Spö och sadelpad på tävling...

M

Miiraa_91

Jag ska snart tävla igen, men det var jättelänge sen jag tävlade nu så jag har glömt lite regler.
Först och främst, hur långt spö får man ha? Det är väl 110 eller 120 va?
Och sedan undrar jag om man får ha en sadelpad (sån som sitter på sadeln, som man sitter på) på sadeln på tävling?

Sv: Spö och sadelpad på tävling...

Spöt får vara 110cm. :)
boots får väga max 250g
Endast tränsbett i lättklass, men i stortsätt vilket bett som helst i öppenklass.
Vet inte om man får ha någon sadelpadd på sadeln, .. har aldrig sätt någon ha det. Fråga huvuddommaren på tävlingsplatsen.

Okej :) Bootsen fick väl väga 300 förr? Har de sänkt det?
Hmm... Jag får sy extra vaddering i ridbyxorna för säkerhetsskull :D

Och sedan undrar jag om man får ha en sadelpad (sån som sitter på sadeln, som man sitter på) på sadeln på tävling?

Ja det får du, inget som påverkar hästen.

Vad bra :) Är du helt 100 på det? Eller jag kan ju fråga ändå, för säkerhetsskull. Men som du säger så påverkar det ju inte hästen så ser inte varför det inte skulle vara okej.

Visst kan du fråga om du ändå är i farten, men en pad för ryttaren har ingen betydelse för hästen, och den påverkar inte övrig utrustning.

Ja, man får tävla på tredelat, koppar, osv, då även dessa räknas som tränsbett.

Tränsbett kan alltså definieras som bett utan hävstång, kindkedja, osv.

Nej, men det stämmer väl inte?
Tränsbett = tvådelat "enkelt" bett i mina ögon.

Man får väl tävla på rakt och tre-delat, även järn/koppar etc.?

Jo, det stämmer. Tränsbett är ett tvådelat, rakt, tredelat, järn/koppar/guld/silver bett, D-ringar, osvosv. Ett "vanligt" bett, alltså inte någon med hävstång, kedja, "extra starkt", flera tyglar, bettlöst osv.

:o Sorry. Jag tänker tränsbett = tvådelat "enkelt".

Lite OT:.. jag tycker att det är bedrövligt att man inte får tävla på bettlösa alternativ....:mad:

Bootsen får väga max 250 g och man får tävla på sidepull dock inte på hackamore eftersom de har hävstångseffekt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka