spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok da kommer vi till definitionen av swinga och den kommer jag att lamna. I den samlade skritten behover man vara annu mer foljsam uppat och det handlar inte om att sta upp! Det handlar om att overdriva den uppatgaende rorelsen, och som jag sa innan, det ar inte optimalt men nar man lar sig sa maste man borja nagonstans, och det viktigaste ar att ge plats at ryggrorelserna. Om man inte kan latta satet utan att stora balansen sa ar man definitivt inte redo for varken skrittpiruett eller galoppiruett. Jag tycker personligen att det ar bra mycket svarare att folja rorelserna i den samlade skritten an i den samlade galoppen, men det ar val ocksa individuellt. 2-takten ar for mig definitivt den lattaste.

Jag har försökt komma på i flera dagar hur swingandet/överdriven rörelse uppåt ska gå till i den samlade skritten, men lyckas inte. Det känns helt fel och jag stör mer än hjälper till. Har du ingen film eller kan länka till någon film där man ser hur det skall gå till?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag har försökt komma på i flera dagar hur swingandet/överdriven rörelse uppåt ska gå till i den samlade skritten, men lyckas inte. Det känns helt fel och jag stör mer än hjälper till. Har du ingen film eller kan länka till någon film där man ser hur det skall gå till?

Na har bara en gammal videorulle och vet inte hur jag ska fa in den i datorn... :p Och aven om jag kunde sa vill jag inte lagga ut den har.

Visst det stor hasten mer an det skulle gora med den fardiga sitsen, men for att komma till den fardiga sitsen sa var det ett nodvandigt steg. Min hast var otroligt tydlig, om jag satt till minsta lilla i fel takt, sa slutade han att trampa med samma sidas bakben. Det enda sattet att komma undan det var for mig att latta ur satet, och for att kunna gora det pa den niva jag och hasten var da, nar jag och hasten borjade med den nya rorelsen, sa var jag tvungen att tanka uppat. Och i borjan sa var urlattningen ur sadeln och uppattanket overdrivet, for att senare, nar jag blev mer koordinerad, stark och foljsam i min sits, i den nivan av samling, samt att min hast blev taligare och mer forlatande, inte vara sa overdriven langre, utan mer bara foljsam.

Grejen ar ocksa att nar jag borjade med piruetter sa anvande jag inte tyglar, knappast over huvud taget. Bara pa sin hojd att leda och visa vagen med. Tygelhjalpen kommer for mig endast nar hasten soker bettet och sjalvmant lagger det mot lanerna. Och det gor den inte heller i en ny rorelse som piruetten, till att borja med. Naturligtvis beror det delvis pa mig ocksa, rorelsen och samlingsgraden var ny for bade mig och hasten. Kanske ar det ocksa en anledning till att folk verkar ha svart att forsta vad jag gor. Jag gor en piruett i princip bara med hjalp av vikt och sate och hasten ar oerhort kanslig for minsta viktforandring eller tryck. Da ar prio ett att ge plats at ryggrorelsen, hellre overdrivet an for lite.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

ja för det beror på.....hur rädd hästen är
forcera blir dt omhästen är i panik zone

tänkte på det idag när vi gick förbi fladdrande lakan på en tvättlina att hästen taktar lite - utifall att de där spökena skall följa efter är en sak - den använder upp stresshormonerna i rörelse

Hade den farit iväg skjuten ur en kanon - så hade det nog varit bättre att stanna och kolla tvätten


Diskussionen hamnar ofta långt ifrån sitt ursrpumgliga sammanhang. Vi började med en höra elelr kortsida i ridhuset som hästen var rädd för om jag inte missminnner mig.

Om hästen då far iväg varje gång man rider i det hörnet så tycker jag att det är en bättre ide att bekansta sig med hörnet. Låter det sig inte göras så kan man rida så nära hästen törs ( gäller ju mest unghästar)utan att fara iväg och sedan successivt komma närmare.

