Spinoff på svårsåld häst

Maran

Trådstartare
Jag har en häst som för närvarande skulle vara i princip omöjlig att sälja pga hälta om han inte skulle få enkel biljett till Italien. Veterinären är vid gott mod och tror att hästen går att få ridbar igen, men även då skulle han vara svårsåld pga sjukdomshistorien. Hältan beror bl.a. på början till spatt i ett ben. Jag har inga planer på att sälja hästen, så på det viset är det inget problem. Det jag däremot funderar på är vad man skulle göra med hästen om jag t.ex. råkar ut för en allvarlig olycka eller dör plötsligt.

Jag har sedan tidigare skrivit ett "testamente" till mina föräldrar med anvisningar om hur jag vill att de gör med hästen samt vilka personer som bör kunna hjälpa till med att sälja honom. Att jag har skrivit det beror på att de kan absolut ingenting om hästar, men de vet hur mycket hästen betyder för mig. När "testamentet" skrevs var hästen frisk. Nu har ju förutsättningarna ändrats och jag grunnar över om och hur jag ska ändra det. Det finns en person som jag skulle vilja ge hästen till och som kanske skulle vilja ha honom. Tog hon emot honom så vet jag att han skulle få det jättebra. Utöver det finns det ett par olika personer som jag har förtroende för att de (förhoppningsvis) skulle ta hand om hästen tills han är ridbar igen och då sälja honom till ett bra hem.

Frågan är vad man skulle göra med hästen om ingen av ovan vill ta hand om honom? Det är jättejobbigt att tänka på det, men avlivning känns faktiskt som en vettig lösning i så fall. Då finns det ingen risk att hästen valsar runt eller hamnar i Italien i alla fall. Samtidigt känns det tragiskt att göra så med en pigg och glad 8-årig häst.

Ni som har hästar som av olika anledningar är svårsålda - hur tänker ni kring det här? Om ni har tänkt? Eller är det jag som överdramatiserar?

Sv: Spinoff på svårsåld häst

Min häst är väl inte svårsåld direkt, men billig. Travare, 6 år, outbildad (än så länge) och tja... om jag mot all förmodan inte kunde ha kvar honom är slakt inte otänkbart. Döda hästar lider ju inte...
Hade jag känt någon som ville ha honom och som jag litar på hade han självklart gått dit. Eventuellt på foder.. eller så hade jag försökt sälja men väntat tills jag hittade någon som verkligen kändes 100% rätt.

Men jag tänker ha kvar honom i all evighet. :angel:
Och han blir ju mer och mer utbildad så han blir ju dyrare och dyrare också. Och mer eftertraktad :)

jag har haft samma tanke när det gäller min. Min bästa vän får ta alla de besluten när jag dör. Avlivning blir det om hon inte vill ha honom eller fodervärden. Jag litar på att hon gör det bästa för honom om den dagen kommer.

En av mina hästar är litet speciell så den får min man behålla hemma alt ta bort. Hästen och jag har dealen att hon aldrig skall bli såld. Om man nu kan ha en deal med sin häst.

Övriga hästar är okomplicerade och lätta att hitta hem till så dem får min man göra som han behagar med.

Lite som Zab läge har jag..

6 årig travare. Min är dock riden i dressyr, hoppning och western.. Lätthanterad för alla oerfaren som erfaren, Barn som vuxen. Handikappade som inte. Spelar ingen roll.. Hon har inga problem att skilja på dressyr eller western. När min medryttare rider så jobbar hon vackert i dressyr och hoppning. När jag rider går hon fint i western..

Kommer tävla med mej och min medryttare denna sommar i de olika inriktningarna.

Kommer jag till läget att jag personligen inte kan ha henne så skulle foder till min medryttare bli aktuellt. Annars är nog slakt närmast till hands.
Tror inte hon skulle bli svårsåld alls.. Men vi pratar ju oxå om en vbl-travare. Så priset skulle bli lågt.

Är det så att jag dör (hemska tanke) så tar min mor över henne och fodrar ut henne till rätt person. Hon ska inte säljas o vandra runt. Funkar inte det för min mor så åker min tjej till slakt.

Men jag ska ha min tjej 4-ever:love:..

min är inte svårsåld, men skulle fara väldigt illa om han inte hamnade i exakt rätt hem. jag ser hellre att han får stanna här på gården och skrittas omkring av min mamma. då har han det iaf bra.

min gammla häst skulle också få stanna.

Min häst är också svårsåld (kronisk hälta) men jag kan inte säga att jag går o oroar mig för vad som skulle hända om jag gick bort. Klart att du är klok som gör det men du kan inte gå och oroa dig, man kan ju inte gardera sig mot allt. Jag ska inte säga att du överdramatiserar, men du får inte haka upp dig på sådana tankar.

Jag litar helt enkelt på att om något hände mig så skulle min man, gulliga stallägare, hästens förra ägare som vi fortfarande har kontakt med, osv tillsammans fatta bra beslut å hästens vägnar och om det var "ta bort" som gällde så skulle de se till att det gick till på ett bra sätt dvs ingen bil till Italien.

kl

heder till dej!
hur många tänker längre än till nästa träning med sin häst..

för ett par år sedan så blev jag sjuk o tankarna fanns då på min mycket svårridna häst. jag hade ju ett vanligt testamente och lade in att min häst skulle avlivas, för mej hade jag en mycket värdefull men tyvärr humörstinn häst som i orätta händer blev farlig, och omgivningen skulle nog ha slagits om att ärva honom, men ingen var lämplig. och jag tänkte att han lider inte som död.

jag klarade mej men hästen var med om en olycka och dog.
men jag vart idiotförklarad över mina frånfälles instruktioner av min häst, så jag blev glad att höra att det finns likasinnade

Av med hatten för dej!

Om jag inte var helt säker på att någon pålitlig person kunde och ville ha hästen - och då får man ju räkna in att den personen kan få ändrade förhållanden som man inte kan förutse - så skulle jag med en häst som din nog se till att skriva att den ska avlivas i händelse av min bortgång.

Jag ser döden som ett humant alternativ till att vandra runt, och genom att skriva detta kan en resa till Italien förhindras.

Med min egen häst, som inte är svårsåld som det är nu (ung, lovande ridhäst med avelsvärde), har jag en överenskommelse med min man och en kompis. Händer det mig något fortsätter min man att försörja hästen med hjälp av mina efterlämnade medel, och min kompis ombesörjer försäljning.

Jag har en känslig och speciell häst som funkar jättebra om man vet hur man ska pyssla med hans rygg och hovar men som blir stressad och svår om jag inte är i stallet dagligen. Jag har gett strikta order till min mamma och bror (som delar intresset och har hästar i samma stall) att om de inte kan ha kvar honom/han inte trivs o mår bra så ska han avlivas. Han ska ALDRIG någonsin säljas - hur frisk, snäll och välriden han än är så ska han inte säljas... En död häst kan inte må dåligt resonerar jag och min mamma håller med och är ganska säker på att hästen avlivas om jag skulle dö oväntat.

Finns ett hem där min häst hade fått bo om något hänt mig(där hon står nu som pensionär)

Annars hade jag valt att ta bort henne då hon dels är otroligt svåriden,har svårt att få förtroende för människor och flyttat runt till div hem där hon misshandlats mm.

Händer det mig något så tas hon bort hon förtjänar att få det bra och vara trygg på äldre dagar. att få hennes förtroende tar några år inget jag skulle utsätta henne för igen.

Jag har en häst som är fullt frisk men pga. ålder (20 år) kanske inte är så het på marknaden. Dessutom vill jag inte att hon säljs om jag dör.

Jag har skrivit ett papper där en person jag litar på helt skulle bli ägare till henne. Denna person är inte hästmänniska men vet vart jag vill att hästan hamnar. Det skulle bli ett livslångt foderavtal med en Bukefalist som jag dels litar på, som har bra hästhållning, som skulle uppskatta hästens goda sidor och ta tillvara på dom och som skulle ge henne ett värdigt slut den dagen hon blir för gammal för och bör lämna jordelivet.

Om jag inte hade gjort dessa åtgärder hade antagligen min familj sålt henne och Italien hade varit mer än glada för att få dit detta stora köttpaket! :eek:

Tack alla för er svar! Det är intressant att läsa hur ni ser på det.

Min häst är också svårsåld (kronisk hälta) men jag kan inte säga att jag går o oroar mig för vad som skulle hända om jag gick bort. Klart att du är klok som gör det men du kan inte gå och oroa dig, man kan ju inte gardera sig mot allt. Jag ska inte säga att du överdramatiserar, men du får inte haka upp dig på sådana tankar.

Det här är inget jag oroar mig över eller hakar upp mig på dagligen. Däremot slog mig tanken eftersom jag bytte stall i helgen. Det gör att jag behöver uppdatera uppgifterna i "testamentet" om kontaktpersoner m m. Eftersom hästens förutsättningar har förändrats så känns det som läge för att omvärdera ett och annat. Jag har ingen man el dyl som jag kan lita på. Mina föräldrar är mina närmast anhöriga. De kan, som sagt, inte ett dugg om hästar och bor 70 mil bort. "Testamentet" är inte bara för hästens skull utan även för att underlätta för mina anhöriga.

Senast ändrad:

Hellre avliva en frisk, pigg och glas häst än nödslakta en halt, olycklig och sjuk häst.

Jag låter hellre min häst gå till livsmedel än bränns upp för hon hamnat i fel händer.

Jag har en häst som för närvarande skulle vara i princip omöjlig att sälja pga hälta om han inte skulle få enkel biljett till Italien. Veterinären är vid gott mod och tror att hästen går att få ridbar igen, men även då skulle han vara svårsåld pga sjukdomshistorien. Hältan beror bl.a. på början till spatt i ett ben. Jag har inga planer på att sälja hästen, så på det viset är det inget problem. Det jag däremot funderar på är vad man skulle göra med hästen om jag t.ex. råkar ut för en allvarlig olycka eller dör plötsligt.

Jag har sedan tidigare skrivit ett "testamente" till mina föräldrar med anvisningar om hur jag vill att de gör med hästen samt vilka personer som bör kunna hjälpa till med att sälja honom. Att jag har skrivit det beror på att de kan absolut ingenting om hästar, men de vet hur mycket hästen betyder för mig. När "testamentet" skrevs var hästen frisk. Nu har ju förutsättningarna ändrats och jag grunnar över om och hur jag ska ändra det. Det finns en person som jag skulle vilja ge hästen till och som kanske skulle vilja ha honom. Tog hon emot honom så vet jag att han skulle få det jättebra. Utöver det finns det ett par olika personer som jag har förtroende för att de (förhoppningsvis) skulle ta hand om hästen tills han är ridbar igen och då sälja honom till ett bra hem.

Frågan är vad man skulle göra med hästen om ingen av ovan vill ta hand om honom? Det är jättejobbigt att tänka på det, men avlivning känns faktiskt som en vettig lösning i så fall. Då finns det ingen risk att hästen valsar runt eller hamnar i Italien i alla fall. Samtidigt känns det tragiskt att göra så med en pigg och glad 8-årig häst.

Ni som har hästar som av olika anledningar är svårsålda - hur tänker ni kring det här? Om ni har tänkt? Eller är det jag som överdramatiserar?

Ja, jösses vad du överdramatiserar.

När jag är död, så är jag död, då får de levande bekymra sig över min häst och mina barn.

Hälsning Maja

Fast är det fel att underlätta för dem? De har förmodligen tillräckligt fullt upp med begravning, barn och sorgen utan att behöva fundera över det också!

men man kanske ska hjälpa till lite? Skulle jag haft häst skulle jag verkligen skrivit in i mina anteckningar vart hästen skulle efter min död. Ingen i min släkt kan ett skvatt om hästar, ska de då ta ansvaret när de inte ens vågar gå in i ett stall?

Jag har skrivit anteckningar vad som sker när jag dör, den dagen kan komma imorgon, det vet jag inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka