Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

balans tror jag är kroppens intelligent, en del regerar ju mer på det som händer under rumpan än andra :D

Angående det andra
-Jag tror att jag blir bättre och bättre på att switcha, jag rider med högra hjärnhalvan alltså känsla, men när det inte funkar så poppar det upp - ja just ja - bröstkorgen - sen ploppar jag tillbaka

Det kunde jag inte förut

Därmed inte sagt att det går kalas hela tiden :angel:

Jag märker att jag, eftersom jag kan så litet, har svårt att improvisera, och det är väl en grej som skiljer de riktigt kunninga från de mediokra:crazy:
Men det är väldigt roligt då man får omsätta i praktiken något man förstått. Ofta något någon... skrivit om här på Buke.
Hallonsoda - lossar du på yttern i stället? Eller jag kanske förstår fel, du menar nog att du föredrar andra sätt att lossa innern. Iså fall - hur?

Nja jag försöker väl att inte lossa med tyglarna alls. Det går ju att ställa genom att sitta med axlarna i samma vinkel som hästens bogar, och gör man det rätt så får man ju ställnigen på köpet. Jag ställer inte fram utan på mitten :D.

men om du ställer med axlarna, var gör du av händerna då?

Om min högra axel går fram så följer armen med per automatik! Rörs inte tyglarna då?

Varför ens göra det när man ändå får göra om :confused: Jag har utvecklat svaret varför i den andra tråden du kan läsa det där.

Inte för att jag fattar vad det är du får göra om?:confused: Jag tror att du missförstår totalt hur jag använder mig av denna metod. Jag använder den som ett redskap att få hästen lösgjord och fin i kroppen under uppvärmningen och sen går jag vidare genom att sakta plocka upp honom till rätt form för en unghäst. Han trampar på och spårar, gör sidvärtes rörelser utan krångel och om han försöker gå ur form är det väldigt lätt att korrigera tillbaka honom när han är van att gå i denna djupa form från början.

Det märks så tydligt att han tycker det är ett trevligt sätt att börja arbetsdagen på och det är ju DET jag är ute efter. En glad och nöjd häst som jobbar på så skummet yr i munnen. Så inte behöver jag "göra om" något senare i passet utan jag bara fortsätter att jobba på....Det är ju inte som om jag rider först på ett vis och sen på ett annat.

men om du ställer med axlarna, var gör du av händerna då?

Om min högra axel går fram så följer armen med per automatik! Rörs inte tyglarna då?

Jag tror att det är risk för att man släpper ut yttersidan för mkt om man bara tänker så.
Om man nu inte rider med för kort tygel är det bättre att tänka att man får in innerbogen i paketet med hjälp av stöd på ytter, vänd för samma o sen sitta på inner o slutligen innersk. intill långt fram.

Men det funkade ju inte, det var ju därför du startade tråden.

Hon har iaf inte testat det på flash, det framgår ju av tråden så alltså är det inte testat på det ekipaget men ändå avfärdat.

Jo, hon har ju ridit hästen ganska nyligen dessutom, så det kan hon nog avgöra. MEn självklart tänker jag själv också och provar mej fram, jag följer adlrig något slaviskt.

Men litar i o f s på den personen.

Det Hallonsoda menar tror jag, är att om hästen sitter ihop på utsidan så är den - som ett resultat av det loss på insidan.

Egentligen gör du och hon samma sak - för ni påverkade hsäten med bröstkorgen = fomade md axlarna och _flyttade in_ framdelen på bakdelen med vikten - då är hästen i balans på yttertygeln :) och känns lätt i innerhanden :)

Du gjorde det via det ledande tygeltaget.
Hon gör samma sak med bålen - fast utan att flytta handen.

= Forma hästen med sin possiton - inte tyglar och skänklar

Att använda handen är något helt annat.

ställer du med bakåtverkande tygeltag så trycker du ju bara ut bogen ( och den skulle ju in :angel: )
Som Novali beskrev - den vek sig....

Risken öht när man joxar med innerhanden är ju väldigt stor at man bara får bort hästen från innerhanden - man får den ju liksom inte att sitta ihop på utsidan av sig själv.

Det är ju det som fio menar - förr eller senare kommer man till den punkt att man måste få hästen att sitta ihop på utsidan

Senast ändrad:

ja, visst är det så

Och frågan är också (ang annan tråd) kan NÅGOT tygeltag verka annat än bakåt i samtliga fall då vi sitter bakom halsen?

Men jag ser inte det som något negativt iofs.. bara man inte blir hängandes och DRAR en massa där.. varför man nu skulle göra det.. tror inte heller att någon sitter och drar där.

Tygeln är väl alltid en begränsning hur långt fram hästens näsa får vara.

Probelemt är ju bl.a. om man använder bakåtverkande tygeltag, tex ställer genom att ta bak inner handen, eller böjjer genom att ta bak innerhanden så brukar ju resultatet i huvdsak bli att hästen kortar upp halsen.

Även om ryttaren gör förhållningar i tygeln och halvhalter i den samma så brukar bara resultatatet bli att hästen kortar halsen istället för att vinkla om bäckenet och bli kortare bakifrån.

Detta kan ju lätt ses på massor av bilder eller filmer;
fulkrok - eller tänker halsen framåt.

Och kortar hästen upp halsen så kan ju hästen inte längre tänka framåt med halsen och därför heller inte arbeta korrekt med ryggen.

Det bakåtverkande tygeltaget har ju också en annan oänskad bieffekt - det låser ryttarens höft. (pga av reflexer i kroppen)

Och ryttaren skall ju släppa igenom hästens rörelser i höften - gör hon inte det så blockeras bakben och rygg.

Det är som två spiraler.

Ju mer hand - ju mindre bakben

Ju mindre hand - ju mera bakben

Senast ändrad:

Fast Malinskys övning var väl just den subtila skillnaden att innertygeln inte fick gå bakåt. utan enbart utåt-inåt.....?

den skillnaden är inte så subtil.

det står också i mitt första svar i hennes tråd.
om du för armen ut från kroppen så förändras tyngdpunkten och det måste kroppen kompensera.
Just den komepnsationen kan underlätta för hästen

För du armen bakåt så måste kroppen också kompensera, eftersom det sitter ett motstånd framtill - om hästen inte är helt sladdrig i halsen - måste kroppen kompensera detta också.

Det här handlar om mothållande reflexer - en del mothållanmde reflexer kan ju öka stabiliteten där detbehövs - utsida i en volt :angel: är väl aldrig fel.

Men ökas stabiliteten i höftleden - som i det senare fallet - så blir det ju svårt att släppa igenom hästens rörelser.

Jag tror inte jag förstår riktigt.

Om jag sitter korrekt och gör ett ledande tygeltag inåt och ej bakåt - inte förändras hela min tyngdpunkt pga det? Drar jag min hand utåt medans jag sitter på en stol så händer inte mycket i fråga om att förändra min tyngdpunkt? Såvida jag såklart inte är så sladdrig i mig själv att jag låter min hand och axel styra mig och faller inåt/framåt?

jo tyngdpunkten förändras med formen på kroppen

det är så man får till "hänget" när man dunkar i basket bla.

Det ser ut som om de är stilla i luften, kroppen är stilla eftersom spelaren ändrar form i luften själva tyngdpunkten har en jämn bana.

Det spelaren gör är att dra upp benen ( tyngdpunkten höjs ) för tyngdpunkten kan ju inte trotsa tyngdlagen :D

Det var någons som la ut en länk till chalmers om det där för någon år sedan, då gällde det döda fasta föremål, lite annorludna blir det på levande varelser som kan ändra form.

idrottsmekanik handlar mycket om det där - för prestationer påverkas mycket av hur du kan kontrollera tyngdpunkten - och kraftcentrum som Sally pratar om...

Hur mycket tyngdpunkt pratar vi om isåfall?

självklart förstår jag att tyngdpunkten flyttas om vi pratar större rörelser.
Men just i denna rörelse: Jag känner ingen nämnvärd skillnad om jag experimenterar stående eller sittandes.....? :crazy:

En arm väger några procent av ens kroppsvikt, och för man ut den, så måste ju balansen komma av att man kompenserar, eller spänner något annat än armen. Titta på lindansare...
Men, ett ledande tygeltag verkar väl också på så vis att det åverkar bettet, oavsett hur litet tryck det är?

Hästen känner....

Gör samma rörelse gående på lina.
eller stå på en vippbräda som har en kula i botten....så känner du kanske - om inte annat så märker du :D

Senast ändrad:

Det är lite skillnad på att gå på lina med en fot framför den andra än att sitta på rumpan, om man dessutom har en bred bas:D

sen är det ju hästen som bär upp oss o den har 2 st, benpar o ganska brett mellan varje- bra egen balans.

Senast ändrad:

Just kroppen kompenserar

När jag var hos hästtandläkaren så fick jag påpekat att det är inte inverkan på insidan som gör att hästen vänder huvudet - utan trycker på utsidan.

Men jag ser det som att det är helheten som formar hästen.
betett flyttar huvudet - sedan så måste även resten stämma axlarna formar bogarna; och vikten - om häst och ryttares tyngdpunkt är ihopkopplade - flyttar in dem

Det är lite skillnad på att gå på lina med en fot framför den andra än att sitta på rumpan, om man dessutom har en bred bas:D

sen är det ju hästen som bär upp oss o den har 2 st, benpar o ganska brett mellan varje- bra egen balans.

Ja det var något ditåt jag tänkte. stabiliserar i höften gör man ju lite, men att tyngden så drastiskt flyttar över har jag inte upplevt just vid detta rörelsemönster.
samtidigt så svänger ju hästen om man rider på långa tyglar och bara vrider huvudet åt sidan, så visst, att det blir en liten förflyttning av trycket det inser jag - men inte så mycket att det ska spela någon drastisk roll om man (återigen) sitter stabilt och i lod som sig bör?
Just armrörelsen i sig, upplever jag inte förflyttar tyngden särskilt mycket i den rörelse jag pratar om. vrider man huvudet så tycker jag nog att man lägger över tyngden mera - i höften och kanske även sittbenet per automatik....?

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka