Spinoff på hästköpartråden, när ni säljer häst, svårsålt,prutning

break_a_leg

Trådstartare
Vad jag tycker mig kunna se både av hästköpartråden och av egen erfarenhet är att de som är uppfödare (och det vet jag inte om jag kallar den som har ett sto man avlar på) ofta har satt ett pris på sina hästar - vilket inte är diskuterbart.

Om man däremot ringer på privatannonser så är många hästar/ponniers pris diskuterbart "med rätt köpare". Senast idag blev jag kontaktad av en privatperson som svarat på min annons på "köpes". Jag sade till denne att prisläget var för högt för vårt maxpris. Genast var det priset diskuterart om vi var rätt köpare... (I så fall skulle vi få hästen med 1/3 prissänkning :eek:)

Är det svårsålt för tillfället? Har ni prutmån på era försäljningspriser?

Privatsäljare får gärna svara, uppfödarna har ju talat för sin sak i hästköpartråden (fast ni är välkomna att svara ni också)

Nu är inte jag särskilt rutinerade på detta med att sälja hästar, men gör ett försök. Det verkar som om vissa hästar går snabbt, medan andra är svårsålda. När jag letade häst ifjol ringde jag på en annons på 55000 kr, men tyckte inte att säljarens beskrivning av hästens utbildning överensstämde med priset. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att fråga om det gick att diskutera priset lite baserat på hästens utbildningsnivå, men det var inte intressant. OK, glöm den hästen. Det var förresten den enda av ca 30 annonser som jag försökte pruta på. Drygt ett halvår senare var hästen fortfarande till salu, men då hade priset sjunkit med 20000(!) kr. Svårsåld? Ja, åtminstone i det fallet.

Om man har prutmån på priset som privatperson varierar nog och kan ha olika anledningar. Vissa kanske börjar högt för att de tycker att hästen är värd det. Efter ett tag inser de att de inte har satt ett marknadsmässigt pris eller så måste de helt enkelt bli av med hästen och sänker priset för att nå en större grupp av köpare.

Annars kan man nog tänka sig att folk gör som vid bilaffärer, sätter ett pris med prutmån för att köpare ska få tycka att h*n gör en bra affär när priset kan prutas XXXX kr. Jag tror inte jag skulle sätta ett prutbart pris på min nuvarande häst om jag skulle sälja honom. Istället skulle jag sätta ett marknadsmässigt, men något lågt pris om jag var tvungen att få hästen såld relativt snabbt.

Min förra häst sålde jag till en kompis, även medryttare, och prutade 25 % på priset. Jag var glad att hon ville betala för hästen över huvudtaget eftersom han inte är någon ungdom, inte frisk och endast kan användas till promenadridning. Ville inte heller göra mig ovän med henne.

Hmm, undrar om det här svarade på frågorna? Nja, men nu är det skrivet så då kan jag ju lika gärna skicka det.

jag saljer hellre till ratt person till lagre pris an till nagon tavlingnerd som betalar hundratusen mer om det skulle vara aktuellt....( nu har jag inga hastar alls for tillfallet )

men fragan som sadan om det finns mycket hastar till salu och svaret ar JA, det ar helt klart koparens marknad, prutman finns nog nastan overallt just nu. det galler bara att hitta ratt hast och i djungeln av konstiga annonser med tillhorande saljare ar ju det inte sa latt anda.

Jag försöker att inte ha fler hästar hemma än vad jag klarar av rent ekonomiskt och arbetsmässigt. När det är dags att sälja vill jag inte vara tvungen att sälja till vilket pris som helst. Jag sätter ett pris, ev finns viss prutmån, men jag försöker sätta realistiska priser på en gång. Prutning hör på sätt och vis till, jag har sålt hästar för relativt högt pris utan att köparen försökt pruta. Har också försökt sälja en billig häst, då minsann skulle köpare pruta, men det gick jag inte med på.

Jag skulle aldrig skänka bort en häst. Hästar kostar att ha, den som inte inser hästens värde inser kanske heller inte vad det faktiskt kostar att hålla häst. Inköpet är i långa loppet inte den stora kostnaden.

Har ingen häst som ska säljas innan tidigast till våren. Därför vet jag inte om det är svårsålt just nu. Tidigare erfarenheter har dock lärt mig att det är mycket tillfälligheter som gör att man får sin häst/ponny såld. En annons kan resultera i ett två samtal vid ett tillfälle. Två månader senare är det konkurrens om samma häst.

Piggy

Priserna på mina hästar är aldrig prutbara. men det är av den enkla anledningen att jag säljer dom för humana priser.
Ibland går försäljningen trögt för att i nästa sekund ska alla köpa samma häst.

bara for att folk far en hast gratis eller nastan gratis innebar det inte per automatik att de skulle fa det samre, det ar den absolut varsta missuppfattningen har i livet, det handlar nog mer om att "saljaren" i det fallet inte kan acceptera att man inte far de pengarna man hoppats pa.

som jag tidigare sa hellre ratt kopare och mindre pengar an fel kopare som betalar hundratalstusen kronor och sedan inte ger hasten ett riktigt hastliv....

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är i hästköpartagen och som vanligt är det svårt. Förut vimlade det av intressanta objekt och nu, när det väl är dags att börja...
2
Svar
27
· Visningar
3 989
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Spinner här vidare på min egen tråd om man öht kan sälja hästar nu http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1129821 Sålde...
Svar
17
· Visningar
2 797
Ekonomi & Juridik Det är inte rätt att låta en ung arbetsglad häst gå och skrota i hagen när man själv inte hinner med längre. Men hur gör man för att...
Svar
10
· Visningar
3 115
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama