Spö vid distansritt - ok eller inte???

Sv: Spö vid distansritt - ok eller inte???

om hon verkar tycka det är värt det så kanske du ska komma på nåt som gör att det inte blir värt det?

ganska enkel lösning eller hur? iaf när man skriver det ;)

en sak jag tycker du ska tänka på är att det kan komma ryttare från alla håll i alla hastigheter, även runt hörn där du kanske inte hinner se dem, både framifrån och bakifrån, detta är en svårighet med distans, och innan du vet att hästen klarar det så tycker jag du kan vara med på träningsritter istället, det är ju ganska trisst om en häst blir rejält skadad för en spark! jag tror inte du skulle förlåta dig själv då, det skulle inte jag iaf.

jo men det är ju precis det jag försöker göra (annan tråd) :grin:

vi får se hur det ser ut i början på augusti, idag red vi iaf med en kompis och inte en enda spark! vi red om, hon red om..i början höll jag stadigt i henne då hon spände lite, men sen släppte det. we'll see we'll see..
..alltid svårt att veta hur det ska gå med massa främmande hästar men går det bra hemma så har man i alla fall förutsättningar. och vi ska förmodligen (alla i stallet) åka till en av dem som varit här med oss och ridit, och rida ut med dem i slutet av månaden. det kan ju bli som ett prov för henne också.

Senast ändrad:

Funderar på om hon har bytt flock eller så, och är stressad i hagen och känner att hon vill försvara sig mot andra hästar hela tiden?

nej vi har bara en flock i stallet (ca 5 "ordinarie" hästar, samt ett par sommarbetes-gäster) och hon har gått i samma sedan jag köpte henne i stort sett. har alltid funkar väldigt bra, hela flocken går väldigt bra ihop och det är aldrig några rejäla bråk egentligen - lite smått tjaffs ibland men inget allvarligt.

Har läst och fundert lite och jag tycke du kan vara med, sätt en röd rosett i svansen och varna om någon kommer för näsra. Rid sedan i ditt tempo och se hur det går. Tävling är aldrig samma sak som träning. Kommer man aldrig ut och testar är det svårt att öva. Visst, du känner ju din häst bäst och känner du att det inte går så visst träna mer innan du ger dig iväg. Jag tror inte det är någa problem. Rider du en pp tycker jag personligen att andr aryttare ka ta mer hänsyn om hästen inte står still eller är lite kickig bara man varna korrekt. Du är ju trotts allt ute för att lära dig och för att öva. Detta klarar du!

...har också funderat över den här tråden och först måste jag bara säga att det känns som det är lite väl hård ton ibland (men det är ju så lätt att misstolka skriven text...)... Sen vill jag också säga att jag tycker att du ska vara med på Billingeritten i augusti - det är väl en Prova På du tänkt rida? Vart ska man annars få börja med distans om inte vid en Prova På ritt? Får man inte komma dit och rida, utan helst ska hålla sig till rena träningsritter så kanske det är dags att ta bort PP-ritterna ??? :grin:

Min häst kan också "sparka", så jag kommer också ha röd rosett, men i Bandys fall så är det i ren glädje vid galoppfattningar :crazy: ... jag tänker sätta rosett ändå. Tycker för övrigt att det är varje ryttares (både den med sparkande häst och den som rider förbi) att visa hänsyn för varandra! Dessutom kan det mycket väl vara så att din häst funkar kanonbra i "tävlingssituationen" helt enkelt för att det rent av blir "för mycket" med allt annat som är nytt runt omkring, och hon helt enkelt glömmer bort att sparka (eller vad tror du?) Det KAN bli så. Blir det inte så tycker jag ändå att du ska ha gjort ett försök, så att du vet. Först därefter kan man fundera på om distans är något som kan fungera att hålla på med eller inte...

Svar till både Sigel och BandyBoy

Tack båda två :bow:
för ert peppande! Pratade med en i stallet igår också, och hon var av samma åsikt. Försöker man aldrig, så kommer det heller aldrig att fungera. Visst kan det gå jättedåligt, men det kan också bli tvärtom..
Igår red vi ut med en kompis i stallet, och det gick jättebra - sparkantal: NOLL :)
och jag vet ju att förutom sparkandet, har hon alla förutsättningar att bli riktigt bra..det är nästan det som gör ondast; det är som att det står en mur emellan oss och vårt mål - vi har tagit oss igenom allt annat innan men nu hittar vi inte vägen igenom.. hon har kondition, vilja, mod och en enorm framåtanda. och vill ju så mycket. kanske kanske att det räcker..?
Nu känns det som att vi kommer att åka, om det inte händer något allvarligt precis innan (usch, bort med negatva tankar!!!)...

Ja det är Prova På 30km som jag & Honey siktar på, i alla fall i år när vi 1) debuterar båda två, 2) inte har någon vi känner överhuvudtaget 3) Honey har inte åkt ut och gjort saker på andra platser tidigare - det är inte förrän jag köpte henne som hon varit med på annat än det som görs hemma i stallet. Vi behöver båda erfarenhet, helt enkelt! Nästa år har vi sällskap av minst en från stallet (som vi vet nu) (kanske kan övertala resten också, iaf till Lovisedalsritten) på iaf en eller två ritter, vi får se vad det blir men det tar vi då vad vi är redo för. Mycket kommer att hända i höst och vinter, det vet jag.. :p

Nu ska här sys STOOOOR rosett! :D

Senast ändrad:

det bästa är om du flätar in den i svansen, knyter du bara runt så kommer du tappa den!

jätte bra om den är stor!

Mitt sto har sparkat en del hemma. Dock aldrig på tävling. Hon verkar ha fullt upp med allt runt om kring. Hemma har hon sparkat med träff på turer. Hon har backat upp och kickat då. Har röd rosett i svansen men funderar på att ta bort den. Eller så är det så att hon är så trevlig på tävling och det funkar så bra för att alla håller lite extra avstånd?

Bra, Liten! :)

1) Ja, bort med negativa tankar - ofta blir de faktiskt självuppfyllande! Man anstränger sig så för att det och det INTE ska hända, att tankarna och oron smittar av sig och då händer just det...!

2) Ska bli kul att ses på Billingeritten - jag räknar med att du kommer ;) Bandy är skimmel och vi rider i rött träns (min sambo rider en fux med grönt träns).

3) Jag PM:ar dig ang en jättebra tjej som jag tränar för, tror säkert hon kan ha några idéer att dela med sig av ang hur du och Honey ska ta er igenom den här "sista" svårigheten! Hon bor ju här "nere" i Skaraborg, men jag vet att hon har hjälpt andra via telefon... kan ju vara värt ett försök kanske? :)

ha det gott, så ses vi i Lerdala i augusti :bump:
/Sofia

det bästa är om du flätar in den i svansen, knyter du bara runt så kommer du tappa den!

jätte bra om den är stor!

när vi var på långritt knöt jag ett ill-rött band på en gummisnodd, den satt hela helgen :p tror dock att den var för liten. den här gången ska den synas på håll!

nu ska jag sy en stor med fliselin på insidan så att den blir stabil också, i rött bomullstyg som antingen flätas in med band eller sätts med gummisnodd. (svårt att fläta kanske, hon har kliat av sig/fått avkliad, en del av taglet på översta delen av svansroten. så det är ganska kort (dock ingen öppen hud) och sen kommer den långa svansen "igen" efter ca 1dm.. :crazy:). men på nåt sätt ska den sitta, jag litar inte heller på att den sitter om jag bara knyter..

tack så jättemycket :bow:

haha, okays ;) Jag rider på Honey (brun/rödbrun/eller nåt med vita tecken i ansiktet) med illgröna grejjor :D

allt är värt ett försök!

problemet är ju att man själv inte ser att rosetten har trillat av, på en dressyr/hopptävling spelar det väl inte lika stor roll, men när man ska rida x antal mil så är det väldigt viktigt att den sitter.

en liten varning ang snodd runt svansen, hästen kan få rejält skav om du har otur, så jag rekomenderar inte snodd, flis bränner ju oxå...

Sluta vara sån j**la pesimist. Uppmuntra tjejen istället för att vara så negativ! :mad:

vad då vara så jävla pessimist?!

ska jag inte varna henne utan låta henne riskera djupa sår på hästens svans?!

Jag tycker det är mkt viktigt då det inte är många som tänker på det, och det är inte så jävla kul med sår på svansroten.

att ha rosetten runt svansroten är inte att rekomendera, det var därför jag rekomenderade att fläta in den.

men nästa gång ska man vara tyst i stället och inte hjälpa varann, kanske ska man tillomed flina när andras hästar skadar sig, eller vad tycker DU?

Nej det är inte min stil iaf!

När man läser dina inlägg om olika saker här på buke är de ju till största del negativa. Du kanske inte menar det, men försök var uppmuntrande för dem som undrar och har frågor om sporten. Vi vill ha fler ryttare och då är det dumt att skräma bort dem och göra saker mer komplicerat och svårt än vad dem igentligen är.

tycker du att jag har gjort det?

i så fall ber jag om ursäkt, jag har bara talat om den uppfattningen jag har, och det är att distans är en av de svåraste sporterna!

Det är lätt att bara starta en två tävlingar, men sen blir det svårt, man ska hålla hästen frisk mil efter mil, och dessutom ska hästen gå fram ÖVERALLT och klara av att gå i grupp på ett bra sätt, det kan låta enkelt såhär, men det är det inte.

Det är nog betydligt fler än jag som inte vill ha hästar på banan som sparkar första bästa häst, kastar av ryttaren och skenar iväg, hoppar 2 meter i sidled över hela vägen, ja listan kan göras lång, nu säger jag inte att TS häst gör det utan det är bara ex.

visst kan jag låta negativ, utan att jag upplever mig som det, det är ju otroligt svårt att avgöra på ett forum, där man inte ens känner varann, inte ser varann och ja... igentligen kan man tolka ett inlägg på minst 1000 olika sätt, jag kan tillägga att jag är väldigt dålig på att uttrycka mig i skrift.

Men jag står fast vid att varna andra människor och hjälpa dem ska man göra ändå.

Efter vad du berättat på slutet angående träning osv så låter det som om du mycket väl kan starta (mitt inlägg var egentligen mer allmänt riktat). Du sitter på en häst och ingen kan någonsin garantera att en levande häst inte sparkar efter någon. Iom att du ska starta en prova på så är ni de sista startande och ifall det ligger som förra året så komer ni vara de sista som rider slingan (inga garantier). Känner du sig osäker så kan du ju alltid lägga dig sist.

Angående rosett. Jag rider med rosett i Novans svans. Hon är snäll med 99 hästar av 100 men i det hundrade fallet så är hon inte alltför rolig om den hästen kommer för nära snabbt. Jag flätar inte in rosetten utan knyter den runt en lite tuss långt upp i svansen sedan viker jag upp taglet och knyter en gång till till en lite rosett. Detta har suttit kvar under de ritter jag ridit. Min rosett är liten (knuten av20-30 cm kantband) men syns helt ok och mig veterligen har storleken på rosetten inget med sparkbenägenheten att göra.

problemet är ju att man själv inte ser att rosetten har trillat av, på en dressyr/hopptävling spelar det väl inte lika stor roll, men när man ska rida x antal mil så är det väldigt viktigt att den sitter.

en liten varning ang snodd runt svansen, hästen kan få rejält skav om du har otur, så jag rekomenderar inte snodd, flis bränner ju oxå...

jag sätter den inte runt själva svansroten, utan gör en typ svansfläta och sätter den i en tuss av tagel. och har med en extra rosett + snodd i fickan/hornväskan (westernsadel av lättare typ) :p

Jag rider ofta med rosett (i gummiband runt taglet).
Inte för att min häst sparkas onormalt mycket, utan för att jag inte vill vara nån nödstopp för nån som inte kan bromsa sin häst.
Jag vill inte att min häst får skador på sina bakben för att nån rider upp i baken på honom.

Det är lätt att bara starta en två tävlingar, men sen blir det svårt, man ska hålla hästen frisk mil efter mil, och dessutom ska hästen gå fram ÖVERALLT och klara av att gå i grupp på ett bra sätt, det kan låta enkelt såhär, men det är det inte.

jag tror inte att det är lätt. men å andra sidan; hur kul skulle det vara om det var superenkelt att tävla - personligen tycker jag att halva grejen med tävling är utmaningen ;)

Wihu - ett problem har jag iaf aldrig haft med pållan; när hon är med på noterna (ja hon har sina dagar hon också, när ingenting alls vill gå som planerat..men det har nog de flesta hästar.) tvekar hon i stort sett aldrig :) :love: ibland har jag fått hålla in henne, för att hon inte ska trava full rulle i lerig brant backe..

Liknande trådar

Distans Satt förut och tittade på Örebro distriktets hemsida och gick in på "Pay&Jump-Ride-Drive". Då stog det där att dom anordnar en Träning...
Svar
14
· Visningar
2 524
Senast: elarn
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 558
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden