Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

rent tekniskt akademiskt så kan man ju diskutera - om det är ett bakåtverkande tygeltag, det kan jag kanske hålla med om.

Men det är vad jag menar att de flesta tygeltag är också mer eller mindre eftersom munnen är framför handen även vid ridning fast ännu mer vid tömkörning. (Fast där kan man ju faktiskt också lättare få ledande utan bakåtverkan beroende på var man står..)

Delvis KL

Tömkörning:

Ang tömkörning är jag inte något vidare skicklig men har fått en lektion av en duktig person en gång, och sedan dess gör jag lite annorlunda än tidigare.

Jag använder (som jag skrivit förrut) gjord med stigbyglar elelr sadel med korta läder. Man kan välja att fästa stigbyglarna med ett snöre eller rem under magen så de inte kommer ut så långt, eller låta dem gå ut långt och få bra ledande tag genom det.

Gramankoppling använder jag aldrig sedan dess, hade på inner förr jag också.

Men nu tömkör jag mindre på volt och använder mer hela ridbanan,
och även töm runt baken (som axel), som en extra "hjälp", vilket jag tycker fungerar bra.

Men det hade ju inte med övningen att göra.

Rollkur, depressioner mm

Susan:

Ang rollkur så behöver du inte bli deprimerad eftersom ingen av oss förespråkade rollkur öht. Det handlade om ifall hästen blev lugnare av att arbeta med ryggen/överlinjen framåt neråt som jag fattade det. Ja, det Lancet läst handlade om rollkur, men Lancet och vi andra gjorde bara en koppling till varför malinskys övning kan verka extremt snabbt lugnande (även om inget säger för det att man ska rida så annat än undantagsvis och av speciella skäl)

Jag tror knappast nån av oss tänker börja med rollkur för att få hästen lugn och lycklig.:angel:

Men man måste ju tänka över det man får veta. Kanske sker samma sak även då hästen arbetar rätt, med ryggverksamhet och lite åt låg form. Jag svarade enbart utifrån mej just nu att hästen verkar slappna av nästan oavsett övernergi mm när hon kommer till arbete i en bra lite lägre form. Mycket thydligt som jag beskrev.
N'r man sen kräver lite mer och höjer formen ökar aktiviteten förstås men även "vakenheten". Visserligen beroende på jobbigare förstås, men även tror ajg det har något med Lancets idé att göra faktiskt.

Det är långt fårn rollkur det ajg pratar om och även de andra här vågar jag påstå. Förstår faktiskt inte varför du skule behöva bli deprimerad av det:confused: :eek:

Oj,långt blev det, ber om ursäkt, ska hålla mej kort i fortsättningen.:crazy: Så ni orkar läsa:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Angående kramning. Förra helgen när min dressyrtränare (från Tyskland )var här så var det en av dom som var med som hade en häst som blev ganska obalanserad innan fattningarna och då fick hon krama i yttertygeln (fri i inner) så hästen började trava mer bam-bam-bam innan fattningen dvs hästen fick lära sig själv att koordinera sina ben och balansera sig innan fattningen hon sa att då slipper man sitta och tänka själv i vilket moment hästens ben befinner sig för hon sa att det är långt ifrån alla som klarar av det och hästen ordnar faktiskt upp sådant själv och det gjorde den det tog 3ggr så hade hästen förstått.

Och bara för att vara lite irriterande så har denna elev tränat periodvis 2ggr i veckan i över ett år för en bokstavstränare högre än C kan jag säga iallafall bara för att ingen skall förstå vem jag menar , på en lektion hade hon ordnat upp egentliga småsaker rena grundsaker som efter ett år ännu inte har fungerat :confused:

Jag vet att jag påpekade detta för henne för en tid sedan att jag tyckte det var konstigt att efter så lång tid att hon inte fått bukt på rena grundsaker , hon hade frågat tränaren som svarade att "Det tar lång tid sätta grunderna" :confused: Men det tog en!!! lektion för min tränare att reda ut dessa saker, så är det fatt med en del av våra bokstavstränare :mad: Dom har helt enkelt inget fungerande system. Nu är hon så fruktansvärt besviken och ledsen stackarn (eleven alltså) att ha lagt nästan över 100 tusen på något som någon annan ordnade upp för 400 spänn.

Det är visserligen inte första gången som jag har varit med om något sådant så jag är inte vidare förvånad men det är därför jag tappat helt förtroendet för en del av dom svenska tränarna.

Tilläggas skall ju oxå att eleven tyckte innan hon hade ridit för min tränare att denna tränaren var bra och att hon hade fått mkt hjälp vilket hon givetvis inte tycker nu , så allt är relativt som jag brukar säga.

Den stora skillnaden tror jag oxå är att här i Sverige så rider dom inte så många olika hästar som dom får göra som beridare och tränare i Tyskland. Vad för problem som än uppstår så har beridarna alltid träffat en sådan häst innan och fått lära sig reda ut problemet, dom rider och utbildar säkert mer olika hästar på ett halvår än vad dom flesta Svenska ryttarna och tränarna rider på en hel livstid.

Senast ändrad:

Nu var det ju tilll axel men jag vill bara påpeka att det kan ju faktiskt ibland hända att man får liknande upplevelser om man byter tränare i Sverige också.

Man kan ju ha olika fokus och tänk.

Bla ang krama inner så gjorde jag det ock tyckte det var alldeles utmärkt särskilt i det varv hästen först hade svårast dvs höger.
Sen fick jag tillsägelse av tränaren när hon såg det :angel: att det fick jag inte alls göra, utan tvingades fatta lite som du beskriver (dvs det ser ut så, bäst att jag förtydigar, jag kan ju inte veta eftersom jag inte var där och kan tolka dej fel)

Nu kramr jag ytter mer (vilket hon tjatar om jämt fö) och får vbetydligt bättre kvalité i fattningarna. MEn det är ju möjligt och kanse t om troligt, vad vet jag, att din tränare menade på ett betydligt mer anvacerat sätt än min, det är ju myckedt möjligt, förstås.:crazy:

Riktigt trevligt första inlägg :D. Nu är jag lite gammal så jag vet inte om jag använder moderna utryck rätt (korrigera mig gärna youngsters om det blir fel)

Men jag tror WORD är passande.

jag tänkte senare, det med bakåtverkande tygeltag är något jag fått inpränatat av min tränare, och jag känenr själv skillnanden så fort handen börjar tänka bakåt.

Rent tekniskt kan jag inte redogöra för hur varför ( jag kan fråga nästa gång) Menjag tror att det handalr om att släppa igeom i den egnakroppen - så fort man låser handen så bromsar man rörelse

och då kommer vi osökt in på detta......

Men du säger ju krama _ytter_ och i en fattning så skall man ju ta tillbaka balansen på ytterbak för att få en rund galopp
- att bromsa yttersidan är helt logiskt och släppa fram insidan i en fattning är ju helt logisk.

Likaså att i ett byte bromsa "den nya" yttersidan.Likväl som att släppa fram den nya insidan i sitt säte

Min erfarenhet är att kvaliteten ( ur samlingssynpunkt ) på skolorna beror helt och hållet huruvida jag ridit över hsäten på yttertygeln så att jag inte bromsar insidan.

Avgörande för kvaliteten i diagonlaslutorna om man rider en häst som inte har så himla lätt för sig.

Att krama yttertygeln i en fattning lärde jag mig för länge sedan av en bokstavs- tränare som tränar regelbundent för B T. (I Sverige.) :eek: :eek:

MEN tycker att det beror på vilken häst man rider och hästens specifika egenheter vilken metod som är lämplig och kommer att hjälpa fram en riktigt fin fattning!!

I vissa fall är det mer fördelaktigt att göra några kramningar i inner i stället, men det beror som sagt helt på individen.

:confused:

Vi använder språket helt olika - så jag tror att vi slår nån slags rekord i missförstånd.

Angående Malinskys övning så tror jag hon frågade "varför funkade detta"

Mitt svar/ min tolkning var då att denna övning förmodligen fick henne att hamna i rätt possition ( detta utifrån den beskrivning av vad hon gjorde - och hästens gensvar)

TS i den här tråden beskrev istället att hennes övning inte fick önskat resultat denna gång - hästen vek sig - och min tolkning är då att fokus på innertygeln placerade henne _ur possition_

*KL*
Varför skäms "alla här" för att göra förhållningar eller annat än ledande tygeltag?
Sen är det hela trådar om fördelar med att rida med Kandar, vilket man inte brukar leda med.
att rida med en hård hand eller att hålla i ramen utan en levande hand är ajabaja.
Men en levande hand som efter en förhållning ger en eftergift- skulle det vara fel.
alla de tränare som jag har haft anser inte det.

att trampa ner i ytterst. på en ok häst må vara hänt, men I den andra tråden var det en som redan överbelastar det yttre:confused: :crazy:

Inte jag :p Men att "sitta till" funkar bättre för mig. Dock i galoppen tycker jag att "små kramningar" ibland på ytter får min häst att hålla sig kvar inom det koncept jag önskar rida.. alltså inte i racefart. Dock i traven så är sitsen den bästa vägen till förhållningar. Men det är ju i samspelet mellan mig och min häst. Tror att alla gör det som funkar bäst, och jobbar på att förfina så sakta men säkert.. !?

/Malinsky, snart julegris... *buuuuurp*

En kram på ytter är som en halvhalt o görs innan fattningen.
Jag skrev att jag har använt en kram på innern som en del av gal. fattningshjälpen- när det har behövts.

Såg även att ngn gjorde så på globen i bytena i vartannat, antagligen för att hindra att hästen tappar samlingen eller rinner iväg.

Det är visserligen inte första gången som jag har varit med om något sådant så jag är inte vidare förvånad men det är därför jag tappat helt förtroendet för en del av dom svenska tränarna.

Tilläggas skall ju oxå att eleven tyckte innan hon hade ridit för min tränare att denna tränaren var bra och att hon hade fått mkt hjälp vilket hon givetvis inte tycker nu , så allt är relativt som jag brukar säga.

Den stora skillnaden tror jag oxå är att här i Sverige så rider dom inte så många olika hästar som dom får göra som beridare och tränare i Tyskland. Vad för problem som än uppstår så har beridarna alltid träffat en sådan häst innan och fått lära sig reda ut problemet, dom rider och utbildar säkert mer olika hästar på ett halvår än vad dom flesta Svenska ryttarna och tränarna rider på en hel livstid.

Glömde i förra svaret. Det blir ju väldigt deprimerande detta:crazy:

Menar du rent konkret då att man antingen borde ta trailer o häst till Tyskland, gärna varje vecka, eller träna bara de tre gånger per år när tränaren möjligen kommer eller ska man lägga ner helt, eller acceptera att man lägger dyra pengar på dålig träning och att man då rider sämre? Vad tycker du? Frågan är verkigen allvarligt menad, för så som du skriver nu känns det ju som sagt lite nedslående.

Alla har väl inte tyska tränare i krokarna eller tyskutbildade för den delen?

* kl *
Angående tränare....jag brukar prata om i vilket *led* för vem man tränar för....dvs jag tränar för...som i sin tur tränar för osv .

Det betyder att i slutändan kan man få influenser från tex Kyra om *ledet* pekar dit bakåt.

Sen att fio är såååå besviken på svenska tränare tycker jag är ledsamt.....den elev som beskrivs som har lagt ner så mkt pengar o ej fått *rätt* hjälp tycker jag faktist kan skylla sig själv !!

Det är väll upp till oss själva att kräva av sin tränare att det tas fram *plan B* när det plan A ej fungerar ..... man kan behöva *plan A B C D osv har ej tränaren den förmågan kanske man ska tänka på att byta :angel:

Fast tror man att det ska ta tid, och så vitt man själv vet så passar tränaren så vad ska man göra? Har man också ett förtroende för tränaren och det är mycket annat den har hjälpt till med, så åter igen.. vad ska man göra?

Man kan ju bara veta det man vet.. Det är väl bra att denna eleven fick upp ögonen, det är ju inte "för sent" än.. lixom.

På min låga nivå är jag jätteledssen att ingen har "tagit tag i" mina sitsproblem förrän nu, för en annan tränare. Detta gör att en del tränare jag har haft inte har gett något då jag har fått korrigeringsrida min dåliga sits.

Man kan bara veta det man vet...

Fast tror man att det ska ta tid, och så vitt man själv vet så passar tränaren så vad ska man göra? Har man också ett förtroende för tränaren och det är mycket annat den har hjälpt till med, så åter igen.. vad ska man göra?

Man kan ju bara veta det man vet.. Det är väl bra att denna eleven fick upp ögonen, det är ju inte "för sent" än.. lixom.

På min låga nivå är jag jätteledssen att ingen har "tagit tag i" mina sitsproblem förrän nu, för en annan tränare. Detta gör att en del tränare jag har haft inte har gett något då jag har fått korrigeringsrida min dåliga sits.

Man kan bara veta det man vet...

Visst ska man genom förtroeende till sin tränare visa så pass mkt respekt att rida som den lär men vad jag menar är att vi ej ska bli så pass naivt inställda att vi fortsätter med en hjälpgivning, anvisning från tränaren när detta ej fungerar :cry:

Som ryttare oavsett nivå tycker jag att man ska andvända sig av *felsökning' dvs förstår hästen ( rätt utbildad ) - kan den uttföra ( ej fysiska hinder ) och slutligen - ger jag rätt hjälper som i sin tur kanske avhjälps med att man ber tränaren att själv sitta upp och visa.....att alltid få *feedback* från hästen på varje signal vi ger.

Jag kan förstå din besvikelse över att du ej fått hjälp med att korrigera din sits......med all rätt :mad: men olika tränare ser olika saker därför har jag alltid försökt att rida för flera då dom kan komplittera varandra för det finns ej perfekta tränare....finns det perfektion nånstans egentligen :confused:

Sen kan jag erkänna att jag *sadlar om * skratt... byter helt yrke privat (nån som vet hur jag byter mitt nick :angel: )....för att denna problemställning finns.....får jag rätt anvisningar när jag nu vänder mig till *proffsen* som tar betalt att vara just *proffs........
Hästeriet är ej lätt.....men det vet vi väll alla redan

Måste oxå skriva att som tränare, och människa... formas man av *feedback* av sina elev när dom lyckas i ens råd, anvisningar och därför har det varit viktigt för mig med en rak kommunikation vad som är bra o dåligt.....kanske är det så att de tränare som vi pratat negativt om har gett upp i sina ambitioner och angagemang....inte vet jag men har själv ridit för tränare som *bara* tagit betalt och ej medför mycket :mad:

Visst finns det bra tränare i Sverige också, men de är inte lika många som i kanske Tyskland eftersom vi är ett mindre land.

Många av de duktigaste tränarna har för övrigt arbetat längre tider i just Tyskland eller Holland.

Vore det så illa som det ofta påstås här, skulle Sverige inte hålla sig såpass framme i ridvärlden som vi faktist ändå gör.

Som ryttare gäller det bara att lyckas sålla agnarna från vetet, som sagt.

Tränare med erfarenhet av många hästar och många elever som visat framfötterna brukar oftast veta lite vad de talar om.

Well , till skillnad från dig så tycker inte jag att Sverige håller sig så bra framme i ridvärlden, dom ekipage som håller sig framme bor dels inte i Sverige eller har inte Svenska tränare.

Jo kanske hon borde skylla sig själv och alla andra som tränar för samma tränare oxå. Hon är ju gammal sas och följer bara sin linje som för övrigt kommer från B.T eftersom hon tränar för honom och ändrar inget dvs det finns inte så mycket plan B eftersom "det alltid har varit på det här viset" Själv håller hon i där fram och sparkar på och så skall hästen ge efter däremellan är filosofin. :crazy:

Glömde i förra svaret. Det blir ju väldigt deprimerande detta:crazy:

Menar du rent konkret då att man antingen borde ta trailer o häst till Tyskland, gärna varje vecka, eller träna bara de tre gånger per år när tränaren möjligen kommer eller ska man lägga ner helt, eller acceptera att man lägger dyra pengar på dålig träning och att man då rider sämre? Vad tycker du? Frågan är verkigen allvarligt menad, för så som du skriver nu känns det ju som sagt lite nedslående.

Alla har väl inte tyska tränare i krokarna eller tyskutbildade för den delen?

Jag menar ingenting alls utan var och en får väl göra som dom själva vill jag bara talade om utifrån min egen erfarenhet av svenska tränare och vad jag tycker om saken och jag tycker att dom svenska tränarna har inget logiskt system i sin träning eller ridning och därför tar allt 3 ggr så lång tid att ordna upp än vad det kan göra och det märks särskilt på lite svåra/felridna hästar när det skall rättas till igen.

Måste oxå skriva att som tränare, och människa... formas man av *feedback* av sina elev när dom lyckas i ens råd, anvisningar och därför har det varit viktigt för mig med en rak kommunikation vad som är bra o dåligt.....kanske är det så att de tränare som vi pratat negativt om har gett upp i sina ambitioner och angagemang....inte vet jag men har själv ridit för tränare som *bara* tagit betalt och ej medför mycket :mad:

Oh ja, det har jag också! Det är verkligen olika kvalité som i det mesta och bokstav eller kostnad är ju inte kvalitetsgaranti.

Jag har ju letat sista åren utan att vara nöjd och inte hittat något som funkat förrän sista året, så jag vet svårt det är, ett par kände jag direkt att det bara var dra och sparka, inget för mej alls, tröstlöst. En satte sig på hingsten jag red för henne och då såg jag ju hur stor katastrof den ridningen var på honom och slutade direkt. Innan hade jag ju kunnat tro att det var jag som inte fattade hennes instruktioner rätt när det blev pannkaka.:crazy:

Fast här i Sthlm så spottar HDR ut nya duktiga ryttare hela tiden på högre nivå.
Så visst har den ryttaren/ tränaren gjort stor skillnad här iallafall.

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka