.
Personligen tror jag framtändernas vinkel har stor effekt både funktions och prestationsmässigt.
De kan nypa av gräset oavsett snedhet av mer eller mindre grad. Och det är inte slitaget vid avnypandet av gräs eller avsaknaden av dito som gör dem sneda.
Nej där kan jag hålla med om att det borde stämma.
Ja det är klart att om problemet sitter i kindtänderna kan det ge upphov till vinklarna på framtänderna.
Men jag tror man måste gå längre än så! Om hästen har problem i kroppen. Suttit fast, Halkat eller är skada pga träning. Då kommer väl hästen att försöka undvika att belasta det onda och utveckla en skevhet i kroppen som planterar sig vidare till munnen och tänderna. Det blir en snedbelastning i tänderna som blir värre om man inte åtgärdar det onda i kroppen och korrigerar tänderna. Tror att om hovslagaren gör ett dåligt arbete kommer det på sikt att synas i munnen eller omvänt.
Nä man ska väl aldrig göra för mycket. Men om hästen inte är balanserad i tänderna kommer hästen att slita ojämt mycket på sina tänder och det sparar inte på vissa tänder.
På den här punkten kan vi inte vara annat än överens! Men jag trodde det bara var veterinärer utan insikt i hästtandvård som kallade sina instrument för slipmaskin?
Jag får en känsla att vi inte pratar om samma sak. Snedhet och vinkel är inte samma sak för mig. Så vilket menar du?
Vinkeln tror jag inte alls har någon effekt, varken funktions- eller prestationsmässigt. Den ökas (eller minskas beroende på hur man ser det´, jag kan aldrig lära mig det där med vinklar, suck) ju naturligt med åren vartefter framtänderna slits och har med hur roten som matas fram ser ut och den lutar betydligt mer än den krona som finns från början.
Snedheten syns ju tydligast om man tittar på framtänderna rakt framifrån och ser att det inte är en vågrät linje mellan över- och underkäkes framtänder. Och det är detta som troligast inte är ett primärt problem utan har sin orsak inne i munhålan.
Och riktigt så enkelt som att alla fysiska problem visar sig i munhålan/tänderna såsmåningom tror jag inte att det är
Jag tror heller inte att det är så enkelt som att om hästen bara är jämn och fin i tänderna, dvs 'balanserad' så kommer den slita alla tänder som den ska. Det är där som tankeverksamheten kommer in. Att få alla hästar 'balanserade' efter en idealmall kommer nog oundvikligen leda till att det slipas för mycket både här och där. Det är för starka krafter i omlopp i tuggmekaniken.
Veterinärer utan insikt i hästtandvård har nog ingen 'slipmaskin' utan nöjer sig med rasp och munrulle...