F
Fredrik_
Malin skrev
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl
--------------------------------------------------------------------------------
Jag både håller med och inte håller med
För - för mig har en ram fyra sidor
när man misslyckas med den bakre - dvs inte får till någon vinkling bak så är det inte längre någorn ram eftersom en sida fattas
Däremot så har hon alldeles för stark och dominant kontakt framtill - och där är vi överens.
Oavnstående är säkert helt överflödigt påpkenade vad det gäller dig - men många talar om ram - där det inte finns ngn ram - bara en väldigt stark kontakt, och ja den där bakre är sååå svår att få till.
Såg att det gick bättre i globen - men som fio skrev - Tyskarna vill ha dem på sätet inte på handen, och det är ju målet, man lyckas inte alltid - Heikke hade problem och där såg man att hästen kan ramla ner på högerbogen även på den nivån.
Heikkes ritt på Bonaparte i Aachen är nog bland de bästa jag sett faktiskt (om det är bäst - eller jag som sett för lite - avslöjas dock inte här )
I alla fall - den låsta tråden tyckte jag mynnade ut i att man inte menar samma sak med begrepp inom olika "stilar"
Då diksuterade vi hur kontakt ser ut the PK way, och annars
och detta med ram är ju också skillnad då - the german way (= systemet , det är inte samma sak som nationalitet)
den tyska ramen har fyra sidor
Jag skulle likna den vid en osynlig låda som hela hästen befinner sig i.
medan en del andra "ramar" verkar utgöras av bett - tyglar - och ? axlar
För mig är det två helt olika saker.
jag tycker som jag skrev i den andra tråden bara att det är viktigt att definiera begrepp
En ram enligt den tyska utbildningskalan får hästen att gå fram till handen och börja vinkla sig bak - hur mycket beror på nivån.
och ju mer vinkling bak - ju lättare kontakt fram
är kontakten hård fram - har man inte fått till ramen bakifrån och det är då ingen ram - möjligen ett grunt U
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl
--------------------------------------------------------------------------------
Fredrik: håller med dig i mångt och mycket. Vi ser nog lite olika på ram dock. För mig är holländskans ram FÖR dominant - hon låter den inte få svängrum.
Men det kan ju ha sin förklaring, det är stor skillnad att rida hemma och på ett mästerskap...
Off topic så var det väl hon som vann Grand Prix i Globen nu? Tyckte det såg ut som hon...har inte sett ritten men troligen är det ett ridsätt hon har och det plockar säkert poäng då hon inte ger hästen många mm svängrum...Skicklig är hon i alla fall.
Jag både håller med och inte håller med
För - för mig har en ram fyra sidor
när man misslyckas med den bakre - dvs inte får till någon vinkling bak så är det inte längre någorn ram eftersom en sida fattas
Däremot så har hon alldeles för stark och dominant kontakt framtill - och där är vi överens.
Oavnstående är säkert helt överflödigt påpkenade vad det gäller dig - men många talar om ram - där det inte finns ngn ram - bara en väldigt stark kontakt, och ja den där bakre är sååå svår att få till.
Såg att det gick bättre i globen - men som fio skrev - Tyskarna vill ha dem på sätet inte på handen, och det är ju målet, man lyckas inte alltid - Heikke hade problem och där såg man att hästen kan ramla ner på högerbogen även på den nivån.
Heikkes ritt på Bonaparte i Aachen är nog bland de bästa jag sett faktiskt (om det är bäst - eller jag som sett för lite - avslöjas dock inte här )
I alla fall - den låsta tråden tyckte jag mynnade ut i att man inte menar samma sak med begrepp inom olika "stilar"
Då diksuterade vi hur kontakt ser ut the PK way, och annars
och detta med ram är ju också skillnad då - the german way (= systemet , det är inte samma sak som nationalitet)
den tyska ramen har fyra sidor
Jag skulle likna den vid en osynlig låda som hela hästen befinner sig i.
medan en del andra "ramar" verkar utgöras av bett - tyglar - och ? axlar
För mig är det två helt olika saker.
jag tycker som jag skrev i den andra tråden bara att det är viktigt att definiera begrepp
En ram enligt den tyska utbildningskalan får hästen att gå fram till handen och börja vinkla sig bak - hur mycket beror på nivån.
och ju mer vinkling bak - ju lättare kontakt fram
är kontakten hård fram - har man inte fått till ramen bakifrån och det är då ingen ram - möjligen ett grunt U
Senast ändrad av en moderator: