Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
om man bara visste det..=(
men jag tror faktiskt på den teorin, det verkar klokt
Håller med axel, här kommer du yngst och allt och bara löser det som alla gamla tanter klurat på i flera dagar
ehh. ja?
den varken trycker eller sladdar. men svänger för att jag leder med inner hand, om jag sitter kvar i position - nej. sitter jag stilla och rakt, och BARA för ut inner hand - så går hästen kvar - men böjer huvudet/halsen, följer tygeln.
trampar jag ner i inner stigbygel, vrider mig - och för ut handen - ja DÅ svänger hästen.
Ja jag håller med om att det går att rida hästen böjd och rakt fram. annars vore det ju underligt.
Inte heller jag styr med tygeln utan med vikten.
Ligger vikten på mitten så går hästen rakt fram - läggs den inåt så följer ju hästen den och går in på en volt.
Så där är vi eniga.
Min häst svänger alltså inte av att jag vrider axlarna, - utan svänger för vikthjälper, men det är lättast att gå i samma rikting som axlarna/bogarna pekar...
Liksom det är lättast att gå dit näsan pekar
Vad jag pratade om är att olika rörelser kompenseras i kroppen av reflexer.
Du kan ju flytta handen i sidled på flera sätt.
Har du hög muskeltonus och använder buktrycket så kan du behålla hållningen i bålen och kompensera den ändrade 'formen'
Har du lägre muskeltonus - så gör kroppen på ett mer energibesparande sätt. Och rörelser fortplantas genom ryggraden.
Var det inte du som svängde hästen genom att vrida på huvudet?
Om du står på golvet eller ännu hellre på en balansbräda känner du då att du kan vrida på huvudet på olika sätt. ju större rörelse - ju längre ned i kroppen kommer den att fortplantas, om du är helt avspänd .
Gör den riktigt stor så borde du känna skillnad i fötterna.
Gör även ett litet ledande tygeltag som du kompenserar - genom att aktivt behålla din hållning.
Gör sedan ett stort som du låter fortplanta sig..
Samma sak är det ju med att länga formen på hästen genom att gå fram med handen - eller überstreichen - där handen går fram och hästen skall gå kvar i fomen
- det sätter igång olika reflexsystem i kroppen
Bra ridundervisning slår på bra och underlättande relfexer hos ryttaren , som sätter igång rätt reflexer hos hästen.
Det är väl det som hela grejen med centrerad rining går ut på....
-----------------
Ang frågan vi diskuterar
Det går ju inte att klockrent säga vad som händer i varje enskild människas kropp i varje enskilt tillfälle.
När Mailnsky beskrev sin övning och vad som hände då så gav jag en trolig tolkning på vad som hände och varför det funkade på det sätt det gjorde.
Om man låter rörelser fortplanats i kroppen, så kan en så enkel sak som att flytta handen innåt i en större rörelse slå på exakt rätt balanserande reflexer som gör det lätt för hästen att bära ryttaren på en volt.
Däremot...
99 procent av alla ryttare som drar innehanden bakåt - låser höftleden på insidan - det blockerar det inre bakbenet.
Samtidigt så förskjuter de sina skuldror utåt - hästen tappar sin rakriktning - och får fel vikthjälp.
de brukar även vika sig i midjan varpå hästen hindras att balansera.
Ett annat aber är ju att hästens bakbensrörelser - om den arbetar rätt fortplantas genom kroppen hela vägen fram genom halskotpelaren. _ Om de inte hindras på vägen
Balkenhol påpekade ju hur viktigt det är att släppa igenom hästens rörelser i höftleden - all spänning där - försvårar för hästen.
true blue brukar med en åsnas envishet påpeka att hästens måste ges frihet fram för dessa halsrörelser, om hästen skall kunna arbeta rätt.
Veterinärernas lärare i anatomi ochmig veterligen vår enda expert på ryggens rörelser påpekar också på kursen "hästens förutsättningar för arbete" att en aktiv hand - blockerar halsen - och blockerar därmed ryggen och bakbenen.
Bakåtverkande tygeltag med inenrhanden försvårar alltså på en mängd olika sätt för hästen att göra rätt.
Därför är det inte en subtil skillnad på ett ledande tygeltag innåt - och ett bakåtverkande tygeltag.
i min värld behöver hästen optimala förutsättningar - för att röra sig med optimal gång.
men det är ju min erfarenhet
Vet du!!
Jag är så glad att jag skrev om min träning här och att det funkar så bra för dig, det verkar ha gett en del positivt, och lite negativt också måste jag säga enl annan tråd.
De som har fått platser för nästa termin för denna tränare är nu klara för våren -07.. jag står som 11:e reserv
Med en stor portion tur kanske jag får rida EN gång för honom innan sommaren.
Men, men.. det är bara att ge sig ut och tävla så kanske de ger mig en plats för att jag inte ska skämma ut klubben..
Det låter som att ni hade en väldigt roligt träningspass du och din pålle!!
Kul när det fungerar!!
God Jul på dig också!!!
*KL*
att trampa ner i ytterst. på en ok häst må vara hänt, men I den andra tråden var det en som redan överbelastar det yttre
Däremot...
99 procent av alla ryttare som drar innehanden bakåt - låser höftleden på insidan - det blockerar det inre bakbenet.
Bakåtverkande tygeltag med inenrhanden försvårar alltså på en mängd olika sätt för hästen att göra rätt.
Därför är det inte en subtil skillnad på ett ledande tygeltag innåt - och ett bakåtverkande tygeltag.
Men varken malinsky eller nån annan pratade om bakåtverkande tygeltag i den övningen Förutsätter du att de som skriver här använt bakåtverkande tygeltag i övningen som de beskriver?
Och så var Susans exempel när jag väl fattade det ( ).
Jo det är sant, och särskilt om hästen vill gå iväg pga spänd så blir det nog mer eller mindre medvetet bakåt pga det också.