Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Prova här o nu att simulera ett tydligt ledande tygeltag...
Även om jag anstränger mig att inte påverka resten av min kropp, så händer det något med fördelningen, muskler arbetar liite olika etc. Tycker det händer ngt med bukmuskulaturen.
Om jag vrider huvudet till vänster så går hästen kanske ditåt - om vi nu förutsätter att jag kan vrida huvudet utan att förändra tyngdpunkten, då har jag en medial häst, som varit inne i min hjärna och kollat vad jag vill.
När man tecknat mycket modell, så lär man sig hur tyngdpunktsförändringar måste kompenseras på ett eller annat sätt.
Med en riktigt känslig häst kanske det räcker att flytta tungan åt vänster...:idea:
Fast när jag tänker efter så har det bara funkat på avslappnade hästar, alltså med att bara vrida huvudet, så det är ngt med det också...
Och jag är nog bredare upptill än nedtill, som en vippdocka...;)

Ja det var något ditåt jag tänkte. stabiliserar i höften gör man ju lite, men att tyngden så drastiskt flyttar över har jag inte upplevt just vid detta rörelsemönster.
samtidigt så svänger ju hästen om man rider på långa tyglar och bara vrider huvudet åt sidan, så visst, att det blir en liten förflyttning av trycket det inser jag - men inte så mycket att det ska spela någon drastisk roll om man (återigen) sitter stabilt och i lod som sig bör?
Just armrörelsen i sig, upplever jag inte förflyttar tyngden särskilt mycket i den rörelse jag pratar om. vrider man huvudet så tycker jag nog att man lägger över tyngden mera - i höften och kanske även sittbenet per automatik....?

Jag har tänkt på det också att om hästen är lösgjord och uppmärksam och igenom i hela kroppen så räcker ju en vridning på huvudet för att svänga,fast i o f s gör man nog en del annat med när man vrider huvudet, som man inte tänker på.

Å andra sidan som du säger att håller jag ut handen en aning så känner jag ingen skilllnad i viktfördelning (men är kanske okänslig.)

Jag har lärt mej att inte hålla ut händerna för långt på en utbildad häst (på unghäst kan man behöva vara övertydlig i början) En gammal militär med mycket klassiska tankar i sin undervisning sa att man har bättre kontroll om man håller händerna nära varandra och man kan leda precis lika effektivt. jag tycker det stämmer men faller ändå igenom med överdrifter emellanåt:o

Jag måste nog testa inverkan av detta vi pratar om nästa gång jag rider.

ja jag har testat och testat hemma på köksgolvet och skillnaden när jag för ut handen som jag uppfattar är marginell. liiiite mera tryck på höger fot om jag för ut MÖJLIGTVIS...(jag har hela tiden bara pratat ut, inte några andra håll, och axeln är fortfarande kvar i stort sett samma läge), men somsagt - marginellt.

jag ska också testa lite mer nästa gång jag rider.

vrider jag huvudet när jag rider på lång tygel, så svänger min häst. Jag kan vända över på ridbanan i serpentiner enbart med detta, fortfarande i position sitsmässigt. så där har jag klart koll på tryckändringen. men inte med denna armrörelse.....tvärtom som jag nämnde i den andra tråden, var min upplevelse att jag satt väldigt stadigt rakt över hästen, och att han inte på ngt sätt tryckte in eller sladdade in mot inner, bara för att jag ledde utåt med inner hand.....

Hästen skall inte trycka in eller sladda in

den skall förlja vikten - svänga - och det gör den väl?

Hästen skall inte trycka in eller sladda in

den skall förlja vikten - svänga - och det gör den väl?

ehh. ja?
den varken trycker eller sladdar. men svänger för att jag leder med inner hand, om jag sitter kvar i position - nej. sitter jag stilla och rakt, och BARA för ut inner hand - så går hästen kvar - men böjer huvudet/halsen, följer tygeln.

trampar jag ner i inner stigbygel, vrider mig - och för ut handen - ja DÅ svänger hästen.

ehh. ja?
den varken trycker eller sladdar. men svänger för att jag leder med inner hand, om jag sitter kvar i position - nej. sitter jag stilla och rakt, och BARA för ut inner hand - så går hästen kvar - men böjer huvudet/halsen, följer tygeln.

trampar jag ner i inner stigbygel, vrider mig - och för ut handen - ja DÅ svänger hästen.

Om det inte gick till så som du beskriver skulle man ju inte kunna rida en häst ställd på en rak linje.. eller tänker jag fel nu?

Är så himla hungrig, har inte ätit sen i morse, fastnade här och måste nog gå och äta nu.

Återkommer förhoppningsvis klarare i knoppen... :D :D

mackan;
trampar jag ner i inner stigbygel, vrider mig - och för ut handen - ja DÅ svänger hästen
.
Inte skulle mina hästar svänga om jag hade vridit bak ytteraxeln:confused:

Är så himla hungrig, har inte ätit sen i morse, fastnade här och måste nog gå och äta nu.

Återkommer förhoppningsvis klarare i knoppen... :D :D

Samma här! Det var riktigt engagerande diskussioner o trevligt:D Har försummat jobb o annat pga er här:devil:

Så som den övningen, att bara ställa, gör jag oftast bara på spända hästar, och kanske en/två gånger när jag rider fram på hästarna när de inte är spända... eller någon gång mitt i passet när jag rider men jag släper aldrig ytterbenet! de får aldrig flytta bakbenen för att de svänger på halsen. Det verkar som att antigen har du förböjt hästen så den helt enklet tappar balansen, eller så har du kanske ändrat din sitts när du har böjt och då tappat ytter..

Denna övning tycker jag inte man ska sitta och göra varje dag, jag får negativ effekt då, men en häst som krullar ihop sig, vilket jag då fått efter ett tag, så nu gör jag det bara då och då när de behövs och då funkar det mkt bra.

Och min tränare tyckte inte att jag skulle rida så alls, kan jag tillägga med samma motivering som fio hade i den andra tråden, ang ytter bla.

Sen tycker jag att jag efter ett par varv högst om hästen nån gång är riktigt spänd, lättare får den till avslappning och därmed lösgjordhet men kan inte svara på varför eller om det är inbillning och att det skulle gått lika bra ändå. :confused:

i så fall är det inbillning för mig med.. min d-ponny sm är het lagt red jag rätt mycket så i början och när han spände sig.. fungerade urbra, för då fick jag honom koncentrerad på mig..

i så fall är det inbillning för mig med.. min d-ponny sm är het lagt red jag rätt mycket så i början och när han spände sig.. fungerade urbra, för då fick jag honom koncentrerad på mig..

Det är det jag tycker också, ett par varv bara så - coolar ner:confused:

Men i o f s kanske det går lika bra på andra sätt, det är det jag ska diskutera vidare om och mer exakt varför det inte är bra så som jag gör det.

För jag riskerar inte att den börjar gå bakom hand eller sladda. Det handlar inte om långa stunder.

Det är det jag tycker också, ett par varv bara så - coolar ner:confused:

Men i o f s kanske det går lika bra på andra sätt, det är det jag ska diskutera vidare om och mer exakt varför det inte är bra så som jag gör det.

För jag riskerar inte att den börjar gå bakom hand eller sladda. Det handlar inte om långa stunder.

mm, min tränare hade en teori om det här med rolllkur, det var att när hästen kommer ner där så utsöndras(?) endorfiner(?) en sorts lungnade från ryggen ( fanns tydligen någon teori om detta) och kanske blir samma sak när man böjer? funderar vidare i stallet..!;)

:idea: Ja det skulle kunna vara en förklaring, för något händer uppenbarligen, så länge den går där, direkt också, men sen är det ju inget som sitter i utan man får ju jobba som van´ligt, men den stunden kan räcka för att hinna få tag på allt, tycker jag, framförallt huvudet (och nu menar jag insidan :idea: dvs koncentrationen).
Ska forska vidare jag med:idea: .

kom tillbaka från stallet, kom så långt i min fundering att jag tänkte att när man böjer dem så så får man dem mer under sig på något sätt..de kanske känner sig tryggare då om de nu är lite heta i huvudet? han inte längre fårn jag upptäckte att min häst är halt igen *suck* vet inte vad jag ska göra med henne =/

NEj, vad trist! Vad är det med henne? :cry:

Håller f ö med om detta med tryggheten eller något, vad det nu är. För när hästen även utan detta arbetar bra så blir det som en "god cirkel" med mer och mer av avslappning och läsgjordhet, och även om den då är het i sig själv o tom har mkt överenergi (ochkanske hoppar till för minsta ljud) så går den den här i alla fall direkt tillbaka till lugnet och avspändheten när hon väl är "där."
Så korrekt arbete med bra ryggaktivitet mm är lugnande i sej, faktiskt.
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det tidigare som med denna häst som är så övertydlig åt alla håll, i sina uttryck. Det blir så påtagligt att hon faktiskt trivs och "återgår" till det trots upphetsning.

ja bara spontana tankar nu... och spekulationer:) Sista dagen på jobbet före helgen!

mm, min tränare hade en teori om det här med rolllkur, det var att när hästen kommer ner där så utsöndras(?) endorfiner(?) en sorts lungnade från ryggen ( fanns tydligen någon teori om detta) och kanske blir samma sak när man böjer? funderar vidare i stallet..!;)

Titta här!
Den yngsta av oss kommer med svaret:bow:

Så tror jag oxå att det funkar. Titta på en uppspänd häst i hagen.
Reagerar på om ett löv faller o bara LETAR efter saker att sprätta iväg för.
tror oxå att det blir lite skygglappsfunktion.
Även lite cowboysarstuk- att den blir fokuserad på vad ryttaren vill.

Jo det har jag oxå hört att adrenalinet pumpar mer när hästen är i hög form och utsöndrar endorfin i låg form. Men jag vet inte om det egentligen är så eller beror på andra saker.

Kanske är det ändå så!? Låg i formen, detsamma som när hästarna betar - endorfiner

Hög i formen - fara - adrenalin?

Bara spånerier...

Så har jag aldrig tänkt!!

Tack för tankeställare!!

God Jul på er allihop!!

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka