Spinoff på tvåspråkighet

Golden_Heart

Trådstartare
Jag har funderat en hel del på det där med två/flerspråkighet hos barnen. Kan barnen när de tex är små lättare lära sig ett språk ifall de får tex höra sagor, musik osv på det innan de ska sova när de tex är oerhört små och även baby? Kan detta underlätta för dem?
Jag har läst någonstans att det man hör i sömnen eller precis när man ska somna kan bita sig fast extra hårt.:p:D
Va tror ni?
Välkommen in i tråden!! :bow:
 
Sv: Spinoff på tvåspråkighet

Jag tror att det iallafall underlättar för barnet att få ett större ordförråd. Sagor är ju alltid bra, på vilket språk som helst, eftersom det ger en massa ord som man kanske inte använder annars. Sen tror jag att ju fler källor till "input" desto bättre inlärning, så jag är inne på samma linje som du!
 
Sv: Spinoff på tvåspråkighet

Min 5,5åring har vi pratat engelska med nästan lika mycket som svenska. Han pratar nu båda språken utan större problem.
Jag tycker att man ska lära barnen engelska (eller annat språk om man vill det) så tidigt som möjligt. Mindre barn har ju trots allt lättare att lära och att acceptera nya saker.
 
Sv: Spinoff på tvåspråkighet

Hm, jag vet inte jag. Är finlandssvensk och hyfsat tvåspråkig men har själv lärt mig finska i tonåren och som vuxen, ej som barn.

Sonen har fått höra finska då och då ända sen baby men jag tycker inte att det har fastnat desto mera :p (vi talar svenska hemma och sinsemellan). Vi ser finsk tv, sjunger på finska, vänner har pratat en del finska med honom...

Fast jag tror att det kan vara väldigt individuellt också, sonen verkar inte riktigt ha språköra....;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 778
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 634
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 298
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 822
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp