SPINOFF på Sliras kommentar om att skilja på fölungar som är hopp-/gångartstastammade

Sv: SPINOFF på Sliras kommentar om att skilja på fölungar som är hopp-/gångartstastam

Ja, det är märkligt, förstår faktiskt inte varför... Ska se om jag får tillfälle i kväll att fråga hopptränaren (svårklass ryttare) vad h*n tycker, och i såfall varför.

Sv: SPINOFF på Sliras kommentar om att skilja på fölungar som är hopp-/gångartstastam

Många uppfödare vill sälja sina uppfödningar som föl och då spelar bedömningen roll om man har visat fölet. Jag tycker då att det är en stor grej att få 125.000:- för sitt föl än inget bud ens på 25.000:- som det blev på fölauktionen på föl som blivit bedömda, så visst spelar bedömningen roll.
Jamen hallå...nu tycker jag du talar riktigt emot dig själv...
De som var med på fölauktionen var bara föl som blivit högt bedömda...om de sen var hopp eller dressyrföl som blev sålda är väl ändå inte samma sak.
Uppenbarligen var det ju fler som inte fick bra betalt för sina o inte någon som fick 125000:- eller hur.
Detta berodde knappast på att de var hoppföl eller på att de hade för dålig bedömning.
Stammen kan mycket väl ha spelat stor roll i vilka som blev sålda... inte sjutton fick de högt betalt enbart på att de fått 50p på fölmönstringen...

Jag menar att de som hade bra poäng o inget mer kanske inte var lika intressanta.
De som däremot hade bra poäng, bra möderne o prestationer i stammen lockade nog betydligt mer.

Senast ändrad:

Jag tillhör dom som gärna skulle se en uppdelning i hopp- och dressyrföl redan från fölbedömningen. Tycker det är lite ologiskt att alla bedöms tillsammans på fölbedömningen, men sedan på Riksföl görs uppdelningen i hopp- respektive dressyrföl. Hm, lite svårt att komma dit när man inte har några bländande gångarter. Har man sjumässiga gångarter, så krävs det alltså nior på de första tre bedömningspunkterna för att uppnå de magiska 48 poängen.

I årets riksföl i Jönköping var det bara fem st hoppföl som kom till Riksföl, säger lite grann hur svårt det är att komma dit tycker jag.
Tycker mig också se att andelen hoppföl minskar även på fölbedömningarna (OBS ingen vetenskaplig undersökning, bara min känsla när jag läst resultatlistor.)

Jag tycker diskussionen är intressant men har nu i flera trådar efterlyst hur ni som förespråkar uppdelade bedömningar tänker er att dessa skulle gå till???

Skulle man ha annorlunda bedömningsgrunder för hoppfölen??
Skulle typpoängen, HHB och extremiteter tillmätas större betydelse??

..eller är problemet bara det att hoppfölen bedöms samtidigt som gångartsfölen??

För mig är det svårt att se någon annan lösning än att döma enligt samma reglemente så länge man inte har helt andra bedömningsgrunder att använda för hoppfölen och vilka dessa skulle vara har jag svårt att förstå.
Däremot kan man mycket väl som fallet är med Riksföl och många av de regionala championat somföljer på mönstringarna - ha åtskilda bedömningar i själva utställningen. Det är som jag ser det viktigt att se till att möjligheterna att vinna priser i form av betäckningar etc skall vara så likställda som möjligt för de olika fölen så att aveln därigenom erhåller samma typ av stimulans.

Och att det bara skulle ha varit fem hoppföl som kvalat till Riksföl i Jönköping tror jag inte är med sanningen överensstämmande...däremot var det bara fem föl som anmälde sig till Riksföl. Det finns många anledningar till att ägarna kanske väljer att inte anmäla sina föl.
Det är också bara en andel av de gångartsföl som uppnått 48 poäng på mönstring som deltar på Riksföl.

Och...Vid Riksfölstillfället på Flyinge i år var det ett hoppstammat föl som utsågs till BIS. Förra året i Tingsryd hade hoppsegraren på Riksföl exakt samma procent som gångartssegraren.....

Och jag tror det skiljer väldigt mycket mellan bedömningsplatserna om gångarts eller hoppfölen är i majoritet vid fölmönstringen. Här i Norra Kalmar har vi förhållandevis många hoppföl till bedömning och hoppfölen har också ofta legat i topp i bedömningarna.

Jag skrev inte att det bara var fem som hade kvalat, jag skrev att det var fem som kom....

Då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade Dig.
Jag trodde Du menade kvalade eftersom Du kopplade det till hur svårt det var att kvala....

eller menade Du något annat med Din uppfattning att det visade "hur svårt det var att komma dit"???

Jamen hallå...nu tycker jag du talar riktigt emot dig själv...
De som var med på fölauktionen var bara föl som blivit högt bedömda...om de sen var hopp eller dressyrföl som blev sålda är väl ändå inte samma sak.
Uppenbarligen var det ju fler som inte fick bra betalt för sina o inte någon som fick 125000:- eller hur.
Detta berodde knappast på att de var hoppföl eller på att de hade för dålig bedömning.
Stammen kan mycket väl ha spelat stor roll i vilka som blev sålda... inte sjutton fick de högt betalt enbart på att de fått 50p på fölmönstringen...

Jag menar att de som hade bra poäng o inget mer kanske inte var lika intressanta.
De som däremot hade bra poäng, bra möderne o prestationer i stammen lockade nog betydligt mer.

det måste ha blivit någon missuppfattning för jag förstår inte vad du menar:confused: jag svarade på att du ej tyckte fölmönstringen hade någon betydelse eftersom det ej räknas in någonstans. Jag skriver att det gångartsfölet som var bäst enligt domarna på riks i Flyinge fick ägarna bra betalt för, övriga föl på riks som fanns med på auktionen fick man inte bra betalt för, och då spelar det enligt mig roll hur fölen bedöms, för alla vill ha bra betalt för sina föl om de ska säljas. Där var flera föl med bra möderne och prestationer och som hade fått högre poäng i den regionala bedömningen än det som vann gångartsriks, men för dagen var detta fölet bäst enligt domarna och då såldes det för mycket pengar. Hade riksföl varit en vecka senare eller tidigare kan ett annat föl vara precis i rätt läge för att sättas som etta, och då hade det sålt för dyra pengar. Folk och även Flyinge köper det de ser för dagen.

För att återgå till trådens ämne så om bedömningen är som i dag så tycker jag att dressyrfölen gynnas på de regionala bedömningarna och att man skulle ha koefficient på galoppen för att göra det mer rättvist för hoppfölen om man ska döma dem enligt samma skala. Domaren på riks, Holger Karlsson, sa att de ( han och gästdomaren Günter Böning från Holstein) hjälpte hoppfölen lite då de ej kunde jämföras med gångartsfölen rakt av eftersom gångartsfölen hade andra förutsättningar, jag antar då att han syftade på traven i första hand. En del hoppföl visade max 5-10 steg i trav på riks och kom ändå till semifinalen, det skulle de ej gjort om inte domarna bortsåg lite från deras trav där. På de regionala uttagningarna är man inte lika förlåtande mot hoppfölens trav tycker jag.
Är det nu så att elitryttarna inte ens vill ha en bra trav hos hopphästarna så ska man nog inte fästa så stor vikt vid den vid fölbedömningarna.

Många uppfödare vill sälja sina uppfödningar som föl och då spelar bedömningen roll om man har visat fölet.

*kl*

Jag som hopphästuppfödare håller inte riktigt med dig i detta resonemang, Jag visar aldrig mina hoppföl på bedömningar av den anledningen att dom inte kan konkurrera med gångartsfölen även om mina föl är "fina" föl. Eftersom det inte heller är avelsvärderingsgrundande för stoet/hingsten så känns det som bortkastade pengar att visa dom.

Men vad jag menar egentligen är, bra föl säljs utan att vara visade på fölmönstringar och fått poäng, för summor på 100-150 tusen pga härstamning som är intressant ur både avel och sport perspektiv. Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.

Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.
Så upplever jag också att det är. Dem spekulanterna som frågar efter fölmönstringsresultaten är oftast dem som har svårt att själva bedömma ett föl. Jag hade vid ett tillfälle tom haft spekulanter på en treåring, som frågade om stoet var fölmönstrat?! :D

Ha ha... Ja, jag har också varit med om sådana... Annat Ex. Hästen är visat med diplom på 3-års test, färdigkvalad till semi final i 4-årshoppning och får frågan varför jag inte skall visa på kvalitets...?

Gör du båda sakerna med dina hästar?
Jag visar bara en gång, sen får dom tävla sig in i sporten.

Jag hade vid ett tillfälle tom haft spekulanter på en treåring, som frågade om stoet var fölmönstrat?! :D
Tycker du att det är konstigt? Om jag var ute efter att köpa ett treårigt sto hade jag garanterat frågat om hon var visad som föl, likväl som jag hade ställt 1000 andra frågor om hästen.

Tycker du att det är konstigt? Om jag var ute efter att köpa ett treårigt sto hade jag garanterat frågat om hon var visad som föl, likväl som jag hade ställt 1000 andra frågor om hästen.
Ja för mig så är det lite konstigt att man frågar efter fölbedömningsresultat på en treåring. Fölbedömningar är ju färskvarubedömning som var aktuell för tre år sedan. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha... Ja, jag har också varit med om sådana... Annat Ex. Hästen är visat med diplom på 3-års test, färdigkvalad till semi final i 4-årshoppning och får frågan varför jag inte skall visa på kvalitets...?

Gör du båda sakerna med dina hästar?
Jag visar bara en gång, sen får dom tävla sig in i sporten.
Nej jag har aldrig visat på kvalitets. Dem har oftast varit sålda innan.

*kl*

Jag som hopphästuppfödare håller inte riktigt med dig i detta resonemang, Jag visar aldrig mina hoppföl på bedömningar av den anledningen att dom inte kan konkurrera med gångartsfölen även om mina föl är "fina" föl. Eftersom det inte heller är avelsvärderingsgrundande för stoet/hingsten så känns det som bortkastade pengar att visa dom.

Men vad jag menar egentligen är, bra föl säljs utan att vara visade på fölmönstringar och fått poäng, för summor på 100-150 tusen pga härstamning som är intressant ur både avel och sport perspektiv. Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.

Det var därför jag skrev att bedömningen spelar roll om de är visade. Uppfödaren jag står hos visar heller aldrig sina hoppföl oavsett hur de ser ut då de troligen ändå inte får toppoäng, hon bedömer att de troligen ändå ej får så bra betyg ( från 8:or och uppåt) då de ej är avlade efter den mall som de bedöms efter utan för prestation. Dressyrfölen däremot visas om de är fina, speciellt eftersom de bättre passar in i mallen, och om dessa får 8:or och 9:or rakt igenom kommer de upp i för köparen bra poäng och säljs då lättare än om de ej är visade upplever hon. Om hoppfölen säljs så säljs de oftast på sitt meriterade möderne, annars blir hoppfölen ofta kvar tills de är äldre.
Vackra hästar som rör sig bra i framförallt trav är avlade för dressyrsporten, och detta premieras på fölmönstring. Inom hoppsporten fäster man inte lika stor vikt vid just dessa kriterier eftersom det ej har lika stor betydelse för sporten där, så därför blir det, som någon skrev innan, äpplen och päron som jämförs på fölmönstringen.

kl

ang att mindre och mindre hoppföl visas så stämde inte det i kronoberg iaf..
25 dressyr föl mot 44 hoppföl..
Båda högst bedömda var på 49p.

Personligen så bryr jag mig mindre om hurvida hästen är visad som föl eller inte, oavsett om den är ett föl eller äldre.
Många ggr så är ett Klass I föl på fölvisningen inte längre Klass I på 3 års testet och vise versa.
Jag tycker mer det är en kul grej.
Allt annat vi gör tex 3års/4års och tävlingar behåller ju hästen som meriter och det är superlätt att leta fram dessa resultat, däremot fölvisningens poäng behålls ju inte på blup-sidan tex. Varken hästen själv eller modern tjänar på den bedömningen alltså är den inte relevant i mina ögon.

:bow::bow:
Håller med.
En kul grej.

Jag ser fortfarande inte att man jämför äpplen o päron med varandra... alla är SWB o vad vi sen väljer att använda dem till har inte domaren en aning om. Han bedömmer det han ser för dagen.
Jag tror inte att hoppfölen behöver ha mindre chans...
Sett många hoppföl som varit jättefina med mycket bra gångarter rakt igenom... Sen om folk väljer att avla på ren prestation så kan man kanske ana att vissa av fölen inte har så mycket att hämta på en fölmönstring, men det kommer de säkert kunna ta igen senare i livet.

Jag tycker inte att man ska skilja dem åt.
Målet måste väll vara att få fram bra sporthästar inte bara elithästar för proffsen. Jag tycker att man borde höja kvaliten på hopphästars gång och förbättra dressyrhästarnas hoppförmåga , ju bättre bredd vi får på hästarna desto bättre kvalite eller?

Jag har själv ett föl e.Rambo ue.IrcoMarco han har fått ett bra steg av pappa och hoppförmåga efter mamma riktigt nöjd med denna kombinationen...
Vad ska jag välja: hopp eller dressyrhäst ?

Knapplån...

Jag tycker inte att man ska ha skilda bedömningar för hopp- och drressyrföl. Vi har idag ett avelsmål för SWB och det innefattar både hopp och dressyr. Därför är det olyckligt att redan som föl dela in hästarna efter hopp- och dressyr, då riskerar man att tappa individer till en gren de kanske inte är bäst på för att de redan från början fått stämpel "hopp" eller "dressyr".

Vi vill testa alla hästar allsidigt, det genomsyrar både fölbesiktning, treårstest och kvalitetsbedömning. Detta för att inte dela in hästarna för tidigt och för att få maximalt antal hästar testade för flera egenskaper (bra vid avelsvärderingar, forskning, undersökningar etc).

Någon förelsog en koefficient på t ex galoppen för att gynna hoppfölen. Finns två problem med det: dels att dressyrfölen i regel har en bra galopp också (dvs hoppfölen har inte bättre galopp än dressyrfölen) och dels att galoppen inte har tillräckligt högt samband med hoppning senare i livet för att man säkert ska veta att en bra galopp = en bra hopphäst.

Angående diskussionen om trav på hopphästar så finns det ett flertal undersökningar som faktiskt visar att trav är negativt korrelerat med hoppförmåga. Dvs en bra trav = sämre hoppförmåga. Så det har inte bara att göra med vad ryttarna tycker är bekvämt, kanske vet de instinktivt att hästar med bra trav faktiskt hoppar sämre.

(Finns ett examensarbete om just fölbesiktningarna där många av dessa frågor tas upp, finns även ett om treårstest och kvalitetsbedömning och flertalet (tyska) artiklar om samband mellan gångarter och hoppförmåga).

Ursprungligen postat av SeagirlM
*kl*

Det var därför jag skrev att bedömningen spelar roll om de är visade. Uppfödaren jag står hos visar heller aldrig sina hoppföl oavsett hur de ser ut då de troligen ändå inte får toppoäng, hon bedömer att de troligen ändå ej får så bra betyg ( från 8r och uppåt) då de ej är avlade efter den mall som de bedöms efter utan för prestation. Dressyrfölen däremot visas om de är fina, speciellt eftersom de bättre passar in i mallen, och om dessa får 8r och 9r rakt igenom kommer de upp i för köparen bra poäng och säljs då lättare än om de ej är visade upplever hon. Om hoppfölen säljs så säljs de oftast på sitt meriterade möderne, annars blir hoppfölen ofta kvar tills de är äldre.
Vackra hästar som rör sig bra i framförallt trav är avlade för dressyrsporten, och detta premieras på fölmönstring. Inom hoppsporten fäster man inte lika stor vikt vid just dessa kriterier eftersom det ej har lika stor betydelse för sporten där, så därför blir det, som någon skrev innan, äpplen och päron som jämförs på fölmönstringen.

Jag undra lite hur det gått för alla uppfödare nu under hösten efter alla visningar/auktioner etc?

För min egen del har det gått bra!

Mitt gamla avelssto har fått ELIT och årets föl är såld till Lisen Bratt Fredricsson, Super roligt!

Nästa års föl e. Clinton är redan tingat, vi kan bara inte enas om pris om det blir ett sto el hingstföl...(vill inte sälja om det blir ett sto...)

Har på gång en del andra affärer undan detta stoet oxå, hoppas att dom hamnar i land...Hade varit oerhört roligt som uppfödare... Håll Tummarna!

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 798
Senast: lilith
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 289
Senast: pastejja
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Uppsättning
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur