C

Caramell

Min häst är jätte fin att rida, pigg lätt i handen osv så länge som jag har spö. DIREKT jag inte har något spö så slöar hon till och blir seg och tung. Jag tävlar henne nu i dressyr (bara lätta klasser) och då får man ju inte ha spö så hon "dör" när jag kommer in på banan.
Hur ska jag kunna vänja henne av med detta? Hon blir verkligen jättejobbig att rida utan spö speciellt när jag vet att hon kan vara pigg.
Något tips??

Sv: spö=pigg

Rid så lite som möjligt med spö, pch försök hitta ett ridsätt som passar hästen, utan att du behöver ha ett spö i handen.
Väldigt svårt att säga hur när man inte sett hästen :D

Det där med spöet och sådana hästar kan bli som en ond cirkel. Hästen går super med spö, men så fort du tar bort det så vet den att den "får" sluta gå framåt.

Rid mycket varierat och busa runt lite ibland för att försöka hitta vad som kan göra hästen mer framåt.

Min häst är jätte fin att rida, pigg lätt i handen osv så länge som jag har spö. DIREKT jag inte har något spö så slöar hon till och blir seg och tung. Jag tävlar henne nu i dressyr (bara lätta klasser) och då får man ju inte ha spö så hon "dör" när jag kommer in på banan.
Hur ska jag kunna vänja henne av med detta? Hon blir verkligen jättejobbig att rida utan spö speciellt när jag vet att hon kan vara pigg.
Något tips??

Har du provat sporrar? Blir det någon skillnad?

Jag tror på övergångar, många och utan spö.

Där du kräver att hästen ger sig iväg, genast vid en lätt skänkel, och faktiskt samma sak åt andra hållet.
Rider man så och är superkonsekvent behövs inget spö.

Exakt samma sak är det med grannens ponny. Nu är ju den 20 år och tösen vill rida western. Det blir ju lite samma sak där med ju. Ponnyn är hopplös utan spö. Jag som är van att rida får knappt fram henne. Man behöver inte andvända spöt, det räcker att ha med sig det.

Har hon alltid varit sån eller har det kommit på senare tid?

En häst jag hade blev sån plötsligt, och det visade sig efter några månader att den var halt båda bak...

Jag har alltid sporrar på henne (15mm) ska jag länga dem?
Detta har kommit efterhand lite småt så jag har inte riktigt märkt det fören nu. jag använder inte spöet speciellt utan har det bara i handen.

Tack för tipsen!

Jag har verkligen försökt träna varierat men kanske inte så konsekvent. Bara att vara noga då. (är troligen lite slarvig :/ )

Detta har kommit efterhand lite småt så jag har inte riktigt märkt det fören nu. jag använder inte spöet speciellt utan har det bara i handen.

Tack för tipsen!

Jag har verkligen försökt träna varierat men kanske inte så konsekvent. Bara att vara noga då. (är troligen lite slarvig :/ )

Om du har sporrar och det inte hjälper vet jag inte om jag vill råda dig att länga dem.. Du gör som du vill men personligen skulle jag leta efter andra lösningar- att bara använda skarpare saker brukar inte vara lösningen för det mesta. Som någon annan sa: se till att busa upp det emellanåt, nöt inte på samma saker och se till att hästen har det lika kul som du! Tycker hästen inte om dressyr kanske du skulle prova något annat som skulle falla er båda i smaken?

Om du har sporrar och det inte hjälper vet jag inte om jag vill råda dig att länga dem.. Du gör som du vill men personligen skulle jag leta efter andra lösningar- att bara använda skarpare saker brukar inte vara lösningen för det mesta. Som någon annan sa: se till att busa upp det emellanåt, nöt inte på samma saker och se till att hästen har det lika kul som du! Tycker hästen inte om dressyr kanske du skulle prova något annat som skulle falla er båda i smaken?

håller med dej!!..denna häst kanske helt enkelt inte gillar dressyr alla hästar gillar inte att tränas och tävlas i dressyr och hoppning och att länga sporrarna är nog inget bra alternativ eftersom hon inte fungerar med dom du har.. du kanske ska lägga träningen på hyllan ett tag och ägna din tid ute i skogen långt bort från paddok och ridhus så kanske hon får upp sugen vem vet alt leta efter en annan häst som faktiskt gillar att tävlas i dressyr man måste nog anpassa sig efter den häst man har eller byta ut mot någon mer passande

Jag tycker du ska åka och kolla upp din häst... Iaf så du har rent samvete innan du går på henne tuffare.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.