Spinoff - raskatter utomhus

Sv: Spinoff - raskatter utomhus

Alexandra_W: Vet du vart många s k sommarkatter ursprungligen kommer ifrån? Majoriteten av de sommarkatter jag stött på har hämtats helt gratis på bondgårdar. Det är ju jättebekvämt att bara ta sig till närmsta bonde och hämta en gratiskatt.

Och vad gäller taggtråd så kan katter också trassla in sig i det, det är ingen unik gåva hästar har. Vanlig ståltråd går alldeles utmärkt att trassla in sig också.

Det där är en sanning med modifikation.
En mätt katt jagar för att döda och gör det effektivt..
En hungrig katt jagar för att bli mätt och ger f-n i resterande rådisar..
Mina är runda av kattmaten..inte av råttorna.
Dom har ihjäl dom och låter dom ligga sedan för att leta rätt på nästa..

Riktig komjölk och Wiskas ska det vara..kokt torsk och kyckling är heller inte fel.
AM

Vad bra att dina tål mjölk, det gör inte mina. Whiskas går dom inte nära, jo dom små portionspåsarna men inte från burk.
Ingen av dom äter kyckling, Abbie äter förövrigt inget annat än torrisar från RC.

Alexandra_W: [/B] Vet du vart många s k sommarkatter ursprungligen kommer ifrån? Majoriteten av de sommarkatter jag stött på har hämtats helt gratis på bondgårdar. Det är ju jättebekvämt att bara ta sig till närmsta bonde och hämta en gratiskatt.

Javisst, det är sällan raskatter blir sommarkatter. Å andra sidan vet JAG inte en enda bondgård där det 'bara är att hämta' De må vara gratis, men då måste iaf ljuga dig till att du ska ge katten ett bra hem.

Det är fö bondgårdarna som 'tar hand' om många sommarkatter på vintern. Endera genom att göra pinan kort för dem, eller förbarma sig över dem.

Men jag vill ÄNDÅ INTE skylla detta på bönderna, utan på idioterna som skaffar djur utan att veta vad det krävs att ha djur. Sure, höj huskattens pris, men vad skaffar de då tror du. Jo sommarkaniner, eller sommarhamstrar, eller.. Ja du fattar.

Och vad gäller taggtråd så kan katter också trassla in sig i det, det är ingen unik gåva hästar har. Vanlig ståltråd går alldeles utmärkt att trassla in sig också

Alla kan trassla in sig i taggtråd, men hästar (kossor, rådjur, älgar och alla andra större djur) löper ökad risk.

Nafayette skrev:
Det där är en sanning med modifikation.
En mätt katt jagar för att döda och gör det effektivt..
En hungrig katt jagar för att bli mätt och ger f-n i resterande rådisar..
Mina är runda av kattmaten..inte av råttorna.
Dom har ihjäl dom och låter dom ligga sedan för att leta rätt på nästa..

Riktig komjölk och Wiskas ska det vara..kokt torsk och kyckling är heller inte fel.
AM

Det finns ju ett talesätt som lyder 'Mätta kattor jagar bäst'.. Och jag är beredd att hålla med om det faktiskt. De jagar mer (större antal) när de 'nöjesdödar' och låter bytet ligga, än när de dödar för mat, tar byte, äter upp det och går och lägger sig och sover. 'De' i det här fallet är samtliga av de katter vi haft som jägare.

Ska jag försöka applicera det på raskatterna så ser man ju att de leker oftast efter de ätit..

Just därför så får mina små "anställda" bestämma matmenyn.. :D

Har mer nytta av dom då.. :banana:

Appråpå mjölk..
Köpte en liter på Lidl för att testa..den var då inget vidare så jag förpassade den till kattskålen..
Behöver jag tala om att det var årets förolämpning från min sida??
Två par kattögon glodde på mig och undrade nåt om matförgiftning..
Det var bara och hälla ur och ge dom komjölken igen..
Spär ut den med varmvatten..annars vill dom heller inte ha.. :d

Snacka om att dom styr min tillvaro med järntass.

AM

Vad jag hört så beror det just på att de är "dummare" och klarar inte livet i frihet. Det är väl en sorts omtanke ifrån uppfödarens sida. Man kan ju förvisso ha det som önskemål att ens uppfödningar inte skall vara utekatter.
Men många uppfödare liksom många hästägare tror att de kan bestämma över en redan såld katt/häst.

Om man vill ha en raskatt som utekatt är det ju bara att säga till uppfödaren att man tänkt ha den som innekatt. Vad man sedan gör när katten väl är köpt har inte uppfödaren med att göra.

När jag letade häst var det likadant. Ägarna hade alltid en massa restriktioner för vad deras häst fick/inte fick göra hos nästa ägare. Vissa tror ju tom att de kan skriva avtal om detta. För att undvika problem sade jag vad de ville höra. Trist, men nödvändigt.

Lånar knapp..

Tycker denna tråden har ballat ur lite. Jag har precis skaffat min första raskatt, en siames kille som snart är 4 månader nu. Jag har mycket funderingar på hur jag ska göra med att låta honom gå ut eller ej, min andra "bonnkatt" gör ju det. Nu har han väldigt tunn päls och fryser när vi är ute och går i koppel men han kanske sätter lite mer päls nästa år?
Det som uppfödaren gjorde mig uppmärksam på är att han kan bli stulen och att Siameser inte kan försvara sig som vanliga utekatter? Är detta något som någon vet??

Studier visar också på att mätta katter jagar bäst ;) Vissa får för sig att hungriga katter jagar bättre för att hungern skulle motivera katten att jaga mer, men det stämmer inte, av ganska logiska skäl. Är man hungrig har man inte lika mycket energi att lägga ner på jakt.

Och vad gäller sommarkatter. Ponera att det skulle bli som du säger, huskatter kostar mer pengar men folk börjar istället skaffa sommarkaniner och sommarmarsvin... Då får väl helt enkelt de som föder upp dessa djur antingen gardera sig redan innan eller kämpa sig fram till samma punkt som kattfolket.

Det känns lite knepigt att försvara gratiskatter med argumentet att om de inte skänks bort kommer andra djur skänkas bort istället :smirk:

Folk kan få för sig att stjäla katter, ja. Det gäller både huskatter och raskatter. Raskatter ligger väl dock lite mer i riskzonen eftersom de ofta har väldigt "exotiska" drag som folk fascineras av men inte vill betala för.

Vad gäller päls så skulle jag inte förvänta mig att en siames utvecklar någon riktigt bra vinterpäls. Möjligen att den blir aningen tjockare om han vistas mycket utomhus, men jag tror inte på någon större skillnad.

Sol skrev:
Och vad gäller sommarkatter. Ponera att det skulle bli som du säger, huskatter kostar mer pengar men folk börjar istället skaffa sommarkaniner och sommarmarsvin... Då får väl helt enkelt de som föder upp dessa djur antingen gardera sig redan innan eller kämpa sig fram till samma punkt som kattfolket.

Det känns lite knepigt att försvara gratiskatter med argumentet att om de inte skänks bort kommer andra djur skänkas bort istället :smirk:

Jag använde det som argument för att jag INTE anser att lösningen är där, och INTE anser att felet är de som säljer billigt/skänker bort katter.

FELET ligger hos de som skaffat sommarkatt.

Jag har, få se nu *ser sig omkring* fem djur i mitt hund som inte kostat ett öre. Bortskänkta mot garanti om ett bra hem (i en del fall livslångt). Två greyhounds med bra stam och fina banmeriter bakom sig, en bondkatt, två siameser (en femårig hona och en årsgammal hane). OM det inte funnits människor som värderat ett gott hem mer än pengar kanske jag hade haft ett djur. Och hundarna jag har, hade om det alltid suttit en hög prislapp på alla djur, varit avlivade i förtid och i hundhimlen nu, istället för vad de anser vara på Pensionat Paradiset och njuter av en välförtjänt pension efter din karriär.

Så som sagt, jag ser inte lösningen vara att hotta priserna på huskatter utan att påverka alla somnågonsin kan tänkas skaffa katt. Eller hund. Eller kanin. Eller..

simpe skrev:
Lånar knapp..

Tycker denna tråden har ballat ur lite. Jag har precis skaffat min första raskatt, en siames kille som snart är 4 månader nu. Jag har mycket funderingar på hur jag ska göra med att låta honom gå ut eller ej, min andra "bonnkatt" gör ju det. Nu har han väldigt tunn päls och fryser när vi är ute och går i koppel men han kanske sätter lite mer päls nästa år?
Det som uppfödaren gjorde mig uppmärksam på är att han kan bli stulen och att Siameser inte kan försvara sig som vanliga utekatter? Är detta något som någon vet??

ang stöldrisk - så JA den är högre för en raskatt. Just för många tycker de är fina och grna skulle vilja he ene ftersom de är fina, men inte beredda att betala för det.

Därför har jag t ex ÖRONTATUERAT min siameskille (det ser skitfult ut med tatuuering i siamesöron, ja) för att enkelt och utan tjafs ge en markering att 'den här katten är märkt' och för att enkelt kunna identifiera honom.

Ang pälsen - vissa siameter klarar att vara ute på vintern, andra inte. JAG väljer att INTE ha dem ute på vintern (mina siameser alltså) eftersom jag anser att de med sin päls inte bör vara ute när det är kallt. Sen är det inte så svårt att övertala mina siameserom att det är en dum ide att gå ut i kylan heller ;)

Ang försvara sig - beror helt på individ. Honan här försvarar sig, hanen skulle åka på kompanistryk om man inte passade honom. Han älskar allt och alla och ser varje ny katt som en potentiell kelkompis. Så han stolpar rakt fram mot dem och ska stryka sig mot dem. Vilket inte är accetabelt kattbeteende vid mötet två främmande katter emellan.

Sen kan det med att siameser ofta vill ha nära kroppskontakt med andra katter vara ett problem, de har lätt att utan att vara medvetna om det inkräkta på andra katters område och utan att vara medvetna om det hota. Men GENERELLT kan man varken säga bu eller bä, låt oss istället säga att vissa siamesINDIVIDER inte bör släppas lösa där det finns främmande katter utan att man har koll på dem.

Min huskatt håller btw noga koll på siamespojken när han är ute. Och vid minsta fara mot honom som hon upplever ser hon till att skydda honom (och min huskatt är King Of The Hill i byn). Men som sagt, hanen släpper jag inte ut utan att ha ett öga på honom.

Men om man nu skulle stänga in och kastrera alla katter är inte risken ganska stor att vi får en invasion av råttor och möss då?

Mia.

Ja med största säkerhet. Jag har hellre mina katter ute och slipper råttor och möss.

MIa.

Är katter det enda djur som tar råttor? Eftersom katter inte är ett vilt djur i sverige borde det finnas andra djur som också håller efter råttorna.

Har man avlat i mer än hundra år (det är många, många kattgenerationer det) på katter som har mycket stort förtroende för och kärlek till människor så är det klart att de saknar den misstänksamhet en utefödd katt har naturligt. Precis som en hund av sällskapsras av naturen är dålig på att vakta. De är avlade för att vara människans vän och lita på den i vått och torrt. Att släppa ut en sådan till en värld som inte alltid är så vänligt sinnad är bara dumt. Precis som att en jakthund förmodligen klarar sig bättre i skogen än en yorkshireterrier...

Att ljuga för en säljare är skitfult, oavsett om det är juridiskt hållbart att kräva något av en köpare eller inte. Fy f-n för oärliga människor...

MissFideli skrev:
Är katter det enda djur som tar råttor? Eftersom katter inte är ett vilt djur i sverige borde det finnas andra djur som också håller efter råttorna.

Rovfåglar, mink, iller, hund, räv och säkert en del jag inte kommer på nu.

Problemet är att t ex rovfåglar jagar på öppna ytor (fält, åkrar etc) och inte kan jaga i stall. Hund har vi inte vilt i Sverige, räv har inte råtta som huvudföda och samma sak där med stall.

Vad vi får när vi har stallär en lokal överpopulation av småfåglar, råttor och möss. Som lever med dukat bord i en rätt skyddad miljö. Råttor, fåglar och möss är ganska skyddade mot sina naturliga fiender i ett stall (iller och mink funkar bra i stall men är inte så himla utbredda överallt och söker sig sällan till stall) samtidigt som de har en övertillgång på föda.

Normalt så söker fåglarna föda ute (eller vid fågelbord), mössen hittar man ofta ute på åkrarna under snötäcket etc. Där är de tillgängliga för sina naturliga fiender.

Men stallet ger både skydd och föda de inte behöver anstränga sig för att få. Och populationen ökar blixtsnabbt, dels pga att de får större möjligheter att föröka sig, och färre dukar under av svält och kyla t ex.

Sen är råttor, riktiga storråttor, bland de mest levnadskraftiga djur vi har och anpassar sig till nästan alla miljöer. HUR många gånger har inte människan försökt utrota råttor och misslyckas. Nästan varenda stad har fler råttor än invånare etc.

Fast en frisk och kry råtta av dom största modellerna tror jag knappast en katt går på. Liksom fåglar, en katt har inte en chans att ta en frisk fågel.

Självklart så finns det fler djur än katter som tar råttor och möss. Men faktum kvarstår ju. Att katter håller rent från råttor och möss väldigt bra. Skulle alla katter hållas instängda så skulle nog rått och musbeståndet öka avsevärt.

Mia.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 869
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 401
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 415
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 743
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka