spinoff på barndomsdröm

ameo

Trådstartare
Moderator
Lucia...
Har du varit lucia?
Var du den som aldrig blev vald?
Ville du vara lucia?
Reflexioner runt detta sökes...

I mina barns skola har de lottat fram lucian bland tjejerna i många år. Det är bra. (nu återstår bara att åtminstone frivilliga killar får vara med i lottningen...) Men jag minns luciaomröstningarna från när jag gick i skolan.

Jag har aldrig någonsin varit lucia. (varken i skolan, på ridklubben eller i andra sammanhang) Det kanske inte är så konstigt att jag inte blev vald eftersom jag var klassens hackkyckling. Men faktum är att jag inte heller hade någon längtan efter att vara lucia, jag var nöjd med att vara tärna.

Sista året i gymnasiet valde klassen att lussa för klassföreståndarna. Vi tog på oss våra vita labrockar, klassen var helt enig om att Calle skulle vara lucia (klassens längsta, gängligaste kille), så han fick en luciakrona med 2 fungerande batteriljus. Resten av oss hade glitter i håret, både tjejer o killar. Det var en kul grej, som vi inte tog på särskilt stort allvar... :D
 
Jag var Lucia vid två fillfällen.

I 5e klass då ett lokalt företag "köpte" tjänsten luciatåg mot en peng till vår klass-rese-kassa. Jag blev lucia för att jag var den som lyckats få våran klass att bli vald av företaget.

På gymnasiet var jag utbytesstudent i Frankrike (i maj) och som en del av att visa "svensk kultur" så hade vi luciatåg. Jag blev vald för jag var den kortaste och våra lärare tyckte att det skulle vara effektfullt att de som gick i tåget liksom blev längre och längre.

På dagis och lågstadiet kommer jag ihåg att fröknarna lottade (om de sen faktiskt lottade eller sa att de lottade, det vet jag inte). I 9e klass fick jag inte ens vara med i 9ornas traditionella luciatåg eftersom jag var så impopulär.
 
Jag har aldrig velat vara lucia. På lågstadiet då vi hade hur många lucior som helst (alla som ville fick vara) så var jag tomte eller tärna. Senare minns jag inte om vi röstade bland de som ville eller om det lottades, men jag var aldrig en av de frivilliga.
Var lucia en gång dock, som femårig. Det var på en skola i England, då det var lite ”svenskt och exotiskt” med lucia, så jag och min syster var lucior och sjöng nån luciasång på svenska. Kanske var det som avskräckte mig. :D
 
Vi hade röstning om Lucia och "fintärnor" sin skulle gå närmast Lucian. Fruktansvärt. Jag hamnade alltid sist.
 
Nej fy, gillar inte att ”uppträda” men har varit med på massor av luciatåg.

Minns inte hur vi valde i skolan.
 
Jag var Lucia i Gnosjö församlingshem som 13-åring, mest för att det var få som ville vara Lucia och för att jag hade långt hår. Det var ungdomskören som stod för Luciatåg.
I låg- och mellanstadiet var jag tärna. Ville inte vara Lucia och få mest uppmärksamhet.
 
Jag kan bara minnas att jag varit med i ett luciatåg i skolålder och då var jag tomte och älskade det. Kan inte minnas om jag hade någon önskan om att vara lucia eller inte men har ett vagt minne om en omröstning vid något tillfälle. Har för mig att det bara var skolans kör som gick tåg varje år och där var jag aldrig med. På dagis hade vi fler tåg men då var det inte heller någon begränsning på antalet lucior.
 
Minns bara högstadiet då typ 5 tjejer var med i omröstningen om att bli lucia, sattes upp bilder på dom och man fick rösta på en lapp.... Jag ville inte vara lucia och hade nog inte ens nominerats ändå ;)
Jag älskade dock att vara med i tåget och sjunga i skolkören!
 
Jag var lucia i ettan. Troligen främst för att jag kunde läsa och lära mig en vers utantill ;) det var tradition att det skulle vara en etta som var lucia för skolan samt på ett par äldreboenden och ett annat evenemang. Efter det var jag tärna i elva år och nöjd med det 😁
 
På dagis ville jag alltid vara tomte, senare tärna. Gillade ej att stå i centrum så ville verkligen inte vara lucia.
Minns inte hur lucia valdes, men det var alltid dom "fina, duktiga och snälla" tjejerna som blev valda. Sen att dom inte var så snälla när inte läraren såg på var en annan femma :p
 
Lucia...
Har du varit lucia?
Var du den som aldrig blev vald?
Ville du vara lucia?
Reflexioner runt detta sökes...
Jag har varit Lucia, dock bara hemma, i skolan var jag alltid tärna.
Det som grämer mig mest när det gäller Lucia, är att jag sökte för att få va med i kommunens Lucia-tåg, där det är 10 som får va med och sen röstas det vem som blir Lucia.
Det året jag fick va med var det alla min kompisar från kören som kom med, nä jag blev ej antagen istället fick en annan tjej som inte alls kunde sjunga bli antagen.
Hade varit det bästa lucia tåget ever annars med 10 st som sjöng i samma kör, men nepp så blev det inte.

Var lite bitter och ledsen över det, sen 2 år senare sökte syrran och hon ser mycket bättre ut än mig och är mer populär. Hon fick inte heller va me. Visade sig att det var diskriminering, då de gick på gamla meriter typ...små orter där alla känner alla å vet vad "mormors mor" gjort typ.... baaaaah. Så glad att jag flyttade därifrån....
 
Har aldrig varit lucia och ville aldrig vara, tomte var min grej ända sedan dagis. På dagis fick alla vara det som ville så fanns många lucior och tomtar, tror det var samma i ettan med. I övrigt har jag varit totalt ointresserad av luciatåget att det inte lagts på minnet hur det var.
 
Jag var ofta tomte! Det var alltid jag och en till som var tomtar vare sig vi fick det eller inte.
Orimligt att ha ett luciatåg utan tomtar :crazy:
Samma här! Alltid tomte, från lågstadiet till gymnasiet :D
Vi brukade roa oss med att hitta på småbus, typ nalla pepparkakor, tipp-tappa på bord, dra ner mössan över ansiktet på folk (som inte hade vett att ta av den inomhus), osv. under uppträdandet.
 
Jag fick, efter många år som tärna långt bak i ledet, bli Lucia i kyrkans barngrupp (jag var tonåring och längst). Det var svindlande; luciakronan hade levande, väldigt höga ljus på en krona lindad med lingonris, och jag hade en fuktad näsduk över håret ifall det skulle bli eldsvåda. Tack och lov fattade jag inte eld, men jag pillade stearin ur mitt långa hår i minst en vecka efteråt. Jag tyckte helt klart att det var värt det.

Lucia har alltid varit speciell för mig, jag vet egentligen inte varför. När jag blev lite äldre och bodde utomlands, brukade min mamma ringa upp mig på luciamorgonen och hålla luren framför TV:n så jag fick höra luciasången. Jag minns att jag en gång grät lite av hemlängtan just då.

I år mer eller mindre missade vi hela luciagrejen. Men jag hade bakat lussekatter några dar innan. Alltid nåt.....
 
Jag övertalades/tvingades att vara med i omröstning för lucia en gång, för sjävklart skulle det röstas mellan tjejerna i klassen som hade långt, blont hår (jag var en av dem). Eftersom de i klassen inte direkt tyckte om mig så skrattade den utvalda lucian hånfullt åt mig för att jag ens hade "valt" att vara med i någon omröstning, för det var från första sekund helt givet att ingen skulle rösta på mig. Det där med luciafirande har aldrig varit något jag tyckt om.
 
Jag var lucia i sexan, och då enbart för att det drogs lott. Jag var så utfryst så det fanns inte en chans att jag hade vunnit om det var omröstning som gällde. Jag har aldrig brytt mig om att stå i centrum, så i alla andra luciatåg jag deltagit i har jag varit tärna och varit nöjd med det, men det var kul att få vara lucia den gången bara för att få sticka i ögonen på mina plågoandar. :cool:
 
Jag övertalades/tvingades att vara med i omröstning för lucia en gång, för sjävklart skulle det röstas mellan tjejerna i klassen som hade långt, blont hår (jag var en av dem). Eftersom de i klassen inte direkt tyckte om mig så skrattade den utvalda lucian hånfullt åt mig för att jag ens hade "valt" att vara med i någon omröstning, för det var från första sekund helt givet att ingen skulle rösta på mig. Det där med luciafirande har aldrig varit något jag tyckt om.
Riktiga lucia var brunett och troligen inte så populär eftersom de drog ut ögonen på henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp