spinoff på tandläkartråden, om tänder

Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Känner mig tjatig om denna tillväxthastighet men det känns viktigt i fråga om hästens tandkapital.
Men för kapitalets räkning bör ju alla tänder belastas så jämnt som möjligt- är vi överens om det?

Om den då som i mitt fall bara nöter på insidan av överkäkarna lär de förbrukas mkt fortare. Då bör man ju göra NÅGOT åt det iom tiden tickar på o bettet fortgår ner i fördärv.

.

Personligen tror jag framtändernas vinkel har stor effekt både funktions och prestationsmässigt.

De kan nypa av gräset oavsett snedhet av mer eller mindre grad. Och det är inte slitaget vid avnypandet av gräs eller avsaknaden av dito som gör dem sneda.

Nej där kan jag hålla med om att det borde stämma.

Ja det är klart att om problemet sitter i kindtänderna kan det ge upphov till vinklarna på framtänderna.
Men jag tror man måste gå längre än så! Om hästen har problem i kroppen. Suttit fast, Halkat eller är skada pga träning. Då kommer väl hästen att försöka undvika att belasta det onda och utveckla en skevhet i kroppen som planterar sig vidare till munnen och tänderna. Det blir en snedbelastning i tänderna som blir värre om man inte åtgärdar det onda i kroppen och korrigerar tänderna. Tror att om hovslagaren gör ett dåligt arbete kommer det på sikt att synas i munnen eller omvänt.

Nä man ska väl aldrig göra för mycket. Men om hästen inte är balanserad i tänderna kommer hästen att slita ojämt mycket på sina tänder och det sparar inte på vissa tänder.

På den här punkten kan vi inte vara annat än överens! Men jag trodde det bara var veterinärer utan insikt i hästtandvård som kallade sina instrument för slipmaskin?;)

Jag får en känsla att vi inte pratar om samma sak. Snedhet och vinkel är inte samma sak för mig. Så vilket menar du?
Vinkeln tror jag inte alls har någon effekt, varken funktions- eller prestationsmässigt. Den ökas (eller minskas beroende på hur man ser det´, jag kan aldrig lära mig det där med vinklar, suck) ju naturligt med åren vartefter framtänderna slits och har med hur roten som matas fram ser ut och den lutar betydligt mer än den krona som finns från början.
Snedheten syns ju tydligast om man tittar på framtänderna rakt framifrån och ser att det inte är en vågrät linje mellan över- och underkäkes framtänder. Och det är detta som troligast inte är ett primärt problem utan har sin orsak inne i munhålan.

Och riktigt så enkelt som att alla fysiska problem visar sig i munhålan/tänderna såsmåningom tror jag inte att det är ;)

Jag tror heller inte att det är så enkelt som att om hästen bara är jämn och fin i tänderna, dvs 'balanserad' så kommer den slita alla tänder som den ska. Det är där som tankeverksamheten kommer in. Att få alla hästar 'balanserade' efter en idealmall kommer nog oundvikligen leda till att det slipas för mycket både här och där. Det är för starka krafter i omlopp i tuggmekaniken.

Veterinärer utan insikt i hästtandvård har nog ingen 'slipmaskin' utan nöjer sig med rasp och munrulle... ;)

Men då är vi överens om att det är viktigt att rätta till sneda framtänder. Då kan väl sneda framtänder orsaka inflammation i käkleden?

Nu skrev ju tant ester tvärtom. Att käkledsproblem kan leda till sneda framtänder.

Det som hände i med hästen i Ridsport hade lika gärna kunnat vara gjort av en veterinär! Det var ett dåligt arbete utfört som skapade lidande för hästen. Men har nog inget att göra med Svenska eller utländska hästtandvårdares filosofi.

Klart att det teoretiskt hade kunnat göras av en veterinär också men det är inte så troligt. Ytterst få veterinärer vid sina sinnens fulla bruk, om ens inga, hade gett sig på att slipa så mycket. Däremot få en blödning, javisst, men inte flertalet sår. Dåligt arbete räcker inte, katastrofalt dåligt räcker inte det heller. Skillnaden om det hade varit en veterinär hade varit att vet hade ställts ansvarig och aspirationspneumonin hade kanske helt kunnat undvikas i och med bättre kunskap, och om inte undvikits så åtminstone remitterats in för vård ännu snabbare.
Har ju varit uppe förut och med risk för att bli utskälld igen så nämner jag att hästens tandvård såg påfallande likadan ut som vissa utländska beskrivningar av hur det ska se ut, bara att det förmodligen var way too much, så en viss likhet i filosofi finns ju.

Stress kanske kan leda till gnag, vad vet jag, men överlag menar man ju oftast att tuggbehovsfrustration ter sig som gnagning eller krubbitning, dvs munrelaterade ovanor emedan stress och uppdämt rörelsebehov ter sig som vandring, vävning och andra rörelserelaterade ovanor. Sedan är väl förmodligen inte alltid så svart eller vitt. Vad gäller stress till följd av obehag/smärta kan det kanske vara lurigare. Men tar man det tydliga exemplet kolik så leder det ju som regel till svårigheter att stå still och inte till att sätta i gång att gnaga... ;) Äh, jag vet inte.

Jag har en teori kring det där, en helt egen. Men jag tror att generellt när det gäller frustrationsstress som har sin grund för lite rörelse och 'tråkigt', till exempel en häst som står på boxvila eller har för kort utevistelse, så vilket beteende de har närmast till är individuellt.

Men noterat (så inte på ngt vis statistiskt) att de hästar som varit mer 'orala' när det gäller leka, busa, undersöka etc - de har närmare till hands att gnaga på boxen/trä när de är frustrerade, medan de hästar som varit mer 'bensprattliga' när det gäller leka, undersöka etc - de har närmare till hands att sparka, gräva eller vandra när de är frustrerade.

Och även lättare att plocka upp sådana beteenden av andra. T ex hade jag en ponny som i 20 år stod med en notorisk krubbitare. Han bet aldrig på inredningen, alls, under denna tid. Sen stod han två veckor med en notorisk 'sparkare' (sån som bankar i dörren vid fodring, inför utsläpp etc) - efter 2 veckor sparkade han med. Den ponnyn var sån som undersökte saker ffa med hovarna, busade gärna genom att slå med benen osv.

Medan en annan häst, som var extremt 'oral' och lekte med munnen, släpade iväg vattenslangen, snodde mattes mössa etc - han levde flera år med sparkaren men utan att någonsin ens lyfta benet för att ta efter det. Han gnagde däremot om han stod på boxvila, och hade säkert kunnat ta efter ett gnagbeteende lättare efter en annan häst.

Nu när mina nuvarande stått inne pga att den enda varit hovöm, så har den mer oralt orienterade herrn roat sig med att leka bäver, medan hans kompis som är mer ben-orienterad roat sig med att hamra på dörren och gräva. Den som sparkar på dörren har jag haft i snart 2 månader, han har gjort så sen han kom (och ja innan det), ändå har min andra inte en enda gång tagit efter det.

Så tror frustrationsstress kan visa sig både i gnag och/eller sparka/vandra/väva/etc

Tror du har helt fel där! Den första som jag såg göra hästtandvård med maskin var en veterinär och han hade inte ens pannlampa. Sen sa den danska hästtandvårdaren att det är mycket vanligt utomlands att veterinärer köper slipmaskiner och slippar ut av guds nåde i hästens mun.

Ingen som lever på hästtandvård skulle överleva länge i sitt yrke om dom gör sådana behandlingar a´Ridsport då hästarna får svårt att äta. Det säger sig själv. Så det är troligare att en veterinär som har rätt till att använda sedation och slipmaskiner som han/hon behagar och inte har hästtandvård som heltids syssla klantar till det.

Tänk om hästtägare som är missnöjda med den "svenska skolan" och har använt sig av utlandsutbildade hästtandvårdare börjar publicera bilder på munnar med diverse bettfel som den tidigare svenskt utbildade hästtandvårdaren har missat och sedan fått ordnat av en utländskt utbildad hästtandvårdare och helt plötsligt fått en nöjd häst som funkar. Har sett såna bilder och dom ser lika skräckinjagande som bilder i Ridsport fast på ett annat sätt!

Bilderna där var avkyvärda och oförllåtliga det är alla överens om. Men det var smaklöst och obetänksamt att publicera dom! Vad kommer näst? Bilder publicerade på den Svenska skolans misslyckanden? Vem vann på bilderna i Ridsport? Ingen det skapar bara mer osämja vilket på varken på kort eller lång sikt är bra för någon av sidorna.

Personligen tror jag att Diagonala framtänder och vinkeln när man tittar från sidan har betydelse för både funktion och prestation. Bör påverka käkleden negativt. Och är det en obalans i käkleden kan väl en käkleds inlfammation uppstå?

Varför är det mängder av veterinärer världen över som har anamat hästtandvården. Har dom ingen tankeverksamhet? Eller är det bara om man har anamat dom svenska teorierna som veterinär som man har tankeverksamhet. Tror inte att det är så enkelt!

För min del så förstår jag inte varför jag skall mer eller mindre tvingas använda den Svenska skolans teorier när jag testat det och inte varit nöjd. Nu ska inte mina hästar få den behandling jag vill pga hästtandvårdare får inte arbeta på sederad häst. Tänk om! Vill inte nämna namn men O&T inte fick arbeta på sederad häst. Då skulle deras undersökningar med intra oral kamera och annat inte vara värda någonting och jag som hästägare som vill använda dom och deras undersökningsmetoder inte kan få full service. Det skulle heller inte kännas bra.

Ta in utländsk kompetens som både dom svenska veterinärerna och hästtandvårdarna har respekt för. Se till och få slut på osämjan och utveckla hästtandvården istället för pajkastning mellan lägren.

Du hävdar att den kunskap som finns om hästens tänder är framforskad av hästtandtekniker. Jag skulle gärna vilja att du preciserade lite - vilka namn har vi där? Vilka studier har gjorts? Referenser!

Jag ser det som osannolikt att en veterinär, oavsett nationalitet, skulle slipa ner en tand till pulpan. Även om man inte behärskar alla metoder av bettkorrigering så sitter anatomin där den ska... En veterinär som hade gjort samma behandling som visades i Ridsport skulle ha blivit av med legitimationen - teknikern som faktiskt hade gjort jobbet fortsätter att charma kunder och utföra sitt arbete.

Läste tidigare ett uttalande av en annan hästtandtekniker som påstod att 95% av alla hästar inte behöver sederas, resterande 5% får åka till klinik. I artikeln stod också att man kunde slipa/raspa på hästens tänder utan att det gjorde ont alls, eftersom hästen inte har några nerver i sina tänder. :crazy:

Påverkan framtänder - käkled kan jag bara spekulera i (i den riktningen). I grava fall bör man ju få en påverkan, men som sagt - vad är det egentliga problemet. Det är sällan framtänderna som är det primära, därmed inte sagt att de kan behöva korrigeras.

Det märkliga med djurskyddslagen är ju fö att den inte passar alla. Alla vill inte bygga om sina häststallar så att takhöjden blir godkänd. Alla vill inte ha sina suggor lösa i boxen utan hade föredragit fixering jämt. Alla tycker inte att det är så illa att lämna hunden ensam. Alla tycker inte att belgisk blå ska vara förbjuden i Sverige.

Att lägga ut bilder och berätta om missförhållanden med hästtandvården tycker jag är utmärkt. På så vis kanske fler hästägare blir uppmärksamma på vilken behandling deras hästar får och fler iatrogena skador kan undvikas.

Jag håller med dig , förstår inte varför man inte skulle lagt ut bilderna i Ridsport ..

*KL*
Sen kan man tycka att det är förvånartsvärt att tandvårdaren får fortsätta arbeta och att det finns inget skydd för den som anlitar *tandvårdarna *

Frågan är hur många som vet att man får ingen ersättning på vetrinärvårdsdelen om tandvårdaren tar för mycket och att det även kan ta tid som man skrivit innan man ser vilka skador detta har utvecklats sig till .

Och att det är den egna hästägare som får stå för detta alternativ dra igång en rättegång och ställa skadestånds krav på tandvårdaren ?

Bara detta skulle få mig att inte använda en tandvårdare utan hellre någon som jobbar med att ta lite i taget oavsett om jag får komma fler gånger ....

Och då en Vet med tandvård eller TL vid större saker /bettfel där man torde vara mer skyddad vid en felbehandling ?

Mia

Tror du har helt fel där! Den första som jag såg göra hästtandvård med maskin var en veterinär och han hade inte ens pannlampa. Sen sa den danska hästtandvårdaren att det är mycket vanligt utomlands att veterinärer köper slipmaskiner och slippar ut av guds nåde i hästens mun.

Ja du vet, jag har en veterinär på mina hästar han iofs är specialinriktad på just tänder och arbetar inte med något annat utom kanske någon vaccination i samband med tandbesök. Han har maskin, slipar knappast av guds nåde. Å andra sidan så stoppar inte en tandläkare in en rasp i min mun när jag är på besök.

Att ha en maskin innebär att man kan behandla varje tand individuellt, vilket är avsevärt mycket svårare med en rasp. Maskinen ser precis ut som den gör hos tandläkaren, och kan ta en tand i stöten

I övrigt kommer det inte in raspar i munnen på våra hästar, vi har en som har väldigt fula skador i munnen pga det. Både i tandkött för att inte tala om i emaljen, och vi vet alltså inte hur länge hans tänder kommer att hänga med pga taffliga människor.

Jag förstår av ert tänk att det inte är vanligt att hästar får ngn hjälp med framtänderna. Att man inte ska röra ngt om det inte är riktigt riktigt illa. Så dags då- kan jag tycka. DÅ handlar det om stora korrigeringar. Varför inte stämma i bäcken?

Om du läste vidare så skrev jag även att hästen gick från svår till lättfödd i princip på samma dag. jo den gick på bete o kunde äta:rofl:
Kunde även gnaga bark.

Jag är tacksam för att Sheamus balanserar upp den här diskussionen mellan duktiga Vet vs hästägare- som anser ser att svensk tandvård är oklanderlig.

Nej så lätt kan ni inte avfärda godare tandvård.

Säger killen som tycker att rakt bett är ett sjukbett och ska användas FÖRST när sår/problem uppkommit i stället för att variera med och på så sätt kanske undvika att de uppstår överhuvudtaget... Dubbel...

Säger killen som tycker att rakt bett är ett sjukbett och ska användas FÖRST när sår/problem uppkommit i stället för att variera med och på så sätt kanske undvika att de uppstår överhuvudtaget... Dubbel...

Lite bettlöst på Onsdagar så blir alla glada, Och gärna på travhästar i travträning, och varför inte i lopp - för allas bekvämlighet och säkerhet.

Eftersom du påstår att du inte är en så kallad hästtandläkare så vore det intressant att få veta om du har några teoretiska o praktiska kunskaper bakom alla dina påståenden.
PL

Jag kan inte svara på den frågan! Personligen har jag möjlighet till det system jag ger mina hästar.

En sak som man ska komma ihåg. Innan Jag vill inte gärna nämna hans namn eller dom utomlands utbildade hästtandvårdare fanns i Sverige. Fanns det väl hästar som levde länge, inga rid problem eller tuggproblem? För mig känns det väldigt personligt vad man gör med sina hästar så länge dom mår bra!

Varför/Varför inte? Tycker inte jag har rätt att svara på frågan.

För mig är en hästtandvårdare någon som utbildat sig på hästtandvård. Spelar ingen roll om dom är veterinärer, Humantandläkare eller icke veterinär bakgrund.

Visst får man göra som man vill med sin häst så länge den mår bra men det är inte alltid så lätt att avgöra det för en vanlig hästägare.
Tänk de hästar vars ägare envisas med att ha barfotaverkade (enligt Ove Linds lära) eller verkade enligt Strasser. De har som regel ont i hovarna, de har förstärkt digitalpuls och rör sig som en fånghäst med lindriga symtom, men ägarna verkar inte se detta för de är så intalade att det är naturligt och ska vara så. Hjärntvättade helt enkelt. Ska de få utsätta hästen för det bara för att de personligen tror på det?
Och otaliga är väl de hästar som rids ganska många månader med hältor av olika slag bara för att ägaren inte förstår att något är fel. En dubbelsidig kotledsinflammation t ex. Hästen blir lika halt på bägge fram vilket inte framträder lika tydligt som en enkelsidig hälta. Mår den hästen bra? Är det rätt?

Vad jag vill få fram är bara att det inte alltid är så lätt att avgöra om hästen mår bra/har ont eller inte. Vissa ser och märker direkt och andra gör det aldrig.
Och detta gäller tänder också. Förmodligen står det många hästar som är behandlade av han i Ridsport ute i stallarna och har ont (1000 hästar angav han ju att han behandlar per år). Jag menar, det var ju inget misstag att han slipade som han gjorde. Att slinta med slipen och få sår kan hända men att slinta med slipen och demolera hela tandrader kan inte hända av misstag. Och varför uppdagas då inte alla dessa fall? Jo förmodligen flera orsaker. Dels blir nog inte alla hans patienter lika illa åtgångna, dels vågar folk inte anmäla och dels märker inte alla att något är fel om symtomen inte är så kraftiga. Om man dessutom i FAQ på sin hemsida har med "varför äter inte hästen efter behandling?" så förstår man ju att han får den frågan ofta. Och vad är hans svar. Jo, "att det tar tid för käkleden att ställa om sig till den nya balansen (eller dylikt) och att det är en vanlig missuppfattning att man tagit för mycket. Hade man mot förmodan gjort det hade hästen inte heller druckit kallt vatten." My ass! En häst ska inte ha ätproblem efter behandling, då har man gjort något tokigt!
Och denne kille är utbildad i USA (sedan framgår ju inte om han är godkänd eller inte av den aktuella skolan men han finns med på hemsidan om man vill söka efter tandtekniker i sin närhet) och dessutom medlem i en internationell tandvårdsorganisation. Hans arbete ser ut som 'efter skolboken' men man förstår förstås att det blivit väl mycket. Vad säger detta oss? Var han sämst i klassen? Har han missförstått utbildningen? Hur ser hästarna ut som hans klasskamrater behandlat? Är den utbildningen bra för hästtandvården?

Eftersom du påstår att du inte är en så kallad hästtandläkare så vore det intressant att få veta om du har några teoretiska o praktiska kunskaper bakom alla dina påståenden.
PL

Ett flertal studier ligger bakom mina senare inlägg ( dock inte den Allra senaste, endast ironi) och ja, jag har en hel del teoretiska kunskaper tack vare min förmåga att faktiskt läsa samt haft nöjet att få se ett antal av världens främsta hästtandläkare( inkl veterinärer) arbeta med hästmunnar i USA och Australien, Tyskland och Danmark.
Förstår inte riktigt vad du menar egentligen, för vad har då KallblodsAnna för praktiska och teoretiska kunskaper bakom Sina påståenden. Dina vet jag och har heller ej ifrågasatt dina kunskaper.

Är inte barfota verkning och Svensk hästtandvård ganska lika dom utsätter hästarna för smärta! Det är det jag brukar säga till mina kunder. Har dom inte haft en bra hovslagare och en bra hästtandvårdare tar jag inte hästen i träning då den inte kommer att äta eller prestera bra. Har haft många hästar i träning och även lämnat iväg. Köpte en häst som jag skickade iväg till tränare, en tjurig en som inte funkade bra. (lägger mig aldrig i vad tränaren använder för behandlare) Hästen tror jag fick två behandlingar av en känd humantandläkare. Kan säga att dom tränings avgifterna var bortkastade. Hästen kommer hem tjurig och med tuggsvårigheter. Tog ut min hästtandvårdare! Stora hakar i fram och bak. Över/underkäke. Åtgärdas. Kan säga att det blev ett mirakel. Hästen blev snäll, glad, la på sig och började funka i träningen. Nej, jag köper inte dom svenska teorierna om hästarna ska lida för det! Hur många hästar om året gör inte humantandläkaren? Hur många hästar skickar han hem med fel som hästarna får lida för!

Hjärntvätt är vad den Svenska skolan sysslar med. Inte raspa tex. Skrämsel propaganda från deras sida har man läst om i tidningarna i flera år. Det är då konstigt att när jag ringde runt efter hästtandläkare innan årskiftet var dom flesta flat out fullbokade. Ingen vettig svensk borde våga använda dom efter att ha läst tidningar och annat!

Om någon tror att det där är ett skolboks exempel borde han eller hon besöka en duktig hästtandvårdare för att se hur det ska se ut! Min före detta hästtandvårdare pratade alltid om att "preserve the natural occlusal surface" och or "don´t narrow the oclusal surface" and "be careful with table angles" Så Hästtandvård a´Ridsport var nog inget annat än ett prakt fiasko och hade inget med IAED att göra! Dom som utövar den svenska skolan är väl också välkomna dit.

Är inte barfota verkning och Svensk hästtandvård ganska lika dom utsätter hästarna för smärta! Det är det jag brukar säga till mina kunder. Har dom inte haft en bra hovslagare och en bra hästtandvårdare tar jag inte hästen i träning då den inte kommer att äta eller prestera bra.

...

Hjärntvätt är vad den Svenska skolan sysslar med. Inte raspa tex. Skrämsel propaganda från deras sida har man läst om i tidningarna i flera år. Det är då konstigt att när jag ringde runt efter hästtandläkare innan årskiftet var dom flesta flat out fullbokade. Ingen vettig svensk borde våga använda dom efter att ha läst tidningar och annat!

Fast det är ju DU som kör med skrämselpropaganda? Hjärntvätt är ett för starkt ord att använda anser jag, men..

Du sitter och påstår att jag via den jag anlitar för att se över och sköta om mina hästars tänder orsakar dem smärta, och att det kommer att ge dem svårigheter att äta. Samtidigt som mina hästar både nu och tidigare (minus en period direkt efter fbl tandfraktur) inte haft varken smärta eller ätbesvär.

Så vem står eg för skräckpropagandan?

Liknande trådar

Hästvård Jag har precis köpt en ponny till min dotter. Ponnyn kommer från tyskland och har ett tyskt pass. Enligt passet är hon född 2002. I...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: mariad
·
Övr. Djur Hej alla lyckligt lottade kaninägare! :D Hur utfodrar du din kanin egentligen? Hö är precis som för hästen, ett basfoder...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: Skylvik
·
D
Hästvård I mars nån gång hade jag ute en veterinär som påstod sig vara tandspecialist på hästar. Har även varit jobbat som humantandläkare i 17...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Dundret
·
A
Hästvård I mitt stall jag har min häst står en häst som ägarna länge har haft problem med i ridningen.. Så fort ägaren kortar tyglarna smäller...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka