte så mkt som lägga öronen bakåt åt varann!

så visst går det, om man verkligen ger sig fan på det, och det tycker jag ändå att man bör om man ska rida distans, visst att folk inte ska galoppera upp i rumpan på en, men rida om MÅSTE de kunna göra annars är hästen farlig.

många hästar blir helt annorlunda på tävling, din kanske är en av dem om du har du så kanske hon inte är sur alls!

men som sagt, börja gärna i hagen, det funkade super med mig!

sen kan jag oxå daska till med tygeln om det är nåt, dock har jag inte behövt göra det på några år nu, hästarna lär sig snabbt!

vad jag tänkte på i omridning, var att om en häst har röd rosett i svansen, så rider man kanske inte om på en meters avstånd..? jag skulle rida ner i diket och rida om, om hästen framför mig hade sparkvarning eftersom man aldrig vet hur mycket just den hästen sparkar (en del kickar ju bara ut med en hov, medan andra kastar upp hela baken och slår). :confused:

jag och en stallkompis har kommit på ett sätt att träna omridning; han behöver en racekompis (fuuuull galopp längre sträckor) och jag behöver omridningsträning. vi ska alltså galoppera sida vid sida över ett fält i närheten (som vi har tillstånd att rida på, förstås..) och sen succesivt minska avståndet mellan hästarna.
men även om hon lär sig att inte slå mot Valle, hur kan man vara säker på att hon vet att det är samma med alla andra hästar? främmande djur är ju inte samma sak för henne som kompisarna hon ser varje dag...?

hon var inte lika sparkig när vi var på Westernridningens dag, men det var första gången hon någonsin sparkade med ryttare på ryggen.
på långritten i Rimbo för en månad sedan var det riktigt jävligt...

sen kan jag oxå daska till med tygeln om det är nåt, dock har jag inte behövt göra det på några år nu, hästarna lär sig snabbt!

Honey reagerar i stort sett aldrig på tillrättavisning på bog/hals.. :crazy:

Mina tankar om detta med sparkar/röd rosett.
Om man har en häst med röd rosett i svansen så anser inte jag att man kan friskkriva sig helt från olyckor som händer. Den röda rosetten är en varning och inget annat. Den ska inte användas som en ursäkt ifall man har en livsfarlig häst. Jag anser att det är bägge ryttarnas ansvar att inget händer. Den bakomvarnade ryttaren ansvarar för att dennes häst inte tränger upp i svansen på den framför och ryttaren på den sparkande hästen ansvarar för att hålla koll bakåt, verbalt varna bakkomvarande ryttare som kommer för nära samt att se till att om hästen är mycket lätt i rumpan hålla sig undan. Det är ett jävla skitjobb att rida en såpass sparkande häst och det ska man inte lägga över på någon annan. Om hästen är så farlig så att den sparkar vid normal omridning så är det inte bakomvarnade som ska rida ner i diket utan det är den som sitter på den sparkande hästen som ansvarar för att få sin häst ur vägen.
Jag ser den röda rosetten som en varning från ryttaren om att min häst är inte pålitlig i alla lägen. Är hästen livsfarlig så får man antingen se till att hålla sig ur vägen eller stanna hemma.

det förstod jag också..tror att vi tänker ganska lika men uttrycker det olika. självklart kan man inte sätta i en rosett och sen säga "jag hade rosett", men samtidigt känns det som att om man varnar så har man gjort ett försök att se till att medtävlande vet att det är en risk att inte hålla lite avstånd till just den hästen.

förväntar mig inte att alla andra ska rida ner i diket, men det är vad jag skulle ha gjort för att minimera olycksrisken för min egen del.

..men vad räknas som att tränga upp i svansen? har alltid blivit lärd att avstånd som gäller är ca en-två hästlängder, är man innanför den andra hästens "zon" så är man för nära. men en del jag träffat tycker inte att de är för nära förrän deras häst har huvudet på rumpan på hästen framför, mer eller mindre.
..och vad händer om häst A slår, och häst B svarar med att svänga runt bakdelen och slå h*n med?

vad jag tänkte på i omridning, var att om en häst har röd rosett i svansen, så rider man kanske inte om på en meters avstånd..? jag skulle rida ner i diket och rida om, om hästen framför mig hade sparkvarning eftersom man aldrig vet hur mycket just den hästen sparkar (en del kickar ju bara ut med en hov, medan andra kastar upp hela baken och slår). :confused:
Om det krävs att man rider ner i diket för att rida om din häst, så tycker jag att antingen stannar du hemma och tränar mer på att bli omriden, eller så rider du själv ner i diket om det kommer någon som ska om... distansritt är trots allt en tävling, och att begära att ens medryttare ska rida ner i diket (och tappat tid) är inte rimligt. Det får Du göra.

Trots allt går distansritt ut på att många ryttare rider samma sträcka samtidigt, att bli omriden ingår. Tänk på trav- eller galoppsporten, kan inte en häst bli omsprungen där utan att slå tvivlar jag på att den får någon karriär överhuvudtaget.

som sagt; förväntar mig inte att andra gör det (diktet alltså), det var vad Jag skulle gjort om Jag skulle om häst med rosett. inte vad jag tror att Alla Andra gör.. *har inget emot att rida i diket, hemma kan vi trava i dem, men vet ju ej hur diken längs banan ser ut så svårt att planera efter dem*

som sagt; förväntar mig inte att andra gör det (diktet alltså), det var vad Jag skulle gjort om Jag skulle om häst med rosett. inte vad jag tror att Alla Andra gör.. *har inget emot att rida i diket, hemma kan vi trava i dem, men vet ju ej hur diken längs banan ser ut så svårt att planera efter dem*
Ahh, då förstår jag :)

Tänk på trav- eller galoppsporten, kan inte en häst bli omsprungen där utan att slå tvivlar jag på att den får någon karriär överhuvudtaget.

vad jag vet slog hon aldrig på travbanan (hon är inte helt galen..inte ängel, men inte galen. hon vet precis vad hon gör..*mutter* hennes karriär tog slut för att hon var för långsam i traven för att vinna över de med "riktig travar-trav"). men hon har NOLL bra minnen därifrån...vet inte om hon börjat koppla till travet på nåt sätt, eller så..
vet bara att sparkandet kom som en blixt från klar himmel, hon har ALDRIG tidigare gjort såhär (skulle vara hos uppfödaren då, honom har jag inte pratat med).. :eek:

vad bra :p

men det är då sjäva f*n att hon ska hålla på nu helt plötsligt. började för ca 6-7 veckor sen, tror jag. har haft henne sen 19/1 i år. har fått ordning på allt annat som krånglat mellan oss,och så kommer det här. jag blir tokig. kanske är jag fel ryttare för henne, trots allt.. :(

aja..håler hon på såhär i början på augusti så stryker jag mig. (ritten är den 16 augusti) helt enkelt. that's life. så har vi nästan ett år på oss att få bort det.

om beteendet kom som en blixt från klar himmel så tycker jag du borde uppsöka veterinär för att vara säker på att inte nåt är fel.

en åsikt som jag har är att kan inte folk rida om din häst, ja då stannar din häst hemma, du kan ju inte komma på en dressyr tävling och säga till dommaren att nej men min häst kan inte galoppera så därför får du inte bedömma det. En av svårigheterna med distans är just det du och din häst har svårt för, då får ni öva på det! jag skulle aldrig i livet rida i diket för att nån annans häst dummar sig!

så öva öva öva, jag skulle säga såhär oom din häst, antingen har den ont, eller så är du inte ledare, så ta hästen till veterinären och ta reda på vilket det är!

som sagt.. jag tror inte att Andra skulle ner i diket, det är vad Jag skulle gjort.

hon reagerar inte annorlunda på något sätt vid visitering, inte någonstanns. inga humörförändringar heller, utom att hon sparkar mot andra hästar.
från marken och när jag rider själv (eller bakom andra) är det inga som helst problem och vi tränar NH-liknande markarbete regelbundet. hon lyssnar på mig, tuggar (underkastelse) o.s.v. när/om hon tappar fokus brukar det räcka med att jag tar tag "hallå, här var det". hon går fram i stort sett överallt där jag ber henne, även om det är nåt ställe där hon frågar "är du säker på det här?".
när nån annan rider henne, och jag är med, tittar hon mot mig och frågar "får den där människan rida på mig? är det okej?".
om hon ligger ner i hagen när jag kommer och hämtar henne, och jag då går fram till henne och ber henne ligga kvar, så gör hon det. oftast kommer hon fram till mig när jag kommer och ropar på henne (detta har tagit tid, men nu på senare veckor kom det äntligen!) i hagen.

när jag säger ifrån, även när hon sparkar, både syns och känns det på henne att hon vet PRECIS vad hon gjort för fel. men sen verkar hon tycka att "det är värt det, för att bli av med dom där som är i min zon".
det är just detta, när hon är BLAND andra hästar och de är för nära henne från något håll. det är i stort sett det enda vi har problem med nu, men det gör det ju inte mindre..

Senast ändrad:

Funderar på om hon har bytt flock eller så, och är stressad i hagen och känner att hon vill försvara sig mot andra hästar hela tiden?

Liknande trådar

Distans Satt förut och tittade på Örebro distriktets hemsida och gick in på "Pay&Jump-Ride-Drive". Då stog det där att dom anordnar en Träning...
Svar
14
· Visningar
2 524
Senast: elarn
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 558
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar