spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fredrik_

Malin skrev

Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

--------------------------------------------------------------------------------

Fredrik: håller med dig i mångt och mycket. Vi ser nog lite olika på ram dock. För mig är holländskans ram FÖR dominant - hon låter den inte få svängrum.
Men det kan ju ha sin förklaring, det är stor skillnad att rida hemma och på ett mästerskap...
Off topic så var det väl hon som vann Grand Prix i Globen nu? Tyckte det såg ut som hon...har inte sett ritten men troligen är det ett ridsätt hon har och det plockar säkert poäng då hon inte ger hästen många mm svängrum...Skicklig är hon i alla fall.

Jag både håller med och inte håller med

För - för mig har en ram fyra sidor

när man misslyckas med den bakre - dvs inte får till någon vinkling bak så är det inte längre någorn ram eftersom en sida fattas

Däremot så har hon alldeles för stark och dominant kontakt framtill - och där är vi överens.

Oavnstående är säkert helt överflödigt påpkenade vad det gäller dig - men många talar om ram - där det inte finns ngn ram - bara en väldigt stark kontakt, och ja den där bakre är sååå svår att få till.

Såg att det gick bättre i globen - men som fio skrev - Tyskarna vill ha dem på sätet inte på handen, och det är ju målet, man lyckas inte alltid - Heikke hade problem och där såg man att hästen kan ramla ner på högerbogen även på den nivån.

Heikkes ritt på Bonaparte i Aachen är nog bland de bästa jag sett faktiskt (om det är bäst - eller jag som sett för lite - avslöjas dock inte här :angel:)

I alla fall - den låsta tråden tyckte jag mynnade ut i att man inte menar samma sak med begrepp inom olika "stilar"

Då diksuterade vi hur kontakt ser ut the PK way, och annars

och detta med ram är ju också skillnad då - the german way (= systemet , det är inte samma sak som nationalitet)

den tyska ramen har fyra sidor
Jag skulle likna den vid en osynlig låda som hela hästen befinner sig i.

medan en del andra "ramar" verkar utgöras av bett - tyglar - och ? axlar :confused:

För mig är det två helt olika saker.

jag tycker som jag skrev i den andra tråden bara att det är viktigt att definiera begrepp

En ram enligt den tyska utbildningskalan får hästen att gå fram till handen och börja vinkla sig bak - hur mycket beror på nivån.

och ju mer vinkling bak - ju lättare kontakt fram

är kontakten hård fram - har man inte fått till ramen bakifrån och det är då ingen ram - möjligen ett grunt U

Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff "PK" forts. diskussion kontakt & Ram

Jag kan tycka att PK inte ens tillåter att hästen "får" en ram utan så fort hästen själv försöker skaffa sig en ram så skall det skakas och meckas med handen. Det trista är att det inte verkar finnas någon skillnad på ett ärligt sug och att oärligt hänga sig på handen i PK´s ridsstil.

flashlight skrev

Delvis KL
Vi har ju diskuterat Ankys ridning här och "system" och om det går att kombinera med det klassiska tyska. Jag tror nog det nu. Men bara om man verkligen har en mycket bra grund i det tyska systemet. Det går inte tror jag att lära sig rida från grunden med hennes system. Utan det förutsätter en mycket bra grund i den klassiska skolan. Då först kan man som hon börja "leka" med varianter, egna system, osv.

Anky och Sjef är ju klassiskt tyskskolade från början så det system dom har nu har dom väl byggt på utifrån det dom tidigare kunnat. Det skulle nog bli katastrof om dom inte hade haft den grunden dom har. Klart att det är enklare att börja leka med egna system bara det finns en logik -röd tråd i systemet för hästen att lära sig.

Vad jag kan tycka att Anky och gänget håller på med är mer inlärda trick och cirkuskonster och inte längre klassiskt där piaff och passage kommer naturligt av styrka.
Men Hey det funkar ju!!

Jag gillade verkligen vinnaren i Globen. Dess uppsyn o villighet i piaffen o övergångarna.:bow::banana:
Hästen är väl kvittot på hur den upplever metoden:confused:

Titta på de andras öron o övrig uppsyn:crazy:
Jag kan tycka att PK inte ens tillåter att hästen "får" en ram utan så fort hästen själv försöker skaffa sig en ram så skall det skakas och meckas med handen. Det trista är att det inte verkar finnas någon skillnad på ett ärligt sug och att oärligt hänga sig på handen i PK´s ridsstil.
Den uppfattningen får jag med:crazy:

Tyskarna vill ha dem på sätet inte på handen, och det är ju målet, man lyckas inte alltid - Heikke hade problem och där såg man att hästen kan ramla ner på högerbogen även på den nivån.

Vilken stil menar du vill ha dem "på handen":confused: (utom i så fall PK men det är väl ingetsom han säge sig vilja heller?)

Visst att denna holländska hade problem i filmen men vill hon ha det så menar du?

I Globen hade hon väl inte hästen så mycket mer i handen än andra bla Heike? Alla kan ju som sagt ha dagar när det inte riktigt funkar, även de duktiga, vilket är intressant att se, det är inte "bara att....." som du skriver emellanåt.....:cool: Målet kan ju vara detsamma även om man ibland tvingas använda tygeltag som t o m påminner om PK:s vilket även tex Heike gjorde.

Det blir så svartvitt ibland och jag håller tex fast vid att de som hade den bästa sitsinverkan av elitryttarna på uppvärmingen i Globen var faktiskt Anky och därnäst Jan. Nu kan du förstås invända att du bedömer sånt så mycket bättre än jag, förstås......och skulle sett annat, men nej, det tror jag inte snarare är det så att det är svårt att rida, oavsett ridstil....det är så oerhört mycket som ska till för att det ska bli rätt. Och ang ram så var A:s häst den som bäst fanns inom den lådan en större del av tiden, jämförelsevis. Ramen är ju också de olika delarna och var de befinner sig, helheten, inte minst rakriktningen osv.

(Uppvärmningen är på sätt och vis intressantare än själva tävlingsdelarna därför att man ser mer av hur de verkligen rider för att få till det på hästar som inte är helt avspända,:cool: Man ser hur de arbetar och det skiljer sig, men inte helt efter de linjer vi diskuterar här...)

Funderar på vad de skulle säga i en sån här diskussion, det gänget:idea:

Sjef har gått två år på en treårig klassisk ridutbildning. Inte Tyskland, Belgien eller Holland.
Men han säger ju själv att han INTE tillämpar klassisk ridning, utan har utformat ett eget system.
Anky däremot har klassisk skolning i grunden. www.horsemagazine.com har flera artiklar, intervjuer med dem.

- Sen kan man ju tänka att om han - Sjef - gått färdigt sin utbildning, så hade han inte behövt uppfinna något nytt...... :

http://www.hippocampus-nl.com/afbeeldingen/tn_img918.jpg

Fast ang cirkuskonster, vad säger att det inte kommer av styrka? :confused:

Vad gör att det skiljer, menar du? Mycket av det hon visar, som jag har sett, film o nu även clinicen, handlar om ridning som stärker, att bära bak, mycket mycket som faktiskt innebär styrketräning, (även om hon inte pratar om det så utan lydnad bla) I praktiken innebär det att öka på styrkan, väldigt mycket av det arbetet. Det skiljer sig inte heller mycket från grundarbete många andra lär ut, i den delen.

Hur menar du att det inte gör det? Dvs i grundarbetet, inte stretchandet och flexandet, antar att du inte menar det?

PRECIS :laugh:

det där är ju ett problem på vägen "att lära sig rida också" - för många missförstår vad osm håller på att hända och sågar till....

det är nog inte jag som gör det svartvitt.

Att olika skolor vill ha hästen på olika sätt - borde vi väl vara klara med nu?

Sedan är det en helt annan sak att hästen inte alltid går som man vill ha den.
och att Heikke inte hade hästen på sätet skrev jag ju. Hade hon haft det så hade den ju inte trillat fram och ned på högerbogen.

Så nej - det är inte jag som är svartvit

KL
Jag har också läst en massa Intervjuer med Sjef - där han säger att han frångått det Klassiska systemt för att han stötte på en häst som det inte funkade på

Eller som han upplevde att det inte funkade på - sedan håller jag med True- Blue. Om man behärskar det Kassiska så skulle man nog inte säga så.

och ärligt alla tror de rider Klassiskt. Eller enligt utbildningskalan...
Men det är kanske lätt att tro att man själv gör rätt.

Och det är alltid lättare att skylla på hästen, det ser man ju dgaligdags här på buke.

Man måste göra så på min häst - för den är sån och sån

Att rida efter utbidlningskalan är lika svårt som att dansa balett

Dvs inget man behärskar utan ngt som man strävar efter

Målet kan ju vara detsamma även om man ibland tvingas använda tygeltag som t o m påminner om PK:s vilket även tex Heike gjorde.

Det faschinerade mig, jag såg bara lördagens dressyr. Men där var det två ryttare som gjorde mycket som jag tyckte stämmde överrens med den ridningen jag sett PK utföra.

Vad gör att det skiljer, menar du? Mycket av det hon visar, som jag har sett, film o nu även clinicen, handlar om ridning som stärker, att bära bak, mycket mycket som faktiskt innebär styrketräning, (även om hon inte pratar om det så utan lydnad bla) I praktiken innebär det att öka på styrkan, väldigt mycket av det arbetet. Det skiljer sig inte heller mycket från grundarbete många andra lär ut, i den delen.

Hur menar du att det inte gör det? Dvs i grundarbetet, inte stretchandet och flexandet, antar att du inte menar det?

Jo klart det handlar om styrka och styrketräning för det gör ju allt bättre även om själva tricksen är konstgjort inlärda.

Kommer det av styrka kommer det naturligt då behövs inga cirkuskonster.
Det är ju inte helt ovanligt idag att en hel del lär in saker artificiellt för att få bättre uttryck i rörelserna, det är väl oxå en diskussion som FEI har haft angående bedömningarna där.

Senast ändrad:

Anky däremot har klassisk skolning i grunden.

det är möjligt att hon har - men hon gör inte samma sak med sätet/bålen som tyskarna ( som rider enligt sitt eget system) gör.

Appropå det så vill jag återkoppla till det jag skrev förut - det är rätt vanskligt att diksutera hur folk gör - utifrån vad som sker på en tävling. Om det skiter sig vid X och LÅngsidan närmar sig snabbt och vid den bokstaven skall du göra ngt annat så har du int etid att lösa samma sak på samma sätt som om du satt och red hemma. Blir hästen spänd hemma kan du ju lätta ur och börja om - det kan du ju inte göra på tävling

Dessutom så är ju tävlingsridning och framridning så fokuserad på lydnad att Holländare eller ej - fokus blir på disciplin

SEDAN så kan manju välja vad man fokuserar på hemma

Tjatar man fortfarande disciplin - eller gör man annat - eller vad säger du fio ang Flash fråga?

Det är ju inte helt ovanligt idag att en hel del lär in saker artificiellt för att få bättre uttryck i rörelserna, det är väl oxå en diskussion som FEI har haft angående bedömningarna där.

ja och kommer det av styrka så rör sig hästen annorlunda i alla andra rörelser också

hela Dressyren blri så skev - för få vet hur det ser ut när en häst rör sig genom ryggen

FÖRR kom hasarbetet av korrekt ridning - nu kommer det av avel

Förr kom "uppförsbacken" av att hästen satte sig - nu kommer också det av avel

Jag har också en häst avlad med ett gratis hasarbete - men hon är lika framstupa som en vagnshäst i relation till sin exteriör - men folk tycker hon rör sig fint

Ja och var går gränsen för vad som är ok och inte så länge man utför rörelser korrekt och det är domarnas sak att avgöra. Om det är ok för hästen är en gräns tex. vad mer?

(Antar att det var här du gav svaret som efterlystes till mej:o:rofl:)

Har inte tid att läsa mer just nu, men får väl återkomma......

Knapplån

Tänkte bara höra här i denna tråden då ni alla verkar så namnkunniga.

Vilken bok/författare beskriver den tyska läran så bra som möjligt? Finns det någon ultimata "handbok för den tyska ridläran"?

Senast ändrad:

Det finns nåt inom PK-s ridning som är extremt viktigt och heter Descentes de main (översatt till engelska "lowering of the hand"). Handen verkar genom små skakningar, uppresande tygeltag och ledande tygeltag när det behövs, när det är klart ges en eftergift och därefter är en stilla "låg" hand det absolut viktigaste. En låg hand är däremot inte en hand i knäet, utan buren ovanför manken precis där den ska vara. Varför har du/ni hakat upp er på skakas och meckas med handen hela tiden??? Ni andra tar väl också ledande tygeltag, uppresande osv när det behövs..?!
Vad anser du är tillåtet för hästen att göra/bete sig när den ska skaffa sig en ram? Det kanske är toleransnivån som skiljer lärorna åt, och därmed tillträder "åtgärderna" olika.

Fredrik_
vad menar du med detta?? Var det riktat till PK-ryttare?
det där är ju ett problem på vägen "att lära sig rida också" - för många missförstår vad som håller på att hända och sågar till....

Skulle jag på en PK-träning visa antydan att såga till (vilket jag aldrig har gjort) eller ens dra handen bakåt kommer omedelbart en åthutning som skulle höras långväga.

Nu gillar ju inte jag heller "skakningar" och överdrivet mekande, men jag kan hålla med om att även andra än "PK-ryttare (och även de tyska..) använder uppresande tygeltag, lätt ledande tygeltag, gör tydliga förhållningar med handen osv, när det "behövs" och det är när hästen inte lyssnar tex, utan det behöver korrigeras lite tydligare.

Eftersom vi nu hade förmånen att studera en av dem som framhållits som en tysk ryttare som enbart klarar att rida med sätet, så kunde vi ju konstatera att nej så var inte ens fallet med den ryttaren, utan det behövdes både det ena och andra tygeltaget där också. En bra dag är det troligen inte så och det är ju målet. MEn alla dagar är inte bra och man kan inte uppnå målet utan att traska hela vägen dit......Och det här gällde inte bara denna ryttare utan övriga tyska också..........

Delvis KL

Fredrik skrev

Dessutom så är ju tävlingsridning och framridning så fokuserad på lydnad att Holländare eller ej - fokus blir på disciplin

SEDAN så kan manju välja vad man fokuserar på hemma

Tjatar man fortfarande disciplin - eller gör man annat - eller vad säger du fio ang Flash fråga?

Egentligen fattar jag inte ens vad det står, för fokus på lydnad dvs disciplin kan man kanske inte bara ha på framridningen eller tävling:angel: Jag gissar att varenda seriös dressyrryttare "tysk" eller ej, har det som prioritet nummer ett i sin ridning.

Men i just denna ambition att uppnå lydnad så tar även tyska ryttare till tygeltag, när hästen inte lyssnar, och obs jag säger ÄVEN tygeltag, de förstärker, precis som Helan också skriver, faktiskt.

Rätt ska vara rätt, diskussionen blir så tröttsam när man pratar som om vissa alltid kan uppnå idealläget med bara sätet och andra inte och därför fuskar sej fram ungefär:eek:

Här har vi läst och det har predikats i tråd efter tråd att hästar blir spända enbart av dåliga ryttare och problemet uppstår inte med en "tysk" ryttare minsann och det är "bara att....." Undrar om nån enda ryttare av någon nationalitet på elitnivå skulle hålla med om det:rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?