Det är mer förenligt med psykologiska mekanismer än att tvinga ned hästen i hörnet med drivning

Det var vad jag hade för ögonen när jag skrev. Allt skrivs ju i ett sammanhang


OK, då är jag med :bow:
Och har ingen avvikande åsikt heller utan håller med;)
Det jag pratade om när det gäller ignorera är när hästen inte är direkt "rädd" utan mer väldigt vaken. Jag tänkte mig min egen lilla dam som exempel, hon kan fara iväg hastigt o lustigt för diverse störmoment, t.ex. lekande barn, lekande hundar, fotboll som sparkas mot husvägg bredvid banan, blåsande löv, blåsande o viftande linor mm mm. I de lägena är det, för hennes del, allra bäst att bara rida vidare o låtsas som om inget hänt (det förlänger dessutom mitt tålamod på köpet!:D), hon slappnar av direkt då eftersom jag inte ger någon signal att det är farligt o hon känner sig modig o blir mycket lycklig över berömmet hon får (hon är oerhört mottaglig för fjäsk o smicker;))

Hennes bror var väldigt rädd för läktaren i ridhuset i början, han tyckte det var jätteläskigt att gå där. Problemet löstes med att han fick socker av folk på läktaren, sedan upplevde han den som ett mycket trevligt ställe.

I de lägen hästen verkligen blir "rädd" (alltså mycket spänd o uppblåst, man känner hur hjärtat dunkar) har jag upplevt olika lösningar från situation till situation. Ibland är det bäst att stanna upp, klappa o berömma, få hästen att GÅ förbi, INTE springa ifrån. I andra lägen har det dessutom varit bra att låta hästen gå fram o bli modig genom att få lukta o titta. Något jag däremot aldrig gör är att sitta av om hästen blir rädd, där har jag lärt mig av misstaget om man så säger. Jag gjorde så med en fullblodskorsning jag hade för många år sedan, det hela slutade med att nästa gång vi sågs var i stallet. Som tur var fanns ingen stor väg för honom att springa på...

Så att ge en generallösning på hur man löser spändhet går ju inte, det är så olika från fall till fall och från häst till häst.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag har försökt komma på i flera dagar hur swingandet/överdriven rörelse uppåt ska gå till i den samlade skritten, men lyckas inte. Det känns helt fel och jag stör mer än hjälper till. Har du ingen film eller kan länka till någon film där man ser hur det skall gå till?

Jag förstår inte heller hur det skall gå till eftersom samlad skritt=korta höga steg så känns det som OM man swingar så kommer hästen ta ut steget mer än samla steget så för mig känns det helt fel. Men vad vet jag :angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

ja för det beror på.....hur rädd hästen är
forcera blir dt omhästen är i panik zone

Om hästen då far iväg varje gång man rider i det hörnet så tycker jag att det är en bättre ide att bekansta sig med hörnet. Låter det sig inte göras så kan man rida så nära hästen törs ( gäller ju mest unghästar)utan att fara iväg och sedan successivt komma närmare.

Det är mer förenligt med psykologiska mekanismer än att tvinga ned hästen i hörnet med drivning

Det var vad jag hade för ögonen när jag skrev. Allt skrivs ju i ett sammanhang

Det du ger som exempel skulle ALDRIG funka på min häst. Ju mer man "visar" och donar, desto mer övertygad skulle han bli om att det verkligen är ngt där att vara rädd för. På honom funkar det aldeles utmärkt att rida förbi upprepade gånger även om han hoppar och sprätter lite, och ignorera, dvs låtsas som det regnar. Handlar inget om att med våld tvinga honom, man rider bara förbi och skiter i ställningen eller att det skuttar lite ngra gånger, så är problemet löst sen.

eftersom min häst är en rätt cool herre som sällan tittar så mycket, så är det uppenbart för mig att denna metod funkar aldeles utmärkt för oss och är rätta metoden på honom.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Grejen ar ocksa att nar jag borjade med piruetter sa anvande jag inte tyglar, knappast over huvud taget. Bara pa sin hojd att leda och visa vagen med. Tygelhjalpen kommer for mig endast nar hasten soker bettet och sjalvmant lagger det mot lanerna. Och det gor den inte heller i en ny rorelse som piruetten, till att borja med.
Jag tror att det kan bli lite fel i tänket här. Du skrev att det är en ny rörelse. Här....gör man först bakdelsvändningar o senare centrerar-piruett. Då får man inga missade tramp med inre bak. Förberedelsen för vändningen är viktigast- sen vänder man- självklart inte för tygeln.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

DelvisKL
Jag förstår inte hur det kunde tolkas som att vi pratade om paniska hästar:confused:
Det började med hörnet i ridhuset o jag tycker inte att det är ngt konstigt, så jag valde mer naturliga saker- utomhus med en ung häst.

en normalt funtad häst som lever ett normalt hästliv ser ofta fladdrande saker o de kan sprätta men blir inte paniska för att lakan fladdrar.
Det handlar som regel om att ngt inte är som det brukar- på den platsen- för vanedjuret- hästen.

Som när den stora Stenen- får snö på sig o sen igen- när det har tinat:rofl:

Vad jag o flera menar är att OM man gör affär av något, så KAN det bli 10 resor värre. Man föder rädslan genom sitt sätt att uppträda.
DET är hästpsykologi det.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag förstår inte heller hur det skall gå till eftersom samlad skritt=korta höga steg så känns det som OM man swingar så kommer hästen ta ut steget mer än samla steget så för mig känns det helt fel. Men vad vet jag :angel:

mer än du tror :angel:

Jag är inte helt säker på hur Sombre menar - men den association jag gjorde direkt var till din egen piafffilm - hur hela mr DJ tänkte uppåt med hela kroppen

Den franska instrukitonen är handen uppåt - men hela snubben tänkte ju uppåt

Jag har sett Christian Carde göra samma sak - och han är en :devil: på att få fram bra piaff

Swing är ju egentligen följsamhet i ryggens rörelse

och den rör sig ju olika i galopp och piaff, på samma sätt som man kan driva med att swinga mer i galopp - dvs göra den rörelsen mer - så kan man säkert göra piaffrörelsen mer - men det är ju inte samma rörelse

/tänker jag :crazy:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men piaff är ju trav.;)
I ökade skritten kan man påverka skritten mer med sätet.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag har försökt komma på i flera dagar hur swingandet/överdriven rörelse uppåt ska gå till i den samlade skritten, men lyckas inte. Det känns helt fel och jag stör mer än hjälper till. Har du ingen film eller kan länka till någon film där man ser hur det skall gå till?

Som sagt så får jag heller ingen bild för ögonen - däremot så leder ju brist på ryggswing ofelbart till passartande av skritten, så tanken är inte så dum på det stora hela tror jag


Vet också att det är svårt för många att få den ökade skritten riktigt bra - många driver bara en av rygrörelserna. dvs swingar bara framåt bakåt -och glömmer höftrullningarna och får inte den där rörliga skritten som man vill ha

Jag har också svårt att hitta känslan på ett bra sätt, jag är inte hemma där
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du ser - bara man förstår vad varandra menar är man oftast överens :laugh:

jag tror jag skrev som jag skrev till Sombre efter Axels "det är bara att" inlägg.

Jag gillar det du skriver för det som är viktigast är ju att det finsn en ledare= vägvisare som visar hur det är. Mitt arbete med rädda hästar har lärt mig att man kommunicerar med hästar med suggestion - tror du på det - så tror hästen på det. och du måste tro en djävla massa om du skall sko en häst som är rädd för dig enbart pga av ditt yrke :rofl:

Jag åkte till en häst och gick in och hälsade på hästen vilket gick bra. När jag sedan kom in med skostolen så sprang den baklänges i stallgången när den fiuck syn på mig :eek: en hovis

det du beskrivr i första stycket är ju att visa hästen att du är där. Känslomässig närvaro är så himla viktigt. Det blri ju som en mamma att hålla handen när det är läskigt :bow:

Jagvet ju inte hur folk gör här - men min erfarenhet att för mycket "det är bara att" inställning inte gör folks ärksilt lyhörda för hästens behov

Jag blir jätteglad över eran lösning med att få andra att ge hästen socker från läktaren :laugh: :bow:

Alla situationer är unika och man får läsa/tolka hästen.

Om hästen är mindre rädd nästa gång så har man gjort rätt. Hästen visar vägen
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

en normalt funtad häst som lever ett normalt hästliv ser ofta fladdrande saker o de kan sprätta men blir inte paniska för att lakan fladdrar.
Det handlar som regel om att ngt inte är som det brukar- på den platsen- för vanedjuret- hästen.

just det - i mitt fall var lakanen 2 meter utanför staketet till hennes hage. Därav brydde hon sig.

Men detta med normlt funtad - jag tror alla hästar är normalt funtade

det som skiljer kan vara

a/ hur stor hinken är

b/ hur full av annan stress den är...




KL


Jag tycker att det hänger ihop. Hr man inte förståelse för sina medmännsikor så har man sällan det för djur heller.

Jag tycker att det är trist med det fördömmande som finns på viss håll inom hästeriet

man skall vara och göra på ett visst sätt. Folk som frågar här på buke - får ibaldn bar nerkört i halsen hur fel de gör

Det skapar bara prestationsångest hos folk och det är inte bra för någon häst, med en ägare som inte har självförtroende.

Det som är bra med psykologi är ju att den kan visa vägen ur situationen om en hästägare blivit rädd för sin häst reaktioner

Den vägen går via förståelse - och inte via att tala om "hur man ska" göra - eller "det är minsann bara att"


Jag vet inte hur många ridlärare som förstört ridkärriärer genom att "det är bara att" och kört över sina elever pga av bristande lyhördhet

För dem är det kanske så - men för folk med saker i bagaget - behövs psykologi och inte fördömmanden. Oavsett om det är en männsika eller en häst.

Den stackare som kanske är rädd för att hästen skall bli rädd - vilket är en logisk intelligent reaktion om denne skadat sig, inte blri den på något sätt hjälpt om den får höra att den inte skall vara rädd

Att det är fel att vara rädd.

Och blir inte ägaren hjälpt så kan den inte hjälpa hästen. inte hjälper det ngn häst att trycka ned ryttaren, tvärtom det stjälper

INTE GOTT HORSEMANSHIP
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det ar svart att diskutera den har typen av problem, som att stanna eller rida pa da hasten spanner sig for nagot, eftersom det ar hela grundinstallningen till hantering och ridning av hast som ligger bakom hur vi ser saker och ting.

Absolut - man får olika associationer också till texten

när jag hade min förra unghäst nyss inriden så ville han gå en annan väg i skogen - jag stannade och satt kvar i den vändande hjälpen

ja det kankse är en bra ide - sa hästen.

jag har sett liknande i en hempflingfilm en häst som inte ville gå över en bäck

Å andra sidan i körning kan det bli en katastrof att stanna

Stresshormoner utsöndras och byggs upp...


Vie ett tillfälle var jag körelev och vår lärare hade hittat på att vi skulle köra helt orutinerade hästar inne i en större stad. det här var en hästkarl av stora mått och hade just denna suggestionskraft - vad han inte tänkte på var att kanske inte nybörjare har den.
i alla fall vi kom åkande i en brant nedöfrsbacke och mötte en buss med tryckluftsbromsar

:eek: sa hästen och stannade. Jag var inte kusk - hade jag varit det hade jag mant på den - för som det blev nu så stod den och laddade.
Till slut sa jag att vi (medhjälpare) går av och håller i draglädret ( man kör in unga hästar med en människa som går och agerar parhäst och håller i draglädret så får den hjälp av någons om "kan".

Men jag sa det två sekunder försent . För jag hann bara av - inte, fram sedan var det vilt sken nerför backen som slutade i ett T kors

Det som är intressant här - är att längre ned i backen stod denna hästkarls ekipage - ett par - i samma ålder - men de drogs inte med

Vår häst - lämnades ensam att fatta beslut - det är a och o för unghästar tycker jag - det får inte bli för passivt i _vissa _ sitautioner_ Då hinner de tänka för mycket själva. och ladda upp sig för mycket.

Man vinner mycket på att distrahera - och få deras fokus någon annanstans. Socker morot what ever.

I det här fallet - hade det varit mycket bättre att låta hästen takta förbi bussen - med en männsika som parhäst och med stöd av kusken - jag är här - jag kan bussar - den bara fiiser som Silvia :angel: Lite mer högljutt bara - inget att bry sig om. kusken kan inte klappa - men den kan prata och lugna med rösten.

Som det var nu byggde den upp alldeles för mycket stresshormon och var ensam utelämnad till att fatta beslut själv. Det var värre än att den stod still ( för det gjorde ekipaget längre ned i backen)


men Just i körningen så måste hästen alltid tänka framåt annars kan man inte kontrollera den i sidled- att röra sig framåt ger också utlopp för stresshormonerna - dvs den kan takta förbi

Hade däremot ekipaget längre ned i backen rört sig när denne häst kom skenande förbi - då hade de nog dragits med

Det beror på så många faktorer och det är så mycket att läsa av

dagen efter hamande jag på sjukhus - också som passagerare

jag är nog mer rädd för vad männsikor ställer till med i okunskap - än hästen reaktioner :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det är skillnad på en häst som HAR dåliga erfarenheter av ngt- typ hovis.
Det är ju därför som man ska vara med vid besöken, ha tränat hästen till att kunna stå på 3 ben o allmänt hyfs. Det är hästägarens ansvar att se till att den både den o hovis uppför sig.

Det är väl ypperligt att hänga lakan vid hagen. De kan ju komma undan o sen undersöka.

Hästar som är skadade i själen / erfarenheter kan uppträda konstigt.

Det är en milsvid skillnad på att hantera o rida hästar.
Har man haft en häst sen den var ung, så vet man vad den varit med om o den litar förhoppningvis på sin människa.
Jag vet inte hur många ridlärare som förstört ridkärriärer genom att "det är bara att" och kört över sina elever pga av bristande lyhördhet

För dem är det kanske så - men för folk med saker i bagaget - behövs psykologi och inte fördömmanden. Oavsett om det är en männsika eller en häst.

Den stackare som kanske är rädd för att hästen skall bli rädd - vilket är en logisk intelligent reaktion om denne skadat sig, inte blri den på något sätt hjälpt om den får höra att den inte skall vara rädd
Det beror på situationen. I vissa lägen- där folk har köpt sig helt fel hästar, oftast unghästar, ska rädslan inte gå ut över hästen. Då får man tyvärr sälja den om man känner att man är så rädd att man totalt hämmar den.
Man kan istället finna ro o lycka i en äldre trygg häst.

Om det bara är ngt övergående så tror jag att man måste lära sig att se skillnad på om man ramlade av eller blev avkastad. Ner- kommer man alltid.

Man är väl inte så naiv att man tror att man aldrig kommer att trilla av:confused:

Rätt häst för rätt person.

Tänker på Coaris tråd om vilken typ av häst som folk helst väljer.
Köper man den hästen av rätt anledning:confused: eller kommer man att sälja den inom kort o hästen:crazy: måste ridas till o även fostras i hanteringen.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

just det - i mitt fall var lakanen 2 meter utanför staketet till hennes hage. Därav brydde hon sig.

Men detta med normlt funtad - jag tror alla hästar är normalt funtade
Det är ju normalt att de ska reagera- flyktdjuret.
Sen behöver man kanske inte hänga upp det den allra mest blåsigaste dagen- jämte en sjukhage.
Jag kan förmoda att hagen kan ge henne 50 m. utrymme. Det räcker mer än väl.
Sen har hon kanske ngn äldre häst att se upp till som inte bryr sig alls:bow:

Du visade väl bilder på när en helikopter landade alldeles vid hagen. DÄR kan vi prata framkallande av panik, men inte ens det brydde de sig om- har jag för mig.
Kanonpsyke verkar hon ha:love:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag bor ju lite speciellt och hästarna går i "slottsparken" - hagen går runt huset. (obs jag bor inte i slottet utan i kojan :D )

Men tvätten är slottsfruns. Den var nog bara vit och extra flaxande, mer ballongig på något vis.
Alla grannar här har tvätt inklusive jag.

Hästarna var inne när helikoptern landade.

De har sett en hel del trafik här både i luften och i sundet. och på vägen Allt går bra - men det beror helt på om det rör sig mot henne eller ej.

de kollade telefonledningarna och då var helikoptern väldigt nära men den åkte ju inte mot dem. lastbilen däremot som -det dessutpom blir ett HÅL i - världens GAP :eek: när de öppnar där bak
och bilar nära fötterna.... och som axar

De kollar ju omgivningens fokus inte så mycket vad det är utan

hur fort?

- kommer det mot mig - eller ej

Eller ännu värre - följer det efter...

Hon är extra rädd bakifrån av naturliga skäl
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

jag har insikt om både mej själv och andra:rofl:

:D

fast det kan man ju bara ha om sig själv

det heter ju IN - sikt - till skillnad mot UT sikt

det har man ju bara från sin egen possition

Både bildligt och bokstavligt

Angående sig själv så kan man ju se sig själv utifrån
men andra kan man ju bara tolka vad man ser hos andra utifrån sig själv, vad och vem man själv är.

Det är ju därför det blir så många olika tolkningar av samma sak. Alla SER ju och upplever utifrån sig själva sin egen position

det finns en berömd liknelse ang det där, med ett antal blinda män runt en elefant. Den som står fram - upplever en trärdstam (= snabeln) Den som rör svansen upplever ngt annat osv

Världen kan upplevas och se väldigt olika ut - helt beroende på ens egen position



Eftersom det ändå är så mycket psykologi i denna tråden :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det beror på situationen. I vissa lägen- där folk har köpt sig helt fel hästar, oftast unghästar, ska rädslan inte gå ut över hästen. Då får man tyvärr sälja den om man känner att man är så rädd att man totalt hämmar den.
Man kan istället finna ro o lycka i en äldre trygg häst.

Om det bara är ngt övergående så tror jag att man måste lära sig att se skillnad på om man ramlade av eller blev avkastad. Ner- kommer man alltid.

Man är väl inte så naiv att man tror att man aldrig kommer att trilla av:confused:

Rätt häst för rätt person.

Tänker på Coaris tråd om vilken typ av häst som folk helst väljer.
Köper man den hästen av rätt anledning:confused: eller kommer man att sälja den inom kort o hästen:crazy: måste ridas till o även fostras i hanteringen.

men DEN STORA FRÅGAN är - är detverkligen din eller någon annans sak att vare sig bedömma eller ha åskter om detta?

Jag skiljer på att diskutera saker i allmänna ordalag i egen tråd om just den saken- och gå in i andras trådar och ha åsikter om enskilda personer

Mera pskykologi..

Fyller detta tyckande ett behov hos

a/hästägaren?

b/hästen?

c/ den som "tycker"


jag upprepar

men DEN STORA FRÅGAN är - är detverkligen din eller någon annans sak att bedömma och fördömma

Det är rätt meningslöst att tycka en massa om vad andra gör - inte särkilt klokt heller - då man bara ser det från ett högst begränsat perspektiv - här på buke i den skrivna fyrkanten - det är en massa info som saknas

Man har inte alla detaljer och kan deffintivt inte göra en kvalificerad bedömning

bara fylla ett eget behov av tyckande
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

det är upp till var och en men det är inte Horsemanship och deffinitivt inte psykolgiskt

Snarare antipsykologi :devil:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Nu diskuteras det så mycket olika saker så var ska man börja:cool:

Ang insikter: Jodå man kan få en hel del insikter om andra också, inte minst här på buke :rofl:

Sen ang att stå stilla som nån skrev att man alltid ska göra.;) så skrev du (bla):


Å andra sidan i körning kan det bli en katastrof att stanna

Stresshormoner utsöndras och byggs upp...

Precis! Det kan det i ridning också. Om man gör affär av saker. Hörn i ridhuset är inte farliga hos oss men intressanta och måste bevakas. Dvs de två hörn där det finns dörrar. Där kommer folk och hästar in rätt som det är. Vintertid hörs det på knastret på marken utanför. En gång när hästen hörde sånt och ville stirra ut lät jag henne faktiskt stanna och göra det. Först hände inget, ljuden fortsatte närmare. Då började hästens hjärta banka. DÅ blev hon rädd. En av de gånger hon verkligen blivit rädd för något-.
Varför? För att jag gjorde sak av det och stannade och lyssnade som hon. Då måste det vara något att bry sej om.
Annars är hon inte rädd men vill veta vad som händer. Helt olika saker.
Därför rider jag bara på.

Det händer att hon får titta på nya saker, naturligtvis, tex när vi mötte motorcrosscyklar första gångerna hände det att jag stoppade dem för att prata med dem, för att hon skulle höra och se att det satt människor på:idea: Hon anser inte att något som pratar som en människa är farligt:rofl:

Jaha och så den tredje diskussionen om samlad skritt och uppåt, men det fattade jag inte alls och inte referenserna till piaff-film, piaff är ju i trav inte samlad skritt:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 025
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 529
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 035
Senast: Karminnie
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp