Spinoff på Ridning efter förlossning.

V

vansinnet

Satt och läste hur lång tid det tog innan ni bukare var uppe på hästryggen igen, och börjar nu fundera på hur långt in i graviditeten ni red?
Och när "trappade ni ner" på "farliga" saker såsom hoppning, barbackaridning mm? Eller red ni "som vanligt" hela tiden?
Och när/varför kände ni att "Nej nu är det nog bäst att hålla sig på marken" ?

Har läst att när man motionerar och är lycklig så utsöndras ju endorfiner vilket gör att både den blivande mamman och bebisen i magen mår bra, och eftersom man allt som oftast är lycklig när man rider så borde det ju i det fallet vara exemplariskt.
Men när är det dags att börja bli försiktigare?
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

hej, ja slutade rida 2 veckor innan min tös föddes. Då var de min tränare som sa stopp, o de va inte så bekvämt heller för magen var lite i vägen:rofl:. Ja var väl rätt försiktig när ja va bland hästar, unghästar höll ja mig undan:). Nej ja vet inte , ja kan inte minnas att de va ngt särskilt, ja levde nog rätt normalt. Men visst !! gå in i en hage me många hästar e nog inte så bra, de kan ju hända saker. De räcker man tänker med sunt förnuft så löser sig de mesta...kram:banana:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Nej jag kan tänka mig att du inte var den smidigaste på hästryggen vid den tidpunkten :rofl:

Jag har funderat mycket på dethär, för när man är bland hästmänniskor så är det mer "Rid så länge du kan" medan "vanligt folk" tycker att dom som rider fastän dom är gravida är så oansvariga och egoistiska mm.

Visst kan jag tycka att man ska vara försiktig, men samtidigt, ska man sluta köra bil när man är gravid då också? Man kan ju praktiskt taget göra illa sig vad man än tar sig för.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Med första så red jag inne på täby galopp samma dag som han är född. Red fem-sex hästar varje dag och det funkade utmärkt även om det inte blev mycket dressyr sista månaden.
Nu när jag väntar andra barnet så är jag inte alls lika igång då jag inte längre jobbar med hästar och rider bara min egen. Har lovat mig sjäv och sambon att sluta hoppa sista juli ungefär. Tänker försöka hålla igång hästen hela graviditeten så gott det går för mina foglossningar för att snabbt kunna vara igång och passa på att tävla mycket nästa vår när man ändå är föräldraledig och har tid. Är nu i v22.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag går in i vecka 38 imorgon och har från och med idag lämnat över ridandet nästintill helt till min medhjälpare. (Kan nog bli en och annan skogsrunda om det känns rätt). Det är för att hon och HUgo ska starta Fälttävlan om drygt en månad och jag har lite svårt för att rida galoppintervaller och terrängträningar just nu.

Jag red och tränade (för tränare) helt vanligt fram till vecka 27 ungefär. Sen har jag ridit mycket i skogen och hemma i paddocken. Hoppade faktist lite studs med honom förra veckan (v37).

Sunt förnuft avgör. Och så länge det inte gör ont tror inte jag det är någon större fara.

Just nu längtar jag till bäbisen kommer ut så jag kan få träna på riktigt igen, älskar svettiga träningspass:love:.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag slutade rida i v.24 eller så tror jag, mest för att kusen min skulle iväg på betäckning, hade nog annars fortsatt lite till.
Nu i v.33 skull jag inte kunna sitta till häst, magen är fruktansvärt obekväm och jag får en skarp håll-känsla i högersidan när jag rör mej. Jag promenerar enbart korta, korta sträckor o kusen får snällt stanna vartannat steg så morsan hinner med, så rida... nääääää....

Men jag hoppas jag kommer igång o kan sätta mej på hästryggen så snart som möjligt igen, längtar efter min motion!! Efter födsel o läkning vill jag hoppa :bump: o studsa :banana: o prisa :bow: min kropp för den är så bra o underbar, lovar att aldrig mer klanka ner på min fantastiska kropp som bär mej dit jag vill på starka ben!

Än så länge får jag hålla mej till pust o stånk o myrsteg o foglossning... :smirk:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag var på min sista träning i vecka 25 och det gick aldeles utmärkt. Fick sedan trappa ner ngt eftersom jag fick många och ihållande sammandragningar. Red fram till v. 33 (dottern född v 37). Slutade mest för att hästen började bli vintervild och jag inte kände mig som en säker ryttare... Slutade också att rida markarbete någon gång i v. 30 eller nått sånt. Kändes inte direkt passande att sitta och nöta i dressyrsadeln men en rejält putande mage...:crazy:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Min BM sa att det gick bra att rida så länge man ville innan FL. Det var tydligen ingen fara om man skulle drulla av eller så. Barnet ligger såpass skyddat. Däremot var det tydligen inte så bra att rida rfter FL.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Nej jag kan tänka mig att du inte var den smidigaste på hästryggen vid den tidpunkten :rofl:

Jag har funderat mycket på dethär, för när man är bland hästmänniskor så är det mer "Rid så länge du kan" medan "vanligt folk" tycker att dom som rider fastän dom är gravida är så oansvariga och egoistiska mm.

Visst kan jag tycka att man ska vara försiktig, men samtidigt, ska man sluta köra bil när man är gravid då också? Man kan ju praktiskt taget göra illa sig vad man än tar sig för.

Precis!!!
Ja tycker nog att man ska försöka leva som vanligt men så klart vara lite extra försiktig i vissa fall. Ja, man kan ju skada sig nästan var som helst( precis som du skrev) men livet kan ju inte stanna upp för de.... Ja tycker de låter som du har allt klart för dig fast du fundarar lite de e ju helt naturligt o fundra....:) MVH:banana:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag slutade rida vildingarna ganska tidigt, typ v 7 eller så. Men hästar som är normala rider jag fortfarande och tänker fortsätta med tills det blir obekvämt. Men jag slutade rida vildingar för att jag var rädd att något skulle hända (jag skulle med all säkerhet trilla av en eller flera gånger) och det var det inte värt för mej.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Visst kan jag tycka att man ska vara försiktig, men samtidigt, ska man sluta köra bil när man är gravid då också? Man kan ju praktiskt taget göra illa sig vad man än tar sig för.


Ja när man är höggravid ska man INTE köra bil(ratten), däremot åka bil med särskilt graviditetsbälte går bra.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Med första så red jag inne på täby galopp samma dag som han är född. Red fem-sex hästar varje dag och det funkade utmärkt även om det inte blev mycket dressyr sista månaden.
Nu när jag väntar andra barnet så är jag inte alls lika igång då jag inte längre jobbar med hästar och rider bara min egen. Har lovat mig sjäv och sambon att sluta hoppa sista juli ungefär. Tänker försöka hålla igång hästen hela graviditeten så gott det går för mina foglossningar för att snabbt kunna vara igång och passa på att tävla mycket nästa vår när man ändå är föräldraledig och har tid. Är nu i v22.

Vad sa du??Hinna tävla när man ändå är föräldraledig??
Du har definitivt andra prioriteringar/värderingar än vad jag har.
Har man foglossning dessutom ska man ju inte rida under graviditeten heller-get a grip bruden.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Vad sa du??Hinna tävla när man ändå är föräldraledig??
Du har definitivt andra prioriteringar/värderingar än vad jag har.
Har man foglossning dessutom ska man ju inte rida under graviditeten heller-get a grip bruden.

Eftersom jag normalt jobbar helger så tänker jag faktiskt passa på att tävla så mycket jag kan när jag har helgerna lediga och barnet ändå behöver spendera så mycket tid som möjligt med sin pappa.

Och angående foglossningarna så tycker både min barnmorska och sjukgymnast att jag ska fortsätta så länge jag kan då jag mår BÄTTRE efter jag har ridit och ridningen dessutom stärker både rygg och bukmuskulatur som behövs för att stabilisera bäckenet.
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Hej! jag red till dagen innan fl, (planerat snitt) mådde bra av det men det fick bli barbacka skogsturer det sista för jag fastnade i sadeln och kunde inte ta mig av hästen! jag tror att det bästa för både bebis och mamma är att göra det man mår bra av! känner man sig lite rädd eller får ont MÅSTE man ju inte rida! men har man ridit nästan varje dag i 30år så är det ju väldigt naturligt för kroppen. 4dagar efter fl prövade jag att sitta på hästen men det gjorde för ont i snittet så jag väntade ca 2v. Lyssna på din kropp och och och gör sånt du känner dig trygg med! (Dammsuga slutade jag med vääldigt tidigt, känndes inte alls bra.....)
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag slutade runt v. 17. Hade planerat å rida hela graviditeten och hade säkert klarat av det fysiskt. Men jag va så rädd att åka av så jag slutade lite tidigare än planerat=) Pålle gillade dessvärre inte att bara gå å skrota så han lånades ut på foder. nu är dottern 5,5 vecka och om 1,5 månad kommer Naggur tillbaka. å jag längtar sååå att börja rida igen=)
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag slutade rida ganska tidigt (borträknat lite skrittarbete ett par ggr/månad fram till jag var i 5:e månaden) eftersom min häst bara var 3 år och relativt nyinriden när jag blev gravid (ville inte riskera något...) Ingen hoppning alls blev det, eftersom jag ännu inte hunnit hoppa honom uppsuttet innan graviditeten.
Har ännu inte börjat rida igen (mest pga tidsbrist, och att jag sålde min totto under graviditeten..) och min dotter är 15 månader...

Hade jag haft en äldre häst hade jag säkert ridit på "som vanligt" betydligt längre..
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

red med första barnet strax innan FL, slutade dock å hoppa i v.22 runt, men skogsturer blev det hela graviditeten,:D

med detta barn så är jag nu i v.20 å jag rider lite.
Jobbar mera från marken, beror mest på att mitt sto har fått ett föl nu i sommar och rids inte just nu och den andra jag har brukar jag och lillasonen (2 år) rida på tillsammans i skogen, mysiga skrittrundor, och lite galopp om pojken vågar ;) men mest skritt och mys. så jag håller väl på så länge jag kommer upp på hästen, jag är även större runt magen denna gång än då jag väntade första.:bump:
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

Jag siktar också in mig på att hinna träna och tävla en hel del nästa vår när jag är föräldraledig. Det är då man har som bäst tid tycker jag! (Tyvärr också minst pengar...) Går utmärkt att ha med dom på tävling ända från början. Men det är ju olika vad man är van vid osv....
 
Sv: Spinoff på Ridning efter förlossning.

under graviditeten heller-get a grip bruden.

Men du är ju bara för mycket. Så då har överläkaren på mitt sjukhus och tre olika barnmorskor fel då när de säger att jag ska fortsätta med ridningen så länge jag kan, trots min foglossning???:smirk:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 205
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 404
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp