Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamen hallå...nu tycker jag du talar riktigt emot dig själv...Många uppfödare vill sälja sina uppfödningar som föl och då spelar bedömningen roll om man har visat fölet. Jag tycker då att det är en stor grej att få 125.000:- för sitt föl än inget bud ens på 25.000:- som det blev på fölauktionen på föl som blivit bedömda, så visst spelar bedömningen roll.
Jamen hallå...nu tycker jag du talar riktigt emot dig själv...
De som var med på fölauktionen var bara föl som blivit högt bedömda...om de sen var hopp eller dressyrföl som blev sålda är väl ändå inte samma sak.
Uppenbarligen var det ju fler som inte fick bra betalt för sina o inte någon som fick 125000:- eller hur.
Detta berodde knappast på att de var hoppföl eller på att de hade för dålig bedömning.
Stammen kan mycket väl ha spelat stor roll i vilka som blev sålda... inte sjutton fick de högt betalt enbart på att de fått 50p på fölmönstringen...
Jag menar att de som hade bra poäng o inget mer kanske inte var lika intressanta.
De som däremot hade bra poäng, bra möderne o prestationer i stammen lockade nog betydligt mer.
Många uppfödare vill sälja sina uppfödningar som föl och då spelar bedömningen roll om man har visat fölet.
Så upplever jag också att det är. Dem spekulanterna som frågar efter fölmönstringsresultaten är oftast dem som har svårt att själva bedömma ett föl. Jag hade vid ett tillfälle tom haft spekulanter på en treåring, som frågade om stoet var fölmönstrat?!Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.
Tycker du att det är konstigt? Om jag var ute efter att köpa ett treårigt sto hade jag garanterat frågat om hon var visad som föl, likväl som jag hade ställt 1000 andra frågor om hästen.Jag hade vid ett tillfälle tom haft spekulanter på en treåring, som frågade om stoet var fölmönstrat?!![]()
Ja för mig så är det lite konstigt att man frågar efter fölbedömningsresultat på en treåring. Fölbedömningar är ju färskvarubedömning som var aktuell för tre år sedan.Tycker du att det är konstigt? Om jag var ute efter att köpa ett treårigt sto hade jag garanterat frågat om hon var visad som föl, likväl som jag hade ställt 1000 andra frågor om hästen.
Nej jag har aldrig visat på kvalitets. Dem har oftast varit sålda innan.Ha ha... Ja, jag har också varit med om sådana... Annat Ex. Hästen är visat med diplom på 3-års test, färdigkvalad till semi final i 4-årshoppning och får frågan varför jag inte skall visa på kvalitets...?
Gör du båda sakerna med dina hästar?
Jag visar bara en gång, sen får dom tävla sig in i sporten.
*kl*
Jag som hopphästuppfödare håller inte riktigt med dig i detta resonemang, Jag visar aldrig mina hoppföl på bedömningar av den anledningen att dom inte kan konkurrera med gångartsfölen även om mina föl är "fina" föl. Eftersom det inte heller är avelsvärderingsgrundande för stoet/hingsten så känns det som bortkastade pengar att visa dom.
Men vad jag menar egentligen är, bra föl säljs utan att vara visade på fölmönstringar och fått poäng, för summor på 100-150 tusen pga härstamning som är intressant ur både avel och sport perspektiv. Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.
Ursprungligen postat av SeagirlM
*kl*
Jag som hopphästuppfödare håller inte riktigt med dig i detta resonemang, Jag visar aldrig mina hoppföl på bedömningar av den anledningen att dom inte kan konkurrera med gångartsfölen även om mina föl är "fina" föl. Eftersom det inte heller är avelsvärderingsgrundande för stoet/hingsten så känns det som bortkastade pengar att visa dom.
Men vad jag menar egentligen är, bra föl säljs utan att vara visade på fölmönstringar och fått poäng, för summor på 100-150 tusen pga härstamning som är intressant ur både avel och sport perspektiv. Den medvetne och kunnige köparen idag, lägger mkt stor vikt vid möderne linjen, stammen och vad den har lämnat i tävlingssammanhang.
Det var därför jag skrev att bedömningen spelar roll om de är visade. Uppfödaren jag står hos visar heller aldrig sina hoppföl oavsett hur de ser ut då de troligen ändå inte får toppoäng, hon bedömer att de troligen ändå ej får så bra betyg ( från 8r och uppåt) då de ej är avlade efter den mall som de bedöms efter utan för prestation. Dressyrfölen däremot visas om de är fina, speciellt eftersom de bättre passar in i mallen, och om dessa får 8r och 9r rakt igenom kommer de upp i för köparen bra poäng och säljs då lättare än om de ej är visade upplever hon. Om hoppfölen säljs så säljs de oftast på sitt meriterade möderne, annars blir hoppfölen ofta kvar tills de är äldre.
Vackra hästar som rör sig bra i framförallt trav är avlade för dressyrsporten, och detta premieras på fölmönstring. Inom hoppsporten fäster man inte lika stor vikt vid just dessa kriterier eftersom det ej har lika stor betydelse för sporten där, så därför blir det, som någon skrev innan, äpplen och päron som jämförs på fölmönstringen.