Spinoff på egen tråd... Städa krubban?

Sv: Spinoff på egen tråd... Städa krubban?

en gång i veckan... men detta tycker jag verierar beroende på vilket häst man har, min kan ofta lämna mat och så... ponnyerna jag haft slickar krubban så ren att den aldrig "behövts" rengöras... men åt dom rengjorde jag ca i gång/mån...

Mina hästar har inte krubba utan dom får mat i var sin hink på golvet.

Dom blir urspolade innan ny fodrig.

När det behövs, när man ser att där är foderrester. Med jämna mellanrum.
De som får mat ur hink så spolas hinken ur efter varje fodring.

...Aldrig... Min häst slickar den helt ren ;) Har väl gjort det två ggr (en gång per år) då vi har haft städdag i stallet.

1g/år

Då stallet blir städat på sommaren, av högtrycket och nått medel, köpt på Odal.
Annars behövs det inte :p Inte så att det syns iaf, men jag kan tänka mig att det skulel behövas. Men jag tror att om man stärad för ofta, så rubbar man bakteriebalansen, och det är inte bra. Därför får hästarna ha det som dom har det, om dom inte har bajsat eller så i krubban för då gör jag rent.
Annars räcker det med 1g/år.

Sällan, kanske 3-4ggr/år...:o

Varje dag!!!! :)
Hon vill inte äta från skitig "tallrik", vill du? ;)

Kanske ska svara själv också. Jag städar ur krubban med vatten och diskborste när det behövs, ca en gång i veckan och passar då på att tvätta av väggen ovanför krubbanm, den brukar inte vara allt för snygg...

Polly_Mulle skrev:
Hur ofta städar ni hästens krubba då?

Eftersom mina hästar alltid fick allt foder på marken, så hade de inte krubba, utan hink, som togs bort när de ätit klart. Därför var det lätt att skölja ur den direkt efter användning, så svaret blir tre gånger om dagen. :smirk:

När jag fortfarande hade krubba, så rengjorde jag den när jag mockade, det vill säga en gång om dagen.

Jadu på sistone för sällan, hon har haft för mycket krafftfoder kvar från morgon fodringen för att den ska gå att rengöra, utan blandat i lite godis så att hon käkar upp det istället.

Nu har jag dock bytt krafftfoder så nu går det bättre, men som sagt precis bytt så jag har inte kommit in i en regelbundhet ännu. Men minst en gång i veckan ska det bli.

varje dag :crazy: Min kära Alexander sprätter alltid upp massa spån i krubban.. Inte så gott att ha i maten kanske :p

jag behöver inte, min pålle är pedant och slickar den ren efter minsta lilla morotsbit. även utsidan!:p
men annars så beror det ju på vad hästen får för mat och hur mycket den "grisar". men
vattenhinken diskar jag ur minst 1 gång/vecka.

Senast ändrad av en moderator:

När det behövs. Min häst rensar krubban så där är aldrig minsta smula kvar.
Dock minst en gång i veckan (har såndär hink som hänger på väggen, lätt att ta bort).

"lånar" jag gör rent krubban väldigt sällan... ca 1g/mån.
pållen slickar och är noga att få i sig alla smulor:p

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 168
Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
18 368
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama