Splash-gen?

Sagafrahaeli

Trådstartare
Kan någon vänlig själv förklara för mig vad det är? Jag tror jag har en aning men tror inte det är så

/Jenny

Sv: Splash-gen?

Då får väl någon flytta den då men jag har redan fått svar från annat håll så vi kan lägga ner det direkt

Förklara gärna för mig! :)
Jag tror också jag vet på ett ungefär, men är inte säker på att jag har fattat rätt. ;)

ja jag har då ingen aning, men är väldigt nyfiken då jag inte hört om denna gen förut...

Enkelt bukskäcksanlag. Detta anlag är recessivt dvs, icke-dominant. Det räcker alltså inte med att få ett anlag från ena föräldern för att det skall bli en bukskäck utan det krävs dubbla anlag, dvs från båda föräldrar. En häst som har ett anlag bär på bukskäcksanlaget/splash-genen men är inte bukskäck själv. Jarl från Budaradal lär tex vara en sådan. Två individer med enkelt anlag har 25% chans att få en med dubbelt anlag, dvs en bukskäck.

okej, då är jag med :)
har läst genetik i skolan vilket var tur nu så jag hängde med i svängarna.

Men då kan alltså två, för ögat synes, hästar som inte är bukskäckar få en avkomma tillsammans som är bukskäck eftersom den genen är recessiv ?

okej, då är jag med :)
har läst genetik i skolan vilket var tur nu så jag hängde med i svängarna.

Men då kan alltså två, för ögat synes, hästar som inte är bukskäckar få en avkomma tillsammans som är bukskäck eftersom den genen är recessiv ?

Ja om båda lämnar splasch-genen vilket är 25% chans. Likaså är det 25% chans att ingendera lämnar splaschgenen och då blir det en avkomma helt utan bukskäcksanlag. Det är sedan 50% chans att en av föräldrarna lämnar anlaget men den andra inte och då får man en avkomma med ett enkelt anlag som inte är bukskäck, precis som föräldrarna.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka