Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

om man bara visste det..=(

men jag tror faktiskt på den teorin, det verkar klokt ;)

om man bara visste det..=(

men jag tror faktiskt på den teorin, det verkar klokt ;)

Håller med axel, här kommer du yngst och allt och bara löser det som alla gamla tanter klurat på i flera dagar:p :bow:

Håller med axel, här kommer du yngst och allt och bara löser det som alla gamla tanter klurat på i flera dagar:p :bow:

Tant kan du vara själv!:angel: :p Men får att återgå till ämnet så har jag idag hoppat min lille unghäst för första gången sen vilan i höstas = minst 8 veckor sen han såg en bom.
Och vid framridningen idag var han lösgjord och fin omedelbart utan några större åthävor, han sträckte självmant sig framåt nedåt så fort jag tog tyglarna och jobbade sen på som hejsan!

Detta är helt klart ett resultat av den senaste tidens träning, sen ska jag inte säga att han varit svår att få loss innan heller men nu är det löjligt lätt. Jag tror också på att dessa övningar ger lugna fina hästar.

Han hoppade dessutom kalas på den lilla serie vi satte upp, gick lugnt in i trav men var ändå med och jobbade på inne i serien som var ganska trång med avsikt att få honom att hoppa upp sig lite bättre.

Jag tror att detta grundarbete gör att hästen har lättare för att komma i harmoni och inte kämpa emot i början av passet. Så känns det iaf på min lille buse.

God Jul på er alla!:p

ehh. ja?
den varken trycker eller sladdar. men svänger för att jag leder med inner hand, om jag sitter kvar i position - nej. sitter jag stilla och rakt, och BARA för ut inner hand - så går hästen kvar - men böjer huvudet/halsen, följer tygeln.

trampar jag ner i inner stigbygel, vrider mig - och för ut handen - ja DÅ svänger hästen.

Ja jag håller med om att det går att rida hästen böjd och rakt fram. annars vore det ju underligt.:crazy:

Inte heller jag styr med tygeln utan med vikten.
Ligger vikten på mitten så går hästen rakt fram - läggs den inåt så följer ju hästen den och går in på en volt.

Så där är vi eniga.:)

Min häst svänger alltså inte av att jag vrider axlarna, - utan svänger för vikthjälper, men det är lättast att gå i samma rikting som axlarna/bogarna pekar...
Liksom det är lättast att gå dit näsan pekar:D

Vad jag pratade om är att olika rörelser kompenseras i kroppen av reflexer.

Du kan ju flytta handen i sidled på flera sätt.
Har du hög muskeltonus och använder buktrycket så kan du behålla hållningen i bålen och kompensera den ändrade 'formen'

Har du lägre muskeltonus - så gör kroppen på ett mer energibesparande sätt. Och rörelser fortplantas genom ryggraden.

Var det inte du som svängde hästen genom att vrida på huvudet?
Om du står på golvet eller ännu hellre på en balansbräda känner du då att du kan vrida på huvudet på olika sätt. ju större rörelse - ju längre ned i kroppen kommer den att fortplantas, om du är helt avspänd .
Gör den riktigt stor så borde du känna skillnad i fötterna.

Gör även ett litet ledande tygeltag som du kompenserar - genom att aktivt behålla din hållning.
Gör sedan ett stort som du låter fortplanta sig..

Samma sak är det ju med att länga formen på hästen genom att gå fram med handen - eller überstreichen - där handen går fram och hästen skall gå kvar i fomen

- det sätter igång olika reflexsystem i kroppen

Bra ridundervisning slår på bra och underlättande relfexer hos ryttaren , som sätter igång rätt reflexer hos hästen.

Det är väl det som hela grejen med centrerad rining går ut på....
-----------------
Ang frågan vi diskuterar
Det går ju inte att klockrent säga vad som händer i varje enskild människas kropp i varje enskilt tillfälle.
När Mailnsky beskrev sin övning och vad som hände då så gav jag en trolig tolkning på vad som hände och varför det funkade på det sätt det gjorde.
Om man låter rörelser fortplanats i kroppen, så kan en så enkel sak som att flytta handen innåt i en större rörelse slå på exakt rätt balanserande reflexer som gör det lätt för hästen att bära ryttaren på en volt.

Däremot...
99 procent av alla ryttare som drar innehanden bakåt - låser höftleden på insidan - det blockerar det inre bakbenet.

Samtidigt så förskjuter de sina skuldror utåt - hästen tappar sin rakriktning - och får fel vikthjälp.
de brukar även vika sig i midjan varpå hästen hindras att balansera.

Ett annat aber är ju att hästens bakbensrörelser - om den arbetar rätt fortplantas genom kroppen hela vägen fram genom halskotpelaren. _ Om de inte hindras på vägen

Balkenhol påpekade ju hur viktigt det är att släppa igenom hästens rörelser i höftleden - all spänning där - försvårar för hästen.

true blue brukar med en åsnas envishet påpeka att hästens måste ges frihet fram för dessa halsrörelser, om hästen skall kunna arbeta rätt.:cool:

Veterinärernas lärare i anatomi ochmig veterligen vår enda expert på ryggens rörelser påpekar också på kursen "hästens förutsättningar för arbete" att en aktiv hand - blockerar halsen - och blockerar därmed ryggen och bakbenen.

Bakåtverkande tygeltag med inenrhanden försvårar alltså på en mängd olika sätt för hästen att göra rätt.

Därför är det inte en subtil skillnad på ett ledande tygeltag innåt - och ett bakåtverkande tygeltag.

i min värld behöver hästen optimala förutsättningar - för att röra sig med optimal gång.

men det är ju min erfarenhet

Senast ändrad:

Det låter som att ni hade en väldigt roligt träningspass du och din pålle!!

Kul när det fungerar!!

God Jul på dig också!!!

Ja jag håller med om att det går att rida hästen böjd och rakt fram. annars vore det ju underligt.:crazy:

Inte heller jag styr med tygeln utan med vikten.
Ligger vikten på mitten så går hästen rakt fram - läggs den inåt så följer ju hästen den och går in på en volt.

Så där är vi eniga.:)

Min häst svänger alltså inte av att jag vrider axlarna, - utan svänger för vikthjälper, men det är lättast att gå i samma rikting som axlarna/bogarna pekar...
Liksom det är lättast att gå dit näsan pekar:D

Vad jag pratade om är att olika rörelser kompenseras i kroppen av reflexer.

Du kan ju flytta handen i sidled på flera sätt.
Har du hög muskeltonus och använder buktrycket så kan du behålla hållningen i bålen och kompensera den ändrade 'formen'

Har du lägre muskeltonus - så gör kroppen på ett mer energibesparande sätt. Och rörelser fortplantas genom ryggraden.

Var det inte du som svängde hästen genom att vrida på huvudet?
Om du står på golvet eller ännu hellre på en balansbräda känner du då att du kan vrida på huvudet på olika sätt. ju större rörelse - ju längre ned i kroppen kommer den att fortplantas, om du är helt avspänd .
Gör den riktigt stor så borde du känna skillnad i fötterna.

Gör även ett litet ledande tygeltag som du kompenserar - genom att aktivt behålla din hållning.
Gör sedan ett stort som du låter fortplanta sig..

Samma sak är det ju med att länga formen på hästen genom att gå fram med handen - eller überstreichen - där handen går fram och hästen skall gå kvar i fomen

- det sätter igång olika reflexsystem i kroppen

Bra ridundervisning slår på bra och underlättande relfexer hos ryttaren , som sätter igång rätt reflexer hos hästen.

Det är väl det som hela grejen med centrerad rining går ut på....
-----------------
Ang frågan vi diskuterar
Det går ju inte att klockrent säga vad som händer i varje enskild människas kropp i varje enskilt tillfälle.
När Mailnsky beskrev sin övning och vad som hände då så gav jag en trolig tolkning på vad som hände och varför det funkade på det sätt det gjorde.
Om man låter rörelser fortplanats i kroppen, så kan en så enkel sak som att flytta handen innåt i en större rörelse slå på exakt rätt balanserande reflexer som gör det lätt för hästen att bära ryttaren på en volt.

Däremot...
99 procent av alla ryttare som drar innehanden bakåt - låser höftleden på insidan - det blockerar det inre bakbenet.

Samtidigt så förskjuter de sina skuldror utåt - hästen tappar sin rakriktning - och får fel vikthjälp.
de brukar även vika sig i midjan varpå hästen hindras att balansera.

Ett annat aber är ju att hästens bakbensrörelser - om den arbetar rätt fortplantas genom kroppen hela vägen fram genom halskotpelaren. _ Om de inte hindras på vägen

Balkenhol påpekade ju hur viktigt det är att släppa igenom hästens rörelser i höftleden - all spänning där - försvårar för hästen.

true blue brukar med en åsnas envishet påpeka att hästens måste ges frihet fram för dessa halsrörelser, om hästen skall kunna arbeta rätt.:cool:

Veterinärernas lärare i anatomi ochmig veterligen vår enda expert på ryggens rörelser påpekar också på kursen "hästens förutsättningar för arbete" att en aktiv hand - blockerar halsen - och blockerar därmed ryggen och bakbenen.

Bakåtverkande tygeltag med inenrhanden försvårar alltså på en mängd olika sätt för hästen att göra rätt.

Därför är det inte en subtil skillnad på ett ledande tygeltag innåt - och ett bakåtverkande tygeltag.

i min värld behöver hästen optimala förutsättningar - för att röra sig med optimal gång.

men det är ju min erfarenhet

Susan, jag ser att det blivit ett missförstånd runt min formulering tidigare som lett till en del kaos. När jag skrev SUBTIL skillnad så var det inte så att jag menade att det var marginell skillnad i sig mellan bakåtverkande och sidoledande tygeltag. Jag menade det som att det var en viktigt och viss skillnad mellan om vi pratade sidoledande ELLER bakåtverkande tygeltag. Jag pratade om det sidoledande tygeltaget i M's övning, och du började prata om bakåtverkande tygeltag. Min avsikt var att säga att det var en viss betydnade liten skillnad mellan vad vi pratade om. Men den formuleringen kan lätt misstolkas då den var luddigt använd det ser jag nu. Jag förstår att du reagerade och vart det spårat ut missförståndmässigt. har ALDRIG avsett att föreslå att skillnaden i dessa olika tygeltags effekter är marginell och intetsägande. klantigt av mig, men jag blir lite chockad att du på fullt allvar trodde att jag var så pantad att jag inte tycker det är ngn skillnad på bakåtverkande hjälp och ett ledande tygeltag.....

jag håller HELT med om det bakåtverkande tygeltagets effekt och det är väl det stora misstaget man gör OFTA, att oavsett om man avsett det eller ej så har man råkat verka bakåt - eller nästan ännu värre - man har ej koordinerat hjälperna till 100%, så att framåtdrivande hjälp krockar med en bakåtverkande hand - och då blir det fel, låst och pannkaka....

Senast ändrad:

Vet du!!

Jag är så glad att jag skrev om min träning här och att det funkar så bra för dig, det verkar ha gett en del positivt, och lite negativt också måste jag säga enl annan tråd.

De som har fått platser för nästa termin för denna tränare är nu klara för våren -07.. jag står som 11:e reserv :mad:

Med en stor portion tur kanske jag får rida EN gång för honom innan sommaren.

Men, men.. det är bara att ge sig ut och tävla så kanske de ger mig en plats för att jag inte ska skämma ut klubben.. :eek:

*KL*
Varför skäms "alla här" för att göra förhållningar eller annat än ledande tygeltag?
Sen är det hela trådar om fördelar med att rida med Kandar, vilket man inte brukar leda med.
att rida med en hård hand eller att hålla i ramen utan en levande hand är ajabaja.
Men en levande hand som efter en förhållning ger en eftergift- skulle det vara fel.
alla de tränare som jag har haft anser inte det.

att trampa ner i ytterst. på en ok häst må vara hänt, men I den andra tråden var det en som redan överbelastar det yttre:confused: :crazy:

Vet du!!

Jag är så glad att jag skrev om min träning här och att det funkar så bra för dig, det verkar ha gett en del positivt, och lite negativt också måste jag säga enl annan tråd.

De som har fått platser för nästa termin för denna tränare är nu klara för våren -07.. jag står som 11:e reserv :mad:

Med en stor portion tur kanske jag får rida EN gång för honom innan sommaren.

Men, men.. det är bara att ge sig ut och tävla så kanske de ger mig en plats för att jag inte ska skämma ut klubben.. :eek:

Javisst är det kul när nåt funkar?:) Idag var en höjdardag med pigg och glad 4-åring som lösgjord och fin jobbade på och hoppade mig nästan ur sadeln!:eek: Det är ju suveränt när man kan lägga ihop alla olika tekniker och verktyg som man får och få det att funka i verkligheten.

Stackars dig som hamnade så långt ned på listan...:( men du vet hur det är med hästar, de skadar sig stup i kvarten så du kanske kommer med snabbare än vad du tror!
Annars lät ju greppet att komma ut och tävla som en smart grej...inte för att jag tror du skulle skämma ut klubben utan för att komma ut och ha KUL!!!! Det är ju därför man tävlar, iaf tävlar jag därför. Måste få den där adrenalinkicken...tänk när man står där i startfållan i årets första FT...dressyren har gått bra, hoppningen nolla och DÄR gick starten och skimmeln FLYGER ur startfållan...YIPPEEEE snart är det vår!:bump: :bump: :bump:

Det låter som att ni hade en väldigt roligt träningspass du och din pålle!!

Kul när det fungerar!!

God Jul på dig också!!!

Japp! Finns väl ingen bättre känsla än när man har ett riktigt bra pass ihop?

Ha det!

*KL*

att trampa ner i ytterst. på en ok häst må vara hänt, men I den andra tråden var det en som redan överbelastar det yttre:confused: :crazy:

Är egentligen trött på den delen av diskussionen:crazy: Men för din skull då :D

Om hästen har svårt att få in vä bak i höger varv så överbelstar den inte ytter utan inner som jag tänker. Och så var Susans exempel när jag väl fattade det (:confused: ). Då trycker den inåt:idea: (Kan ha missförstått pga slarvig läsning men men)

jag menar att vi tänkte så olika. Fazers häst (stod inte i ursprungsfrågan) hade svårt motsatt dvs tryckte utåt i hö varv (fattade jag sen).
Då går det ju iknte att trampa ner i ytterst.:crazy:

På Susans exempel trycker den istället utåt i varv.

Det var liksom grejen.

Har inte läst allt igen för det orkar jag inte. Och struntar i om beskrivningar ändrats eller hur det var.

Men om hästen är "banan åt vänster" i hö varv så fungerar det bra att tänka trampa ner i ytter. Liksom de andra sätten som även dressyr majen tex skrev. (SOm jag gjort också)

Det är det enda, jag har inte sagt något annat. Om hästen trycker utåt kan man självklart inte trampa ytter:eek: :mad:

F ö är hästen ok men har tidigare tryckt inåt i höger varv, dvs vä bakben utanför.

Däremot...

Men varken malinsky eller nån annan pratade om bakåtverkande tygeltag i den övningen :confused: Förutsätter du att de som skriver här använt bakåtverkande tygeltag i övningen som de beskriver?:crazy:

Ang ämnet i tråden, vad tror du om Lancets teori ang lugnande?

Men varken malinsky eller nån annan pratade om bakåtverkande tygeltag i den övningen :confused: Förutsätter du att de som skriver här använt bakåtverkande tygeltag i övningen som de beskriver?:crazy:

Ja och nu är vi tillbaks på ruta ett för det var precis där diskussionen spårade ut, när jag pratade om Malinsksy övningen och Susan svarade runt bakåtverkande tygeltag. då drog jag in den "subtila" skillnaden, dvs att det är en hel del skillnad, ,men uttryckte mig klantigt. men saken varstår: det var inte bakåtverkande det var frågan om till att börja med i diskussionen, även om Susan redogjorde en massa runt bakåtverkande tygeltag.

Alla tygeltag är väl bakåtverkande egentligen, mer eller mindre, eftersom bettet och munnen ändå alltid är framför handen. Man kan inte i tygeln utan att det på något sätt verkar bakåt för hästen.

Men jag fattade heller inte malinskys övning som mest bakåtverkande utan ledande tygeltag.

Det är bara extremt svårt att inte ta ett bakåttygeltag när man tar ledande tygeltag på en volt eftersom hästen är böjd. Man måste först ta fram handen och sedan framåt utåt med handen och det är inte många som gör utan dom flesta tar tygeltaget utåt och det blir mkt bakåt eftersom hästen är böjd.

Jo det är sant, och särskilt om hästen vill gå iväg pga spänd så blir det nog mer eller mindre medvetet bakåt pga det också.

Så självklart är det viktigt att påpeka det som en fara med alla ledande tygeltag på volten.

Men liksom annat som beskrivs här så kan man kanske inte förutsätta att alla andra gör det på fel sätt:confused:

Eller så är det kanske så, ja.

Tillägg:

Och ska man vara noga blir det ju i någon mån bakåtverkande hur man än gör, i hästens mun, om man inte ställer väldigt hårt vill säga.

Frågan är väl var gränsen går i så fall mellan de 99% och övriga:confused:

Och för att undvika missförstånd så menade jag att det är EXTRA lätt i denna övning att bli bakåtverkande eftersom man inte använder ytter utan den mer eller mindre automatiska bromsreflexen om hästen är spänd och vill ranta på, kommer i inner då:crazy:

Det är lätt att missförstås i skrift, uppenbarligen, därför kanske onödigt förtydligande.

Först - tack för att du alltid håller dig till saken

Och så var Susans exempel när jag väl fattade det (:confused: ).

Vi har ibland så olika infallsvinkel att det tar lite tid att se om vi pratar om samma sak.

Eftrsom jag lägger in aspekten med ryttarens snedhet som ibland kanske är huvudorsaken ... så blir det ju lite annorlunda.

Den häst jag hade som mental bild föll in åt höger och böjde sig inte i höger varv. Eftrsom jag i mitt fall vet att jag bidrar till detta så tarmpade jag mer i ytter för att belasta jämnare.

Om man är intresserad som du är så kan man ju sätta sig in varandras system och föra en dialog. Då ligger man ju ofta ganska nära varandra.

"Mitt system" ( jag har inte hittat på det) plockar ner hjälperna mycket mer än det gängse systsemet. Därför kan det verka "konstigt".
Eftrsom koordinationen är mer söbderdelad - avancerad så kan jag stå i ytter men ändå lägga vikten inåt.
Läggs inte vikten inåt så vänder ju hästen inte - men den kan ju å andra sidan inte böja sig om vikten läggs för mycket inåt.

Vid varje tillfälle så får man ju känna av _var hästen vill ha en_
Var kan jag placera mig för att underlätta mest för hästen?

I mitt fall så får jag i höger varv flytta vikten lite till den yttres tigbygeln för då för hästen lättare att balsnera och därmed böja sig och vänd apå rätt sätt.

I vänser varv så måste jag fokusera på att lägga vikten inåt bättre, men det gör jag med bröstkorgen.

jag kan förklara varför om du är intresserad, annars slutar jag här - så inte varje inlägg blir en kilometer :)

Tack igen för din saklighet:bow:

är det nån räls att följa här? - eftersom du kan säga exakt när saker spårar ur?

om du böjer hästen med innertygeln- så ser jag det som ett bakåtverkande tygeltag

Senast ändrad:

Jo det är sant, och särskilt om hästen vill gå iväg pga spänd så blir det nog mer eller mindre medvetet bakåt pga det också.

Nej jag förutsätter inte att alla gör på fel sätt, - men jag är medveten om skillnaden i prestation påverkas väldigt mycket om var man lägger fokus.

Angående era slutsatster om rollkur så blev jag deprimerad.

Om det vore så enkelt att man höll ner huvudet på hästens så blev den lycklig - så skulle ju både veterinärer och hovslagare vara väldigt lyckliga (hoppsan) - man skulle ju aldrig behöva ge hästen lugnande.

Vad det gäller emotioner så vet man inte exakt hus det fungerar -

Om det är individens tolkning som kommer före emotionen ( i det här fallet rädsla) eller om en upplevelse tolkas av den emotion som individen känner.

Det viktigaste är dock att det som synns utanpå inte alltid speglar det som sker innuti :idea:
Jag kan förklara detta med stresströsklar om du vill.
( jag har ju läst lite psykologi och etologi)

Förmodligen finns det ett samband mellan hållning och stresssystem -

men att hållningen styr stresssystemet är ju en förhastad slutsats.

I själva verket oroas etologer över mängden andra andra skadliga hormoner som utsöndras när hästen tvingas in i en hållning.
Det finns ju också en mängd olika hormoner - inte bara två -

Även detta kanjag förklara ur ett vetenskapligt perspektiv - jag har tom skrivit en artikel om det. Inte just om rollkur - utan om inlärningspsykologi och rädsla i allmänhet

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka