Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Jag menar ingenting alls utan var och en får väl göra som dom själva vill jag bara talade om utifrån min egen erfarenhet av svenska tränare och vad jag tycker om saken och jag tycker att dom svenska tränarna har inget logiskt system i sin träning eller ridning och därför tar allt 3 ggr så lång tid att ordna upp än vad det kan göra och det märks särskilt på lite svåra/felridna hästar när det skall rättas till igen.

Som jag skrev till dressyr majen så är det ju inte att jag inte förstår vad du menar, jag har själv insett flera gånger att den eller den kan jag inte rida för, det stämmer inte för hästen, om inte annat.

Men det lät å andra sidan väldigt ledsamt om det inte finns bra tränare öht taget i Sverige. :crazy:

Ett av problemen är kanske också att många är för "finkänsliga" eller vad det är för att jobba med ryttarens sits, som malinsky skriver. På det sättet kastas om inte annat mycket pengar i sjön.

Fast här i Sthlm så spottar HDR ut nya duktiga ryttare hela tiden på högre nivå.
Så visst har den ryttaren/ tränaren gjort stor skillnad här iallafall.

Jag trodde ridvärlden innefattade utanför Sveriges gränser :confused:

Jo kanske hon borde skylla sig själv och alla andra som tränar för samma tränare oxå. Hon är ju gammal sas och följer bara sin linje som för övrigt kommer från B.T eftersom hon tränar för honom och ändrar inget dvs det finns inte så mycket plan B eftersom "det alltid har varit på det här viset" Själv håller hon i där fram och sparkar på och så skall hästen ge efter däremellan är filosofin. :crazy:

men... då har du ju lixom inget "case", om du nu säger att hon rider så dåligt, och sen har kommit på att hon haft grundläggande fel som tränaren inte kommit tillrätta med på åratal osv osv? då är det väl kanske snarare ryttaren och inte tränaren, hon råkade bara få upp ögonen och fatta lite bättre i och med en ny tränare, istället för att sitta och vara van vid samma tränare, vilket ibland gör en avtrubbad och mindre "jävlar annamma" på alerten......

Men det lät å andra sidan väldigt ledsamt om det inte finns bra tränare öht taget i Sverige. :crazy:

Ett av problemen är kanske också att många är för "finkänsliga" eller vad det är för att jobba med ryttarens sits, som malinsky skriver. På det sättet kastas om inte annat mycket pengar i sjön.

kanske.
Ett av problemen som jag ser det är också att i svenska ögon är "gräset alltid grönare" på andra sidan staketet.

Jag håller med om tendensen dock att vara för "finkänslig" eller vad det nu handlar om, och kanske inte vara tillräckligt konsekvent och följa en linje, om vi ska diskutera just svenska tränare. det går på ngt sätt hand i hand med den svenska jantelagen över huvud taget tycker jag, och går igen i de flesta professurer i detta land, dvs att det är fult att kritisera någon för mycket osv. Kardinal felet många tränare gör som jag ser det är att inte ge ryttaren en tydlig bild av dess ståndpunkt, känner många som är ute och tävlar klasser de helt klart och helt konsekvent inte är riktigt redo för, men tränaren/tränarna har aldrig sagt ngt, så varje gång ryttarna rider på ca 40-50 procent vilket är ofta så förstår de inte varför, och tycker att "det gick bra" osv. bättre att ha en sann bild av det hela, och ett bättre ansvar också från tränarens sida tycker jag, och bättre förutsättningar att fortsätta utveckla eleven - om man inte förnekar eller hoppar över ett antal steg på stegen.

kanske.
Ett av problemen som jag ser det är också att i svenska ögon är "gräset alltid grönare" på andra sidan staketet.

Jag håller med om tendensen dock att vara för "finkänslig" eller vad det nu handlar om, och kanske inte vara tillräckligt konsekvent och följa en linje, om vi ska diskutera just svenska tränare. det går på ngt sätt hand i hand med den svenska jantelagen över huvud taget tycker jag, och går igen i de flesta professurer i detta land, dvs att det är fult att kritisera någon för mycket osv. Kardinal felet många tränare gör som jag ser det är att inte ge ryttaren en tydlig bild av dess ståndpunkt, känner många som är ute och tävlar klasser de helt klart och helt konsekvent inte är riktigt redo för, men tränaren/tränarna har aldrig sagt ngt, så varje gång ryttarna rider på ca 40-50 procent vilket är ofta så förstår de inte varför, och tycker att "det gick bra" osv. bättre att ha en sann bild av det hela, och ett bättre ansvar också från tränarens sida tycker jag, och bättre förutsättningar att fortsätta utveckla eleven - om man inte förnekar eller hoppar över ett antal steg på stegen.

Håller med dej :bow: Har sett en på nära håll som låter eleverna rida program de tänkt tävla och vem som helst kan se att inte ens på hemmaplan är de "färdiga för klassen" men tränaren säger bara:
"gör si", "gör så", allt relaterat till hästen, inte till ryttaren som sitter fastklamrad på sniskan och som inte ger hästen en ärlig chans att komma i närheten av rörelsen de tränar:crazy:

MEn samtidigt är det väl inte så nattsvart i Sverige får man hoppas eller så är det så fast jag är för okunnig för att fatta det i så fall.

kanske.

Du klok :bow:

Men att icke förglömma så finns det en hel massa elever som inte köper att man hållen röd tråd..... eleven har olika andledningar att rida lektioner och den svåraste eleven är den som ej kan ta konstruktiv kritik och ändra på gamla vanor och håller på sitt....och sen finns eleven som bara rider för att få beröm .......

Jag har *missat* många elever pga att de ej vill vara just grundliga och följa utbildningsstegen och för att de inte alla gånger sätter hästens bästa = förutsättning, utbildning och grundläggande posetiv inlärning först.

Att få en posetiv ambitiöst arbetande häst borde vara grunden.

Jag tror inte man förstår hur avgörande sitsen - och framförallt inverkan med sitsen är
- och sedan har man heller inte de kunskaperna i den svenska traditionen.

Funnes denna kusnkap i sverige skulle man ju inte be omhjälp uitfrån.

Och det skulle heller inte finnas det suget som fny pratade om i en annan tråd.

Det är ju en väldigt stor grupp som söker sig bort från dressyren och vill hitta alternativ - det beror ju på någonting.

De får inte den hjälp de behöver för att kommunicera med hästen på ett vis som känns bra.

Jag har inte damssugit Sverige efter tränare, särkerligen finns det tränare som är mer i enlighet med den klassiska Dressyren än andra.

Men inte tillräckligt många för att jag skall kunna hitta ngn som jag har mer hjälp en stjälp av.

Men tips emot tacksamt - vill dock inte rida för h- tanten :D

Du klok :bow:

Men att icke förglömma så finns det en hel massa elever som inte köper att man hållen röd tråd..... eleven har olika andledningar att rida lektioner och den svåraste eleven är den som ej kan ta konstruktiv kritik och ändra på gamla vanor och håller på sitt....och sen finns eleven som bara rider för att få beröm .......

Jag har *missat* många elever pga att de ej vill vara just grundliga och följa utbildningsstegen och för att de inte alla gånger sätter hästens bästa = förutsättning, utbildning och grundläggande posetiv inlärning först.

Att få en posetiv ambitiöst arbetande häst borde vara grunden.

Och det har du rätt i, och jag lägger till att ÄVEN denna attityd (elevens) är väldigt svensk..... :angel: Har bott utomlands mååånga år, och dessutom arbetat som lärare :angel:

Fixeringen vid namn är också svenskt....
har ridit för tränare som är utbildade tränare och domare och tar 140 kr/timman för några få elever de valt att ta på sig, för att de tycker det är roligt, och tränare som har ett namn i Eliten och tar 250 kr/halvtimman, och har 70-80 lektioner i månaden. och tycker det är mindre roligt - vilket syns och känns....
det är känsla och engagemang parat med kunskap som går längre än det ekvivalenta kunskapen men utan de första två egenskaperna.
återigen - gäller väl i varje professur och syssla i livet.

Senast ändrad:

men... då har du ju lixom inget "case", om du nu säger att hon rider så dåligt, och sen har kommit på att hon haft grundläggande fel som tränaren inte kommit tillrätta med på åratal osv osv? då är det väl kanske snarare ryttaren och inte tränaren, hon råkade bara få upp ögonen och fatta lite bättre i och med en ny tränare, istället för att sitta och vara van vid samma tränare, vilket ibland gör en avtrubbad och mindre "jävlar annamma" på alerten......

Nu var det tränaren jag pratade om i inlägget du citerade och inte eleven :smirk:

Well , till skillnad från dig så tycker inte jag att Sverige håller sig så bra framme i ridvärlden, dom ekipage som håller sig framme bor dels inte i Sverige eller har inte Svenska tränare.
Alla landslagsryttare bor i S. o K. räknas väl som svenska, då hon har bott o utbildat sig här- största tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av axel
Jag menade G-borgs gränser, men därifrån är det närmare till kontinenten.

Jag förstår överhuvud taget inget av vad du pratar om nu??
Tror att vi har bättre tränare runt Sthlm o för dig är det väl nästan lika långt hit som till kontinenten.
Åker du dit varje vecka:confused:

sker knytkalasen varje vecka :angel:

:D betyder fniss
vilket betyder att jag skojar - så ingen tror jag bråkar

Alla landslagsryttare bor i S. o K. räknas väl som svenska, då hon har bott o utbildat sig här- största tiden.
Citat:

Tror att vi har bättre tränare runt Sthlm o för dig är det väl nästan lika långt hit som till kontinenten.
Åker du dit varje vecka:confused:

nja Kyra har ju inte utbildat sig här utan i Tyskland, Herr Reihban (stavningen ?) var ju hennes mentor hade hon kört på vanligt svenskt tränarvis så hade väl inte folk tyckt att hon är så revolutionerande som tränare heller. Jag får verkligen hoppas att ni har bättre tränare i Sthlm än vad vi har här, men det har ni förmodligen.

Nej jag åker inte dit varje vecka det har jag inte råd med , hade jag gjort det hade jag redan ridit Grand Prix ;)

Jag tränade förra helgen och innan det över ett år sedan, men det är ju inte samma sak egentligen eftersom min gren inte är dressyr och att jag inte egentligen behöver bli bättre än bra på medelsvår nivå. Dessutom tar hoppningen större plats i min träning för där blir jag rätt kass och höjdrädd om jag råkar ha ett uppehåll, dressyren är ju som den är sas.

Men K är känd för att baka sin egen kaka och ta hjälp från många håll.

Strhlm kan nog knappast ta åt sig äran av att ha bakat K, men det är klart...
själv har jag gått på dagis i botkyrka :D

fast detta har jag eg. inte tid med....

KL

Kollade i Kyras bok som jag ju har och hon var på Strömsholm på 70-talet samt även hos både W Christensen och Rehbein.

Innan det utbildades hon ju i Finland också bla av en både en Strömsholmsutbildad och en tyskinspirerad tränare :idea: Så även "dagiset" var insp från båda håll......

Hon skriver också att hon longerades 2 ggr veckan 30 minuter i Tyskland. Trots att hon då red Intermediere.

Det står även att man kan lära in både den passiva men sen även den aktiva sitsen så. Apropå en annan diskussion.

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det tränaren jag pratade om i inlägget du citerade och inte eleven :smirk:

Det fattade jag, men om tränaren var så erkänt etablerat klantig så kanske det inte var så konstigt att ngn annan kunde fixa grundproblemet på en lektion menar jag?

Problemet är väl just att hon inte är erkänt klantig ;) Klantig - ja , men erkänt- nej

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka