Spö vid distansritt - ok eller inte???

Sv: Spö vid distansritt - ok eller inte???

Jag rider ofta med rosett (i gummiband runt taglet).
Inte för att min häst sparkas onormalt mycket, utan för att jag inte vill vara nån nödstopp för nån som inte kan bromsa sin häst.
Jag vill inte att min häst får skador på sina bakben för att nån rider upp i baken på honom.

nej det vill man ju inte heller..:cool:
sen upplever jag ofta att hästen (ja iaf de flesta hästar jag ridit) kan bli lite stressade av att ha någon precis mule mot svans. men det är ju förstås väldigt olika.

Efter vad du berättat på slutet angående träning osv så låter det som om du mycket väl kan starta (mitt inlägg var egentligen mer allmänt riktat). Du sitter på en häst och ingen kan någonsin garantera att en levande häst inte sparkar efter någon. Iom att du ska starta en prova på så är ni de sista startande och ifall det ligger som förra året så komer ni vara de sista som rider slingan (inga garantier). Känner du sig osäker så kan du ju alltid lägga dig sist.

Angående rosett. Jag rider med rosett i Novans svans. Hon är snäll med 99 hästar av 100 men i det hundrade fallet så är hon inte alltför rolig om den hästen kommer för nära snabbt. Jag flätar inte in rosetten utan knyter den runt en lite tuss långt upp i svansen sedan viker jag upp taglet och knyter en gång till till en lite rosett. Detta har suttit kvar under de ritter jag ridit. Min rosett är liten (knuten av20-30 cm kantband) men syns helt ok och mig veterligen har storleken på rosetten inget med sparkbenägenheten att göra.

tveksamt om madam kommer att sköta sig om jag håller in henne långt bakom alla andra. hon brukar inte sticka eller nå't sån't, men hon blir märkbart irriterad. men mitt i klungorna behöver jag ju inte vara, precis. försöka hålla ett bra tempo för hästen och inte ha allt och alla runt oss :p . det löser sig nog. och behöver jag gå om nån vi hamnar bakom senare längs ritten, kan jag ju i värsta fall bara sitta av och leda förbi henne (hon sköter sig alltid om jag är på marken, av nån anledning...)..

Bara den syns är jag glad. Tänkte sy en rejäl denna gång, just för att jag kände mig osäker på om min lilla (lite band i snodd) verkligen syntes ordentligt när vi var på långritt, om nån kommer på håll. liksom gardera sig lite ;)

min i övrigt så gullige fullblodsvalack började slå mot andra hästar om de kom upp intill honom "oanmälda". Orsaken till detta var indirekt jag. Bakgrund: vi red för instruktör och mitt fullblod hade svårt att lugnt fatta vänster galopp (nästan sken) så att jag höll mig undan och lät de övriga galoppera och när de galopperat klart så skulle de låta oss galoppera och öva fattningar. Alla utom ett ekipage visade hänsyn och höll undan. Det ekipaget som inte visade hänsyn fortsatte att galoppera och stressa både mig och min häst, till den milda grad att jag blev irriterad och arg på ryttaren. Min häst märkte av min sinnesstämning och började slå efter ekipaget när de passerade för nära/tätt inpå utan att visa hänsyn. Och vi hade ett tag som jag var tvungen att be ekipagen att hålla ut eller säga till i god tid att de ville passera. Om de gjorde det så var det inga problem, ej heller om vi red tillsammans, bredvid varandra. Det var bara om ekipaget "plötsligt" dök upp. Jag fick bort beteendet efter ett tag, mest för att jag visste vad det berodde på.

Kolla upp vad som kan ha hänt med stoet? Är det alltid eller bara i vissa situationer? Mitt sto kan vara grinig när hon brunstar och hon går i hagen. Inte vid ridning. Lycka till!

Bra tänk ;) ! kör en snabbgenomgång av hennes beteende.
Innan förra ägaren köpte henne, gick hon på travbanan, där de behandlade henne ganska hårdhänt (vilket ledde till bl.a. rädsla för att nån rör vid hennes mun). När förra ägaren hade henne, reds hon oftast med en annan häst (vad jag förstått oftast med samma ekipage). När jag köpte henne red jag först nästan bara själv, då hon testade rejält efter ett par veckor. Sen red jag med de andra i stallet; ibland i par, ibland med hela flocken. Vi kunde rida mitt ibland de andra hästarna, med de andra huller om buller omkring både nära och en bit ifrån. Då var det bara om vi körde race-galopp som hon kunde bli lite "knäpp" men alltid kontollerbar och inget sparkande.
När vi var på Westernridninges Dag, Norrtälje, sparkade hon efter ett par hästar (men de red i stort sett upp i svansen på henne...) men det var inte bakutsparkar utan en hov flög ut. (detta var första gången hon sparkades alls). När vi kom hem efter det gick det bra igen, hon kunde sparka lite i luften för att markera om nån red jättenära henne men hon siktade då bredvid. När vi var på långritt i Juni brakade "helvetet" löst; hon började slå på allvar. Gick ganska bra när vi red sist, tills en av hästarna framför henne backade så att det bara blev ca 1 meter mellan dem, innan nån av oss hann reagera så snurrade hon runt och slog. (efter detta satt jag av och gick med henne, "uppfostring". sen gick det bra resten av den dagen).
Sen dess har det varit mer eller mindre slå som "gäller" med damen.
Nu verkar det som att det börjar gå över, till viss del, tror att det beror på att hon "klättrat klart" i rang i hagen (lite omgjord rangordning). Men jag vågar inte tro att det försvunnit helt, det kan ju fortfarande vara så att hon kan slå efter främmande hästar....

hmmmm.......

nåväl vi löser det

:bow::bow::bow:

Jag tror att det kommer gå fint för er:). Hästar är som sagt inga maskiner utan har lite saker för sig. Har alltid rosett i svanse på mitt sto eftersom hon blir så tävlingssugen och vill ha undan konkurrenter som passerar förbi. Jag brukar varna och sen flyttar jag på mig så folk kommer förbi, brukar gå mycket enkelt och smidigt...rider vi i klunga så brukar hon inte ha tid med att tänka på sparkar.

Men det går att ta till en dask med tygeländen om man har långa tyglar om nu det skulle vara nödvändigt..;)

Detta diskuterades på bangenomgången igår och det är INTE tillåtet att daska till sin häst med tygeländan, rida med spö, byta en kvist, osv.

Du har skänklar och röst att driva eller tillrättavisa med, thats it.

/Linnea

Du har skänklar och röst att driva eller tillrättavisa med, thats it.

och säte :idea:
förlåt..kunde inte låta bli..:angel:

igår red vi med två andra från stallet, båda damerna brunstar (min + andra stoet vi red med). honey hytte lågt mot valacken en gång, men i övrigt var det bara kickar under sin egen mage (insekterna..) *phuu*. kunde rida både i mitten, först och sist. hon lade bak öronen ett par gånger som varning, då sa jag åt henne med rösten bums och hon såg nästan ut som att "meh..hon såg mig." "vadåå?? jaaaag gör aldriiiig så!" :banana: :angel:

Liknande trådar

Distans Satt förut och tittade på Örebro distriktets hemsida och gick in på "Pay&Jump-Ride-Drive". Då stog det där att dom anordnar en Träning...
Svar
14
· Visningar
2 524
Senast: elarn
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 558
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30