Spinoff på Våga säga ifrån och sätta gränser

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mandelblom

Främst till er som har lite större barn/tonåringar som vistas ute utan att ni själva är med och ser vad de gör.
Vad tycker ni om att andra vuxna säger till dem när de gör ngt tokigt/dumt? Tex kastar skräp ute, kastar saker på bilar, tjyvringer på gamla människors dörra, är elak mot ngn kompis, dricker sprit, röker eller annat mindre bra:devil: ? Ungdomar i gäng kan ju göra en del saker som är mindra bra utan att de egentligen är några elakingar, men grupptrycket kan ställa till det och saker kan spåra ur på mer eller mindre allvarligt sätt.
Själv tycker jag att det är bra och vill gärna att andra säger till mina ungar om de gör ngt galet och gärna meddelar mig. Jag gör själv det om jag ser ngn annan göra ngt dumt. Jag bor ju på en mindre ort där man i allmänhet vet vilka alla ungar är och vem de tillhör och det underlättar naturligtvis. Saker kommer alltid fram ändå.
Tyvärr är det ju en del föräldrar som vägrar inse att deras barn någonsin gör ngt fel och jag anser att det är de som oftast har de värsta ungarna, tyvärr. Deras små :angel: gör aaaaldrig så... Dessa föräldrar tar också illa upp om ngn annan säger till deras unge. Så hur resonerar ni?
 
Sv: Spinoff på Våga säga ifrån och sätta gränser

Måste bara berätta om i somras (mitt under en match i fotbolls -VM förresten!) när det busringde tre gånger på raken. Jag såg ju telefonnumret eftersom vi har presentatör, men jag orkade inte bry mig just då. När det ringde fjärde gången och ungen säger "kärring-:devil: " så ringde jag tillbaks och då svarade en ung tjej. Jag frågade om hon kunde tänkas ha en bror eller så som satt ute i trädgården (hörde att det var en pojke som ringde utomhus) och busringde till folk?? Hon svarade att jaaa, kanske....? Jag förklarade att han ringt flera gånger och sedan var otrevlig, så om hon ville gå ut och ta av honom luren kanske...??? Hon svor något (kanske hänt tidigare??!! :D ) och efter en halvtimme ringer samma nummer igen (!!) men då var det pojkens pappa som ringde och bad sååå mycket om ursäkt och frågade om vi var hemma så pojken kunde få komma upp och be om ursäkt själv :)

Tycker det hela slutade bra, och jag är glad att jag ringde upp. Tycker även att pojkens pappa tog ett bra initiativ, och jag kan säga att jag skulle göra likadant om mina barn skulle få för sig att busringa ...... :p
 
Sv: Spinoff på Våga säga ifrån och sätta gränser

Ja, det är nog det bästa: Att de själva får be om ursäkt och det har mina fått gjort vid något tillfälle när de gjort ngt olämpligt.
Tyvärr är det ju så att om inte föräldrarna vill erkänna att deras barn gjort ngt fel så blir det ju heller inte någon ursäkt.
 
Sv: Spinoff på Våga säga ifrån och sätta gränser

Jag tycker det är helt ok att andra säger ifrån om de ser mina barn göra något som inte är ok!!! Jag gör så mot andra barn och förväntar mig nästan att andra gör det mot mina! Om jag själv inte är med och kan göra det är det bra om annan vuxen säger till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 507
Senast: Rosett
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 817
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp