Spinoff på Ridning efter förlossning.

Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Tycker att man ska vara försiktigare direkt, även om barnet ligger skyddat och inte tar skada av ett slag mot magen vid avfallning så kan avfallningen utlösa andra saker som barnet kan ta stor skada av.
Man ska alltid vara försiktig med hästar men ännu mer när man har ansvar för någon annan.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag red regelbundet fram till v 18 sen började jag trappa ner och red sista gången i v 20 ungefär. Det kändes helt enkelt inte bra. Jag hade önskat att jag kunde fortsätta rida men mittenpartiet av min kropp vill ingenting just nu. Magen låser sig vid minsta ansträngning och jag får ont i ryggen och allt möjligt. Längar oerhört mycket efter att kunna rida och hålla igång som vanligt igen.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

jag tror att de flesta som fortsätter att rida under hela graviditeten är medvetna om risken, men å andra sidan, det är en risk att hålla på med hästar och att rida även då man inte är gravid.
jag har hållt på med hästar sen jag lärde mig gå, och skulle jag inte få rida under min graviditet så tror jag att min kropp skulle kollapsa, då den är van att rida 1-2 timmar varje dag.
och de flesta barnmorskor säger ju att man ska röra på sig under graviditeten och som min barnmorska säger till mig: känns det bra för dig så känns det säkert bra för barnet.
och detta tror jag benhårt på, man känner ju själv hur mycket man orkar,
jag kan tex inte lyfta tunga saker längre då jag får ont i rygg och mage av detta, vilket har gjort att foderhinkar, mockning osv faller automatiskt på min sambos lott att göra,
men rida mår jag bra av så det fortsätter jag med.
min barnmorska säger även att man självklart kan köra bil när man är höggravid (körde bil höggravid med min först födde son), det beror ju helt och hållet på hur stor magen är. jag nådde ialla fall fram till ratten. och när jag åkte brevid så hade jag vanligt bälte, inget graviditetssäkerthets bälte, och det funkade bra ändå.

~mamma till alfons 2 år & 3 mån~
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

*ny här på sidan* :) så HEJ PÅ ER ALLIHOPA!

Nu till ämnet ; )
För egen del la jag ridningen på hyllan veckan efter att jag fick reda på att jag var gravid (v.9) men då mest pga blödningar som inte ville ge sig, var inlagd för detta.....
När jag väl kommit på fötter igen tänkte jag iaf ge mig ut på lite "skogsmulleturer", men då satte foglossningarna igång & jag blev sjukskriven.
Blev nyfiken på några inlägg.... & lite irriterad på vår härliga sjukvård som tydligen inte är eniga ;)
Jag fick rek. av både BM & läkare att ABSOLUT INTE rida med mina foglossningar & även tänka på det ett tag efter FL! *suck* jaja, nu är pojken 8 månader o jag är iaf "back in business"
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Med sonen slutade jag i v.24 pga att jag fick sådana sammandragningar när jag red, o iom att jag hade folk som kunde rida plus att jag kunde ha med ridhästen som handhäst när jag körde min ponny så ansträngde jag mig inte så mycket för att fortsätta heller.
Med dottern red jag in i v.32.
Sen blev foglossningarna allt för illa så det var helt enkelt inte roligt längre, höll igång längre än tänkt pga att min sjukgymnast rekomenderade mig att rida just pga foglossningen.. hon tyckte att jag skulle rida längre, jag ansåg att när det inte var kul längre så kvittade det, så de fick stå efter det. Orkade inte ens köra pga fogarna.:crazy:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

~ia~;8751314
Jag fick rek. av både BM & läkare att ABSOLUT INTE rida med mina foglossningar & även tänka på det ett tag efter FL! *suck* jaja, nu är pojken 8 månader o jag är iaf "back in business"

"Min" sjukgymnast ansåg att ridning är ett av de bästa sätten att hålla foglossningen i schack, just för att det är just sätesmusklerna som ska tränas, det är ju de som man får träna med de små träningsmomenten man får hos sjukgymnasten också.
Givetvis inga vilda turer, utan lugna skritturer i skog och mark, bra för hela kroppen ansåg hon. (om man var van att rida innan förståss förutsatte det, det var nästan det första hon frågade, om jag red, och jag som genast var tänkt att försvara det med näppar och klor blev sittandes såhär :eek: när hon puschade mig att fortsätta med det!!!)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 205
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 404
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp